جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گسترش اعتصاب‌ها در پالایشگاه‌ها و مراکز صنعتی ایران

با ادامه اعتصاب ‌های کارگری در صنایع و پالایشگاه‌های ایران،‌ فرهنگیان در تهران و کارکنان حوزه ‌های درمانی و خدمات عمومی دولت نیز با تشکیل تجمع‌ های اعتراضی در دست‌ کم هفت استان کشور نسبت به شرایط کار و دستمزد خود اعتراض کردند. اعتصاب در صنایع خودروسازی هپکو و نیشکر هفت‌تپه هم همچنان ادامه دارد
تصاویر اعتصاب و اعتراض هزاران نفتگر، کارگر، معلم و اقشار مختلف در شهرهای ایران

با ادامه اعتصاب‌های کارگری در صنایع و پالایشگاه‌های ایران،‌ فرهنگیان در تهران و کارکنان حوزه‌های درمانی و خدمات عمومی دولت نیز با تشکیل تجمع‌های اعتراضی در دست‌کم هفت استان کشور نسبت به شرایط کار و دستمزد خود اعتراض کردند. اعتصاب در صنایع خودروسازی هپکو و نیشکر هفت‌تپه هم همچنان ادامه دارد

دهمین روز اعتصابات پروژه های کشور همچنان ادامه دارد و کارگرانی هم که به امید به نتیجه رسیدن زود هنگام اعتراض ها در خوابگاه ها مانده بودند از روز پنجشنبه عزم سفر کرده و به خانه هایشان باز گشتند. از نیروگاه بید خون خبر می رسد که شرکت حلقه صنعت ایرانیان (پایپینگ) به طور کامل تعطیل شده است، شرکت تنش گستراز مجموع۸۰ نفر ۱۲ نفر مانده، پیمانکاری طریفی (برق) تعطیل کامل شده است و به همکاران معترض شان پیوسته به خانه باز می گردند.

در این میان خبرگزاری ایلنا تاکنون چندین گزارش از خواسته های کارگران معترض منتشر کرده است. سرپرستان و مسولین سایت ها و فازها تلاش می کنند ازطریق پیمانکاران و دیگر عوامل خودشان، کارگران را به کار باز گرداند.

تلاش سختی برای شکستن اعتصاب در پتروپالایش در جریان است که تاکنون موفق نشده اند.
کارگران شرکت های اصفهانی چون شرکت های عمران صنعت فرزین مرادی، رگبی پویا، نصب گیل صنعت، کیهان پارس هم از پنجشنبه به خانه بازگشته اند. تلاش برای شکستن اتحاد در شرکت گیل صنعت با افزایش حقوق هایشان همچنان ادامه دارد اما تاکنون موفق نشده اند.

پتروشیمی همچنان در اعتصاب

در ادامه اعتصاب‌های بخش پتروشیمی در جنوب ایران، روز دوشنبه بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران پتروشیمی رازی در ماهشهر در اعتراض به اختلاف پاداش میان پیمانکار و نیروهای رسمی دست به اعتصاب و اعتراض زدند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده،‌ این کارگران خواستار رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا شده‌اند.

در موج جدید اعتصابات این بخش، پالایشگاه نفت سنگین قشم و پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان،‌ پارس جنوبی، پارسیان، پتروشیمی لامرد، پتروپالایش‌ کنگان و پالایشگاه جفیر شاهد دست‌ از کار کشیدن کارگران بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، جمعی از کارگران پیمانکار شاغل در پالایشگاه «بید بلند» بهبهان در استان خوزستان در اعتراض به محرومیت از امنیت شغلی دست به اعتصاب و تجمع زدند.

اعتصاب این کارگران در پی نگرانی از احتمال اخراج خود و همچنین در اعتراض به وجود «رانت» و «لابی» در استخدام نیروها بوده‌ است.

روز شنبه نیز هشتمین روز اعتصاب‌های گسترده در شماری از پالایشگاه‌های جنوب ایران برگزار شد.

در موج جدید اعتصابات این بخش پالایشگاه نفت سنگین قشم و پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان،‌ پارس جنوبی، پارسیان، پتروشیمی لامرد، پتروپالایش‌ کنگان و پالایشگاه جفیر شاهد دست‌ از کار کشیدن کارگران بوده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه ۲۰ مردادماه گزارش داد شماری از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود و تاخیر در آن، در مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان تجمع کردند.

هم‌زمان در شهرستان خوی،‌ آذربایجان غربی، کارگران واحد پاکبانی و فضای سبز شهرداری دست به اعتصاب زده‌اند.

این کارگران عدم پرداخت حقوق خود در پنج ماه گذشته را مورد اعتراض قرار دادند.

تجمعات کارکنان بخش درمانی

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-60-1024x1024.png است

در یک اقدام هماهنگ نیروهای شرکتی وزارت بهداشت امروز۹۹/۵/۲۰ در استان های زیر دست به تجمع در مقابل استانداری ها زدند:
خراسان رضوی
خوزستان
یزد
اراک
لرستان
کرمان
ارومیه

گسترش اعتصاب در بخش دولتی در شرایطی پیش رفت که با تشدید شیوع بیماری کرونا و کاهش ۵۰ درصدی درآمد بیمارستان‌ها، پرداخت حقوق کادر درمان به گفته یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مشکل روبه‌رو شده است.

در پی همین مشکل،‌ شماری از کارمندان بخش درمانی بیمارستان‌ها در دست‌کم هفت استان در مقابل ساختمان‌های استانداری تجمع کردند.

ایلنا در همین زمینه به شکل‌گیری اعتصاب در یزد،‌ خوزستان، کرمان، مرکزی، لرستان،‌ خراسان رضوی و آذربایجان غربی اشاره کرده است.

بر أساس گزارش‌ها، اعتصاب‌کنندگان در این بخش خواستار ورود وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای حذف شرکت‌های پیمانکاری به دلیل میزان پایین دستمزد پرداختی شده‌اند.

در مشهد پرستاران در مقابل ساختمان استانداری خراسان رضوی تجمع کرده و با حمل پلاکاردهایی نسبت به «تبعیض» معترض شدند.

هم‌زمان در ارومیه نیز شماری از پرستاران بخش‌های مراقبت از بیماران کرونا که وضعیت استخدام شرکتی دارند در مقابل استانداری تجمع کردند. 

این پرستاران می‌گویند مزایا و اضافه‌کار خود را از اسفندماه دریافت نکرده‌اند.

تجمعات اعتراضی معلمان

خبرگزاری ایلنا، یکشنبه ۱۹ مرداد گزارش داد ده‌ها نفر از معلمان خرید خدمت از شهرستان‌های مختلف با سفر به تهران در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. این معلمان خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامی خود شده‌اند.

هم‌زمان با این تجمع در تهران، در شماری از استان‌ها نیز معلمان با مشکلات مشابه در مقابل استانداری‌ها تجمع کردند.

این معلمان به نداشتن امنیت شغلی، استخدام نشدن و پرداخت نشدن حق معیشت هم معترض هستند. 

شماری از آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی نیز در اعتراض به بازماندن از تبدیل وضعیت استخدامی در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

ادامه تجمع در صنایع

کارگران نیشکر هفت‌تپه در ادامه اعتصاب روزهای گذشته خود، پنجاه و هفتمین روز تجمع و اعتراض را برگزار کردند.

ده‌ها تن از کارگران این شرکت با تجمع دوباره در مقابل ساختمان فرمانداری شوش بی‌اعتنایی به مطالباتشان در زمینه دستمزدها، بازگشت به کار کارگران اخراجی،‌ تعیین تکلیف وضعیت شرکت و عدم رسیدگی به پرونده امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت،‌ را مورد اعتراض قرار دادند.

کارگران هپکو نیز اعتصاب خود را که از هفته گذشته آغاز شده بود ادامه دادند.

کارگران این شرکت ماشین‌سازی با تجمع در محیط این شرکت خواستار پاسخگویی مسئولان و رسیدگی به مطالبات خود شدند.‌

پنجاه و هفتمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت تپه:

امروز دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، کارگران نیشکر هفت تپه در پنجاه و هفتمین روز از اعتصابشان با تجمع در مقابل فرمانداری شهر شوش خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

معترضان اهم مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده‌اند.

ادامه اخبار اعتراضات و تجمعات کارگری:
تجمع کارگران شرکت مپنا

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ‍۱۹ مرداد ۱۳۹۹، تعدادی از کارگران در معرض اخراج شرکت مپنا در پالایشگاه بید بلند ۲ بهبهان، با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

این کارگران در اعتراض به رانت و لابی گری در بکارگیری نیروهای این شرکت دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بیش از ۵۰۰ نفر کارگر پتروشیمی رازی

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-57.png است

بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان پیمانکاری در پتروشیمی رازی در اعتراض به اختلاف پاداش بین پیمانکار و نیروهای رسمی اعتراض کرده اند. اختلاف در واریز پاداش تولید بین نیروهای پیمانکاری و رسمی حدود ۱۰ میلیون تومان است.

کارگران پتروشیمی رازی در ماهشهر از جمله واحدهای اعتصابی در موج اخیر اعتصاب در بخش نفت و گاز و پتروشیمی است و یکی از مطالبات اصلی این کارگران که سه شنبه گذشته ۱۴ مردادماه اعلام شد «رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا بین کارگران رسمی و قرارداد مستقیم و پیمانکاری» بوده است.

هشتمین روز اعتصاب و تجمع کارگران هپکو

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-59.png است

امروز دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، جمعی از کارگران هپکو اراک برای هشتمین روز با تجمع در داخل محوطه شرکت، خواستار پاسخگویی مسئولان و رسیدگی به مطالباتشان شدند.

این کارگران می‌گویند: “تیم مدیریتی سازمان خصوصی‌سازی که اکنون یک سال است در شرکت مستقر شده، نتواسته شرکت را به بهروه‌وری و رونق برساند و همچنان تولید در این کارخانه صنعتی قدیمی متوقف است”.

کارگران هپکو ضمن ابراز نگرانی از آینده شرکت و واگذاری بخشی از سهام به‌جای دیون دولت به تامین اجتماعی می‌گویند: “هپکو از زمان واگذاری در اوایل دهه ۹۰، راه سقوط را با سرعت طی کرد؛ اکنون هیچ سفارش ساختی ندارد و حقوق کارگران با فروش اموال یا گرفتن وام پرداخت می‌شود کما اینکه همین الان دو ماه مطالبات مزدی کارگران پرداخت نشده است”.

امروز، تقریباً یک هفته است که کارگران هپکو در اعتراض به بلاتکلیفی، تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

تجمع کارگران پیمانکار اداره آب و فاضلاب اهواز

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-62.png است

امروز دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، شماری از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان تجمع کردند.

تجمع کارگران شهرداری خرمشهر

روز یکشنبه ‍۱۹ مرداد، گروهی از کارگران خدمات شهری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود، در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، ۵۷ نفر از کارگران خدمات شهری خرمشهر به دلیل پرداخت نشدن سه ماه حقوق و مزایای شغلی خود مقابل فرمانداری این شهر تجمع صنفی کرده و خواهان رسیدگی به مشکلات خود شدند.

به گفته یکی از این کارگران: “اکثر کارگران شهرداری در تامین هزینه‌های زندگی با مشکل روبه‌رو هستند و شهرداری خرمشهر حق بیمه هشت ماه کارگران خدمات شهری را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده و هم اینک این کارگران برای درمان نمی‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند”.

این کارگران گفتند: “در حال حاضر با این شرایط بد آب و هوایی و گرمای بالای ۵۰ درجه و با توجه به گرانی اجناس در بازار توان تامین معیشت خانواده‌های خود را ندارند”.

تجمع اعتراضی کارگران واحد پاکبانی و فضای سبز شهرداری خوی

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-61.png است

صبح امروز دوشنبه ۲۰مرداد ماه، جمعی از کارگران واحد پاکبانی و فضای سبز شهرداری خوی در مقابل ساختمان شورای شهر این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این شهروندان که از نواحی ۴گانه شهرداری شهرستان خوی هستند با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر در این شهرستان نسبت به پرداخت نشدن ۵ ماه حقوق ماهیانه, حق بیمه و سایر معوقات مزدی اعتراض کردند.

اعتراض کارگران شهرداری میرجاوه . پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند

کارگران شهرداری میرجاوه در استان سیستان بلوچستان در انتظار پرداخت مطالبات مزدی پنج ماهه خود هستند. عیدی سال ۹۶ ، ۹۷ و ۹۸ این کارگران نیز پرداخت نشده است.

این مجموعه در حال حاضر دست‌کم ۱۰۰ کارگر شاغل دارد که ادامه وضعیت فعلی، امنیت شغلی و معیشت آنها را به خطر انداخته است.
کارگرانی این مجموعه می‌گویند بارها از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف خواستار پیگیری مطالبات کارگران شهرداری میرجاوه از مسئولان منطقه و در رأس آنها، استانداری شده‌اند ولی هیچ اتفاق خاصی در خصوص پرداخت مطالباتشان نیفتاده است.

تجمع پرستاران و کارشناسان بهداشت یزد استان‌های مرکزی و لرستان

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-63.png است

امروز دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، تعدادی از پرستاران و کارشناسان بهداشت یزد در اعتراض به وضعیت استخدامی و تبعیض در پرداخت حقوقشان در مقابل ساختمان استانداری یزد تجمع کردند.

امروز دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، شماری از پرسنل بهداشت و درمان در استان‌های مرکزی و لرستان در مقابل ساختمان استانداری‌ها اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

تجمعات نیروهای شرکتی شاغل در حوزه‌ بهداشت و درمان در مقابل استانداری‌های مختلف کشور روز جاری در استان‌هایی از جمله یزد، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، مرکزی و لرستان شکل گرفته است.

تجمع کنندگان خواستار دخالت وزارت بهداشت برای حذف شرکت‌های پیمانکاری و طرف قرارداد شدن با دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌جای واسطه‌ها در کنار رسیدگی به سایر مطالباتشان هستند.

تجمع معلمان خرید خدمت در تهران و کرمان

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن moaleman-kharidkhedmat-300x169.jpg است

روز یکشنبه ‍۱۹ مرداد ۱۳۹۹، معلمان خرید خدمت از استان‌های مختلف کشور، مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

معترضان در مورد دلایل تجمع امروز گفتند: “اصلی‌ترین خواسته صنفی معلمان خرید خدمت، تبدیل وضعیت استخدامی است. سال‌هاست که نمایندگان مجلس در این مورد وعده می‌دهند؛ اما تاکنون موفق نشده‌اند که مسئولان وزارت آمورش و پرورش را برای استخدامی پیمانی معلمان خرید خدمت قانع کنند و این وزارتخانه هم ما را به رسمیت نمی‌شناسد”.

تعداد معلمان خرید خدمت، ۲۴ هزار نفر در سراسر کشور است که حقوق آنها از طریق بودجه عمومی، تامین اعتبار می‌شود. این گروه از معلمان بر تبدیل وضعیت استخدامی خود مصر هستند و با اشاره به تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای استخدام ۲۷ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی در سال ۹۹، اظهار داشتند: “اگر وزارت آموزش و پرورش قصد استخدام دارد؛ چرا از نیروهای بلاتکلیف خود استفاده نمی‌کند؟”

آنها افزودند: “معلمان خرید خدمت به صورت گسترده در خطر اخراج قرار دارند؛ چراکه امنیت شغلی ندارند. همچنین حقوق آنها در برخی از شهرستان به ۵۰۰ هزار تومان نمی‌رسد. اما در این شرایط هم کارفرمایان از اخراج دست نمی‌کشند آنهم به این بهانه که کلاس‌های درس مجازی شده‌اند. همکاران ما همچنین برای استخدام به صورت ساعتی تحت فشار هستند و تعدادی زیادی از آنها به صورت ساعتی استخدام شده‌اند”.

به اعتقاد معترضان، وزارت آموزش و پرورش شرایطی را فراهم کرده است، که حق معیشت و امنیت شغلی معلمان خرید خدمت به راحتی نقض شود: “بارها اعلام کردیم که قصد برگزاری تجمعات صنفی را نداریم و در بیانیه‌‌ای که در روزهای گذشته منتشر شد، تاکید کردیم که نمی‌خواهیم در شرایط شیوع کرونا، تجمعاتی برگزار کنیم تا سلامت خودمان را به خطر بی‌اندازیم و عده‌ای بهره‌برداری سیاسی از حرکت صنفی‌مان داشته باشند”.

آنها افزودند: “در این راستا، تجمعی که از پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم را لغو کردیم اما حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که وزارت آموزش و پرورش به تحرکات صنفی واکنشی نشان نمی‌دهد. در نتیجه تصمیم گرفتیم تجمع امروز را همزمان مقابل وزارت آموزش و پرورش و چند استانداری کشور برگزار کنیم”.

 در گزارشی دیگر، به نقل از کرمان نو، گروهی از معلمان خرید خدمت با مطالباتی مشابه در مقابل استانداری کرمان تجمع کردند.

تجمع آموزشیاران نهضت سوادآموزی

روز یکشنبه ‍۱۹ مرداد، آموزشیاران نهضت سوادآموزی در اعتراض به بازماندن از تبدیل وضعیت استخدامی، مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان گفتند: “همگی ما در آزمون ورود به دانشگاه فرهنگیان شرکت کردیم اما نمره لازم را به دست نیاوردیم. نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند؛ اما برای آموزشیاران چنین شرایطی وجود ندارد؛ این تبعیض محسوب می‌شود. این در حالی است که قرار بود پس از ۲ سال کار، در وزارت آموزش و پرورش استخدام شویم اما حالا پشت سد آزمون مانده‌ایم”.

آموزشیاران نهضت سوادآموزی، افزودند: “در شرایطی که تعدادی از شرکت‌کنندگان در آزمون به سبب ابتلا به کرونا و ضعف جسمی و تعداد زیادی هم به جهت اینکه قرار نبود آزمون برگزارشود، آمادگی کسب نمره لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان را نداشتند، آزمون نمی‌تواند ملاکی خوبی برای ارزیابی صلاحیت استخدام به شکل پیمانی باشد”.

آموزشیاران نهضت سواد آموزی، افزودند: “۶ هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی نتوانستند در این آزمون نمره قبولی بیاورند که باتوجه به بالا رفتن سن‌شان در سال‌های آینده شانس استخدام شدن را از دست می‌دهند”.

https://akhbar-rooz.com/?p=42941 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد عاصمی
فرهاد عاصمی
3 سال قبل

زحمتکشان شرایط گذار از دیکتاتوری را پایه می ریزنند. چنین بادا! دورد به آن ها!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x