سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

گزارش هفتگی کانون نویسندگان ایران از سرکوب (۱۰ – ۱۶ مهر)

گزارش یک هفته سرکوب

چهارشنبه ۱۰مهر ۱۳۹۸: جلسه دادرسی ۸ شهروند بهایی به نام‌های مهناز جان‌نثار، مارال راستی، مهرالله (مهران) افشار، ادیب حق‌پژوه، نسیم قنواتیان، آرش راسخی، فرهاد امری و امید آفاقی در دادگاه انقلاب بندرعباس برگزار شد. این شهروندان در فروردین سال ۹۶ به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و در خردادماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند.

در همین روز سید کاظم حسینی وکیل مدافع محسن لرستانی خواننده‌ی ایرانی از صدور کیفرخواست برای موکلش به اتهام “افساد فی الارض” و ارجاع پرونده‌ی او به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داد.

در همین روز سعید مقدم معلم مقطع دبیرستان و شهروند اهل خرمشهر را نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در همین روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات ناهید خداجو، از بازداشت‌شدگان مراسم روز جهانی کارگر، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد..

در همین روز آنیشا اسداللهی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران احضار شد. وی از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر است.

در همین روز حکم دو سال حبس تعزیری یک شهروند به نام ثارالله شمس‌الدینی تایید شد. او معترض به استخدام نیروی غیربومی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در استان خوزستان بود و با شکایت این پالایشگاه متهم به “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” شده بود.

در همین روز ناجی سواری، معلم اهوازی با تودیع قرار وثیقه از زندان شیبان اهواز آزاد شد. وی در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه به همراه دو معلم دیگر به نام علی عبیداوی و ماهر دسومی بازداشت شده بودند.

در این روز پرونده‌ی فعالین مدنی و صنفی که در مقابل محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه در مشهد بازداشت شده بودند، از دادگاه عمومی بخش سرخرود به شعبه ۹۰۳ دادگاه عمومی و انقلاب مشهد ارجاع و اتهامات آنان طی ابلاغیه‌ای “اخلال در نظم و آسایش عمومی” از طریق تجمع در آن محل و “فعالیت تبلیغی به نفع گروه های مخالف نظام” عنوان شده است.

در همین روز محمد داوری، فعال مدنی اهل دهدشت، در راه بازگشت به منزل خود در شیراز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در شیراز منتقل شد.

در همین روز یولیا یوزیک خبرنگار اهل روسیه در هتل محل اقامت خودبه‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته بستگان خانم یوزیک، وی هماینک در زندانی متعلق به سپاه پاسداران به سر میبرد.

پنجشنبه ۱۱مهر: بیش از ۳۰۰تن از شاعران ، نویسندگان ، هنرمندان ، فعالین سیاسی ، مدنی و کارگری با امضا و انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو بی‌قید و شرط “حکم ظالمانه علیه شهناز اکملی” شدند

جمعه ۱۲مهر: غلامعلی حسینقلی‌ زاده، فعال مدنی آذربایجانی اهل ارومیه در دادگاه انقلاب این شهر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات این شهروند در تاریخ ۷ مهرماه برگزار شده بود.

در همین روز لیلا میرغفاری، فعال مدنی که اخیراً توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، با پایان مراحل بازجویی و پس از تحمل شش روز سلول انفرادی به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

در همین روز دو فدراسیون اروپایی و بین‌المللی روزنامه‌نگاران از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستند یولیا یوزیک، خبرنگار تبعه روسیه را فوری آزاد کنند. این دو سازمان حمایت از حقوق روزنامه‌نگاران جهان، فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا و فدراسیون بین‌المللی، در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند که دلایل بازداشت این خبرنگار را روشن کنند و «به آزادی رسانه‌ها احترام بگذارند».

شنبه ۱۳مهر: کانون صنفی معلمان ایران (تهران) به مناسبت روز جهانی معلم با انتشار بیانیه تاکید کرد که حاکمیت جمهوری اسلامی نظام آموزشی را دستگاهی‌ برای “کنترل کردن، انضباط بخشیدن، القای گزاره‌های ارزشی و سیاسی خاص و پرورش افرادی مطیع و مشابه” می‌بیند. در این بیانیه‌ کانون صنفی “خواهان برداشتن حصارهای اندیشه از آموزش کشور و نگاه ایدئولوژیک به امر آموزش است تا هرچه بیشتر و بهتر بتوان با نقد خویشتن، به هدف نیک اعتلای فرهنگ و اندیشه و خردورزی رسید”.

در این روز فائزه عبدی پور، درویش گنابادی و از اعضای شورای صنفی دانشجویان از طریق ابلاغیه‌ای که از طریق پیامک به دست وی رسیده، جهت اخذ آخرین دفاع به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. وی در سال ۹۶ مدتی در بازداشت بود.

در این روز فاطمه. خ، فعال اینستاگرامی که به واسطه‌ی فعالیت در صفحه‌ی شخصی خود به “سحر تبر” معروف شده است، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد. وی به اتهاماتی ازجمله “توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی و تشویق جوانان به فساد” متهم شده است.

دراین‌روز جمعی از مردم روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان در اعتراض به آلوده شدن برخی از اهالی این روستا به ویروس HIV، در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان، دست به تجمع زدند. این تجمع با ورود نیروهای یگان ویژه به خشونت کشیده شد.

دراین‌روز آنیشا اسداللهی از بازداشتی‌های روز جهانی کارگر که به قید وثیقه آزاد است در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران حاضر شد. متن کیفرخواست به وی ابلاغ و روز رسیدگی اول آبان تعیین شد.

در همین روز ماهر دسومی، معلم اهوازی با تودیع قرار وثیقه از زندان شیبان اهواز آزاد شد. وی در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه به همراه دو معلم دیگر به نام علی عبیداوی و ناجی سواری بازداشت شده بودند.

یکشنبه ۱۴مهر: دادگاه تجدید نظر استان اصفهان، حکم صادره در دادگاه بدوی علیه حسین جنتی، شاعر غزل‌سُرا را عیناً تائید کرد. وی پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب اصفهان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

در همین روز یاسمن آریانی، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری محبوس در زندان اوین، شب گذشته از بند زنان این زندان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد.

در همین روز یوسف بهمنی، از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. وی روز گذشته در جریان تجمع اعتراضی کارگران این شرکت در مقابل دفتر مدیریت سخنرانی کرده بود.

در این روز روزبه علی پور فعال سیاسی گیلانی، به صورت مشروط از زندان لاکان رشت آزاد شد. وی پیش‌تر در دادگاه انقلاب اسلامی رشت به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم و در تاریخ ۲۳ اردیبهشتماه جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان شده بود.

در همین روز ۱۱ تن از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که با دعوت قبلی کمیسیون اجتماعی مجلس، قصد سفر به تهران را داشتند، در عوارضی اتوبان خرم آباد، به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ۳ تن دیگر از کارگران نیز در هفت‌تپه بازداشت شدند.

دوشنبه ۱۵مهر: شماری از کارگران واحد تولیدی-صنعتی آذرآب اراک، برای دومین روز متوالی نسبت به معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان تعیین تکلیف سهامدار این شرکت شدند. در جریان این تجمع مأموران یگان ویژه با استفاده از گاز اشک‌آور و با حضور در مقابل درب ورودی این شرکت اقدام به متفرق کردن کارگران معترض کرده و از ادامه تجمع و راهپیمایی اعتراضی آنها جلوگیری کردند.

در همین روز عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی زندانی محبوس در زندان اوین، با انتشار نامه سرگشاده از رنجهایی که بر اثر زندانی شدن دخترش بر خود و نوه‌هایش می‌رود سخن گفت.

دراین‌روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهام محسن لرستانی، خواننده ایرانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

دراین روز هشت تن از کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه آزاد شدند. با احتساب آزادی این افراد، ۶ کارگر دیگر کماکان در بازداشت بوده و روز جاری پس از تفهیم اتهام در شعبه دوم دادیاری دادگستری شوش برای آنان قرار وثیقه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی تعیین گردید که کارگران نامبرده به دلیل عدم تودیع قرار وثیقه ، کماکان در بازداشت به سر می‌برند.

در همین روز صدیقه مرادی و مهدی خواص صفت، زوج فعال سیاسی روز جاری با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. این زوج که هر دو از زندانیان سیاسی سابق هستند، روز یکشنبه ۱۶ تیرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بودند.

در همین روز پلیس اطلاعات و امنیت و دادسرای ارشاد تهران یک مرد و زن جوان را که کلیپی برای برنامه اینترنتی “ژلوفن” تهیه کرده بودند، احضار و بازداشت کردند. در کلیپ مربوطه، زن جوانی به صورت میدانی از کودکان می‌پرسد که آیا می‌دانند چگونه به دنیا آمده‌اند؟ اکثر بچه‌ها نیز چیز خاصی نمی‌دانند و سکوت می‌کنند.

در همین روز علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران اظهار داشت که یولیا یوزیک، خبرنگار تبعه‌ی روس، که در ایران بازداشت شده، مرتکب تخلف ویزا و سایر تخلفات شده بود و علیه ایشان پرونده جاسوسی گشوده نشده است.

در همین روز بیش از ۵۰ نفر در مخالفت با ورود زنان به ورزشگاه، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و شعارهایی علیه فیفا دادند.

سه‌شنبه ۱۶مهر: سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقام‌های ایران خواست تا حکم زندان شهناز اکملی را لغو کنند.

در همین روز سیما بهروزی مهدی‌آبادی، بهایی ساکن یزد، در شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به تحمل سه ماه زندان محکوم شد. اتهام او «عضویت در یکی از گروه‌های معارض نظام» عنوان شده است.

در همین روز جلسه‌ی دادگاه تجدید نظر دو شهروند تبریزی به نامهای یوسف سلحشور و داوود محمودی در شعبه ۲۷ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی برگزار شد. این دو شهروند پیش‌تر هرکدام به دو سال زندان، هفتاد و چهار ضربه شلاق و مشترکاً دو هزارم دیه کامل یک مرد محکوم شده بودند. گفته می شود علت صدور حکم علیه این شهروندان اعتراض آنها به سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران و سردادن شعارهایی با محوریت “مسئله‌ی قره باغ” و “حمایت از زندانیان سیاسی از جمله عباس لسانی ” هنگام بازی تیم فوتبال تراکتورسازی بوده است.

در همین روز محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان و فرهاد میثمی فعال مدنی محبوس در زندان اوین نامه ای سرگشاده خطاب به سیاستگذاران قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها نوشته و به نقص آشکار حقوق زندانیان در زندان اوین اعتراض کردند. آنهاهمچنین به مسئولان زندان اعلام کرده‌اند تا برطرف شدن موارد نقض حقوق زندانیان ” خود را ملزم به رعایت قوانین دلبخواهانه‌ زندان‌های شما نمی‌دانیم”

https://akhbar-rooz.com/?p=7230 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x