پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب(۱۲- ۱۹ دی)

جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹

– در این روز خبر رسید که کوروش جلیل که به اتهام توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی و فعالیت تبلیغی علیه نظام از ۲۵ اردیبهشت در زندان سنندج به سر می‌برد، با تودیع قرار کفالت ۷۰ میلیون تومانی موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

شنبه ۱۳ دی

– مصطفی هلالی، شهروند سنی مذهب اهوازی در این روز در دادگاه انقلاب اهواز به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «توهین به رهبر» به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– در این روز حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان لاکان رشت، با نوشتن نامهای سرگشاده به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران نسبت به نقض حقوق خود در زندان اعتراض کرد. خواسته‌های درویش در این نامه، بازگردانده شدن به زندان رجایی‌شهر کرج، دسترسی به وکیل انتخابی و پذیرش درخواست اعاده دادرسی بود.

یکشنبه ۱۴ دی

– در این روز خبر رسید پوریا پورمند، سردبیر سایت اینترنتی دزمهراب، به دلیل انتقاد از برگزاری یک مراسم یادبود با حضور بیش از سه هزار نفر در روزهای کرونا در حساب کاربری توئیترش، به پلیس فتای دزفول احضار شده است.

– در این روز شماری از دست‌اندرکاران تئاتر، که به دلیل تعطیلی نمایش‌های تئاتر و تماشاخانه‌ها در بحران کرونا با مشکلات معیشتی مواجه هستند، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی زدند.

– دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این روز محکومیت ژیلا کرم‌زاده‌ مکوندی، فعال مدنی را عیناً تأیید کرد. مکوندی، مهرماه امسال به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۵ سال حبس و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال حبس و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

– در این روز جوانمیر مرادی، فعال کارگری و عضو انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران پس از بازداشت وی، منزلش را مورد تفتیش قرار داده و تعدادی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه وی را با خود بردند.

– هیئت منصفه‌ی دادگاه مطبوعات در این روز از رسیدگی به سه پرونده خبر داد که در یکی از این سه پرونده، هیئت منصفه مدیر مسئول خبرگزاری ایسنا را با اتفاق آراء مجرم دانست.

– در این روز مهرنوش سنقری، هنرمند حوزه‌ی تجسمی با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

– در این روز دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل میثم جولانی، فعال ترک و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را از اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف» تبرئه کرد.

دوشنبه ۱۵ دی

– کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز، صدور حکم ۱۱ سال زندان برای آرش گنجی را محکوم کرد. این بیانیه که پرونده‌سازی و صدور حکم ‎ ۱۱ سال زندان برای آرش گنجی را محکوم کرده و خواهان لغو بی‌قید و شرط حکم صادره و مختومه شدن پرونده شده است، از نویسندگان و مدافعان آزادی بیان خواسته تا از هر راه ممکن به صدور این حکم اعتراض کنند.

– در این روز ۶۷ نفر از زندانیان سیاسی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر در نامه‌ی سرگشاده‌ای به ضرب و شتم مداوم زندانیان در زندان‌ها اعتراض کردند. این بیانیه که به امضای ۶۸ تن از زندانیان سیاسی از جمله سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن رسیده، با برشمردن موارد ضرب و شتم زندانیان سیاسی به سابقه‌ی دیرینه‌ی ضرب و جرح و تحقیر زندانیان توسط ماموران در زندان‌های ایران و عوارض آن پرداخته است.

– در این روز خبر رسید پرونده‌ی مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشویق مردم به فساد و فحشا، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و توهین به مقدسات، به دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شده است.

– در این روز خبر رسید سه زندانی سنی‌مذهب به نام‌های حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش، به اتهام «بَغی از طریق عضویت در گروه سَلَفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شدند.

– دادگستری سیستان و بلوچستان در این روز از اعدام سه زندانی بلوچ در زندان زاهدان خبر داد. اتهام این افراد اقدام ترویستی و شرورانه اعلام شده است، اما حسن دهواری و الیاس قلندرزهی، دو تن از اعدام‌‌شدگان گفته بودند که به دلیل طرح مطالبات قومی حکم اعدام گرفته‌اند.

– در این روز ماهان جلال‌دوست، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. جلال‌دوست ۲ آذرماه امسال به همراه مهرداد گریوانی توسط نیروهای امنیتی در خیابان بازداشت و به بازداشتگاه پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا منتقل شد.

سه شنبه ۱۶ دی

– در این روز نیروهای امنیتی به خانه‌ی نیما صفار، نویسنده و فعال مدنی در گرگان هجوم برده و گوشی و لپتاپش را توقیف کردند. گفته شده حبیب موسوی بی‌بالانی، شاعر و دوست نیما صفار نیز همزمان و همانجا بازداشت شده است.

– سخنگوی قوه‌قضاییه در این روز اعلام کرد پیرامون پرونده‌ی روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، شش‌نفر به زندان‌های دو تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند؛ از جمله شیرین نجفی که اکنون در زندان به سر می‌برد.

– شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان محکومیت هفت تن از فعالان مدنی اندیمشک، شاپور رشنو، احسان میرزاوند، حسن تافی، داریوش جافرپور، ایمان میرزاوند، بهزاد قلاوند و سیاوش قلاوند را عینا تایید کرد. این فعالان که سال ۱۳۹۶ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بودند پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب دزفول مجموعا به ۱۷ سال و ۲ ماه حبس تعزیری و سایر محرومیتهای اجتماعی محکوم شده بودند.

– فرید مدرسی، روزنامه‌نگار، به اتهام «نشر اکاذیب درباره رییس صداوسیما» با شکایت معاونت حقوقی آن سازمان در این روز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

– پرونده‌ی نجمه واحدی و هدی عمید، فعالین حقوق زنان در این روز به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شد.

– در این روز خبر رسید جلسه‌ی دادگاه تجدیدنظر پرونده‌ی جدید پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشجویی محبوس در زندان اوین روز ۲۲ دیماه برگزار خواهد شد.

چهارشنبه ۱۷ دی

– در این روز کانون نویسندگان ایران از انتشار بیانیه‌ی انجمن قلم (پن) آمریکا در اعتراض به صدور حکم ۱۱ سال زندان برای آرش گنجی و برخورد حکومت ایران با اعضای کانون نویسندگان ایران خبر داد. در بخشی از بیانیه آمده است: «۱۱ سال زندان به “جرم” ترجمه‌ی یک کتاب کاملا بی‌معنی و نقض بی‌چون‌وچرای حق بنیادین انسان‌ها برای آزادی بیان است. مجازات بی‌رحمانه‌ی نویسندگان و فعالان به دلیل بیان مسالمت‌آمیز دیدگاه‌های خود، و یکسان شمردن نظرات انتقادی با جرائم امنیتی، راهکاری است که در ایران شتابی فزاینده یافته است.»

– جمعیت امام علی، در این روز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خودکشی رضا، کودک کار مورد حمایت این جمعیت واکنش نشان داد. این بیانیه علاوه بر اشاره به شرایط دشوار و فعالیت‌های رضا، از جمله نویسندگی و ایفای نقش در چهار نمایش گروه تئاتر خانه ایرانی لب‌خط، به مشکلاتی که این نهاد مدنی با آن روبروست نیز پرداخته است.

پنجشنبه ۱۸ دی

– در این روز خبر رسید رها عسکری‌زاده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان به دو سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال ممنوعیت فعالیت در گروه‌های سیاسی و مطبوعات محکوم شده که عیناً در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است.

– در این روز محکومیت یک سال حبس زهرا ناظوری، همسر عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و از امضاکنندگان بیانیه‌‌ی ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای رهبر، تأیید شد. گفته شده این حکم بر اساس گزارش پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان اصفهان، مستندات مکشوفه از تلفن همراه متعلق به وی و تهیه و انتشار کلیپ‌های ضد نظام در اینترنت صادر شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=100395 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x