سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

گزارش روز جهانی مبارزه علیه اعدام در شهر برن ـ سوئیس

تجمع اعتراضی ایرانیان ساکن سوئیس علیه صدور احکام اعدام توسط حکومت ایران برپا شد!

در روز جهانی مبارزه علیه اعدام و  بدنبال فراخوان مشترک ٣۵ نهاد دمکراتیک و چپ ایرانی ساکن اروپا و آمریکا، سه نهاد دمکراتیک ایرانی  مقیم سوئیس با انتشار فراخوانی از هموطنانمان درخواست نمود تا در آکسیونی که این تشکل ها در مخالفت با صدور احکام اعدام توسط رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی ایران، برگزار می کند، شرکت نمایند. این گردهمائی، با وجود شرایط کرونائی حاکم و شرایط بد جوی در بعد از ظهر روز شنبه دهم ماه اکتبر(١٩ مهرماه١٣٩٩) در یکی از میدانهای شهر برن – سوئیس برگزار و با استقبال دهها تن از هموطنانمان مواجه شد.

 گردهمائی با گرامیداشت یاد استاد شجریان هُنرمند برجسته و متعهد کشورمان با ترانه – سرود مرغ سحر آغاز و در ادامه به  اخبار دستگیری تعدادی از اعضای کانون نویسندگان ایران و …، آزادی مسرت بخش خانم نرگس محمدی، زن مبارز و فعال حقوق بشر اشاره شد. سپس بیانیه مشترک این تظاهرات به زبان فارسی و آلمانی خوانده شد. در بیانیه مشترک ۳۵ نهاد چنین امده: امروز در شرایطی روزجهانی مبارزه علیه اعدام را برگزار می کنیم که جمهوری اسلامی، همچنان رتبه شرم آور اول را در اجرای احکام اعدام به خود اختصاص داده است. ماه پیش نوید افکاری را علیرغم اعتراضات گسترده جامعه جهانی اعدام کرد، نادر مختاری از معترضان آبان ١٣٩٨ را زیر شکنجه به قتل رساند. ۳۳ زندانی سیاسی دیگر در خطر اجرای حکم اعدام هستند. این رژیم از اعدام کودکان نیز شرم نمی کند. از آغاز به قدرت رسیدن این رژیم کودکان بسیاری به عناوین مختلف به جوخه های اعدام سپرده شده اند.

بیش از چهار دهه است که این رژیم ، بطور سیستماتیک زندان، شکنجه و اعدام را دردستور کار قرار داده است، بلکه بتواند مبارزات مردم را برای حقوق به حقه خود در نطفه خفه کند. اما علیرغم ابعاد گستره سرکوب، شکنجه و اعدام می بینیم که کارگران، معلمان، دانشجویان، فعالین مدنی و نویسندگان قدمی از خواسته ها و مبارزات خود عقب ننشسته اند. خیزش وسیع مردمی علیه این رژم در دیماه ٩۶ و آبان ٩٨ نشان از فریاد مردم علیه رژیم به غایت ضدمردمی  ودیکتاتور وناکارآمد در تمامی عرصه های اقتصادی و سیاسی است.

در این مراسم مجید مشیدی از اتحاد نیروهای دمکراتیک ـ ایرانی ، سخنرانی داشتند. او اظهار داشت : ” اعدام را فقط نمی شود با ” نه، گفتن به اعدام ” ملغی نمود. حکومت های استثمارگر و دیکتاتور برای تثبیت و تدوام حکومت خود از اعدام بعنوان ابزار سرکوب و رعب و حشت استفاده می کنند. اعدام و نفی آن یک پدیده طبقاتی است. مجازات ابزاری است در دست حکومت های حاکمه که خود مولد و بوجود آورنده این جرایم هستند.” و در نهایت در انتهای  صحبت هایش به این عقیده بودند که : ” مبارزه سیاسی علیه جمهوری اسلامی و لغو اعدام ها تا برچیدن مناسبات بورژوائی و لغو مالکیت خصوصی می بایست ادامه داشته باشد، تحقق این امر مهم و متوقف نمودن و پایان دادن به اعدام آزادیخواهان و انقلابیون و قربانیان مجرم به جرائم غیر سیاسی در گرو فعال بودن جنبش های اجتماعی و بویژه سازمان یافتن و متشکل شدن طبقه کارگر و جنبش های دیگر اجتماعی و به میدان آمدن آنها و مبارزه علیه نظام سرمایه اسلامی می باشد. تنها این شکل از مبارزه و سازمانیابی قادر خواهد بود به عمر ننگین این حکومت اعدام و زندان و شکنجه و سرکوب برای همیشه پایان دهد و پایانی باشد بر احکام اعدام. “

رویا اشرف آبادی از کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران – سوییس بخشی کوتاهی از گزارش خانم میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و انتقادات او به نقض حقوق بشر درایران و خواسته او مبنی بر آزدی بی قید وشرط زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشررا خواند.

 در طی برنامه به روال همیشگی، شعار هائی به زبان فارسی و آلمانی سرداده شد و بیانیۀ مشترک این نهاد ها که به دو زبان مذکور تهیه شده بود قرائت و  در بین شرکت کنندگان و رهگذران توزیع گردید. پخش  ترانه سرود های انقلابی و ملی میهنی به همراه خواندن پیام ها، توجه بسیاری از حضار را به خود جلب نموده بود.  این مراسم با سردادن شعارهائی چون؛ شکنجه و اعدام ملغی باید گردد.، زندانی سیاسی آزاد باید گردد و سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ایران، در ساعت تعیین شده خاتمه یافت.

اتحاد نیروهای دموکراتیک ایرانی- سوئیس

کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران- سوئیس

همبستگی با مبارزات مردم ایران- سوئیس ۱۳اکتبر ۲۰۲۰ برابر با ۲۲ مهرماه ۱۳۹۹      

 

https://akhbar-rooz.com/?p=50449 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x