جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب (۲۵ مهر- ۲ آبان)

جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹

– فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی، با انتشار ویدئویی در این روز نسبت به بی خبری از وضعیت فرزندش ابراز نگرانی کرد. سهیل عربی در تاریخ ۲۸ شهریور امسال از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و از آن زمان از حق ملاقات با خانواده و دسترسی به تلفن محروم شده است.

– حنیف شادلو، فعال اجتماعی، در این روز توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در ورامین بازداشت شد. بازداشت او همراه با با ضرب و شتم بوده، تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی او و خانواده‌اش از جمله تلفن‌های همراه و مدارک شناسی بوده است.

– در این روز خبر رسید مأموران امنیتی با تفتیش منزل الهام صمیمی، فعال دانشجویی و دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران، کتاب‌ها، موبایل و لپ‌تاپ وی و دیگر افراد حاضر در منزل از جمله وسایل بستگان و مهمان‌های او را ضبط کرده‌اند.

– در این روز مأموران امنیتی، مهران رئوف، فعال کارگری، را در منزلش بازداشت و به دادسرای اوین منتقل کردند. مأموران پس از تجسس خانه، کلیه‌ی کتاب‌ها و دیگر وسایل شخصی از جمله کامپیوتر و موبایل وی را ضبط کردند.

– سمیه کارگر، دانش‌آموخته‌ی رشته فلسفه دانشگاه تبریز، در این روز توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد. مأموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل وی نموده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند. دادسرای اوین در پاسخ به پیگیری‌های خانواده‌ی کارگر اتهام او را مربوط به جرائم اینترنتی عنوان کرده است.

– به گفته‌ی مصطفی نیلی، وکیل نفیسه ملکی‌جو، در این روز مأموران امنیتی به خانه‌ی این بازیگر تئاتر و فعال اجتماعی رفته و ضمن توقیف وسایل او برگه‌ی احضاریه‌ای برای حضور در مکانی غیر قضائی به او تحویل دادند.

– حسام‌الدین سراج در این روز با انتشار پستی در صفحه‌ی شخصی خود از لغو ناگهانی مراسم هفتمین روز درگذشت محمدرضا شجریان در تهران خبر داد.

شنبه ۲۶ مهر

– پن استرالیا در این روز در واکنش به اجرای حکم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، بیانیه‌ای منتشر کرد و در پی آن به اعضای خود فراخوان برای اقدام داد و با اشاره به این نکته که این سه نویسنده به دلیل اعتراض به سانسور و دفاع از آزادی بیان به بند کشیده شده‌اند، حمایت از آنان را وظیفه‌ی همه‌ی سازمان‌ها، نویسندگان و مدافعان آزادی بیان دانست و خواستار آزادی فوری این نویسندگان شد.

– در این روز سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط سهیل عربی شد. سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه اعلام کرد سهیل عربی باید در مقابل شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها محافظت شود و به خدمات درمانی، خانواده و وکیل‌اش دسترسی داشته باشد.

– در این روز خبر رسید محکومیت سلیمان خیره‌دست، با تسلیم به رأی به ٩ ماه حبس کاهش پیدا کرده است. خیره‌دست که هم اکنون در زندان ارومیه به سر می‌برد پیشتر در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

یکشنبه ۲۷ مهر

– در این روز خبر رسید که نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست، که دوران حبس تعزیری ده ساله خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند، پس از انتقال به شعبه‌ی بازپرسی دادسرای اوین در پرونده ای جدید با اتهام «نشر اکاذیب» به دلیل نامه‌ای که در آن به شکنجه شدن خود در دوران بازجوئی اشاره کرده بود، تفهیم اتهام شد.

– عادل مکرم زندانی سیاسی کرد در زندان ارومیە، کە به دلیل بلاتکلیفی ۱۰ ماهه بە نشانه‌ی اعتراض لب‌های خود را دوختە و دست بە اعتصاب غذا زدە بود، در این روز در اعتراض به وعده‌های دروغین مسئولین زندان مقابل قاضی و معاون زندان اقدام به خودسوزی کرد.

– در این روز جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات نعمت احمدی، وکیل دادگستری، در دادگاه جرائم سیاسی برگزار شد. هیئت منصفه به اتفاق آرا احمدی را مجرم و با اکثریت آرا مستحق تخفیف دانست. این پرونده با شکایت سازمان بازرسی کل کشور و به دلیل اظهار نظر احمدی در خصوص وضعیت فساد اقتصادی در کشور گشوده شده است.

– ابراهیم صدیق همدانی و پسرش سالار صدیق همدانی، دو زندانی سیاسی در زندان ارومیه، در این روز برای تفهیم اتهام بابت پرونده‌ی جدیدی که اخیراً به اتهام «تبلیغ علیه نظام» علیه آنان گشوده شده به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه منتقل شدند.

دوشنبە ٢۸ مهر

– دادگاه تجدید نظر استان تهران در این روز حکم دو سال حبس تعزیری محمدتقی فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران را بدون برگزاری جلسه‌ی دادگاه و شنیدن دفاعیات وی، عیناً تأیید کرد.

– در این روز حکم ۵ سال حبس تعزیری مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تأیید شد. چهار سال از این حکم به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» از طریق فراخوان روشن کردن شمع به یاد قربانیان انهدام هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه و یک سال از آن به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق امضای بیانیه‌ی موسوم به «۷۷ نفر» است.

– حکم یک سال حبس تعزیری علی شکوری راد، محمد حسین کروبی، محسن آرمین، قربان بهزادیان‌نژاد و صدیقه وسمقی که آبان‌ماه سال گذشته اقدام به امضای بیانیه‌ی موسوم به «۷۷ نفر» کرده بودند، در دادگاه تجدید نظر عیناً تأیید شد.

– در این روز دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت ۸ سال حبس تعزیری علی‌رضا علی‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین را عیناً تأیید کرد.

– در این روز نغمه ذبیحیان، ساناز اسحاقی، فرانه دانشگری، نیکا پاکزادان و نکیسا حاجی‌پور به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت» توسط دادگاه انقلاب مشهد هرکدام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

– فرید زیرگی مقدم در این روز پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای انقلاب بیرجند بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان بیرجند منتقل شد. زیرگی مقدم به اتهام «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

– در این روز عادل مکرم، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیە کە پس از اقدام بە خودسوزی بە سلول انفرادی منتقل شدە بود، با خوردن خردە شیشە اقدام بە خودکشی نمود و در پی وخامت وضعیت جسمانی بە مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شد.

– در این روزخبر رسید که در ادامه‌ی اعتراضات شهرهای آذربایجان و سایر مناطق ترک‌نشین ۱۶ نفر در شهرهای تبریز، مشگین‌شهر، پارس‌آباد مغان و رشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

سه‌شنبه ۲۹ مهر

– در این روز کانون نویسندگان ایران “در تبعید” و انجمن قلم ایران “در تبعید” با انتشار بیانیه‎‌ای مشترک خواستار آزادی بدون قید و شرط سه عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن شدند. این بیانیه که به امضای بیش از ۶۰۰ نفر از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و کنشگران مدنی و سیاسی رسیده علاوه بر محکوم کردن «اقدام‌های جنایتکارانه و خلاف موازین حقوق بشر» جمهوری اسلامی از «مردم آزادی‌خواه جهان، نویسندگان و تشکل‌های اهل قلم در سراسر جهان و نهادها حقوق بشری» درخواست کرده که صدای اعتراض خود را علیه این حکم‌های ضد انسانی به گوش جهانیان برسانند. امضاکنندگان در نهایت خواستار لغو فوری احکام صادره برای نویسندگان و آزادی بی‌قید و شرط آنان شده‌اند.

– جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد بنازاده امیرخیزی، مجید اسدی و پیام شکیبا به دلیل پرونده‌ی جدیدی که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در ایام حبس برای آنان گشوده شده در این روز با حضور وکلای مدافع آن‌ها در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

– فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر زندانی سیاسی، سهیل عربی در این روز در دادگاه انقلاب تهران با اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های معاند نظام» مجموعاً به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

– نسرین ستوده وکیل زندانی در این روز از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. به نوشته‌ی رضا خندان همسر نسرین ستوده به او گفته شده که خود را برای رفتن به بیمارستان آماده کند، اما به زندان قرچک منتقل شده است.

– دادستان مرکز استان مازندران در این روز از شناسایی و بازداشت دو تن از گردانندگان کانال‌های تلگرامی به دلیل آنچه که «انتشار مطالب غیراخلاقی و ضد دینی» خواند، خبر داد.

چهارشنبه ۳۰ مهر

– سازمان عفو بین الملل در این روز با بیان اینکه سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و مراد طاهباز، بیش از هزار روز است که تنها به خاطر فعالیت‌های صلح آمیزشان در حفاظت از محیط زیست‌ زندانی‌اند، خواهان آزادی بی قید و شرط فعالان محیط زیستی شد.

– یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی، از مخالفان حجاب اجباری که دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کردند، در این روز به زندان کچویی کرج منتقل شدند.

– در این روز سمانه نوروز مرادی که دوره محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کرد به زندان رودسر منتقل شد.

پنجشنبه ۱ آبان

– در این روز خبر رسید که محمد خانی، مترجم، پژوهشگر و دانشجوی مقطع دکتری ‎دانشگاه علامه طباطبائی دهم مهرماه توسط نیروهای امنیتی ‎بازداشت و به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در ‎زندان اوین منتقل شده است. گفته شده مأموران درحین بازداشت اقدام به تفتیش منزل وی کرده و برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده‌اند.

– در این روز شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری شهرستان بهبهان، ۳۶ تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ را مجموعا به ۱۰۹ سال حبس تعزیری، ۲۵۹۰ ضربه شلاق و سه میلیون و سیصد هزار تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم واین احکام را به متهمان ابلاغ کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=89444 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x