جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

یک مرگ تازه در زندان ها، ساسان نیک نفس در زندان تهران بزرگ درگذشت

روز دوشنبه ۱۷ خردادماه، اداره کل زندان‌های استان تهران خبر درگذشت ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ را تایید کرد. ساسان نیک نفس که از روز  شنبه علیرغم وضعیت وخیم جسمی بدون رسیدگی مناسب پزشکی در بهداری زندان نگهداری شده بود جان خود را از دست داد. این زندانی سیاسی با وجود بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا و مشکلات اعصاب و روان، یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده و تلاش مادر سالخورده او جهت دریافت گواهی عدم تحمل حبس تا لحظه مرگ فرزندش بی نتیجه بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، مرگ این زندانی سیاسی در پی عدم رسیدگی مناسب پزشکی و تعلل در اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان رخ داده است. آقای نیک نفس روز شنبه ۱۵ خردادماه در پی وخامت حال و خونریزی شدید از دهان و بینی به بهداری زندان منتقل و با اعزام او به بیمارستان خارج از زندان مخالفت شد.  در حالی تلاش مادر سالخورده ساسان نیک نفس تا لحظه درگذشت فرزندش جهت صدور گواهی عدم تحمل حبس بی نتیجه ماند که سازمان زندان‌ها در اطلاعیه امروز خود علاوه بر بیماری‌های متعدد او، اطلاع از یک نوبت اقدام به خودکشی این زندانی را نیز تائید کرده است.

به گفته یک منبع مطلع، پیکر این زندانی سیاسی پس از مرگ به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده است، با این حال سازمان زندان های استان تهران در اطلاعیه خود محل فوت این زندانی را بیمارستان فیروزآبادی تهران عنوان کرده است.

به دنبال درگذشت آقای نیک نفس ساعاتی پیش تعدادی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ در خصوص داروهای مصرفی این زندانی تحت بازجویی قرار گرفتند. به گفته یک منبع مطلع مسئولان زندان با بازجویی زندانیان سیاسی در تلاش هستند که مانند پرونده بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی که چندی پیش فوت کرد، عامل مرگ را خوددرمانی زندانی عنوان کنند. در اطلاعیه‌ای که اداره کل زندان‌های استان تهران در این خصوص منتشر کرده، بدون اشاره به گزارش پزشکی قانونی، مصرف داروی غیرتجویزی را عامل وخامت حال وی عنوان کرده است.

این زندانی سیاسی علیرغم شرایط نامناسب جسمی یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده و به گفته وکیل مدافع این زندانی در ملاقات با او، آثار خودزنی بر روی دست های وی قابل مشاهده بوده است. همچنین مادر این زندانی سیاسی پس از رد اولیه درخواست صدور گواهی عدم تحمل حبس، طی روزهای اخیر درحال تلاش برای جلب نظر مثبت کمیسیون دوم پزشکی قانونی برای صدور این گواهی بوده است.

هرچند این زندانی سیاسی با دستور پزشکی قانونی پس از رد درخواست گواهی عدم تحمل حبس، دستور نظارت دارویی و درمان در زندان را دریافت کرده بود به گفته یک منبع مطلع؛ “توسط بهداری زندان روزانه ۲ قرص لارگاردین و ۱ عدد کلونازپام برای ساسان نیک نفس تجویز شده بود”.

آقای نیک نفس پیشتر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری، به ۸ سال زندان محکوم شد که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس در خصوص وی قابل اجرا بود.

ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی ۳۶ ساله و پدر دو دختر ۸ و ۹ ساله در تیپ ۶ سالن ۲ زندان تهران بزرگ نگهداری می شد.

برخوردهای سلیقه ای و فراقانونی مسئولان زندان، علی الخصوص در خصوص زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ همواره زندانیان را با مشکلات متعدد روحی و جسمی مواجه کرده است. انتشار خبر درگذشت ساسان نیک نفس در سایه بی توجهی مسئولان زندان، بار دیگر باعث افزایش نگرانی در خصوص سایر زندانیان سیاسی محبوس در این زندان شده است. طی روزهای اخیر حسین هاشمی و محمد ترکمانی پس از انتقال تنبیهی به محل نگهداری زندانیان متهم به جرایم خشن اقدام به اعتصاب کردند. همچنین خالد پیرزاده دیگر زندانی سیاسی این زندان نیز در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

https://akhbar-rooz.com/?p=115597 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x