پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

گزیده ای از اخبار کارگری در سال جدید

معوقات مزدی کارگران شرکت آذر آب و هپکو اراک

 کارگران شاغل در شرکت آذرآب اراک از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند. همچنین به گفته نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو، دستمزد اسفند ماه کارگران این شرکت نیز پرداخت نشده است.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل رنجبر، نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو، از عدم پرداخت دستمزد اسفند ماه کارگران این شرکت تا پایان سال خبر داد.

ابوالفضل رنجبر ضمن اعلام این خبر اعلام کرد: “اگرچه سازمان خصوصی‌سازی به کارگران متعهد شده بود که؛ تا پایان سال معوقات را تسویه کند اما دستمزد اسفند به سال ۹۹ موکول شد”.

همچنین بر اساس این گزارش کارگران شرکت آذرآب اراک نیز در حالی از عدم پرداخت دستمزد اسفند ماه خود خبر دادند که کارفرما متعهد شده بود تا آخر سال معوقات آن ها را به صفر برساند.

تجمع اعتراضی کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی را آهن گلستان

روز یکنشبه ۳ فروردین ماه جمعی از کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال شرق ۲ استان گلستان در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه دستمزد و حق بیمه خود دست به تجمع زدند.

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال شرق ۲استان گلستان ضمن اعتراض نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حق بیمه و پرداخت ۵۰ درصدی ۶ ماه حقوق خود خواستار ایجاد شورای کارگری مستقل شدند. آنهامی گویند شورای کارگری باید از طرف کارگران برگزیده شود و کارگران حق رای و صحبت در آن داشته باشند و شورای کارگری تراورس و یا هر شرکتی باطل است و فاقد اعتبار است و توسط کارگران به رسمیت شناخته نمی شود.

از سرگیری تجمع کارکنان شهرداری رشت

روز شنبه ۲ فروردین ماه جمعی از کارکنان شهرداری رشت در اعتراض به عدم تحقق وعده های مسئولین شهرداری در خصوص پرداخت دستمزدهای معوقه خود بار دیگر در محوطه این شهرداری دست به تجمع زدند.

معترضان می گویند، در حالی که شهرداری رشت قرار بود با گرفتن وام ده میلیارد تومانی از بانک شهر، مطالبات اسفند ماه کارکنان خود را بپردازد؛ اما به بهانه مشکلات اداری روز پایانی اسفند، این اقدام صورت نگرفت و کارکنان شهرداری، آخر سال با دست خالی به خانه‌های خود باز گشتند.

اعتراض کارگران واحدهای مختلف در گیلان

روز یکشنبه ۳ فروردین ماه، شماری از کارگران واحدهای تولید مختلف در گیلان از جمله “وارس خزر” و “پارس شهاب” با برپایی تجمع خواهان تعطیلی کارخانه‌ها تا پایان بحران کرونا شدند.

در همین خصوص یکی از کارگران معترض می گوید، خواسته کارگران این است که کارخانجات، به غیر از آنها که تولید بهداشتی و دارویی دارند، حداقل تا پایان تعطیلات عید تعطیل باشند تا بحران کرونا کمی فروکش کند. در عین‌حال باید به بیماران دیابتی و پیش‌زمینه‌ای اجازه داده شود از مرخصی استعلاجی تا پایان بحران استفاده کنند. وی افزود کلیه کارگران بدون دراخیتار داشتن هیچ امکانات پیشگیری مجبور به کار می باشند.

اخراج کارگران پتروشیمی لردگان

به گزارش منتشره روز شنبه ۲ فروردین ماه بیش از ۲۰۰ تن از کارگران پتروشیمی لردگان از کار اخراج شدند.

این کارگران از طریق ارسال پیامکی مطلع شده اند که بعداز ایام تعطیلات به دلیل شیوع کرونا حق حضور در محل کار خود را ندارند.  در این پیامک به کارگران اعلام شده جهت انجام مراحل اداری تسویه به واحد اداری مراجعه کنند. به گفته این کارگران این اخراج سازیها درحالی انجام می شود که کارگران دارای چندین ماه دستمزد معوقه می باشند و هیج منبع درآمد دیگری ندارند. یکی از کارگران اخراجی در این خصوص می گوید، سایر کشورها در شرایطی که مردم بدلیل ویروس کرونا امکان رفتن سر کار را ندارند ۵۰-۷۰ درصد حقوقشان را پرداخت میکنند. اما در ایران به دلیل بی تدبیری مقامات، کارگران را از کار اخراج می شوند.

ادامه تجمع کارگران شهرداری کرج

از روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ماه تاکنون جمعی از کارگران شهرداری منطقه ۵ کرج، در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود، دست به تجمع زده اند.

کارگران با برپایی این تجمع اعتراضی در محوطه شهرداری، خواستار پرداخت ۲ ماه دستمزد پرداخت‌نشده خود شدند. آنها همچنین اعلام کردند، علاوه بر دو ماه دستمزد، شهرداری تاکنون عیدی و پاداش پایان سال کارگران را نیز پرداخت نکرده است. کارگران این شهرداری می‌گویند: «تاکنون چندین بار با برپایی تجمع، خواستار دریافت کلیه دستمزدهای پرداخت‌نشده خود قبل از فرا رسیدن سال نو شده بودند، ولی علیرغم آغاز سال نو تاکنون هیچ مقام مسئولی جوابگوی آنها نبوده است.

تجمع کارگران معدن گل گهر در فرمانداری سیرجان برای اعتراض به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع کووید ۱۹

جمعی از کارگران معدن گل گهر راهی فرمانداری سیرجان شدند و برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع کووید ۱۹دست به تجمع زدند.

در مجموعه معادن گلگهر سیرجان، بیش از ۱۹ هزار کارگر اشتغال دارند که به علت تعداد بالای کارگران و مراوده روزانه، بابت شیوع کرونا در این کارخانه نگرانی‌هایی در بین کارگران وجود دارد. کارگران گلهر سیرجان می‌گویند: کارگران در ایام عید مطابق روال سال‌های قبل نیمی از آن را کار می‌کنند و نیمی دیگر را به تعطیلات می‌روند. در پی شیوع کرونا این واحد معدنی در ایام عید تعطیل نشده است.

اخیراً کارگران شاغل در زیر مجموعه شرکت آرمان به فرمانداری رفتند تا اعتراض خود را نسبت به عدم تعطیلی کارخانه نشان بدهند. فرمانداری در پاسخ به کارگران گفته هرگونه تعطیلی واحد تولیدی گلگهر سیرجان منوط به دستور ستاد بحران است.

کارگران معادن گلگهر سیرجان نسبت به تماس کارگران با یکدیگر در اتوبوس‌های ایاب و ذهاب هم ابراز نگرانی کردند.

روز دوشنبه ۴ فروردین،تعدادی از کارگران معدن گل گهر به خبرنگار رسانه ای گفتند:برخی از کارگران این واحد تولیدی غیربومی و ساکن مازندران و‌ گیلان هستند که در تعطیلات عید به خانه‌هایشان رفته‌اند. آنها بعد از تعطیلات به محل کارخانه بازمی‌گردند و باتوجه به اینکه این استان‌ها از مراکز شیوع کرونا بودند، باید تمهیداتی از سوی کارفرما در این زمینه در نظر گرفته شود. به ویژه که مجموعه معادن در سیرجان بیش از ۱۹۰۰۰ کارگر دارد. 

آنها افزودند: خواسته ما این است که افرادی که از استان‌های بحرانی بازمی‌گردند، حتماً مدتی قرنطینه شوند و در صورت سلامت به کار مشغول شوند.

کارگران همچنین گفتند: از ابتدای شیوع کرونا به صورت ماهانه تعدادی ماسک فیلتردار در اختیار کارگران گذاشته می‌شود اما تعداد آن کافی نیست.

ازدیگر اقدامات افزایش ساعات کاری از هشت ساعت به دوازده ساعت و کاهش تعداد شیفت‌ کاری است تا مراودات کارگران کمتر شود.

عدم پرداخت عیدی هزاران کارگزار مخابرات روستایی کشور علیرغم سود چند صد میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران در ۹ماهه اول سال ۹۸ از سپرده گذاری در بانکهای کشور

شرکت مخابرات ایران علیرغم سود چند صد میلیارد تومانی در ۹ماهه اول سال ۹۸ از سپرده گذاری در بانکهای کشور،عیدی هزاران کارگزار مخابرات روستایی کشور را پرداخت نکرده است.

موج اخراج کارگران خدماتی و عدم امنیت شغلی کارگران در استان‌های ایران

بنابه گزارشات منتشره با شروع سال جدید در ایران؛ حداقل ۵۰ درصد کارگران فصلی و خدماتی استان‌های مختلف کشور به دلیل عدم تامین امکانات پیشگیری از کرونا از سوی دولت و کارفرماها، اخراج شده اند.
گزارشات مزبور می افزایند، در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد کارگران شاغل کشور، فاقد امنیت شغلی هستند و هر روز در ترس از اخراج به سر می‌برند، این وضعیت با شیوع کرونا و رکود و تعطیلی گسترده به شدت افزایش یافته است. در روزهای اخیر، کارگران بسیاری به خاطر نگرانی از شیوع کرونا، مجبور به ترک کار شدند و یا آنها را به ترک ناخواسته کار، مجبور کردند خانواده‌های بسیاری با شروع سال جدید، بدون درآمد ماندند و نیازهای اولیه معیشتی آنها تامین نشده است؛ گفته می شود در سال جدید؛ کارگران فصلی، خدماتی و ساختمانی؛ با دشواری‌های بسیاری مواجه هستند.

اعتراض پرستاران مشهد

جمعی از پرستاران بیمارستانهای مشهد روز یکشنبه ۳ فروردین ماه نسبت به استخدام شرکتی پرستاران در قالب قراردادهای کوتاه مدت که در پی شیوع کرونا زیادتر شده، اعتراض کردند.

یکی از پرستاران معترض در این خصوص می گوید، مدت‌هاست که مقامات دانشگاه‌های علوم پزشکی از استخدام رسمی پرستاران سر باز می‌زنند و بعد از شیوع کرونا، استخدام پرستاران شرکتی به صورت قرارداد ۸۹ روزه افزایش چشمگیری یافته و این نشان می دهد که مقامات ارزشی برای حق و حقوق اولیه پرستاران قائل نیستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=23923 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x