جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش نشریه ی فاکس نیوز از نقش محمدجعفر محلاتی در کشتار سال ۶۷

در‌ ماه اکتبر ۲۰۲۰ عده ای از خانواده های جانباختگان سال ۱۳۶۷ در نامه ای به دانشگاه اوبرلین در اوهایو، خواستار اخراج محمد جعفر محلاتی از این دانشگاه شدند. محلاتی در آن دوران نماینده رژیم اسلامی در سازمان ملل بود و از این پست برای پنهان کردن حقیقت، انکار و دروغگویی درباره این جنایت علیه بشریت استفاده کرد. سازمان عفو بین الملل در گزارش خود به مناسبت سی امین سالگرد این کشتار از محلاتی بعنوان یکی از مهره های اصلی این بی عدالتی نام برده و او را به جنایت علیه بشریت متهم کرده است.  به تازگی نشریه فاکس-نیوز در گزارش مفصلی نه تنها به نقش محلاتی در کشتار سال ۶۷ اشاره کرده، بلکه مدارک دیگری درباره  اسرائیل ستیزی و دفاع او از سرکوب بهاییان منتشر کرده است. آنچه در زیر می بینید ترجمه این مقاله است.

“استاد صلح” کالج اوبرلین در سخنرانی خود در سال ۱۹۸۹ خواستار نابودی اسرائیل شد.

سفیر سابق ایران و استاد دانشگاه امروز ، در سال ۱۹۸۹ از انتفاضه خشن فلسطین دفاع کرد.

نوشتۀ بنیامین وینتال | فاکس نیوز

گزارش ویژه: کالج اوبرلین، به دلیل دادن فرصت و فضا دادن به محمد جعفر محلاتی، معروف به “استاد صلح”، که به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد خواستار نابودی دولت یهودی شده بود، با انتقادهای تازه‌ای مواجه شده است.

تحقیقات دیجیتال فاکس نیوز می‌تواند برای اولین بار مشخص کند که محلاتی ، استاد معارف اسلامی کالج هنرهای آزاد اوهایو ، در سال ۱۹۸۸ به سازمان ملل اعلام کرده: “تصویب قطعنامۀ ۱۸۱ (II)  توسط مجمع عمومی در سال ۱۹۴۷  در مورد تقسیم سرزمین فلسطین و تأسیس نهاد صهیونیستی خود ناقض مقررات منشور ملل متحد و قواعد حقوق بین الملل بوده است. “

نامه‌ها و سخنرانی‌های محلاتی ، که توسط فاکس نیوز بررسی شده‌اند ، در دهۀ ۱۹۸۰ به رشتۀ تحریر درآمده‌اند، این در حالی است که وی از ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ به عنوان نمایندۀ جمهوری اسلامی در سازمان ملل خدمت می کرد. محلاتی بر اساس قوانین حقوق بشری و کارشناسان متخصص در زمینۀ یهودستیزی، حق اسرائیل برای تشکیل یک کشور را  انکار می‌کند.

محلاتی در سال ۱۹۸۹ در سازمان ملل  از اولین انتفاضۀ فلسطین – مجموعه‌ای از اعتراضات و شورش‌های خشن علیه دولت یهود – به عنوان “قیام قهرمانانۀ فلسطینی‌ها” دفاع کرد.

محلاتی در سال ۱۹۸۹ در سازمان ملل گفت: فلسطینیان با توجه به “مبارزه مقدس علیه ظلم و صهیونیسم” برای عرب‌ها و مسلمانان در سرتاسر جهان الگو هستند.

به نظر می‌رسد که این استاد دانشگاه در سخنرانی های خود کل اسرائیل را به عنوان سرزمین فلسطین معرفی می‌کند.

“فلسطین یک سرزمین اسلامی است ، یک میراث اسلامی است ، و به عنوان یک هویت اسلامی باقی خواهد ماند. سرزمین فلسطین سکوی معراج حضرت محمد است ؛ اهمیت آن این در است که اولین قبلۀ مسلمان‌هاست و به سوی آن نماز می‌خواندند.” محلاتی در همان سال در سازمان ملل اعلام کرد: “اشغال آن توسط غاصبان صهیونیست تجاوزی علیه همه مسلمانان جهان است و بنابراین آزادی آن یک تعهد بزرگ مذهبی است.”

محلاتی بعدها، در نامه‌ای به تاریخ اکتبر ۲۰۲۰ که توسط فاکس نیوز به دست آمده، ادعا کرده: “[من] زندگی خود را وقف تحقیق ، آموزش و نوشتن درباره صلح و دوستی کرده‌ام” ، اما اسناد سازمان ملل متحد سفیری را نشان می‌دهد که از مخالفان جمهوری اسلامی و هم‌چنین دولت یهودی انتقاد و از برخورد کشورش با جامعه صلح‌طلب بهائی و آزار و اذیت این گروه دفاع می‌کند.

رژیم ایران شماری از اعضای جامعه بهائی را صرفاً به خاطر عمل به ایمان خود اعدام کرده است و ایالات متحده و سازمان ملل متحد هر دو اسناد اعدام و آزار و اذیت شدید بهائیان توسط رژیم آخوندی تهران  را در اختیار دارند .

به گفتۀ سازمان ملل، محلاتی در سال ۱۹۸۳ بیان کرده: “این مسئله نه مذهبی، بلکه سیاسی بود؛ جامعه بهائی تحت پوشش دین فعالیت های غیراخلاقی انجام می‌داد.”

الی کوهانیم ، معاون ویژه سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده برای نظارت و مبارزه با یهودستیزی، به فاکس گفت: “رژیم ایران درگیر چیزی است که من” یهودستیزی افراطی” می‌نامم و سفیر سابق ایران در سازمان ملل نیز از این قاعده مستثنی نیست. این واقعیت که کالج اوبرلین چنین شخصی را استخدام می‌کند ، چه برسد به اینکه او را هیئت علمی کند، لکه ننگی برای موسسه‌ای است که هدف آن آموزش جوانان آمریکایی است.”

کوهانیم ، که به دلیل یهود ستیزی گسترده مورد حمایت رژیم ، در کودکی از جمهوری اسلامی فرار کرد افزود “محلاتی در بیانیه‌های ۱۹۸۹ در سازمان ملل تروریسم و آنچه ” شهادت ” می‌نامد را ستایش می‌کند و حق یهودیان برای  زندگی در بخشی از سرزمین باستانی‌شان را نادیده می‌گیرد و سلب می‌کند، او اسرائیل را “سرزمینی اسلامی” خوانده و سعی در تحریف تاریخ دارد، در حالی که خوب می‌داند یهودیت هزاران سال قبل از ظهور اسلام وجود داشته و اسرائیل زادگاه یهودیان است. این مرد به هیچ عنوان” استاد صلح “نیست. او در حقیقت استاد پروپاگاندای جمهوری اسلامی است و کالج اوبرلین وظیفه دارد تحقیقی کامل در مورد بیانیه‌های یهودستیزانۀ محلاتی و آگاهی وی از کشتار سال ۱۹۸۸ در ایران صورت دهد. “

محلاتی همچنین در مورد آگاهی در مورد اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸  با سوالات منتقدان مواجه شده است. وی هر گونه اطلاع یا مسئولیتی در قبال این قتل‌ها را انکار کرده است.

کوهانیم معتقد است: “محلاتی هنوز بابت نقش خود در سرپوش گذاشتن بر قتل عام غیرقانونی زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ در ایران،  که حدود ۵،۰۰۰-۱۰،۰۰۰ ایرانی توسط رژیم کشته شدند، حساب پس نداده است.”

مریم معمارصادقی ، یکی از طرفداران برجستۀ ایران دموکراتیک و بنیانگذار توانا: موسسۀ آموزش الکترونیکی جامعۀ مدنی ایران، به فاکس نیوز گفت: “کالج اوبرلین به عنوان یک نهاد برجستۀ آمریکایی برای آموزش مترقی و پیشرو مشهور است. اما از داشتن یک استاد “به اصلاح صلح” در میان هیئت علمی که اسرائیلی ها را “وحشی” می‌نامد و اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح فلسطین را توجیه می‌کند، چه ترقی و پیشرفتی نصیب این کالج می‌شود؟ “وی افزود: ” محلاتی زمانی این کارها را کرد که در دهه ۱۹۸۰  نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل بود، وقتی که رژیم از فلسطینیان به عنوان نیروهای نیابتی علیه دولت اسرائیل حمایت مالی و هزاران زندانی سیاسی را در خانه قتل عام کرد. مردم ایران در راه اعتراض به حمایت مالی جمهوری اسلامی از گروه های تروریستی در خاورمیانه جان خود را به خطر می‌اندازند. اما آقای محلاتی از این شر دفاع می‌کند. چرا با دادن پست دانشگاهی  به او در ایالات متحده، به این اعمال وجهۀ قانونی بخشیده شده است؟ “

وقتی از محلاتی در مورد انتقادات از اظهاراتش سوال شد ، پاسخ داد: “سلام! من برای بهار ۲۰۲۱ در مرخصی هستم. هر زمان که بتوانم پاسخ می‌دهم.”

محلاتی در نامۀ اکتبر ، که نسخه‌ای از آن به دست فاکس نیوز رسیده است ، نوشته: “اینجانب به طور قاطع هرگونه آگاهی و مسئولیت در مورد اعدام‌های جمعی در ایران در طی دوران خدمتم در سازمان ملل متحد را انکار می‌کنم. من تمام طول تابستان سال ۱۹۸۸ را در نیویورک گذراندم و بر صلح بین ایران و عراق متمرکز بودم و هیچ‌گونه اطلاعاتی در زمینۀ اعدام‌ها دریافت نکردم. حتی یک پیام از تهران به سفارت ایران در سازمان ملل متحد نرسید که دیپلمات‌های ایرانی را از این حوادث مطلع کند. “

سخنگوی کالج اوبرلین ، اسکات وارگو، به فاکس نیوز گفت: “پروفسور محلاتی یک استاد رسمی هیئت علمی است و از سال ۲۰۰۷ در اوبرلین تدریس کرده است. امروز نامه‌ای دریافت کردیم که در مورد اظهارات متعلق به بیش از ۳۰ سال پیش وی در ملاقات با نمایندگان سازمان ملل متحد اظهار نگرانی شده است. ما برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر با پروفسور محلاتی در تماس هستیم. “

در یک نامۀ رسمی و عمومی در ماه اکتبر از جانب جمعی از ایرانیان، که اعضای خانوادۀ بسیاری از آنها را در زندان‌های مخوف جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند، از اوبرلین خواسته شده که تحقیقات دربارۀ نقش محلاتی  در دفاع از حاکمان دینی جمهوری اسلامی آغاز کند.

وارگو در پاسخ به این سوال که آیا کالج اوبرلین واقعاً اطلاعاتی از محلاتی به دست آورده است یا خیر، اظهار داشت: “این کالج چیزی برای افزودن به بیانیۀ قبلی خود ندارد.”

کوری بارنز ، که در سال ۱۹۹۸ از کالج اوبرلین فارغ‌التحصیل شده و حالا رئیس دپارتمان ادیان آن است ، به فاکس نیوز گفت: “از ایمیل شما متشکرم. من شما را به دو پاسخ پروفسور محلاتی نسبت به این ادعاها ارجاع می‌دهم و چیزی برای افزودن به پاسخ ایشان ندارم.”

فاکس نیوز همچنین پرسش‌نامه‌های مطبوعاتی را به انجمن فارغ‌التحصیلان اوبرلین ارسال کرد.

لادن بازرگان، یک بانوی ایرانی-آمریکایی که برادر ۲۹ ساله‌اش ، بیژن بازرگان ، به دلیل امتناع از پاسخ دادن به سوالاتی در مورد عقایدش در زمینۀ اسلام و سیاست در قتل عام سال ۱۹۸۸ به دست رژیم کشته شد ، به فاکس نیوز گفت: “محلاتی از دورۀ صدارت خود در مقام سفیر سازمان ملل متحد برای دروغ‌گویی، تحریف حقیقت و انکار جنایات جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.” وی افزود: “آنچه خانواده‌های قربانیان را بیش از هرچیز ناراحت می‌کند، این است که وی در زمینۀ آموزش عالی فعال است و وانمود می‌کند که یک صلح‌پژوه است. مردی که برای یک رژیم وحشی اسلامی کار می‌کرد و به عنوان یک دیپلمات به آنها کمک می‌کرد تا جنایاتشان را لاپوشانی کنند و به دنیا دروغ بگویند، اکنون آموزش اخلاق می‌دهد. تحمل این حجم از ریا دشوار و صراحتاً غیر قابل قبول است. “

لادن بازرگان به محلاتی اعلام کرد: “با ما ، خانواده‌های قربانیان روبرو شوید و در گفتگویی شرکت کنید تا بتوانیم در مورد نقش شما در این جنایات سوال کنیم. ” او پرسید: “اگر او چیزی برای پنهان کردن ندارد ، چرا برای شرکت در چنین گفتمانی موافقت نمی کند؟”

مرجان کِیپور گرینبلت ، ایرانی تبعیدی در آمریکا که بنیانگذار و مدیر موسسۀ اتحاد برای حقوق اقلیت‌ها است ، به فاکس نیوز گفت: ” نه تنها گفته می‌شود که محلاتی در سرپوش گذاشتن بر قتل عامی خونین نقش داشته، بلکه آشکارا نتوانسته است همواره و بدون قید و شرط نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کند. امتناع او از محکومیت ظلم در حق سایر انسان‌ها صلاحیت داشتن هرگونه سمت آکادمیک، به ویژه استادی اخلاق و دین، را از او سلب می‌کند. “

خاخام آبراهام کوپر ، معاون مرکز سایمون ویزنتالِ لس‌آنجلس ، یک گروه حقوق بشری که بر یهود ستیزی نظارت می‌کند ، به فاکس نیوز گفت: “محلاتی روزهای اتحاد جماهیر شوروی را به یاد می آورد، جایی که مفاهیم برای خدمت به اهداف رژیم وجهۀ مسلحانه می‌گرفتند. انتخاب فردی که از قتل شهروندان ایرانی دفاع و از “آزادی فلسطین” از “رژیم صهیونیستی” حمایت کرده به عنوان استاد “صلح” نام بردن انحراف از مسئولیت‌های اساسی آکادمیک است. دانشجویان  از مردی می‌آموزند که علناً نقض وحشتناک حقوق بشر رژیم خود را انکار کرده و از جنبشی که قصد نابودی دولت یهود را داشته حمایت کرده است. کوپر ادامه داد: “دانشجویان باید از کالج شکایت کنند و شهریۀ خود را پس بگیرند. یک سوال دیگر نیز وجود دارد؛ چگونه این مرد مجاز به اقامت در ایالات متحده  شده است؟”

بنیامین وینتال در مورد حقوق بشر در خاورمیانه گزارش می‌دهد و عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها است. او را در توییتر با آیدی @BenWeinthal دنبال کنید.

https://www.foxnews.com/us/oberlin-professor-of-peace-iranian-ambassador-destruction-of-israel-1989-speech

https://akhbar-rooz.com/?p=105270 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x