چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب( ۲۶ تیر – ۱ مرداد)

پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹

– برادر علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به سخنان مطرح‌شده در دیدار برادرش و امیرحسین مرادی با جمعی ازدانشجویان که خود را نمایندگان انجمن اسلامی، جامعه‌ی اسلامی، انجمن اسلامی مستقل، شورای صنفی، بسیج دانشجویی و اساتید دانشگاه می‌خواندند، تاکید کرد که جلسه‌ی مورد اشاره همراه با پخش فیلم بود و دو دانشجوی زندانی به اقداماتی از جمله بمب گذاری متهم شدند، اما هر دو نفر اتهام‌های بیان‌شده را نپذیرفته‌اند و جلسه با این دو دانشجو را «بازجویی جمعی» خواند. 

– فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ در جریان تجمعی در «اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور» و «صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته» که در این روز در یکی از خیابان‌های شهر بهبهان برگزار شد، توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. 

– سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان رضوی در این روز از بازداشت تعدادی از شهروندان در این استان، تحت عنوان «عوامل دعوت به اعتراضات» خبر داد.

– در این روزخبر رسید که پدر پویا بختیاری، از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ عصر دوشنبه ۲۳ تیر هنگام بازگشت از کیش به تهران توسط مأموران وزارت اطلاعات در فرودگاه بازداشت شده است. 

– سازمان عفو بین‌الملل در این روز بیانیه‌ی مفصلی درباره‌ی اعدام مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی منتشر کرد. این بیانیه اجرای حکم اعدام دیاکو رسول‌زاده و صابر شیح عبدالله در روز ۲۳ تیرماه را ناشی از یک «روند قضایی به‌شدت ناعادلانه» و «تنها بر اساس اعترافاتی که زیر شکنجه گرفته شده بود» بر شمرده است.

– در این روز خبر خودکشی توانا محمدی، از طریق تلاش برای بریدن رگ گردن خود منتشر شد. آقای محمدی، متهم پرونده‌ی آمدنیوز محبوس در زندان اوین روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه به دلیل شرایط نامناسب روحی ناشی از ایام بازداشت و در اثر شوک وارده پس از پخش تلویزیونی صحبت‌های وی در دادگاه اقدام به این عمل کرده است.

– معصومه سلیمانی، دارنده‌ی مدال برنز جهان در رشته کشتی آلیش به علت شرکت در اعتراضات آبان ۹۸ برای نامزدی انتخابات هیئت کشتی لرستان در این روز رد صلاحیت شد. خانم سلیمانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و سابقه داوری در مسابقات بین‌المللی را دارد، در تاریخ ۲۵ آبان در جریان این اعتراضات سراسری بازداشت شده و مدت ۳۲ روز را بدون حق ملاقات در زندان مرکزی لرستان سپری کرده بود.

– فرید خورشیدی دانشجوی رشته‌ی مهندسی الکترونیک دانشگاه ارومیه، در این روز به پلیس امنیت ارومیه (دوققوز پله) احضار شده و پس از آن هیچ اطلاعی از وضعیت این فعال دانشجویی در دست نیست.

جمعه ۲۷ تیر

– نرگس درم‌گزین شاعر ۳۰ ساله‌ی بهبهانی در این روز در منزل شخصی پدرش در بهبهان بازداشت و به زندان اهواز منتقل شد.

شنبه ۲۸ تیر

– دادگاه تجدید نظر استان تهران در این روز، حکم ۸ سال و ۶ ماه حبس آرشام (محمود) رضایی را بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» تائید کرد. «حضور در تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز»، «اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت فعالان سیاسی بازداشت‌شده» و «دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی و مدنی»، مصداق فعالیت‌هایی است که آقای رضایی بابت آن‌ها بازداشت و محاکمه شده است.

– مریم سامقانی، فعال مدنی ساکن گرگان که در آذرماه سال گذشته به پنج سال زندان محکوم شده بود، در این روز با تودیع وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

– احمد حاتم پور، شهروند اهل بهبهان و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ درشعبه‌ی اول دادگاه انقلاب ماهشهر بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام» که مصادیق آن «خواندن سرود یار دبستانی من»، «سر دادن شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و «شهید نامیدن جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸» عنوان شده، به شش ماه حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت و عضویت در احزاب و دسته‌جات سیاسی محکوم شد. 

– سه شهروند ساکن سقز به نام های آرمان حسین‌زاده، بهمن رحیمی و میلاد حسینی در دادگاه انقلاب این شهر بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق آتش زدن بنرهای قاسم سلیمانی» و «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» مجموعاً به ۱۶ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

– یاسین نامجو، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، برای تحمل حبس به زندان گچساران منتقل شد. آقای نامجو پیشتر توسط دادگاه انقلاب گچساران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

یکشنبه ۲۹ تیر

– بابک پاک‌نیا، وکیل یکی از سه جوان معترض آبان سال گذشته که به اعدام محکوم شده‌اند با انتشار توئیتی خبر از پذیرفته‌شدن درخواست اعاده‌ی دادرسی از سوی دیوان عالی کشور داد.

– عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی در این روز با تودیع قرار وثیقه به مدت ۲ هفته از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی درمانی اعزام شد. آقای واحدیان شاهرودی تابستان سال گذشته به همراه ۱۳ کنشگر مدنی دیگر با نوشتن نامه‌ای خواستار استعفای خامنه‌ای از مقام رهبری شد. 

– در این روز لیلا رئوف، فعال در فضای مجازی با مرخصی متصل به آزادی از بند زنان زندان اوین آزاد شد. خانم رئوف پیشتر به دلیل فعالیت در فضای مجازی (توییتر) بازداشت و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به سه ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری محکوم شده بود.

– کتایون افراره، متهم سیاسی که گفته می‌شود در حال شعارنویسی در یکی از خیابان‌های تهران بازداشت شده، در این روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲-الف زندان اوین به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

– شهرام صفری، روزنامه‌نگار و مدیر کانال تلگرامی راویژ پرس کرمانشاه، در این روز با اتهامات «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» به تحمل ۹۱ روز حبس تعلیقی محکوم شد.

دوشنبه ۳۰ تیر

– در این روز خبر رسید در تهران یک شهروند به دلیل آنچه «چاپ و انتشار کتاب‌های ممنوعه و غیر مجاز» عنوان شده است به‌دست ماموران امنیتی بازداشت شد. ماموران همچنین ۱۵۰۰ جلد کتاب توسط را ضبط و چاپخانه را پلمپ کردند.

– خلیل حسینی فعالِ مدنی،ساکنِ کرمانشاه که هفته‌ی گذشته ویدیویی را در مخالفت با اعدام منتشر کرده بود، پس از خروج از منزل توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال داده شد. اطلاعی از او ‌در دست نیست.

– مجید اسدی، محمد بنازاده‌امیرخیزی و پیام شکیبا، زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج به دادسرای اوین منتقل و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار وثیقه از بابت پرونده‌ی جدیدی که در ایام حبس برای آنان گشوده شده به زندان بازگردانده شدند. اتهام این افراد «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده‌است. 

سه شنبه ۳۱ تیر

– دادگاه تجدیدنظر استان فارس طی حکمی در این روز هفت شهروند بهایی ساکن شیراز را مجموعا به ۱۹ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و یک میلیون تومان جریمه‌ی نقدی از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» محکوم کرد. بر اساس این حکم نیلوفر حکیمی به ۵ سال و ۹ ماه حبس، نوید بازماندگان، بهاره قادری، نورا پورمرادیان، سودابه حقیقت، الهه سمیع زاده هر کدام به ۲ سال و ۹ ماه حبس و احسان الله محبوب راه وفا به یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

– اولین جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی سیروس عباسی، فریده ویسی و آزاد عباسی، سه فعال مدنی اهل شهرستان دهگلان، در دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد. اتهامات علیه این سه فعال مدنی «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی»، «شرکت در تجمعات غیر قانونی»، «جمع‌آوری غیرقانونی کمک ‌های مردمی»، «توهین به رهبری»، «درگیری با مامورین امنیتی» و «تأسیس انجمن محیط زیستی شیدای سبز لیلاخ» و «گروه محیط زیستی ژینگه یار» عنوان شده است.

– جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد نوری‌زاد، فعال مدنی، کارگردان و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین در بخش دوم پرونده وی در این روز برگزار شد. اتهامات مطروحه علیه آقای نوریزاد در این جلسه دادگاه «اخلال در نظم و آسایش عمومی و اشاعه اکاذیب» عنوان شده است.

– بهمن نصیرزاده، فعال مدنی آذربایجان در دادگاه کیفری شهرستان ماکو به اتهام «نشر اکاذیب و افترا» به ۳ ماه و ۱ روز حبس مجکوم شد. این حکم به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده است.

– حمیدمنافی، فعال مدنی آذربایجان در این روز در محل کار خود در تهران بازداشت شد.

چهارشنبه ۱ مرداد

– مهدی سلیمی نویسنده و مترجم آثار فلسفی که در بازداشت به سر می‌برد در تماسی تلفنی با خانواده‌اش در این روز از ادامه‌ی روند بازجویی خود خبر داده و از آن‌ها خواسته‌ است با رسانه‌ها مصاحبه نکنند. او همچنین گفته که از سلول انفرادی خارج شده است.

– مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای جمعیت امام‌علی، پس‌از یک‌ماه بازداشت، با سپردن وثیقه در این روز از زندان آزاد شد. درحالیکه هفتاد و دو تن از خبرنگاران و روزنامه نگاران با انتشار بیانیه‌ای در همین روز ضمن اشاره به فعالیت‌های مدنی جمعیت امداد دانشجویی امام علی، خواهان آزادی سریع موسس و مسئول رسانه این نهاد شده بودند.

– سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، صدور احکام زندان برای علیرضا علی‌نژاد و فرنگیس مظلوم، اعضای خانواده دو روزنامه‌نگار را باج‌خواهی مقامات جمهوری اسلامی علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران عنوان کرد و این اقدام حکومت را محکوم کرد. 

– حکم صادره علیه پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. آقای درفشان پیشتر بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» تبرئه و بابت اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «حمل افشانه و شوکر غیر مجاز» به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=41456 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x