چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک توکیو؛ شورت کوتاه و بدن‌نماست؛ اعجوبه ۱۲ ساله سوری

نازک بین- اولیویا برین، مدال‌آور مسابقات جهانی و پارالمپیک اعتراض شدید کرده که چرا یکی از مسئولان مسابقات قهرمانی انگلستان به او گفته شورت ورزشی‌اش کوتاه است و باید یک شورت “مناسب‌تر” بپوشد.خانم برین، ورزشکار ۲۴ ساله، می‌گوید آخر هفته در مسابقات قهرمانی یکی از مسئولان به او گفته شورتش “بیش از اندازه کوتاه و بدن‌نما” است.ورزشکار دوی سرعت و پرش طول به بی‌بی‌سی گفته برای این به موضوع اعتراض علنی کرده که چنین اتفاقی برای دیگران نیفتد.”این کار ،من را بسیار عصبانی کرد. کاری که خیلی غلط است. می‌دانید که آنها اجازه ندارند نظر بدهند که چه چیزی می‌توانید و چه چیزی نباید بپوشیم.”اولیویا برین، در سال ۲۰۱۵ برنده مدال طلای مسابقات جهانی دوی ۴۰۰ متر شده و در سال ۲۰۱۷ هم مدال طلای پرش طول را گرفته است. در تمام آن مسابقات خانم برین، با همین شورت در مسابقات شرکت کرده است. “این شورت مثل یک مایوی فاق‌بلند است. من ۹ سال است همین مدل شورت را می‌پوشم. و هیچ مساله‌ای هم نداشته‌ام. ما باید چیزی بپوشیم که با آن راحت هستیم.”او به برنامه “ساعت زنان” رادیو بی‌بی‌سی گفته است “باید تا جایی که می‌شود در مسابقه لباس سبک بپوشیم که احساس سنگینی نکنیم و با آن راحت باشیم.”

این دختر سوری شگفت انگیز

به نقل از تایمز، در طول تاریخ بازی‌های المپیک نمونه‌های بی‌شماری از جوانان با استعداد بسیار عالی در صحنه جهانی وجود داشته است. در حالی که هند زازا، اعجوبه ۱۲ ساله خود را برای اولین حضور در المپیک آماده می‌کند، بازی های المپیک توکیو شاهد ادامه این روند خواهد بود.ستاره تنیس روی میز سوریه در فوریه ۲۰۲۰ بلیت خود را برای حضور در المپیک رزرو کرد. او در مراحل انتخابی آسیا ماریانا ساهاکیان ۴۲ ساله از لبنان را شکست داد. وی اولین بازیکن تنیس روی میز سوریه است که در همه سطوح عناوین ملی را از آن خود کرده و اکنون به دنبال رقابت در توکیو است.زازا گفت: این یک هدیه برای کشور من، والدینم و همه دوستانم است.مانند سایر کودکان سوری، بیشتر دوران کودکی زازا ،را نیز جنگ داخلی سوریه رقم زده است و اگرچه او تنیس روی میز را فرار از این شرایط می داند اما جنگ همیشه در جریان مانده است.قطع مداوم برق باعث شده که تعدادی از جلسات تمرینی وی به تعویق بیفتد، زیرا این جلسات در فضای داخلی در یک اتاق با چهار میز فرسوده انجام می شود، اما حتی این امر از اشتیاق غیرقابل توقف وی برای کسب مدال آور المپیک نمی‌کاهد.وی در مصاحبه با CGTN گفت: ورزش در خون من است. خانواده‌ام به من کمک می‌کنند تا در ورزش جلو بروم.او از تحصیل غافل نشده است، زیرا عاشق ریاضیات است و خود را طرفدار هری پاتر می‌داند اما در حال حاضر هدف او این است که تابستان امسال تأثیر زیادی در توکیو بگذارد.

                       رژه تیم پناهندگان در مراسم گشایش المپیک توکیو ۲۰۲۰.۵ ورزشکار زن و مرد ایرانی در این تیم حضور دارند.

گزارش مراسم گشایش بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو

پس از یکسال تعویق، مراسم افتتاحیه المپیک توکیو ۲۰۲۰ در نهایت به صورت رسمی از ساعت ۲۰ به وقت محلی، در ورزشگاه ملی شهر توکیو آغاز شد. عدم حضور تماشاگران و خالی بودن سکوها به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط متفاوتی را برای این دوره از بازی ها به وجود آورده است و تنها عوامل برگزاری، ‌کاروان اعزامی کشورها و اهالی رسانه‌ به منظور پوشش خبری در ورزشگاه  حضور دارند .در ابتدای مراسم نمایشی کوتاه برگزار شد و سپس گوینده سالن حضور توماس، باخ رییس کمیته بین المللی المپیک و امپراطور ژاپن را تبریک گفت و آن دو نیز هم به یکدیگر ادای احترام کردند.شش نفر از قهرمانان المپیک ژاپن پرچم این کشور را حمل کردند. پرچم کشور ژاپن به جایگاهی که پرچم میزبان و المپیک به اهتزاز در می آید، حمل شد و سپس همه به احترام پخش سرود ملی کشور ژاپن ایستادند و در نهایت پرچم میزبان در افتتاحیه بازی ها به اهتزاز در آمد.پس از پخش سرود ملی کشور ژاپن، از افراد حاضر در سالن خواسته شد برای ادای احترام به جان باختگان ویروس کرونا در سراسر جهان، یک دقیقه سکوت کنند.در ادامه مراسم ژاپن  به این مسئله که زمانی خانه های آنها از چوب ساخته شده بود اشاره داشت و حتی پنج حلقه المپیک را  بسیار زیبا از چوب ساخته بودند و در نمایشی از این نماد چوبی رونمایی کردند.

در حالی که ۴۰ دقیقه از آغاز مراسم افتتاحیه گذشته بود، ابتدا پرچم یونان اولین میزبان المپیک وارد ورزشگاه شد و بعد از پرچم المپیک، سپس رژه کشورها آغاز شد. ورزشکاران در حالی که مراسم افتتاحیه رژه رفتند که مجبور بودند به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت خود را با ماسک بپوشانند که در تاریخ بازیهای المپیک ماندگار خواهد شد.با توجه به اینکه در المپیک توکیو تاکید بر برابری جنسیتی است، ‌ بنابراین اکثر کشورها با دو پرچمدار زن و مرد در رژه حضور داشتند.کاروان روسیه که بدلیل نمونه های زیاد دوپینگ دچار محرومیت شده، حق ندارد پرچم خود را در بازیهای المپیک برافراشته ببیند و با پرچم المپیک در مسابقات شرکت می‌کند و سرود این کشور نیز نواخته نمی‌شود. سوفیا ولیکایا شمشیرباز سابر زنان و ماکسیم میخایلوف والیبالیست سرشناس روسی، پرچمداران این کشور بودندزمانی که تیم آلمان رژه رفت، توماس باخ رییس آلمانی کمیته بین المللی المپیک به احترام پرچم کشورس ایستاد و ورزشکاران را تشویق کرد.پس از پایان مراسم رژه  کشورها، قرائت سوگندنامه ورزشکاران و داوران انجام شد و آن ها قسم یاد کردند به روح المپیک احترام بگذارند و بر پایه جوانمردی و بدون دوپینگ و تقلب با یکدیگر رقابت کنند.در ادامه سیکو هاشیموتو، رییس کمیته برگزاری المپیک توکیو ۲۰۲۰ و توماس باخ،  رییس کمیته بین المللی المپیک سخنرانی کردند . این دو نفر مدال المپیک دارند.

هاشیموتو: بهبودی ژاپن را بعد از ۱۰ سال نشان می دهیم

هاشیموتو، رییس کمیته برگزاری بازی های المپیک توکیو، بیان کرد: امیدوارم سهم کوچکی در ایجاد آینده مثبت تر داشته باشیم. این مطمئنا فرصتی تازه به ما داد تا در مورد قدرت ورزش تأمل کنیم. من صمیمانه امیدوارم که مراسم افتتاحیه آغاز یک بازی باشد که حتی سهمی ناچیز در آینده مثبت تر دارد و در حالی که همه در تلاش هستند به بهترین آرزوهای شخصی خود برسند واقعا احساس می کنند وحدت در تنوع  وجود دارد.او ادامه داد: پس از  به تعویق انداختن تاریخ المپیک، سرانجام بازی های توکیو ۲۰۲۰ امروز در اینجا افتتاح می شود. من می خواهم از همه  کارکنان خدمات پزشکی و سایر افراد در سراسر جهان که چنین عزم راسخی برای  غلبه بر ویروس کرونا داشتند، تشکر کنم و احترام بگذارم. من همچنین می خواهم از مردم ژاپن برای میزبانی بازی ها و همچنین از کمیته بین المللی المپیک، دولت ژاپن و دولت متروپولیتن توکیو و سازمان های دیگر تشکر کنم که برای تحقق  برگزاری بازی ها سخت تلاش کردند.رییس کمیته برگزاری بازی های المپیک توکیو بیان کرد: ۱۰ سال پیش، وقتی تصمیم گرفتیم برای بازی های المپیک پیشنهاد دهیم، بسیاری از مردم ژاپن با مشکلات عمیقی روبرو شدند و به دنبال زلزله بزرگ سونامی و بزرگ ژاپن در عزاداری بودند. بسیاری از جوامع آسیب دیده اراده خود را برای انتخاب و حرکت به جلو از دست می دهند اما مردم از سراسر جهان با کمک خود، ما را تشویق کردند و به نوعی گفتند با هم پیش برویم! اکنون ۱۰ سال بعد، ما می توانیم میزان بهبودی ژاپن را به شما نشان دهیم و از همه شما بسیار سپاسگزاریم.

باخ:مقاوت ورزشکاران را تحسین می کنم

توماس باخ، ‌ رییس IOC  نیز در این مراسم، گفت: ورزشکاران و همه شرکت کنندگان به المپیک ۲۰۲۰ توکیو خوش آمدید. این المپیک متفاوت است. از مردم ژاپن به خاطر امکان برگزاری المپیک تشکر و استقامت ورزشکاران را تحسین می کنم. شما مجبور بودید با چالش های بزرگی روبرو شوید.وی ادامه داد: شما حتی نمی دانستید که این رویداد اصلا برگزار می شود یا نه؟ شما مبارزه کردید، هرگز تسلیم نشدید و اکنون رویای المپیک خود را تحقق می بخشید. شما ورزشکاران واقعی المپیک هستید. شما به ما الهام بخشیدید تا مانند شما بجنگیم. ورزشکاران عزیز، این جامعه المپیک امشب و در طول این بازی ها با شما است. میلیاردها نفر از سراسر جهان به صفحه نمایش خود چسبیده  و شما را تشویق می کنند.پس از سخنرانی باخ و هاشیموتو، پرچم المپیک وارد ورزشگاه ملی توکیو شد و در زمان اهتزاز آن همه ایستادند و دختران و پسران ژاپنی سرود خواندند.در نهایت مشعل المپیک توسط نائومی اوساکا،‌تنیس باز ژاپنی در ورزشگاه ملی توکیو روشن شد. ۶ هزار ورزشکار، ۹۰۰ نفر مسئول و ۳۵۰۰ خبرنگار و گزارشگر برای مراسم افتتاحیه در ورزشگاه حضور داشتند.

تجمع اعتراضی به برگزاری المپیک توکیو

افتتاحیه بازی‌های المپیک توکیو در شرایطی برگزار می‌شود که معترضان بیرون از ورزشگاه ملی شهر توکیو، نسبت به برگزاری این رویداد اعتراض دارند. به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به توکیو، در حالی که مراسم افتتاحیه بازی های المپیک توکیو در استادیوم ملی این شهر در حال برگزاری است، اما اعتراض‌ها همچنان به برگزاری المپیک توکیو ۲۰۲۰ ادامه دارد.معترضان در بیرون از  ورزشگاه ملی توکیو و در خیابان اصلی نسبت به برگزاری بازی ها همچنان اعتراض دارند و گفته می شود پلیس، راه را روی معترضان بسته است تا به ورزشگاه ملی نزدیک نشوند.معترضان معتقد هستند که برگزاری بازی‌های المپیک در شرایط شیوع ویروس کرونا باعث به خطر افتادن جان مردم ژاپن می‌شود.

موفق‌ترین ورزشکاران تاریخ المپیک چه کسانی هستند؟

مایکل فلپس موفق‌ترین ورزشکار تاریخ بازی‌های المپیک محسوب می‌شود. به نقل از تلگراف، بازی‌های المپیک توکیو که مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدیم از روز جمعه شروع می‌شود. ورزشکاران از سراسر جهان به دنبال نوشتن نام خود در افسانه المپیک و اضافه کردن تاریخ غنی این مسابقات هستند.موفق‌ترین المپیکی در تمام دوران ها مایکل فلپس شناگر آمریکایی است که ۲۸ مدال او به شرح زیر تقسیم می‌شود:

۲۳ مدال طلا، سه نقره و دو برنز. او ۶ مدال طلا و دو مدال برنز خود را در آتن ۲۰۰۴ و سپس ۸ مدال طلا را در پکن به دست آورد. در لندن ۲۰۱۲ هم او ۴ مدال طلا و ۲ مدال نقره دیگر اضافه کرد. قبل از اینکه کار خود را در المپیک ریو با ۵ مدال طلا و یک مدال نقره پایان دهد.

لاریسا لاتینینا: موفق‌ترین زن المپیکی-به طور مستقیم بعد از فلپس در لیست موفق‌ترین المپیک‌های تمام دوران لاریسا لاتینینا ژیمناست شوروی قرار دارد که ۱۸ مدال او بین ۱۹۵۶ و ۱۹۶۴ به این معنی است که او موفق‌ترین المپیکی زن در تمام دوران است.

مقام سوم جدول رده‌بندی همه زمان ها با ۱۵ مدال در اختیار دو ورزشکار به طور مشترک است: اسکی باز نروژی ماریت بیورگن و ژیمناست شوروی نیکولای آندریانوف.

در جایگاه چهارم  چهار ورزشکار حضور دارند که همه ۱۳ مدال دارند:

اوله اسکی باز نروژی، بوریس شاکلین ژیمناست شوروی، ادواردو ژیمناستیک ایتالیا و تاکاشی ژیمناست ژاپنی.

گینه انصراف یک روزه‌اش را پس گرفت و برگشت

وزیر ورزش گینه روز گذشته اعلام‌کرد که دولت این کشور آفریقایی به دلیل نگرانی در مورد حفظ سلامت ورزشکاران گینه، ضمن ابراز تأسف تصمیم گرفته که حضور کاروان این کشور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را لغو‌ کند.این تصمیم فقط ۲۴ ساعت دوام داشت؛ زیرا مسئولان گینه موافقت خود را با حضور کاروان ۵ نفره این کشور در المپیک اعلام کردند.بنتاما سوی» وزیر ورزش گینه در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه و وزارت ورزش موافقت خود را با حضور ورزشکاران‌مان در المپیک اعلام کردند.بازگشت از تصمیم قبلی در حالی صورت گرفته که عنوان می‌شود که ناتوانی وزارت ورزش گینه در تامین مخارج، دلیل انصراف بوده است. البته «بن دائودا ناسوکو» دبیرکل کمیته المپیک گفته است که بودجه لازم برای اعزام کاروان این کشور به توکیو فراهم بوده است.

اولین رکورد المپیک توکیو به نام کماندار کره‌ای ثبت شد

ملی پوش تیم ملی تیر و کمان بانوان کره جنوبی صبح امروز توانست اولین رکورد در مسابقات المپیک را به نام خود به ثبت برساند. چند ساعت قبل از افتتاحیه بازیها، مسابقات تیر و کمان بانوان المپیک برگزار شد که “سانگ آن” ورزشکار تیر و کمان کره جنوبی در مسابقات مقدماتی المپیک مقام اول را کسب و با ثبت ۶۸۰ امتیاز رکورد المپیک را به نام خود ثبت کرد تا اولین رکوردشکنی المپیک در تیر و کمان رخ دهد.پیش از این، ورزشکار اوکراینی در سال ۱۹۹۶ با ۶۷۳ امتیاز رکورددار بود.

نگاهها به رقابت دو خانم ایرانی

 دو خانم ایرانی در اولین مصاف وزن منفی ۵۷ کیلوگرم تکواندو بانوان در المپیک توکیو به مصاف هم میروند.این مسابقه اهمیت زیادی دارد. زیرا کیمیا علیزاده با تیم پناهندگان و زیر پرچم المپیک در برابر ناهید کیانی نماینده جمهوری اسلامی ،قرار می گیرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=120456 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x