پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران ازیک هفته‌ سرکوب(۲۰ – ۲۶ آذرماه)

چهارشنبه ۲۰ آذر:

– چهار فعال حقوق زنان به نام‌های ناهید شقاقی، اکرم نصیریان، مریم محمدی و اسرین درکاله، در دادگاه انقلاب اسلامی تهران مجموعاً به ۱۶ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم در این روز (چهارشنبه ۲۰ آذرماه) به وکلای آن‌ها ابلاغ‌ شد.

– لطیف حسنی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، در واکنش به خشونت و سرکوب اعتراضات سراسری آبان ماه امسال، نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد و از جامعه‌ی بین‌الملل و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواست سرکوب معترضان در ایران را محکوم کنند. آقای حسنی در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ بازداشت و توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در حال حاضر زندان رجایی شهر کرج هفتمین سال از دوران محکومیت ۸ ساله خود سپری می‌کند.

– رضوانه محمدی، فعال حقوق اقلیت‌های جنسی در دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. جلسه‌ی دادگاه خانم محمدی در تاریخ ۱۱ آبان ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزارشده بود.

– شورای صنفی دانشجویان کشور از بازداشت ۵ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت توسط وزارت اطلاعات خبر داد و گفت که سه تن از این دانشجویان کماکان در بازداشت هستند. به گفته‌ی این شورا بازداشت‌شدگان برای اخذ اعترافات اجباری توسط این نهاد امنیتی تحت‌فشار قرارگرفته‌اند.

– فرمانده انتظامی غرب استان تهران و فرمانده انتظامی شهرستان نجف‌آباد از بازداشت هفت شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات» خبر دادند. بنا به این اظهارات چهار شهروند در تهران و سه شهروند در نجف‌آباد، تحت این عناوین شناسایی و بازداشت شدند.

– جلیل محمدی، فعال کارگری اهل سنندج با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا پایان دادرسی آزاد شد. آقای محمدی در تاریخ ۱۲ آذرماه، توسط مأمورین اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل‌شده بود. وی در مردادماه سال ۹۱ به ۱ سال حبس تعلیقی به مدت ۳ سال با الزام به معرفی ماهانه خود به مقامات امنیتی محکوم‌شده بود.

– ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل از بازداشت تعدادی از شهروندان تحت عنوان «اعضای دو فرقه نوظهور» در استان اردبیل خبر داد و مدعی شد: «فعالیت‌های این گروه مبنای عقلی و شرعی نداشته و زمینه‌ی انحراف از مسیر زندگی افراد را فراهم می‌کرد».

– «جامعه دفاع از حقوق بشر ایران» در بیانیه‌ای که مصادف با هفتاد و یکمین سالگرد صدور اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر بود، نوشت: «امروز روز جهانی حقوق بشر است. آیا می‌توان این روز را تبریک گفت؟ آن‌هم در شرایطی که در اعتراض‌های آبان ماه علیه گسترش فقر و بی‌عدالتی،‌ علیه فساد بی‌حدومرز سیاسی و اقتصادی دولت‌مردانِ همه‌ی جناح‌ها، علیه چپاول و غارت و… صدها تن از هم‌میهنان ما کشته‌شده‌اند و هزاران تن نیز اسیر و در زندان هستند.»

– پنجشنبه ۲۱ آذر:

– علی نجاتی از اعضای سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– رها (راحله) عسکری زاده، روزنامه‌نگار، عکاس و فعال حوزه زنان، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بندزنان زندان اوین منتقل شد.

– راحله راحمی پور، فعال حقوق بشر و ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی طی روزهای گذشته با تودیع قرار وثیقه به مبلغ هریک ۳۰۰ میلیون تومان به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

– رضوانه احمدخان بیگی، فعال مدنی، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به بندزنان این زندان منتقل شد.

– پدر مهدی نیکوئی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان در شیراز، روز جاری به کلانتری معالی‌آباد شیراز احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

جمعه ۲۲ آذر:

– حیدر عباس زاده فرمانده انتظامی خوزستان گفت که ۱۳۶ شهروند در این استان تحت عنوان «عاملان تیراندازی و دارندگان اسلحه غیرمجاز» شناسایی و بازداشت شده اند.

– کمپین حقوق بشر ایران به نقل از «منبعی مطلع» از ادامه نگهداری سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل در «مکان و شرایطی نامعلوم» خبر داد. این منبع در مصاحبه با کمپین حقوق بشر با اشاره به اینکه خانواده مرتضایی با انتقال فرزندشان به بیمارستان روانی تهدید شده‌اند، از افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت این دانشجو خبر داده است.

شنبه ۲۳ آذر:

– دادگاه تجدیدنظر استان تهران، احکام هفت متهم پرونده اعتراضات هفت‌تپه و دو تن از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر را صادر کرد. بر اساس این احکام اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی، هفت تن از متهمان پرونده اعتراضات هفت‌تپه هرکدام به ۵ سال حبس قطعی محکوم‌شدند. همچنین عاطفه رنگریز و مرضیه امیری دو تن از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر هرکدام به ۵ سال حبس قطعی محکوم‌شدند. علی نجاتی دیگر متهم پرونده‌ی اعتراضات هفت‌تپه نیز هفته‌ی گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– سیامک میرزایی، فعال مدنی آذربایجانی توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و بابت مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی یا اجتماعی محکوم شد.

– حسین فرج‌الله (کعبی)، نویسنده و پژوهشگر اهل شوشتر با تودیع قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان شیبان اهواز آزاد شد. وی در تاریخ ۷ تیرماه امسال بازداشت و پس از چند ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به زندان این شهر منتقل‌شده بود.

– نوشین حکیمی (نوح نژاد)، شهروند بهایی ساکن شهرستان بندرلنگه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هم‌زمان محل کسب و منزل مسکونی عرفان نوح نژاد و محل کسب وحید زراعت کار، دو شهروند بهایی دیگر در این شهر نیز مهروموم‌ شد.

یکشنبه ۲۴ آذر:

– مجتبی پروین، شهروند اهل اردبیل با پایان دوره محکومیت خود از زندان اردبیل آزاد شد. وی در تاریخ ۲۱ مهرماه امسال بازداشت و به زندان اردبیل منتقل‌شده بود. آقای پروین مردادماه امسال توسط دادگاه کیفری اردبیل به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم‌شده و این حکم در تاریخ ۳۰ مردادماه به تائید دادگاه تجدیدنظر رسیده بود.

– عباس (ئاکو) جلیلیان، نویسندە و پژوهشگر فولکلور و فرهنگ‌نویس اهل کرمانشاه به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. هم‌زمان سهراب مرادی، فعال مدنی اهل این شهر نیز توسط مأمورین اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. گفتنی است تا لحظه‌ی تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاع دقیقی در دست نیست.

– محمد کیانوش راد (کربلایی)، فعال سیاسی و عضو حزب اتحاد ملت توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. احتمال دارد بازداشت آقای کیانوش راد در ارتباط با امضای «بیانیه ۷۷ نفر» صورت گرفته باشد.

دوشنبه ۲۵ آذر:

– راحله احمدی، فعال مدنی توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شد. حکم به وکیل مدافع وی ابلاغ‌ شده است.

– محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری از ارجاع پرونده ۵ فعال مدنی به دادگاه انقلاب خبر داد. به گفته آقای آقاسی برای محمد نوری‌زاد، عبدالرسول مرتضوی، محمدحسین سپهری، فاطمه سپهری و هاشم خواستار که از امضاکنندگان دو بیانیه درخواست استعفای رهبری هستند، قرار جلب به دادرسی و برای هشت متهم دیگر که مقابل دادگاه تجدیدنظر در مشهد بازداشت‌شده بودند، قرار منع پیگرد صادرشده است.

– ۲۴ سازمان جامعه مدنی منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز گذشته با امضای درخواستی از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا فوراً جلسه‌ای ویژه درباره وضعیت حقوق بشر و بحران بزرگ حقوق بشری در حال وقوع ناشی از سرکوب اعتراضات سرتاسری آبان ماه ایران برگزار کنند.

– ۱۵۰ نفر از جامعه‌ی پزشکی ایران، طی بیانیه‌ای در خصوص اعتراضات سراسری آبان ماه و در واکنش به افزایش قیمت بنزین، سرکوب خشونت‌بار این اعتراض‌ها را محکوم کرده و ناکارآمد بودن سیستم حاکم را مهم‌ترین چالش کشور بیان کرده‌اند.

– دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، شب ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸، در محوطه خوابگاهی این دانشگاه دست به تجمع زدند.

این دانشجویان در تجمع خود شعارهایی ازجمله «از خون جوانان وطن لاله دمیده، عدالت کجایی؟» سر دادند.

بر اساس این گزارش، اعتراض دانشجویان تا بامداد روز بعد ادامه داشته و شماری از مسئولان دانشگاه نیز در جمع آن‌ها حضور یافتند.

– پروین محمدی، فعال کارگری که از تاریخ ۱۶ آذرماه در حال تحمل دوران حبس یک‌ساله خود در زندان کچویی کرج به‌سر می برد، علی‌رغم درخواست مکرر جهت انتقال به زندان و یا بند ویژه متهمان سیاسی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند عمومی این زندان نگهداری می‌شود.

سه‌شنبه ۲۶ آذر:

– سپیده قلیان، فعال کارگری در یادداشتی در صفحه‌ی توییتر خود از وجود شکنجه و فشار برزنان بازداشتی در بازداشتگاه اطلاعات اهواز و بازداشت موقت‌های طولانی‌مدت در زندان سپیدار اهواز خبرداد. به گفته‌ی خانم قلیان بسیاری از این زندانیان تنها به دلیل اتهاماتی که به بستگان و یا همسر آن‌ها نسبت داده می‌شود، در بازداشت قرار دارند.

– شهروندی که در جریان اعتراض به بازداشت یک روحانی اهل سنت در شهرستان سرباز به‌دست مأمورین مورد اصابت گلوله قرارگرفته بود در بیمارستان چابهار بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات زاهدان منتقل شد. هویت این شهروند «اصغر گران» عنوان‌شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=15648 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x