جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب (۲۷ فروردین تا ۳ اردیبهشت)

جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰

– در این روز خبر رسید عطا باباخانی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه، طی ابلاغیه‌ای به دادگاه انقلاب کرج احضار شده است.

– در این روز دادگاه انقلاب تهران، فعال دانشجویی، غزل معصوم‌شاهی را به دلیل نوشتن توییت‌های مربوط به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط موشک سپاه به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به یک سال و ۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد. این حکم به مدت ۴ سال به حالت تعلیق درآمده است. اما او ملزم است در طول ۴ سال تعلیق مجازات خود پنج بار در قطعه‌ی شهدای مدافع حرم حاضر شود و همچنین به مراجعه‌ی فصلی به دفتر پیگیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کسب اجازه از مقام قضایی برای سفر خارج از کشور مکلف شده است.

– صد و هشتاد و دو تن از فعالین مدنی و سیاسی ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی زندانی سیاسی، محمد نوری‌زاد و دیگر زندانیان سیاسی محبوس در زندان‌‌‌های ایران شدند.

شنبه ۲۸ فروردین

– مجید رضایی، فعال مدنی در این روز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۹ ماه زندان، ارائه خدمات عمومی رایگان به مدت سه ماه در شهرداری تهران و شرکت در دوره های مشاوره‌ی موسسه‌ی روانشناسی ماوای قم، به مدت ۸ ساعت، به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شد.

– در این روز بیانیه‌ای جمعی از حقوقدان مدافع حقوق بشر و امضاکنندگان بیانیه‌ی موسوم به ۱۴ نفر برای گذار از جمهوری اسلامی، منتشر شد که در آن درخواست آزای گیتی پورفاضل، وکیل، استاد حقوق و عضو کانون نویسندگان ایران مطرح شده است.

یکشنبه ۲۹ فروردین

– صد و هشتاد تن از هنرمندان و سینماگران ایرانی با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن اعتراض به رد درخواست اعاده دادرسی نوید (رضا) مهین دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما در دیوان عالی کشور، صدور حکم زندان برای او را تداوم نقض آزادی بیان عنوان کردند.

– کیوان صمیمی، سردبیر نشریه‌ی ایران فردا و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر ۹۸ محبوس در زندان اوین در این روز برای رسیدگی به پرونده‌ای که در دوران حبس علیه وی گشوده شده به دادسرای اوین احضار شد. گفته شده آقای صمیمی به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان در زمان انتقال از رفتن به دادسرا امتناع کرده است.

– بعد از قریب به دو ماه بی‌خبری مطلق از محمد ایران‌نژاد پاریزی که روز چهارم اسفند ۹۹ در کتابفروشی خود واقع در میدان انقلاب تهران دستگیر و وسایل و کتاب‌هایش ضبط شده بود، پدر و مادر وی پس از پیگیری‌ها و رفت‌و‌آمدهای متعدد در این روز اجازه‌ی ملاقات چنددقیقه‌ای با پسرشان را کسب کردند. کارشناسان دادگستری برای اولین بار اعلام کردند که محمد ایران‌نژاد در بازداشت سپاه پاسداران است. آن‌ها خانواده‌ی ایران‌نژاد را تهدید کرده و تحت فشار گذاشتند تا محمد ایران‌نژاد را که همچنان از جزئیات پرونده او اطلاعاتی در دست نیست، به همکاری ترغیب کنند.

– علی نوری، فعال مدنی که دوران محکومیت ۶ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند، در این روز به مرخصی درمانی هفت روزه اعزام شد.

– در این روز فایق یوسفی، با پایان دوران محکومیت ۱۰ ماه حبس تعزیری که با اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۶ ماه تقلیل یافت، از زندان سقز آزاد شد.

دوشنبه ۳۰ فروردین

– مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم در این روز خبر از احضارش به دادگاه به اتهام «تشویق به فساد با انتشار مطالب جنسی» در تاریخ ۲۰ اردیبهشت داد. او مصداق این اتهام را ترجمه‌ی کتاب نظری جودیت باتلر و نوشتن مقالاتی درباب نظریه‌های تئوریک درباب مطالعات جنسیتی، تألیف و ترجمه‌هایش با موضوعات فلسفه‌ی سیاسی و زیباشناسی انتقادی بر شمرد.

– سازمان گزارش‌گران بدون مرز، در گزارشی که در این روز در خصوص رده‌بندی وضعیت آزادی رسانه‌ها در کشورهای مختلف منتشر کرد با بیان این‌که « از آغاز انتشار رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها از سال ۱۳۸۱، جمهوری اسلامی ایران به علت سرکوب آزادی اطلاع رسانی، همواره در پایین‌ترین رده‌های جدول قرار داشته است»، اعلام کرد این کشور در سال گذشته از میان ۱۸۰ کشور جهان، رتبه ۱۷۴ را به خود اختصاص داده است.

– سالار طاهرافشار، از فعالین آذربایجانی، که پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، توسط نیروهای امنیتی در این روز در منزل پدری خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل شد.

سه شنبه ۳۱ فروردین

– بیبرگ شه‌بخش، در این روز در روستای قلعه‌بید کورین بلوچستان به دلیل آنچه از سوی سازمان اطلاعات سپاه «مشارکت در اعتراضات مردمی» عنوان شده، بازداشت شد. گفته شده خواهرزاده‌ی او نیز پس از اشتراک تصاویر زنده از صحنه‌ی تصرف پاسگاه کورین توسط معترضان در صفحه اینستاگرام، در هفته‌های گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

چهارشنبه ۱ اردیبهشت

– کانون نویسندگان ایران، در این روز پنجاه و سه ساله شد. در بیانیه‌ای که کانون به مناسبت پنجاه و سومین سالگرد تأسیس این نهاد منتشر کرد آمده: «همان اراده‌ی جمعی که در ۱۳۴۷ نویسندگان مستقل و مخالف سانسور را گرد هم آورد، در این ۵۳ سال تنها با باور خلل‌‌ناپذیر به ناوابستگی به قدرت، دفاع مستمر از آزادی بیان برای همگان، مخالفت با سانسور و تلاش آگاهانه برای این سه هدف برقرار مانده است».

– در این روز خبر رسید مسئولان بهشت زهرای تهران از دفن درگذشتگان بهائیان در آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) جلوگیری کرده‌اند. مسئولان بهشت زهرا گفته‌اند که جهت دفن درگذشتگان خود باید از محل گورهای دسته‌جمعی که در بخشی از آرامستان خاوران در جریان اعدام‌های گسترده بین سال‌های ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۷ به صورت بی نام و نشان ایجاد شده استفاده کنند.

– در این روز ۱۷ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر، با حضور در دفاتر بندهای این زندان‌ها نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی، که آن‌را «مصداق بارز شکنجه» و امری «غیرقانونی» عنوان کردند، اعلام شکایت کردند.

– در این روز سید طبیب تقی‌زاده، روزنامه‌نگار که با وجود یک‌بار سکته‌ی قلبی در دوران بازجویی و بیماری ام‌اس از ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با رسانه‌های معاند نظام» در زندان به سر می‌برد، به مرخصی اعزام و به او گفته شد که نام او در فهرست عفو قرار دارد.

– در پی هشدار سازمان گزارشگران بدون مرز و جمعی از کنشگران مدنی نسبت به جان نوری‌زاد و تکرار فاجعه‌ای دیگر در زندان‌های ایران، در این روز پس از آن که خانواده محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی، از تزریق «آمپول‌هایی نامعلوم» به او در بیمارستان خبر دادند، توفانی توییتری در اعتراض به وضعیت جسمانی او به راه افتاد.

– سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که در این روز منتشر کرد اعلام داشت که جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی با اعدام ۲۴۶ نفر، بعد از چین بیشترین تعداد اعدام‌های ثبت شده در جهان را داشته است. در این گزارش آمده «حداقل ۴۸۳ نفر طی سال ۲۰۲۰ در نقاط مختلف جهان اعدام شدند که جمهوری اسلامی با اعدام دستکم ۲۴۶ نفر مسئول بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت شده در کل جهان بود».

پنجشنبه ۲ اردیبهشت

– جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد قدمی، فعال سیاسی، در این روز در دادگاه انقلاب بانه به اتهام «تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی» با شکایت دادستان برگزار شد.

– دو زندانی که هویت یکی از آنان به نام یوسف مهراد، اهل شهرستان اردبیل احراز شده، در یک پرونده‌ی مشترک در دادگاه کیفری یک اراک از بابت اتهام «سب نبی» و «توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شدند. حکم اعدام این دو زندانی در این روز در زندان به آن‌ها ابلاغ شده است.

– در این روز خبر رسید که میلاد ناظری و سیدشبیر حسینی‌نیک، فعالان دانشجویی، توسط دادگاه کیفری شاهرود به اتهام «مشارکت در نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق کانال انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرود» هریک به تحمل ۳۶ ضربه شلاق محکوم شدند.

محمد علی کامفیروزی وکیل این دو فعال دانشجویی، با انتشار یادداشتی از قطعی شدن این حکم طی روزهای گذشته خبر داد و نوشت: «چنین حکم غیرقانونی و شدیدی به بهانه انتشار چند مطلب در یک کانال دانشجویی برای ۲ جوان ۲۵ ساله صادر می‌شود و پیگیری‌ها و اعتراضات ما هم به نتیجه‌ای نرسیده و این رای غیرقانونی قطعی می‌گردد. بنظرم پرونده‌سازی‌های بی‌اساس اینچنینی برای فعالان دانشجویی از سوی اطلاعات سپاه و برخوردهای غیرقانونی از سوی برخی قضات، بخوبی نشانگر وضعیت کنونی مراجع امنیتی و قضایی است».

https://akhbar-rooz.com/?p=111290 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x