سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب(۲۷ شهریور – ۲ مهر)

پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

– هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در این روز با تودیع وثیقه از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

– در این روز فریبا عادلخواه، زندانی دو تابعیتی ایرانی-فرانسوی محبوس در زندان اوین به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ این زندان منتقل شد.

جمعه ۲۸ شهریور

– سهیل عربی، زندانی عقیدتی در این روز به بهانه‌ی انتقال به بهداری از بند خود در زندان تهران بزرگ خارج و به صورت تنبیهی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. وی هم‌اکنون در یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج معروف به سوئیت نگهداری می‌شود.

– در این روز مریم ابراهیم‌وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی سینما که از تیر ۹۷ در بند زنان زندان اوین بازداشت است، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد.

شنبه ۲۹ شهریور

– نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی، در پی مشکل قلبی در این روز از زندان اوین به بیمارستان طالقانی اعزام شد. خانم ستوده از ۲۱ مرداد امسال در اعتصاب غذا است.

– صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی در این روز از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد؛ اما به بهانه‌ی عدم پرداخت هزینه‌ها بدون رسیدگی مناسب پزشکی مجدداً به زندان بازگردانده شد. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه خانم کردافشاری از ناراحتی گوارشی که در زمان زندان تشدید شده رنج می‌برد، از مقامات جمهوری اسلامی خواست که «او را بی‌درنگ و بدون قید و شرط آزاد کنند و تا زمان آزادی، دسترسی وی به خدمات درمانی مناسب را تضمین کنند».

– محمد داوری، فعال مدنی در دادگاه تجدیدنظر استان فارس از بابت اتهام عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام به ۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. به آقای داوری گفته شده باید خود را طی هفته جاری جهت تحمل حبس به واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شیراز معرفی کند.

– در این روز پنج تن از روزنامه‌نگاران و نویسندگان در شهرستان آبادان به نام‌های ماندانا صادقی، داریوش معمار، هدی کریمی صدر، کوروش کرم پور و سیدحسن موسوی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به دادگاه کیفری استان خوزستان احضار شدند.

– در این روز آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به همراه ناصر زرافشان وکیل مدافع وی، در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب حضور یافتند که جلسه‌ی دادگاه به دلیل عدم حضور قاضی مقیسه، برگزار نشد.

یکشنبه ۳۰ شهریور

-جانشین قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم، در این روز از بازداشت ۱۰۵ شهروند که بیشتر آن‌ها در زمینه‌ی مدلینگ فعال بودند، در ده ماه گذشته و به دلیل آنچه «عوامل انتشار محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی» خوانده شده، خبر داد. 

دوشنبه ۳۱ شهریور

– در این روزخبر رسید که امیر پیاده به اطلاعات سپاه شهرستان بوکان احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. آقای پیاده فعال فرهنگی و مسئول موسسه‌ی آموزش زبان کردی “بیان” است که احضار و بازجویی وی، مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی این مؤسسه عنوان شده است.

– در این روز خبر رسید تئاتر «عشق روزهای کرونا» با کارگردانی محمد رحمانیان به دلیل حضور گربه در یکی از اپیزودها با سانسور مواجه شده است.

– در این روز جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان خبر دادند که حراست دانشگاه به بهانه‌ی مطالب کانال تلگرامی یک نشریه‌ی دانشجویی، با اتهام «توهین به وزیر علوم» تعدادی از دانشجویان معترض وضعیت دانشگاه را احضار و مورد بازخواست قرار داده و خواهان مشاهده و بررسی تلفن همراه دانشجو شده است.

سه شنبه ۱ مهر

– نسرین ستوده، وکیل دادگستری در این روز از بیمارستان طالقانی به زندان اوین بازگردانده شد. بازگرداندن خانم ستوده به زندان در شرایطی است که به گفته‌ی رضا خندان، همسر وی، اقدامات درمانی لازم در خصوص او صورت نگرفته است. 

– سازمان عفو بین الملل در این روز خواستار آزادی علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف شد و اعلام کرد: «مقامات ایران باید علی یونسی و همه افرادی را که صرفاً به دلیل یا به اتهام نسبت خانوادگی داشتن با اعضای گروه‌های مخالف نظام بازداشت شده‌اند، بی‌درنگ آزاد کنند».

– فرمانده سابق انتظامی استان خوزستان در این روز از بازداشت هزار و ۲۵۰ تن با اتهامات امنیتی که وی از آن‌ها با عنوان «اعضای گروه ها و افراد تجزیه طلب» نام‌برد در طول ۳ سال اخیر در این استان خبر داد.

– علیرضا کفائی، معلم بازنشسته و رئیس انجمن اسلامی معلمان گچساران، در این روز در دادگاه انقلاب این شهرستان به اتهام «توهین به رهبری در فضای مجازی تلگرام» به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری با طول مدت تعلیق ۱ ساله محکوم شد.

– در این روز خبر رسید نشریه دانشجویی ضد، در دانشگاه مازندران به اتهام اعلام حمایت از اعتراضات سراسری کارگران پیش از چاپ اولین شماره توقیف شد.

– پرتو جغتایی عکاس ورزش زنان با انتشار عکسی از سقوط یک سوارکار زن در مسابقات سوارکاری، خبر از تهدید و احظارش به دادگاه برای انتشار آن عکس داد.

چهارشنبه ۲ مهر

– سازمان عفو بین‌الملل در این روز خواهان توقف حکم اعدام و محاکمه‌ی عادلانه‌ی مجدد برای حیدر قربانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان سنندج شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=48152 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x