پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب (۱۷ – ۲۳ مهر)

چهارشنبه ۱۷مهر۱۳۹۸: سها مرتضایی، دانشجوی “ستاره‌دار” محروم از تحصیل و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس و معاون دانشگاه تهران نوشت: شاید با تمام برگ‌های سیاهی که در خاطره‌ی تاریخی دوران ریاست خود بر دانشگاه تهران بر جای گذاشته‌اید، نوشتن این نامه به شما بیهوده بنماید؛ اما باید برگ‌های بیشتری برای تاریخ برجای گذاشت. من امروز می‌خواهم برگ سیاه ستاره‌دار شدنم را به این دفتر قطور اضافه کنم.”

در همین روز امیرمحمد خانی، صدیق سیفی و فاروق خانی، سه شهروند از اهالی شهرستان دیواندره که اواخر مرداد و شهریور سال جاری توسط نیروهای امنیتی به اتهام همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام بازداشت شده بودند، با تودیع قرار از بازداشتگاه سپاه سنندج آزاد شدند.

در همین روز آزیتا رفیع‌ زاده، شهروند بهایی با پایان دوران محکومیت از بند زنان زندان اوین آزاد شد. وی در آبان ماه سال ۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۴ ساله خود به این زندان منتقل شده بود.

در همین روز محمد خنیفر یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که پیشتر در عوارضی خرم آباد به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه از زندان دزفول آزاد شد. ۵ کارگر دیگر نیز با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

در همین روز علی عزیزی و فرهاد نوری دو شهروند بازداشتی اهل ارومیه هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شدند. این شهروندان در مردادماه سال جاری به‌دست نیروهای امنیتی به اتهام همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام بازداشت و پس از ۲۷ روز به زندان ارومیه منتقل شده بودند.

در همین روز در جریان چهارمین روز از تجمع‌های اعتراضی کارگران آذر آب اراک مأموران نیروهای انتظامی با حضور در مقابل درب ورودی این شرکت از ادامه‌ی تجمع و راهپیمایی اعتراضی آنها جلوگیری و کارگران را متفرق کردند.

در همین روز جلسه دادگاه تجدید نظر اولدوز قاسمی، امیر ستاری رئوف و جواد احمدی یئکانلی سه فعال اهل آذربایجان در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی برگزار شد. این سه شهروند در فروردین ماه سال جاری توسط دادگاه کیفری دو نقده از اتهامات مطروحه تبرئه و در پی اعتراض معاون دادستان ارومیه با دریافت ابلاغیه‌ای به این دادگاه احضار شده بودند.

گفته می شود امیر ستاری رئوف، زندانی سیاسی زندان تبریز به جلسه دادگاه منتقل نشده و قاضی پرونده نعیم محبوبی از پذیرش لایحه دفاعی دو متهم دیگر به دلیل نگارش با زبان ترکی امتناع کرده است.

در همین روز لیلا لطفی، خواهر همسر سابق مسیح علینژاد با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در تهران آزاد شد. وی پیشتر به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و طی تماس کوتاهی با خانواده خود از انتقالش به تهران خبر داده بود

در همین روز خبری منتشر شد مبنی بر این‌که نام و چهره هفت زن ایرانی محبوس در زندان، بر دیوار کوچه‌ای باریک در شهر سانفرانسیسکو به نام کلاریون نقش بست. این هفت تن عبارتند از: نسرین ستوده، نیلوفر بیانی، سپیده قلیان، زینب جلالیان، شکوفه یداللهی، آزیتا رفیع‌زاده و آتنا دایمی. این نقاشی‌ها را نقاش و هنرمند ایرانی ساکن آمریکا شقایق سیروس کشیده است.

پنجشنبه ۱۸مهر: حکم یک سال حبس پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از فعالان کارگری بازداشت شده در پارک جهان نما در شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان البرز عینا تایید شد. 

در همین روز یاشار حسین زاده دلیر دانشجوی ادبیات ترکی دانشگاه تبریز با تودیع قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ۳۱ شهریورماه به‌دست نیروهای امنیتی با اتهاماتی نامعلوم در تبریز بازداشت شده بود.

یولیا یوزیک خبرنگار اهل روسیه که پیشتر توسط نیروهای امنیتی در هتل محل اقامت خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود، آزاد شد و به کشورش بازگشت.

در همین روز حکم ۱۱ سال حبس سید آرام امین‌زاده، فعال مذهبی اهل سنت مهابادی محبوس در زندان ارومیه، در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی عینا تائید شد.

در همین روز جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست از کار کشیدند و در مقابل ساختمان مدیریت این شرکت دست به تجمع زدند. یکی از خواسته‌های معترضان، آزادی همکاران بازداشتی‌شان است. 

در همین روز زنان ایران پس از چهل سال اجازه یافتند به شکل محدود و معدود برای تماشای مسابقه فوتبال وارد ورزشگاه شوند.

در جریان بازی نیز دختری که پلاکاردی با مضمون دختر آبی (سحر خدایاری) به‌همراه داشت به‌دست نیروهای انتظامی زن بازداشت و به بیرون از ورزشگاه برده شد.

جمعه ۱۹مهر: رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

و حومه، طی ابلاغیه ای به دادسرای اوین احضار شد. در این ابلاغیه از وی خواسته شده است روز شنبه ۲۰ مهرماه در این شعبه حاضر شود

در همین روز سه شهروند بهایی در آبادان و اهواز به نام های ندا ثابتی (آزادی)، فروغ فرزانه و نوشین افشار در دادگاه انقلاب آبادان هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. ماموران امنیتی این شهروندان را روز ۱۶ اردیبهشت ماه سال گذشته در منزلشان بازداشت کردند. آنها در تاریخ ۹ خردادماه همان سال از زندان سپیدار اهواز آزاد شده بودند.

شنبه ۲۰مهر: درخواست آزادی مشروط محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی و سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران از سوی دادستان تهران رد شد. آقای بهشتی لنگرودی هم‌اکنون چهارمین سال از مدت محکومیت ۵ ساله‌ خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

در همین روز سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل و دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران، در اعتراض به عدم پیگیری وضعیتش توسط وزارت علوم، سازمان سنجش و مسئولان دانشگاه تهران در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تحصن کرد.

در همین روز پرویز نوری و صفر نوری دو فعال اجتماعی بازداشتی اهل ارومیه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شدند. این شهروندان در مردادماه سال جاری به همراه ۲ شهروند دیگر به نام های علی عزیزی و فرهاد نوری توسط نیروهای امنیتی به اتهام همکاری با یک سازمان مخالف نظام بازداشت و پس از ۲۷ روز به زندان ارومیه منتقل شده بودند.

در همین روز شاپور احسانی راد، فعال کارگری در دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس و ۲ سال تبعید به سیستان و بلوچستان محکوم شد. وی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی محروم شده است.

در همین روز حبیب خدائی، فعال سیاسی اهل دهستان دشت بیل شهرستان اشنویه به‌دست ماموران امنیتی به اتهام همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام بازداشت شد.

در همین روز پوریا عالمی طنزپرداز ستون صفحه آخر روزنامه شرق و نویسنده کتاب “اکون آبادی‌ها”، طی یادداشتی با این روزنامه وداع کرد و خبر داد که برای سپری کردن حکمی یک ساله به زندان می‌رود .این حکم به پرونده‌ای مربوط می‌شود که وزارت اطلاعات دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۱ برای شماری از روزنامه‌نگاران تشکیل داده بود. 

در همین روز در جریان تجمع مقابل سفارت ترکیه در تهران و نیز ۲۰شهر دیگر ایران در اعتراض به تهاجم نظامی این کشور به کردستان سوریه (روژاوا) ، دست‌کم ۴۱نفر به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند

یکشنبه ۲۱مهر: حکم دادگاه انقلاب تهران مبنی بر ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس در مرحله تجدید نظر عینا تائید شد. کیومرث مرزبان بیش از یک سال گذشته را در زندان اوین و در بازداشت به سر برده است.

دوشنبه ۲۲مهر: سازمان اطلاعات سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای از بازداشت روح‌الله زم ؛ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن فرانسه و مدیر کانال تلگرامی “آمد نیوز” خبر داد. 

در همین روز فوژان رشیدی شهروند بهایی اهل بهارستان اصفهان روز جاری به صورت مشروط از زندان اصفهان آزاد شد.

وی در تاریخ ۱ مهرماه سال گذشته به همراه همسرش میلاد داوردان و ۷ شهروند بهایی دیگر بازداشت و به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در همین روز برخی منابع خبری و فعالان حقوق بشر از آزادی نوشین جعفری خبر دادند. جعفری که عکاس سینما و تئاتر است، روز ۱۲ مرداد توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. در آن زمان سخنگوی قوه قضاییه دلیل بازداشت او را “اهانت به سیدالشهدا و عزاداری” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان کرد.

سه‌شنبه ۲۳مهر: ۱۷ زندانی سیاسی زن در بیانیه‌ای نسبت به محدودیت‌ها برای مادران زندانی و همچنین بازداشت مادران معترض به زندانی شدن فرزاندن‌ خود اعتراض کردند.

در همین روز محسن حق شناس، دانشجوی دانشگاه تهران برای تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد. وی در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ بازداشت و در اسفندماه همان سال در دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. حکم صادره در مرحله‌ی تجدید نظر به یک سال حبس کاهش پیدا کرد.

در همین روز دادگاه انقلاب اسلامی تهران به‌طور غیابی فاطمه ساربان‌ها با نام هنری فراواز فروردینی خواننده‌ی زن موسیقی پاپ و جاز ایرانی را به ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. لازم به ذکر است که وی هم‌اکنون ساکن کشور آلمان است.

https://akhbar-rooz.com/?p=8465 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x