شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته‌ سرکوب (۲۷ آذر – ۳ دی ۱۳۹۸)

چهارشنبه ۲۷ آذر:

– جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات ۶ تن از کارگران هفت تپه در دادگاه کیفری شهرستان شوش برگزار شد. در این جلسه به یوسف بهمئی، ابراهیم عباسی منجزی، محمد خنیفر، مسلم چشم خاور، ایمان اخضری و محمود خدایی اتهام “اخلال در نظم عمومی” تفهیم شد.

– ابوالفضل نژادفتح، دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. وی پیشتر در جریان اعتراضات آبان ماه، بازداشت شده بود.

– تعدادی از مادران و بازماندگان معترضان کشته شده و فعالین مدنی در ۴۰ سال گذشته با انتشار فراخوانی روز ۵ دی را به عنوان “روز ادای احترام به کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸” اعلام کردند و سرکوب اعتراضات مردمی اخیر را “جنایت علیه بشریت” نامیدند.

– فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، از بازداشت ۲۵۰ شهروند معترض تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر داد. وی در حالی که بازداشت شدگان را “سردسته های اغتشاش” خوانده گفته است که سن این افراد بین ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌است.

– پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ ای شدید اللحن نسبت به مرگ «تعداد زیادی افراد بی‌گناه»، با خانواده‌‌های کشته‌ شدگان و مجروحان در جریان اعتراضات آبان ابراز همبستگی کرده و ضمن محکومیت برخورد خشونت‌ آمیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با معترضان ، خواستار انجام تحقیقات در خصوص جانباختگان شده است.

– فرزاد سفره و فواد مظفری دو فعال فرهنگی اهل کرمانشاه و از گردانندگان انجمن ادبی وارین ، توسط نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. گفتنی‌ست فرزاد سفره و فواد مظفری در سال ۹۶ به اتهام سازمان‌دهی تجمعات اعتراضی در حمایت از کولبران بازداشت و پس از ۱۱ روز از زندان دیزل‌آباد کرمانشاه آزاد شده بودند.

– مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، تدوام نقض گسترده‌ی حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی را محکوم کرد. این قطعنامه به استناد گزارش‌های جاوید رحمان گزارشگر ویژه‌ سازمان ‌ملل در امور حقوق‌بشر در ایران تهیه شده است.

پنجشنبه ۲۸ آذر:

– خالد حسینی، فعال کارگری اهل سنندج، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد. وی روز دوشنبه ۴ آذرماه توسط نیروهای امنیتی سنندج بازداشت شده بود.

– یعقوبعلی رجبیان رئیس پایگاه ششم پلیس امنیت عمومی تهران و محمد مهدیان‌نسب فرمانده انتظامی لرستان، از بازداشت ۴ شهروند معترض، تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر دادند. بر اساس این گزارش ۳ شهروند در شهرستان ازنا استان لرستان و ۱ شهروند در تهران، تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” بازداشت شده‌اند.

– در ساعات پایانی این روز مریم پایاب، فعال مدنی ساکن بهبهان توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد. خانم پایاب پیشتر در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه در بهبهان در اثر اصابت گلوله به کمرش زخمی شده بود.

– دادگاه تجدید نظر استان خراسان جنوبی ۹ تن از شهروندان بهایی ساکن بیرجند را مجموعا به ۲۸ سال و شش ماه زندان محکوم کرد. بر اساس رای صادره بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی و ساغر محمدی هر کدام به ۴ سال حبس تعزیری، شیدا عابدی به ۳ سال حبس تعزیری، سهراب ملاکی به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و فیروز احمدی، سیمین محمدی و مریم مختاری هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

– صبح امروز دادستان کشور از صدور کیفرخواست تعدادی از بازداشت شدگان، تحت عنوان «عوامل اصلی حوادث آبان» خبر داد. منتظری گفت: “کیفرخواست بسیاری از دستگیرشدگان حوادث آبان‌ماه در تهران و شهرستان‌ها نیز صادر شده و از هفته آینده دادگاهی آنان نیز آغاز خواهذ شد”.

جمعه ۲۹ آذر:

– شانزده کارشناس حقوق بشر سازمان ملل، از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، با صدور بیانیه‌ای نسبت به سرنوشت بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ابراز نگرانی کردند و از دستگاه قضایی ایران خواستند که موجبات یک دادرسی منصفانه بر اساس موازین حقوق بین‌الملل را فراهم کرده و اصل برائت در خصوص آنها را رعایت کنند.

شنبه ۳۰ آذر:

– مسئولین دانشگاه از ادامه تحصیل فاطمه (ماری) محمدی، نوکیش مسیحی و زندانی سیاسی سابق در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال جلوگیری کردند. خانم محمدی پیشتر در آغاز سال تحصیلی در خصوص انتخاب واحد و صدور کارت دانشجویی نیز دچار مشکل شده بود. گفتنی‌ست محرومیت از تحصیل این فعال مدنی بدون ذکر هیچ دلیل مشخصی صورت گرفته است.

– بختیار رحیمی فعال کارگری ساکن مریوان با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان این شهر آزاد شد. آقای رحیمی روز چهارشنبه ۶ آذر در محل کار خود به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

– از ساعت ۹ صبح روز جاری ، پنج تن از زنان زندانی سیاسی اوین به نام‌های منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری و آتنا دائمی در نامه‌ای از تحصن چند روزه‌ی خود در زندان به مناسبت چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان اعتراضات اخیر و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر دادند. در ساعات پایانی این روز سه زندانی دیگر در این زندان به نام‌های مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب به جمع تحصن کنندگان پیوسته‌اند. زندانیان تحصن کننده گفته‌اند که در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه تا روز ۵ دی، روز چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان به صورت شبانه روزی در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به تحصن خواهند نشست. همچنین گفته می‌شود ساعات پایانی شب گذشته رئیس زندان اوین به زندانیان تحصن کننده گفته است در صورت ادامه تحصن برای آنها پرونده جدید گشوده خواهد شد و به زندان‌های دیگر تبعید خواهند شد

– ماموران امنیتی، شورش قادری شهروند اهل شهرستان مریوان را بازداشت کردند. او ساعاتی بعد، در حالی که از نواحی مختلف بدن به شدت آسیب دیده بود در یکی از میدان های شهر رها شد. گفتنی‌ست شورش قادری ابتدا به بیمارستانی در مریوان و سپس به سنندج منتقل شده و پزشکان وضعیتش را وخیم گزارش کرده‌اند.

یکشنبه ۱ دی:

– صبح امروز آرش گنجی مترجم و منشی منتخب کانون نویسندگان ایران، توسط ماموران امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل وی کردند و برخی از وسایل شخصی او را نیز با خود بردند.

– درخواست آزادی مشروط و اعزام به مرخصی نازنین زاغری، زندانی سیاسی دو تابعیتی محبوس در زندان اوین و نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در این زندان، از سوی دادستان تهران رد شد. این درحالی است که به گفته‌ی وکیل مدافع این زندانیان، وزارت اطلاعات پیشتر به عنوان ضابط پرونده با اعطای مرخصی به خانم محمدی موافقت کرده بود.

– عباس جلیلیان، نویسندە و پژوهشگر، سهراب مرادی، فعال مدنی اهل کرمانشاه و داریوش مرادی و احمد بساطی با تودیع قرار کفالت آزاد شدند. این شهروندان پیشتر در روزهای ۲۳ و ۲۴ آذرماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه کرمانشاه منتقل شده بودند.

– عبدالرضا قنبری، معلم و زندانی سیاسی با پایان دوره‌ی محکومیت خود از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. آقای قنبری چند روز پس از وقایع موسوم به عاشورای سال ۸۸ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. حکم اعدام آقای قنبری مدتی بعد در دیوان عالی کشور نقض و به ۱۵ سال حبس تقلیل یافت. مدت محکومیت آقای قنبری نهایتاً شهریورماه امسال به ۱۰ سال حبس تقلیل یافت و با عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرده بود.

– دراین‌روز شعبه‌ی ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر ، محکومیت مونا معافی ، فعال مدنی و فعال حقوق کودکان را در دادگاه بدوی عیناً تایید کرد. این فعال مدنی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شده بود.

– یک نوجوان ۱۵ ساله به نام میلاد فیضی‌پور در شهرستان مریوان در حالی که پلاکاردی حاوی اعتراض به وضعیت بد معیشتی مردم و بی توجهی مسئولین به وضعیت کولبران در دست گرفته بود همراه با ضرب و جرح به دست ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

دوشنبه ۲ دی:

– جلسه دادگاه تجدیدنظر بهنام شیخی، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی فعالین مدنی اهل آذربایجان روز جاری در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد. این شهروندان در مرحله بدوی مجموعا به تحمل ۴۵ سال حبس تعزیری و ٨ سال تبعید محکوم شده بودند. این شهروندان به همراه سه تن دیگر به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در اسفندماه ۱۳۹۲ در نسیم شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان زمان دادرسی آزاد شده بودند.

– روز جاری دادگاه تجدید نظر استان سمنان رای نهایی خود در خصوص پرونده بهنام اسکندرانی، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان، سه شهروند بهایی ساکن سمنان را صادر کرد. بر اساس رای صادره یلدا فیروزیان به ۲ سال و نیم حبس تعزیری، بهنام اسکندریان به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و اردشیر فنائیان به شش سال حبس محکوم شدند

– مجید امیدی، شهروند اهل کرمانشاه به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی، توسط دادگاه انقلاب این شهر به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی درتاریخ ۲۱ فروردین سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در ورودی کرمانشاه بازداشت و در تاریخ ۷ اردیبهشت‌، با تودیع قرار وثیقه‌ ۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره‌ اطلاعات آزاد شده بود.

– دراین‌روز فرزانه زیلابی، وکیل ۶ تن از کارگران هفت تپه از ابلاغ حکم برائت موکلینش خبر داد. این شهروندان در مهرماه سال جاری در پی تجمعات و درخواست مطالبات خود بازداشت شده و هفته گذشته توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان شوش به اتهام “اخلال در نظم عمومی” مورد محاکمه قرار گرفته‌بودند.

– روز گذشته و امروز ، سه شهروند ساکن شهرستان اشنویه به نام‌ های “محمدامین قاضی”، “کامل احمدی خانلر” و “کوروش عزیزی” جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان این شهر منتقل شدند. این سه شهروند پیشتر در دادگاه بدوی از بابت اتهام “عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام” هر یک به ۴ سال حبس محکوم شده بودند. احکام صادره علیه این شهروندان در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال حبس برای هر یک تقلیل یافته بود.

– زهره صیادی، فعال اجتماعی و حقوق کودکان از زندان اوین آزاد شد. خانم صیادی روز سه‌شنبه ۱۹ آذرماه توسط ماموران امنیتی در شهرک اندیشه تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

– در گفتگو با خبرگزاری‌ها ؛ سپاه ولیعصر خوزستان، رئیس پلیس تهران و فرمانده انتظامی غرب استان تهران از بازداشت تعدادی دیگر از شهروندان معترض تحت عناوینی از جمله “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر دادند.

سه‌شنبه ۳ آذر:

– نیروهای امنیتی کرج اقدام به بازداشت والدین پویا بختیاری، از جان باختگان اعتراضات اخیر و نیز تعدادی از بستگان وی ازجمله پسرعموی ۱۱ساله‌ی این خانواده کردند.ماموران همچنین تعدادی از مراجعه‌کنندگان به منزل این خانواده را برای ساعاتی بازداشت کردند و ضمن ضبط تلفن‌های همراه به تفتیش منزل دو تن از دستگیرشدگان پرداختند.

– علی سبحانی فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان از بازداشت یک شهروند به اتهام “تحریک شهروندان به تجمعات، در فضای مجازی” خبر داد. بر اساس این گزارش، سبحانی مدعی شد، این شهروند با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام اقدام به برهم زدن امنیت روانی، تشویش اذهان عمومی و دعوت مردم به تجمعات غیرقانونی کرده است.

– محمد پرهام ؛ عضو شورای شهر بروجرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. گفته می شود بازداشت وی به دلیل “توهین به رهبری” از طریق انتشار مطالبی در فضای مجازی صورت گرفته است.

– اصغر زاهدی سرپرست پلیس امنیت عمومی استان کرمان، از بازداشت ۲ شهروند معترض تحت عنوان “عامل اغتشاشات” خبر داد. گفتنی‌ست تاکنون از هوبت این افراد اطلاعی در دست نیست.

– جلال رستمی نوروزلو شهروند اهل مهاباد که پیشتر به اتهام عضویت در گروه‌های سلفی بازداشت شده بود ، با تودیع قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد. آقای رستمی آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد به زندان ارومیه منتقل شده بود.

– فرزانه زیلابی، وکیل کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اسماعیل بخشی فعال کارگری و از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه، در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دزفول، خبر داد و گفت که این پرونده مربوط به شکایت وزیر اطلاعات است.

– مصطفی نیلی، وکیل مدافع خانم مرتضایی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده موکل خود به دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: “امروز برای تودیع وثیقه سها مرتضایی به همراه وثیقه‌گذار به دادسرای مقدس مراجعه کردیم. ولی در آنجا اعلام شد که کیفرخواست وی صادر شده و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شده است. به همین دلیل تودیع وثیقه انجام نشد و ایشان هم‌چنان در بازداشت خواهد ماند”.

– دراین‌روز کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به بازداشت آرش گنجی مترجم و منشی کانون نویسندگان ایران اعتراض کرد و خواهان آزادی بی‌قید و شرط او شد. متن کامل این بیانیه در صفحات فیسبوک و اینستاگرام کانون نویسندگان ایران و نیز در کانال تلگرامی کانون قابل مشاهده و مطالعه است.

https://akhbar-rooz.com/?p=16383 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x