پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب (۱ تا ۸ اسفند ۱۳۹۹)

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹

– در این روز سازمان حقوق بشری فرانت لاین دیفندرز صدور حکم ۱۰ سال زندان برای زهرا محمدی، مدرس زبان کُردی و عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی نوژین را محکوم کرد.

– در این روز خبر رسید آنیسا جعفری مهر و داریوش مرادی، دو فعال ادبی کُرد روز گذشته، به همراه وکیل خود برای اخذ آخرین دفاعیات از اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» در دادستانی عمومی و انقلاب اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه حاضر شدند.

شنبه ۲ اسفند

– سازمان گزارشگران بدون مرز در این روز، بازداشت و زندانی کردن نوشین جعفری، خبرنگار، عکاس سینما و تئاتر را محکوم کرد.

– شماری از اعضای انجمن فرهنگی نوژین در این روز در اعتراض به تأیید حکم پنج سال حبس تعزیری برای زهرا محمدی، از اعضای این انجمن، در مقابل دادگستری سنندج تجمع کردند.

– سازمان حقوق بشری آرتیکل ۱۹ با انتشار بیانیهای تصویب طرح الحاق دو ماده، مواد ۴۹۹ و ۵۰۰، به قانون مجازات اسلامی در مجلس را محکوم کرد. این بیانیه ضمن تشریح این دو ماده، تصویب آن را تهدیدی برای حقوق، آزادی بیان، و امنیت اقلیتهای دینی غیررسمی عنوان می‌کند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: “ماده ۵۰۰ مکرر، حمله‌ای تمام‌عیار به حق آزادی دین و عقیده است. این ماده مجازات‌های شدیدی از جمله دو تا پنج سال زندان و یا جریمه نقدی برای هر کس که در قالب «فرقه»، «گروه»،‌«جمعیت» و یا مانند آن و از طریق «شیوه‌های کنترل ذهن و القائات روانی»،‌ مرتکب اعمالی چون «فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع اسلام» و یا «طرح ادعاهای واهی و کذب در حوزه‌های دینی و مذهبی از قبیل ادعای الوهیت» شود در نظر می‌گیرد. […] ماده ۴۹۹ مکرر ممکن است در نگاه اول این برداشت را ایجاد کند که هدفش حفاظت از افراد متعلق به گروه‌های اتنیکی و مذهبی است. اما در واقع با این ماده هیچ قدمی برای حمایت از گروه‌های اتنیکی و مذهبی، که با تبعیض نظام‌مند و نقض حقوق بشر روبرو هستند، برداشته نشده است.”

یکشنبه ۳ اسفند

– در این روز خبر رسید که بهنام محجوبی، از دراویش گنابادی زندانی که از چند روز قبل در اغما بود و تحت شرایط امنیتی در بیمارستان لقمان نگاهداری می‌شد، جان خود را از دست داده است.

– در این روز پویا جانی‌پور، کتاب‌فروش، در منزل خود در کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

– نصرالله لشنی، زندانی سیاسی که در حال گذراندن حکم ۶ سال حبس خود در زندان اوین است، در این روز مجدداً به بهانه‌ی امضای برخی بیانیه‌ها به سلول انفرادی بند ۲- الف منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفت.

– رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار محبوس در زندان تهران بزرگ در این روز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و نگرفتن دارو اعتصاب غذا کرد.

– آرش راسخی، نسیم قنواتیان، مارال راستی، مهناز جان نثار، امید آفاقی، مهرالله افشار، ادیب حق‌پژوه و فرهاد امری، هشت بهائی ساکن بندرعباس در این روز جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه ۲ واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب بندرعباس احضار شدند.

– افسانه امامی، حمید ناصری و سعید ناصری سه عضو یک خانواده بهائی ساکن تهران در این روز توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

دوشنبه ۴ اسفند

– شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این روز با صدور بیانیه‌ای از حق تحصیل به زبان مادری دفاع کرد. روز جهانی زبان مادری امسال در ایران با اعتراض‌ به «نابودی زبان‌های غیرفارسی» و «زندانی کردن مدافعان زبان مادری» همراه شد.

امسال همچنین طرح «سنجش بسندگی زبان فارسی» در برخی مناطق کشور به اجرا گذاشته شد که بر اساس آن، ثبت نام کودکان در مدارس مناطقی که زبان مادری آن‌ها فارسی نیست، مشروط به گذراندن سنجش بسندگی زبان فارسی شده است.

– عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای در این روز خواستار این شد که مقامات جمهوری اسلامی، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه نویسنده‌ی ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران را که به خاطر نوشته‌ها و فعالیت‌های مسالمت‌آمیزشان بازداشت شده‌اند، فورا و بدون و قید و شرط آزاد کنند.

– دادگاه مطبوعات در این روز مدیرمسئول ماهنامه‌ی ایران فردا را به اتهامات «ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه» و «نشر مطالب الحادی» مجرم شناخت.

– خالد پیرزاده، که به اتهامات «اجتماع و تبانی» به ۵ سال و «توهین به رهبر» به ۲ سال زندان محکوم شده و در حبس است، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت مسئولان با درخواست آزادی مشروط او، در این روز دست به اعتصاب غذا زد.

– در این روز خبر رسید که پرونده‌ی جوانمیر مرادی، عضو انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه که در دی ماه امسال به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروهای معاند نظام» بازداشت شده بود، به دادگاه انقلاب کرمانشاه ارجاع شده است.

– در این روز لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجوی و زندانی سیاسی سابق، به دلیل شرکت در مراسم تولد محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندانی مقابل دانشگاه صنعتی شریف به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

– ماموران امنیتی در این روز به کتاب‌فروشی محمد ایران‌نژاد در خیابان انقلاب تهران حمله کرده و ضمن بازداشت وی، کتاب‌ها و تلفن‌های همراه مشتری‌ها را نیز ضبط کردند.

– گلاله وطن‌دوست، وکیل دادگستری، در این روز به اداره‌ی اطلاعات مریوان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. گفته می‌شود، احضار این وکیل دادگستری در رابطه با انتشار مطالبی با محتوای دفاع از حقوق زنان در شبکه‌های اجتماعی اینترتی، صورت گرفته است.

– نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران در منطقه‌ی مرزی شهرستان سراوان، در این روز مسیر تردد گروهی از رانندگان و سوخت‌بران را مسدود کردند. این شهروندان به نشانه‌ی اعتراض در مقابل پایگاه سپاه سراوان تجمع کردند که با تیراندازی نیروهای نظامی مواجه شدند. بنا به اطلاع منابع محلی دستکم ۱۰ شهروند کشته و ۵ تن دیگر در ادامه‌ی این درگیری زخمی شدند.

سه شنبه ۵ اسفند

– در این روز خبر رسید که برنامه‌ی اینترنتی علی کریمی، یکی از چهار نامزد ریاست فدراسیون فوتبال که در آن به تشریح برنامه‌های خود برای هدایت فوتبال ایران پرداخته بود، از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر موسوم به (ساترا) که نهاد ناظر بر انتشار محتوی در فضای مجازی (اینترنت) است، مجوز پخش دریافت نکرد.

– حکم توقیف اموال و املاک موهبت‌الله ثابت و عرفان نوح‌نژاد، از بهائیان ساکن بندر لنگه در این روز صادر شد. این حکم شامل دستور توقیف کارگاه تیرچه‌سازی و منازل محل سکونت آنان است.

چهارشنبه ۶ اسفند

– سیامک مقیمی، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، در پی اقدام به خودکشی از طریق بریدن رگ دست و شکم خود در این روز به بیمارستان منتقل شد.

– در این روز درخواست اعاده دادرسی پرونده‌ی جدید آتنا دائمی که به اتهام «اخلال در نظم زندان» برای وی گشوده و دادگاه انقلاب تهران برای آن وی را به ۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است، از سوی دیوان عالی کشور رد شد.

– خالد پیرزاده، طی نامه‌ای سرگشاده که در این روز منتشر کرد، با اشاره به تداوم اعتصاب غذا گفت در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتش لب‌های خود را دوخته است.

– سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه‌ای در این روز، خواهان اقدام فوری برای آزادی کنشگر انگلیسی – ایرانی مدافع حقوق کارگران، مهران رئوف شد که از ۲۵ مهر ماه سال جاری در زندان اوین به سر می‌برد.

– سازمان عفو بین‌ الملل طی بیانیه‌ای در این روز خواهان آزادی بی قید و شرط ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی تبعیدی در زندان زاهدان شد که به دلیل استفاده از حق آزادی عقیده و مذهب از بهمن ماه امسال در زندان به‌سر می‌برد.

– کانون مدافعان حقوق بشر با نگارش نامه‌ای سرگشاده به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این روز نسبت به تیراندازی نیروهای نظامی و قتل شهروندان سراوان اعتراض کرد.

– در این روز وکیل کیومرث مرزبان، طنزنویس، از آزادی او پس از ۲ سال و شش ماه و ۳ روز بازداشت به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» خبر داد.

– شادمان بنی‌بشر، فعال مدنی و عضو گروه کوهنوردی چلچمه که از بیستم مهرماه در زندان سنندج، به‌سر می‌برد، در این روز آزاد شد.

– بهاره سلیمانی، پس از بیش از ۴ ماه بازداشت، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت در این روز از زندان اوین آزاد شد.

– هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که پیشتر به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود، در این روز از صدور حکم آزادی زودهنگام خود خبر داد.

پنجشنبه ۷ بهمن

– دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در واکنش به درگذشت بهنام محجوبی، زندانی عقیدتی-سیاسی و درویش گنابادی، طی بیانیه‌ای در این روز خواستار انجام تحقیقات کامل ‌و شفاف به منظور روشن شدن دلیل مرگ وی شد.

– منابع محلی از سیستان و بلوچستان در این روز خبر دادند که در پی گسترش اعتراضات مردم این استان به کشته شدن سوخت‌بران، اینترنت با مشکلات و قطعی مواجه شده است. گفته می‌شود در شهرستان زاهدان سرعت اینترنت بسیار کند و در شهرهایی که اعتراضات ادامه داشته، اینترنت به صورت کامل قطع شده است.

– در این روز خواهر پویا جانی‌پور در توییتر شخصی‌اش خبر داد که پیگیری‌های خانواده برای اطلاع از سرنوشت او پس از بازداشت راه به جایی نبرده است.

– در این روز خبر رسید پرونده‌ی محمد ایران‌نژاد، که دوشنبه ۴ اسفند بازداشت شده بودند، به دادسرای اوین ارجاع و برای او به بهانه‌ی «فروش کتاب ضاله» قرار بازداشت یک ماهه صادر شده است.

– در این روز خبر رسید با فشار نهادهای امنیتی و قضایی جهت اجرای حکم حبس ناهید خداجو، فعال کارگری، حساب بانکی وی که حقوق بازنشستگی‌اش به آن واریز می‌شود، مسدود شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=105609 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x