سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

گزیده ای از اخبار اعتراضات و مطالبات کارگری طی ۳ روز گذشته

تجمع کارگران حمل زباله شهرداری دزفول در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود

کارگران حمل زباله شهرداری دزفول در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود، در مقابل ساختمان شورای شهر دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران معترض گفت: “بیشتر کارگران حمل زباله دزفول بالای ۱۵ سال سابقه کار دارند ولی دریافتی آن‌ها بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون ریال است که کفاف مخارج زندگیشان را نمی‌دهد”.

وی ادامه داد: “کارگران حمل زباله هشت ساعت در روز کار می‌کنند ولی برای آن‌ها چهار ساعت لحاظ می‌شود”.

این کارگر همچنین با بیان اینکه تهدید به اخراج از دلایل حاضر نشدن دیگر کارگران حمل زباله در تجمع است، افزود: “چهار ماه حقوق عقب افتاده از پارسال داریم و عیدی هم به ما پرداخت نشده است”.

یکی دیگر از کارگران اظهار داشت: “حقوقی که برای کارگران حمل زباله در نظر گرفته شده جوابگوی نیاز و مخارج زندگی آن‌ها نیست، ضمن اینکه حقوق کارگران دیگر شهرها افزایش یافته اما حقوق کارگران دزفول تغییری نکرده است”.

وی افزود: “جمع آوری زباله در شرایطی که اغلب کسب و کارها در شهر به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و در حالتی که کارگران با استرس در محل کار حاضر می‌شوند همچنان ادامه دارد”.

لازم به ذکر است که کارگران حمل زباله دزفول که حدود ۱۰۰ نفر هستند همچنین خواستار خارج شدن از نظارت پیمانکار و مدیریت شهرداری شدند.

تجمع کارگران شرکت تهران بتن

روز یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹، جمعی از کارگران شرکت «تهران بتن» در اعتراض به تصمیم مدیران شرکت، برای انتقال محل کارشان به شهرستان آبیک، مقابل این کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران معترض با بیان اینکه این شرکت از زیرمجموعه‌ های شرکت سیمان فارس و خوزستان است، اعلام کردند: “این شرکت هم از زیرمجموعه‌های هلدینگ سیمان تامین متعلق به “شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی” است. از آنجا که “شرکت سیمان آبیک” واقع در استان قزوین هم از زیرمجموعه‌های شرکت سیمان فارس و خوزستان است، مدیران سیمان بتن با این استدلال که فعالیت‌های شرکت سودآوری لازم را ندارد قصد دارند محل کار ما را تعطیل کنند و کارگران را برای ادامه‌ی کار به سیمان آبیک بفرستند”.

کارگران با اشاره به اینکه با جابه‌جایی محل کار، باید زمان بیشتری از زندگی خود را برای تردد بین تهران و قزوین اختصاص دهند، افزودند: “این امر موجب سردرگمی و برهم ریختن برنامه‌ی زندگی ما می‌شود. شستا باتوجه به برخورداری مجموعه‌های صنعتی دیگر در تهران از این ظرفیت برخودار است که در تهران برای ما کاری را فراهم کند”.

کارگران در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه سرویس‌های اداری در ایران مستهلک هستند، معطلی فراوانی را برای جابه‌جایی بین تهران و آبیک شاهد خواهیم بود، گفتند: “قاعدتا سرویس‌ها نمی‌توانند سر موقع حرکت کنند؛ بنابراین چند ساعت تاخیر در رسیدن به شرکت و بازگشت از آن در طول روز وجود خواهد داشت”.

تجمع کارگران کنتورسازی ایران

ظهر روز یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹، جمعی از کارگران کنتورسازی ایرا با تجمع مقابل استانداری استان قزوین، خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند.

بر اساس گزارشها ، کارگران به دنبال تعطیل شدن شرکت توسط مدیرعامل آن در اولین روز کاری در سال جدید با درهای بسته مواجه شدند. این در حالیست که طبق قرارداد کارگران با این شرکت، کارگران تا آخر فروردین ماه می‌توانند مشغول به کار باشند.

لازم به ذکر است، هیچکدام از مسئولان تاکنون پاسخگوی مطالبات کارگران معترض نبودند.

ادامه اعتراضات کارگران معادن وصنعت پتروشیمی نسبت به افزایش ساعات کاری به بهانه مقابله با کرونا و بی تفاوتی دولت

اعتراضات کارگران معادن وصنعت پتروشیمی نسبت به افزایش ساعات کاری به بهانه مقابله با کرونا وبی تفاوتی دولت ادامه دارد.

در پی شیوع کرونا، اغلب واحدهای صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فولادی که به لحاظ تمرکز تعداد کارگران، پرجمعیت محسوب می‌شوند، برای کاهش ارتباط بین کارگران تغییراتی در ساعات کاری خود دادند‌.

بر اساس این تغییرات در ساعات کاری بنا شد تا از تعداد شیفت‌های کاری کارگران کم می‌شود اما ساعت کاری هر شیفت از ۸ ساعت به ۱۲ساعت افزایش می‌یابد.

جمعی ازکارگران تعدادی از واحدهای معدنی و پتروشیمی طی گفتگو با رسانه ها نسبت به افزایش ساعت کاری هر شیفت و خستگی مفرط کارگران در اثر کارِ طولانی انتقاد کردند.

آنها گفتند:این مقدار کار ممتد می‌تواند خطرات وقوع حوادث کار را در کارگاه‌ها افزایش دهد و توجه کارگران به مسائل بهداشتی کارگاه را کم کند.

کارگران افزودند: حداقل انتظار این بود که در پی شیوع کرونا، کارفرما از زمان ساعاتِ کاری کارگاه‌ها بکاهد. کارفرمایان بدون الزامات دولتی حاضر به انجام چنین کاری نیستند. لذا دولت باید در این خصوص تصمیماتی برای حفظ جان کارگران اتخاذ کند.

تجمع رانندگان و مالکان اتوبوس های درون شهری ارومیه

رانندگان و مالکان اتوبوس های درون شهری ارومیه در اعتراض به عدم تخصیص بیمه بیکاری ۳ ماهه ناشی از تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی، مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند.

اعتراض جمعی از رانندگان بخش خصوصی کشور

روز جمعه ۱۵ فروردین ماه، جمعی از رانندگان بخش خصوصی کشور نسبت به عدم امکانات لازم برای پیشگیری از ویروس کرونا و نداشتن ایمنی سلامت رانندگان بخش خصوصی دست به اعتراض زدند.

به گفته رانندگان معترض:از آنجایی که رانندگان بخش خصوصی ساعات بیشتری مشغول به فعالیت هستند و چون هیچگونه تسهیلات و حقوق ثابت ندارند با کار مضاعف در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این رانندگان هیچگونه امکانات پیشگیری و لوازم بهداشتی و ضدعفونی از طرف شرکتها در اختیارشان قرار نگرفته و این خطر مبتلا شدن را چند برابر خواهد کرد.همچنین مدیرعامل شرکت واحد و شهرداری هنوز هیچ تصمیمی برای تامین معیشت و سلامت رانندگان نگرفته اند واز طرفی رانندگان بخش خصوصی برای گذراندن معیشت مجبور به کار روزانه مضاعف هستند.

جان باختن‌ دوتن‌از رانندگان‌شرکت واحد دراثر ابتلا به ویروس کرونا و مبتلا شدن ۴۰تن دیگر از کارکنان اتوبوسرانی به بیماری کرونا

محمود ترفع» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتگو با ایلنا، در خصوص وضعیت حضور مسافران در روز جاری گفت: شواهد عینی از خطوط نشان می‌دهد، از صبح امروز با آغاز فعالیت شرکت‌ها و ادارات تعداد مسافران زیاد شده است.

او ادامه داد: حمل ونقل عمومی تقاضا محور است و فراکرونایی هم که به آن نگاه کنیم، براساس تقاضا سرفاصله حرکت با توجه به تعداد مسافران تنظیم می‌شود.

ترفع در خصوص تعداد پرسنل شرکت واحد اتوبوسرانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: ۴۰ نفر از همکاران ما به کرونا مبتلا شده‌اند و متاسفانه از این بین دو نفر از رانندگان اتوبوس فوت شده‌اند.

براساس گزارشات رسیده به سندیکای کارگران شرکت واحد متاسفانه هنوز هم تعدادی از اتوبوس ها در بخش جداسازی رانندگان با مسافرین که با کشیدن پلاستیک معمولی قابل انجام است کوتاهی بعمل آمده است و نحوه ضدعفونی کردن اتوبوس ها در مقصد ومبدا و پایان کار با دقت انجام نمی شود و اقلام بهداشت فردی برای حفاظت رانندگان درمقابل ویروس کرونا از سوی مدیریت و مسئولین شرکت واحد جدی گرفته نشده است .

اعتراض کارگران شهرداری یاسوج نسبت کارکردن بدون حقوق وعیدی وبی تجهیزات بهداشتی لازم برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹

روز پنج شنبه ۱۴ فروردین،یکی از کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج به خبرنگار رسانه گفت:حدود ۶۶ کارگر فضای سبز هستیم که از آبان ماه سال گذشته تا کنون حقوقی دریافت نکرده‌ایم و حقوق کارگران هم طبق حقوق پایه وزارت کار پرداخت ‌نشده است و پیمانکار تنها ماهیانه یک‌میلیون تومان به کارگران پرداخت می‌کند. کارگر شهرداری پول نان ندارد، چه برسد که برای کودکانمان اسباب‌بازی بخریم؛ و منابع درآمدمان از فروش ضایعات پلاستیک است؛ چاره‌ای هم نداریم.

این کارگر در رابطه با توزیع ماسک و دستکش در شرایط بحرانی ویروس کرونا، گفت: ماسک و دستکش بین کارگران فضای سبز توزیع نشده، اگر شهرداری نگران جان کارگران بود که حقوق آن‌ها را پرداخت می‌کرد.

ادامه اعتراضات کارگران معادن و صنعت پتروشیمی

اعتراضات کارگران معادن وصنعت پتروشیمی نسبت به افزایش ساعات کاری به بهانه مقابله با کرونا وبی تفاوتی دولت همچنان ادامه دارد.

به گفته معترضان، در پی شیوع کرونا، اغلب واحدهای صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فولادی که به لحاظ تمرکز تعداد کارگران، پرجمعیت محسوب می‌شوند، برای کاهش ارتباط بین کارگران تغییراتی در ساعات کاری خود دادند‌. بر اساس این تغییرات در ساعات کاری بنا شد تا از تعداد شیفت‌های کاری کارگران کم شود اما ساعت کاری هر شیفت از ۸ ساعت به ۱۲ساعت افزایش می‌یابد. آنها گفتند:این مقدار کار می‌تواند خطرات وقوع حوادث کار را در کارگاه‌ها افزایش دهد و توجه کارگران به مسائل بهداشتی کارگاه را کم کند.

بیانیه انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان کامیاران

با توجه به شیوع ویروس کروناوبیکار شدن کارگران و استاد کاران ساختمانی و با وجود اینکه کارگران واستادکاران ساختمانی بیمه پردازان سازمان تامین اجتماعی می باشند ،بدون اینکه سازمان تامین اجتماعی در این شرایط سخت که همه کارگران واستادکاران ساختمانی بیکار هستند، راهکارویاکمکی به کارگران ساختمانی کرده باشد.در واقع بیمه کارگران ساختمانی با توجه به اینکه بیمه بیکاری و استراحت پزشکی به آنها تعلق نمی گیرد، فقط نجات دهنده و منجی سازمان تامین اجتماعی وعملامزیت آن برای دیگران و کمک حال دولت می باشد نه کارگران و استاد کاران ساختمانی .
دولت نیز همانند همیشه از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کرده و به کارگران ساختمانی هیچگونه سبد معیشتی پرداخت نکرده است .
با توجه به شرایط پیش آمده و وظیفه انسانی،هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران و استاد کاران ساختمانی و تعدادی از اعضا فعال انجمن، تعدادی پک خوراکی را برای خانوادهای کارگری که در این اوضاع بیکار هستند ودر شرایط نامناسبی به سر می برند تهیه و میان آنها توزیع کرده است.
کمک کردن ما تمرین نوعی از کار جمعی و گروهی است برای ایجاد آگاهی بخشی وحس همدلی در میان اعضا انجمن صنفی کارگران ساختمانی.
به باور ما همه انسانهایی که توانایی کار کردن دارند باید برای آنها کار ایجاد شود و آنهای که توانایی کار کردن ندارند از کمک های مالی مناسب بهرمند شوند.
وقتی دولت،مردم را به در خانه ماندن تشویق میکند و ممنوعیت ورود و خروج را اعمال میکند،وظیفه دارد که معاش مردم را تامین کند، کارگران اگر یک روز کار نکنند،خانواده هایشان از گرسنگی میمیرند،پس نباید انتظار داشته باشید که در خانه بمانند.

دولتها همیشه مدعی هستند که حامی طبقه خاصی نیستند ،اما واقعیت این است که تنهاازطبقه سرمایه داردفاع می کندبرای استثمار هرچه بیشتر کارگران.
بخش زیادی از کارگران یا اخراج شده اند و یا برای مدتی نامعلوم بیکار شده اند.

آیا در این شرایط؛
کارگران به اندازه سرمایه داران از امکانات خوراکی ،پزشکی و بهداشتی بهره مند هستند؟
آیا وضعیت معیشتی و سفره سرمایه دارن و مسئولین نیز همانند کارگران خالی است؟
کارگران تنها با “اتحاد” و ایجاد “تشکل مستقل” میتوانند وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشند.

انجمن صنفی کارگران و استاد کاران ساختمانی شهرستان کامیاران

اعتراض نسبت به کار بدون امکانات لازم برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ شرکت مخابرات ایران

کارگران شرکت مخابرات با انتشار نامه هایی در شبکه های اجتماعی اعتراضشان را نسبت به کار بدون امکانات لازم برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹،بنمایش گذاشتند.

متن یکی از این  نامه ها بشرح زیراست:

ما پرسنل شیفتی سالن دستگاه  در منطقه۳ شهر تهران  که در این ایام طبق روال همیشگی سرکاریم، و تعداد زیادی کامپیوتر و گوشی تلفن که توسط همکاران مشترکا استفاده میشود متأسفانه تاکنون ضدعفونی نشده اند و حتی در خصوص ضدعفونی محل نیز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه تردد از مناطق دیگر هم در سالن ها هست لطفاً مطرح کنید؛ قبل از اینکه دیر بشه در خصوص ضدعفونی محل اقدام عاجل صورت گیرد.

در ضمن هیچگونه مواد ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش در دسترس ما نیست.

بخش هایی از یک نامه دیگر بقرارزیراست :

گروهی از نیروها که مجبورن همچنان در سره کار خود حضور داشته باشن به لحاظ مسائل بهداشتی از قبیل. ماسک. دستکش. ژل ضد عفونی. ضدعفونی کننده محیط. چاره ای اندیشیده میشد یا اینکه مبلغی به همین عنوان به این نیروها پرداخت میشد برای خرید این محصولات.

تهیه این مبلغ فکر نمیکنم زیاد برای شرکت بزرگ مخابرات کاره سختی باشد. واین گروه از خدمت گذاران که شامل. نگهبانی، ۱۱۷,۱۱۸, شبکه،۲۰۲۰ ، کارگزاران مخابرات روستایی و . . .که در این روزا با تمام نگرانی ها سره کار حاضر شدن باید فرقی باشد با نیروهایی که توفیق اجباری داشتن و در منزل استراحت کردن.

مرگ ۴ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

روز شنبه ۱۶ فروردین ماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در ۲ حادثه جداگانه در شهرستان های ساوه و بروجرد دچار حادثه شده و جان باختند. همچنین به دنبال شیوع کرونا، کارگران شرکت مهرکام پارس به دلیل اجبار کارفرما کماکان در حال فعالیت هستند در حالی که یک کارگر این مجموعه به دلیل فقدان اقلام بهداشتی در محل کار، به ویروس کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده است. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

۱۷۰۰۰ کارگر ساختمانی در مشهد بیکار شدند.

بنابر اعلام رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد، ۱۷۰۰۰ کارگر ساختمانی در مشهد بیکار شده اند.
کارگران و در میان آنها کارگران ساختمانی ، دستفروشان و سایر اقشار کارگر روزمزد بیشترین صدمات را از شیوع ویروس کرونا دیده اند.
دولت هیچ اقدامی برای بهبود شرایط زندگی کارگران نکرده است.

ثبت نام ۷ هزار و ۷۵۲ کارگردر استان تهران برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از ثبت نام ۷ هزار و ۷۵۲ کارگردر استان تهران تا روز دوشنبه ۱۱ فروردین برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا خبرداد.

تجمع پرستاران امام رضا مشهد در اعتراض به کمبود امکانات

روز ۱۶ فروردین پرستاران امام رضا مشهد در اعتراض به کمبود امکانات و تجهیزات و ماسک غیر استاندارد دست به تجمع زدند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-35-768x1024.png است

بر اساس گزارشات منتشر شده امار پرستاران مبتلا در مشهد به شدت رو به افزایش است.
مسئولیت جان پرستاران و کادر پزشکی به عهد دولت است.

اعتراض کارکنان بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی

روز جمعه ۱۵ فروردین ماه،کارکنان بیمارستان های تامین اجتماعی نسبت به عدم وجود تجهیزات لازم بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کوید ۱۹ دست به اعتراض زدند.

بنابه گزارش منتشره ،بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی که پذیرای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند با کمبود تجهیزات بهداشتی به ویژه ماسک N95 و دستکش لاتکس روبرو هستند وهمین امرکارکنان این بیمارستان ها را درمعرض خطر بیشتری جهت ابتلا به کرونا قرارداده است.گفتنی است که دو تن از کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش تهران بدلیل ابتلا به کووید۱۹ جانشان را ازدست دادند و چندین نفر دیگر از کارکنان بیمارستان‌های تامین اجتماعی بهمین علت در محل کار خود بستری هستند.

اعتراض جمعی ازبازنشستگان آموزش وپرورش

روز شنبه ۱۶ فروردین ماه،جمعی از بازنشستگان آموزش وپرورش با انتشار نامه ای خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتراضشان را نسبت به عدم همسان سازی حقوق خود ،اعلام کردند.

این بازنشستگان در قسمتی از این نامه از پرداخت نشدن مطالبات سالهای ۸۶ تا۹۳ خود خبر دادند و همچنین افزودند که مسئولان کمترین قدمی برای پرداخت مطالباتشان برنمی دارند ولی مدام حقوق اقشار پر درآمد نظیر مدیران را ۵۰٪ اضافه می کنند.

ابهام در زمان از سرگیری کار کارکنان صنعت پتروشیمی وخطر شیوع کووید ۱۹

در حالیکه هیآت دولت به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کارکنان دولت را تا ۲۰ فروردین ماه تعطیل اعلام کرده است اما موجی از سر درگمی کارکنان صنعت پتروشیمی(شرکت های خصولتی) را در بر گرفته است.

بسیاری از کارکنان شرکت های پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر به دلیل شرایط منطقه ای و اینکه در زمره شرکت های خصولتی قرار دارند در بلاتکلیفی کامل به سر می برند و هنوزمشخص نشده است که این دستورالعمل دولت شامل آنها می شود یا خیر!؟

بنظر میرسد سرعت عمل در تصمیم گیری برای حضور کارکنان غیر عملیاتی ضروری به نظر میرسد چرا که بازگشت این کارکنان از محل زندگی به محل کار خود در مناطق عملیاتی می تواند موجب شیوع ویروس کرونا در آن مناطق شده و تولید صنعت پتروشیمی کشور را دچار بحران نماید.

نامه سرگشاده آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی سراسر کشور در اعتراض به برگزاری آزمون برای تبدیل وضعیت

آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی سراسر کشوربا انتشار نامه ای سرگشاده ضمن اعتراض به وزارت آموزش و پرورش بدلیل عدم تبدیل وضعیت خواهان لغو آزمون جذب که قرار است در سال جاری برگزار شود،شدند.

آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی با انتشار نامه‌ای که توسط نمایندگان آنها در استان‌های مختلف امضا شده، خواستار لغو آزمون ورودی شده و درخواست کرده‌اند که جذب آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی بدون آزمون و براساس سوابق تدریس صورت بگیرد.

آنها با تاکید بر اینکه آزمون برای سه گروه دیگر متقاضی حذف شده است، خواستار عمل به مصوبه سال ۹۷ مجلس مبنی بر جذب آموزش‌دهندگان شده‌اند و می‌گویند کروناویروس به اندازه کافی ما را نگران کرده است، نگرانی آزمون را از ما دور کنید.

روز جمعه ۱۵ فروردین،یکی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی استان چهارمحال و بختیاری تماس گرفته ومادر دو فرزند در رابطه با نگرانی‌ها بابت آینده و آزمونی که قراربود ۲۲ فروردین ماه برگزارشود وبدلیل کووید ۱۹ بتاخیر افتاده است ،به خبرنگار رسانه ای گفت: بیش از ده سال، فرزندانم را پیش والدینم گذاشته و برای تدریس به روستاها می‌رفتم؛ ما آموزش‌دهندگان، بی‌سوادان را در روستاها باسواد و در شرایط بسیار سخت کار کرده‌ایم؛ حالا انصاف نیست که باز بخواهند از ما آزمون بگیرند و ما را بابت آن نگران کنند؛ آنهم در شرایطی که همه ما بابت سلامتی خود و خانواده‌هایمان نگرانیم.

زنگ خطر ابتلای صدها هزار کارگر درصنعت خودرو و قطعه سازی وخانواده هایشان به کووید ۱۹ با ازسر گیری کار بصدا در آمد

بنا به تصمیم دولت و مدیران صنعت خودرو و قطعه سازی و سکوت ستاد ملی مقابله با کرونا،ازروز شنبه ۱۶فروردین با شیفت بندی، دورکاری و قرنطینه خانگی کار کارگران دراین واحدها از سر گرفته می شود و از شنبه ۲۳ فروردین بروال سابق ادامه پیدا خواهد کرد.

بازی کارفرمایان  و مسئولین با جان کارگران استان فارس وخانواده هایشان با کار اجباری در واحدهای تولیدی غیرضروری

کارفرمایان با اجبار کارگران در واحدهای تولیدی غیرضروری استان فارس ازجمله کارخانه سیمان، کاشی حافظ، لاستیک دنا، استیل البرز، خرم صنعت،تولیدی مبل و عدم برخورد مسئولین،جان آنها وخانواده هایشان را به  بازی گرفته اند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۵ فروردین،کارگران کارخانه سیمان، کاشی حافظ، لاستیک دنا، استیل البرز، خرم صنعت،تولیدمبل و…….دراستان فارس با حضور در محل کارخانه همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

بنابه همین گزارش این کارخانه ها محصولاتی تولید نمی کنند که جزو ضروریات و نیاز مردم در شرایط فعلی باشد بنابراین ضرورتی ندارد که این واحدها برای تولید جان کارگران را به خطر بیندازند.

این گزارش می افزاید،اگرچه کارفرماها به فکر مجموعه خود هستنداما برای  گند زدایی محیط کار و سلامتی کارگران تنها به ضد عفونی ساده در محیط کار  بسنده کرده  و تنها با تست تب سنجی کارگران را وارد کارخانه می کنند.

اگرچه بارها اعلام شده که فعالیت رستوران ها و غذاخوری ها باید تعطیل شود اما متاسفانه شاهد فعالیت فروشگاه ها و رستوران ها در بعضی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی هستیم.

نامه‌ی رئیس کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان

رئیس کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان در نامه‌ای از فعالان صنفی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی خواست مراتب اعتراض خود نسبت به تخصیص نیافتن هیچ بودجه‌ای برای اجرای قانون همسان‌سازی برای بیش از ۳ میلیون کارگر بازنشسته و مستمری‌بگیر را به رئیس جمهوری و وزیر رفاه اعلام کنند.
در متن نامه‌ «سیدحسن هاشمی» که خطاب به رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و اعضای هیات مدیره کانون‌های استانی و شهرستانی نوشته شده، آمده است: «همانطور که مستحضر هستید، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه مورخ ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در اخبار سراسری رسانه ملی اعلام نمود که در اجرای تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ ده هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری اختصاص یافته و در فرودین ماه به‌ این عزیزان پرداخت خواهد شد. این اقدام وسرعت عمل بی‌سابقه دولت قطعا موجبات خرسندی و رضایت نسبی این قشر از جامعه را فراهم خواهد نمود. با کمال تاسف و تعجب و علیرغم وجود تکلیف قانونی در همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته، وزیر محترم تعاون هیچ اشاره‌ای به تخصیص اعتبار و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که منجر به تامین بودجه برای همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی خواهد بود ننموده است. این به معنای بی‌توجهی، بی‌اعتنایی و نادیده گرفتن حقوق حقه بیش از سه میلیون کارگر بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور است. این امر توهین بزرگی است به این قشرعظیم و مظلوم. این در حالی است که مستند به بند (ب) از تبصره ماده ۱۲ برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۵، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، سازمان تامین اجتماعی موظف شده مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی نماید.»

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر شهر اصفهان، در پایان با اشاره ارسال نامه‌ای الکترونیک از سوی حاجی دلیگانی، نماینده‌ی شاهین شهر، برخوار و میمه به رئیس جمهوری، از فعالان صنفی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی خواست که از این اقدام حمایت کنند و مراتب اعتراض خود را به رئیس‌جمهوری و وزیر رفاه اعلام کنند.


https://akhbar-rooz.com/?p=25221 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x