پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گسترش مجدد کرونا در اروپا؛ از تعطیلی مدارس تا تعطیلی‌های سراسری

گسترش مجدد کرونا در اروپا؛ از تعطیلی مدارس تا تعطیلی‌های سراسری

موج جدید ابتلا به کووید-۱۹ در کشورهای اروپایی شماری از دولت‌های قاره سبز را ناچار به اعمال محدودیت‌های شدید و در برخی موارد تعطیلی سراسری و طولانی‌ مدت کرده‌ است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه آن در مدت سه و نیم هفته اخیر دو برابر شده و به بیش از  ۱۰ میلیون نفر رسیده است. طبق اعلام مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا تا روز جمعه گذشته، در مجموع ۱۰ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۱۱۰ مورد آلودگی به کرونا در منطقه اروپا از جمله انگلیس گزارش شده است.

در این مدت بیشترین آلودگی ها از ابتدای شیوع همه گیری در فرانسه ثبت شده است (۱،۸۹۸،۷۱۰). اسپانیا (۱،۴۳۷،۲۲۰)، انگلیس (۱،۲۹۰،۱۹۵) و ایتالیا (۱،۰۶۶،۴۰۱) نیز دارای ارقام هفت رقمی آلودگی هستند و آلمان با بیش از ۷۵۰ هزار مورد در مکان پنجم قرار دارد. با این حال ارقامی که تعداد شهروندان این کشورها را نیز در نظر می گیرند، نگران کننده تر است؛ در بلژیک با کمتر از ۷ میلیون جمعیت ۵۲۰ هزار و ۲۹۷ مورد گزارش شده است.

آلمان؛ شرایط وخیم در مدارس و هشدار مرکل

مقامات آلمان به دلیل شمار زیاد آلودگی های کرونا ، خواستار محدودیت بیشتر در مدارس این کشور شده اند. «کارل لاوترباخ» متخصص بهداشت حزب سوسیال دموکرات در این خصوص گفت: ما در حال ورود به شرایطی هستیم که فعالیت مدارس برای کودکان، معلمان و والدین بسیار خطرناک است.

وی روز شنبه به گروه رسانه ای فونکه گفت: «اگر نتوانیم درس ها را دوباره سازماندهی کنیم، چاره ای نداریم جز اینکه تعطیلات کریسمس را تمدید کنیم یا یک قسمت تعطیلات اضافی را در فوریه اضافه کنیم.» لاوترباخ همچنین خواستار آموزش استفاده از ماسک در طول فصل زمستان شد.

“آنگلا مرکل” صدراعظم نیز به مردم آلمان در مورد تداوم وضعیت بحرانی در ماه های سخت زمستان هشدار داد. وی در پیام ویدیویی هفتگی خود گفت که در زمستان پیش رو، مراقبت های ویژه ای لازم خواهد بود زیرا ویروس برای مدت طولانی بر زندگی آنها حاکم است.

مرکل به ویژه بر وضعیت نیازمندان به مراقبت و کادر درمان تأکید کرد. همه گیری موجب سخت تر شدن زندگی در منازل و مراکز نگهداری و دشوارتر شدن شرایط کار برای پرستاران می شود.

به گزارش اشپیگل، مقامات بهداشتی در سراسر آلمان ۲۲،۴۶۱ مورد جدید آلودگی کرونا را به موسسه روبرت کوخ (RKI) گزارش کرده اند. روز گذشته ۲۳،۵۴۲ آلودگی جدید گزارش شده که از ابتدای شیوع همه گیری، بالاترین میزان بوده است. درحال حاضر تعداد مرگ و میرهای مربوط به ویروس کرونا در آلمان با ۱۷۸ مورد افزایش، به ۱۲۳۷۸ مورد رسیده است.

یونان؛ مدارس و مهد کودک ها تعطیل می شود

با توجه به افزایش تعداد آلودگی های کرونا، یونان از تعطیلی مدارس ابتدایی، کودکستان ها و دیگر مراکز نگهداری کودکان خبر داد. «واسیلیس کیکیلیاس» وزیر بهداشت یونان روز شنبه گفت: دولت تصمیم گرفته است که فعالیت مدارس را تا ۳۰ نوامبر (دهم آذر) متوقف کند. در آغاز ماه جاری میلادی، دولت یونان برای دومین بار تعطیلی سراسری اعمال کرد که انتظار می رود این وضعیت تا چند هفته دیگر نیز ادامه داشته باشد. در سراسر این کشور بین ساعات ۹ و ۵ صبح منع رفت و آمد برقرار است و فقط مغازه هایی که نیازهای اولیه را تأمین می کنند باز هستند.

تاکنون دولت یونان تلاش کرده است از تعطیلی مدارس ابتدایی جلوگیری کند. از این رو به گفته وزیر بهداشت، تصمیم برای انجام این کار نشان می دهد وضعیت چقدر جدی است. در یونان، کلاس های دوره های تحصیلی دبیرستان از روز دوشنبه تعطیل شده است و کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شوند.

لهستان؛ اوج گیری مرگ و میر کرونایی

لهستان بیش از هر زمانی از آغاز بیماری همه گیر، مرگ ناشی از کرونا را گزارش داد. وزارت بهداشت لهستان گفت: ۵۴۸ نفر در طی ۲۴ ساعت گذشته با این ویروس جان خود را از دست داده اند. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار مرگ و میر مربوط به کووید-۱۹ در این کشور ثبت شده است. علاوه بر این، تقریباً ۲۵۶۰۰ آلودگی جدید در طی یک روز به آمارهای پیشین اضافه شده است. طی چند ماه گذشته تعداد کل موارد گزارش شده به بیش از ۶۹۱ هزار مورد رسیده است.

این کشور حدود ۳۸ میلیون جمعیت دارد. آلمان به دلیل مشاهده موارد زیاد کرونا، لهستان را به عنوان یک منطقه خطرناک طبقه بندی کرده است.

در لهستان، با توجه به افزایش شدید تعداد آلودگی های جدید، محدودیت های بیشتری در زندگی عمومی از یک هفته قبل اعمال شده است: سینما ، تئاتر و موزه ها دوباره تعطیل شده اند، همچنین فروشگاه ها و مراکز خرید، به استثنای فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها بسته شده و همه مدارس درحال حرکت به سمت آموزش از راه دور هستند. این شرایط باید تا آخر ماه جاری میلادی (سی ام آبان) اعمال شود.

اتریش؛ دولت درحال برنامه ریزی برای تعطیلی سراسری است

اتریش می خواهد اقدامات لازم برای مبارزه با ویروس همه گیر کرونا را افزایش دهد و از تعطیلی موردی به یک تعطیلی کامل منتقل شود. این تدابیر باید از روز سه شنبه تا ۶ دسامبر (۱۶ آذر) اعمال شود.

بر این اساس محدودیت های خروج شبانه که از ابتدای ماه نوامبر اعمال می شد، باید به کل روز گسترش یابد و همه مشاغل غیرضروری تعطیل می شوند. مدارسی که هنوز برای گروه های سنی جوان باز هستند نیز باید تعطیل شوند. «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش محدودیت های جدید را طی سخنرانی تلویزیونی به اطلاع شهروندان این کشور رساند.

اتریش یکی از کشورهای آسیب دیده در اروپا است. تقریباً دو هفته پیش، مقررات منع رفت و آمد در شب برقرار شد و اماکن فرهنگی و تفریحی و همچنین رستوران ها و هتل ها مجبور به تعطیلی شدند. با این وجود، تعداد موارد آلودگی همچنان بالا باقی مانده است. این کشور برای اولین بار در روز جمعه بیش از ۱۰ هزار مورد آلودگی جدید گزارش کرده است.

اسلواکی؛ ورود از مرزها برای همسایگان سخت تر می شود

هر کسی که می خواهد از آلمان وارد اسلواکی شود، از روز دوشنبه نیاز به آزمایش PCR منفی دارد که نباید بیشتر از ۷۲ ساعت از آن گذشته باشد. این بیانیه عصر جمعه توسط مقامات بهداشتی اسلواکی منتشر شد. این قانون جدید همچنین در مورد شهروندان دیگر همسایگان اسلواکی از جمله اتریش، مجارستان و لهستان و همچنین تقریباً سایر کشورهای اتحادیه اروپا اعمال می شود. ورود بدون آزمایش PCR فقط از ۱۰ کشور با خطر کرونای پایین مجاز خواهد بود که شامل فنلاند و یونان به عنوان تنها کشورهای اتحادیه اروپا می شوند. چین و ژاپن نیز کشورهای امن خارج از اتحادیه اروپا محسوب می شوند.

طبق اعلام مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا، فنلاند درحال حاضر کمترین آلودگی را در اروپا دارد. در یک مقایسه بین کشورهای اروپایی، در ایسلند، ایرلند و نروژ نیز شرایط خوب به نظر می رسد. از طرف دیگر سوئد در حال حاضر بیشترین تعداد آلودگی های جدید را در شمال اروپا ثبت می کند. همانطور که در روز جمعه مقادیر تطبیقی ​​مرجع بهداشتی اتحادیه اروپا (ECDC) نشان داد، تعداد موارد کرونا تایید شده در سوئد در ۱۴ روز گذشته کمتر از ۴۸۵ در یکصد هزار نفر بوده است. این تعداد نسبت به جمعیت ۹ برابری فنلاند (۵۴ مورد) و همچنین به طور قابل توجهی بیشتر از ایسلند (۱۲۴ مورد)، نروژ ( ۱۴۰ مورد) و دانمارک (۲۵۷ مورد) است.

برخلاف آنچه اخیراً اعلام شد، آزمایش های سریع آنتی ژن مورد استفاده در آزمایش های انبوه سراسری در اسلواکی، برای گذرگاه های مرزی پذیرفته نمی شوند. برای آزمایش مسافراتی که محل کسب و کار و محل سکونت آنها از گذرگاه بعدی ۳۰ کیلومتر بیشتر نیست و همچنین دانشجویان و ورزشکاران حرفه ای استثنائاتی در نظر گرفته شده است.

تا همین اواخر، اعلامیه های متناقض و روزمره دولت و مقامات اسلواکی باعث سردرگمی شده بود. این درحالی است که رسانه ها و مخالفان، ائتلاف حاکم به ویژه نخست وزیر محافظه کار «ایگور ماتوویچ» را که بارها اقدامات و قوانین را در فیس بوک و کنفرانس های مطبوعاتی اعلام کرده و سپس آنها را تغییر داده، به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

فرانسه؛ محدودیت ها همچنان به قوت خود باقی است

فرانسه درحال حاضر با موج جدیدی از آلودگی ها به کرونا مواجه است. «ژان کاستکس» نخست وزیر روز پنجشنبه گذشته گزارش داد که هر سه دقیقه یک فرد تازه آلوده شده، به بخش مراقبت های ویژه می آید. در حال حاضر از هر چهار مرگ و میر در این کشور یک مورد با بیماری کووید -۱۹ مرتبط است. به گفته وی با توجه به چنین ارقامی، برداشتن محدودیت های کرونا فعلی یا حتی کاستن از میزان آنها غیرمسئولانه است.

تعطیلی سراسری جدیدی از اواخر ماه اکتبر (اوایل آبان) در این کشور برقرار شده است. افراد فقط به یک دلیل معتبر مانند خرید یا مراجعه به پزشک مجاز به حضور در خیابان هستند و برای این کار نیز باید فرمی را پر کنند که توسط پلیس بررسی می شود. تجارت خرده فروشی و رستوران ها بسته است، اما مدارس و مراکز مهد کودک هنوز باز هستند. این مقررات تا اول دسامبر اعمال می شود.

بر اساس گزارش مقامات بهداشتی فرانسه و علیرغم تلاش ها و تدابیر دولت، این کشور روز پنجشنبه بیش از ۳۳۰۰۰ مورد آلودگی جدید را گزارش داد.

اسپانیا؛ ادامه تدابیر کرونایی در کانون های آلودگی

در اسپانیا نیز محدودیت های سختگیرانه در بسیاری از مناطق اعمال می شود. به عنوان مثال در کاتالونیا با کلانشهر توریستی بارسلونا، همه بارها و رستوران ها و همچنین همه سینما ها و تئاترها تا ۲۳ نوامبر (۳ آذر) بسته خواهند ماند. این منطقه قرنطینه شده به ویژه آخر هفته ها که شهروندان یک شبانه روز ممنوع الخروج هستند.

با این حال در مادرید و کلان شهر پایتخت وضعیت تا حدودی رو به بهبود است. این منطقه در طول تابستان کانون همه گیری در اسپانیا و اروپا بود. طی چند هفته اخیر موارد ابتلا از بیش از ۳۰۰ مورد به ۱۶۱ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر کاهش یافته است. در اسپانیا، فقط جزایر قناری و بالئاریک و همچنین والنسیا و گالیسیا تعداد آلودگی کمتری نسبت به مادرید دارند.

انگلیس؛ اوج گیری موارد ابتلا

در انگلیس ، بیش از ۳۳۰۰۰ مورد جدید کرونا در یک روز شمارش شده است که از زمان همه گیری بسیار زیاد است. روز چهارشنبه تعداد ۲۲۹۵۰ مورد کرونا مثبت آزمایش شد. طی هفت روز گذشته حدود ۲۴۲ مورد کرونا در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در انگلیس رخ داده است. این میزان در آلمان ۱۴۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

در برخی از مناطق انگلیس، کلینیک ها دوباره به حد اشباع رسیده اند و ردیابی افراد مبتلا به درستی کار نمی کند. اقتصاد انگلیس نیز در طی همه گیر شدن کرونا با آسیب جدی مواجه شده است به طوری که این کشور بدترین رکود اقتصادی خود را تاکنون تجربه کرده است. از سوی دیگر بانک های مواد غذایی در انگلیس تعداد بی سابقه ای از نیازمندان را گزارش می کنند.

ایتالیا؛ وضعیت دوباره وخیم است

ایتالیا در موج اول کرونا، یکی از کشورهای آسیب دیده اروپا بود، تصاویر کلینیک های شلوغ و کامیون هایی که اجساد را با خود حمل می کردند به سراسر جهان مخابره شد. بعد از اینکه تعداد آنها در تابستان نسبتاً کم بود، ویروس از ماه اکتبر به سرعت گسترش یافته است. در موج دوم همه گیری، علاوه بر شمال، وضعیت در مناطق جنوبی ایتالیا نیز نگران کننده است.

«کلودیو زنون» مدیر بیمارستان والوود در نزدیکی دریاچه کومو در لومباردی روز پنجشنبه گفت: «ما احساس خیلی بدی داریم، بسیار بد است.» وی در یک کنفرانس ویدئویی وضعیت را اینگونه توصیف کرد: «بر خلاف موج اول، کارکنان بهداشت ناامید، بی انگیزه، تحت فشار قرار گرفته و از فرسودگی رنج می برند. یک حس گسترده افسردگی وجود دارد که به مبارزه با اپیدمی کمک نمی کند.»

در سیسیل، شهردار پالرمو با اشاره به افزایش تعداد آلودگی ها در روز دوشنبه از وقوع یک ‘قتل عام اجتناب ناپذیر’ سخن گفت. فیلم مردی که در دستشویی اتاق اورژانس در یک کلینیک در ناپل مرده پیدا شد نیز باعث ناآرامی های قابل توجهی در این کشور شد. «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا، در واکنش به این فیلم عصر چهارشنبه در فیس بوک نوشت: «در ناپل و در بسیاری از مناطق کامپانیا اوضاع از کنترل خارج است.»

به دلیل افزایش تعداد آلودگی ها، دولت ایتالیا همه مناطق کشور را به سه دسته تقسیم کرده و در برخی موارد مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده است.

نگرانی از شیوع آنفلوانزای پرندگان در بحبوحه بحران کرونا

در حالی که موج جدید کرونا سراسر اروپا را درگیر کرده است، شماری از کشورهای اروپایی با تشخیص نمونه‌های جدید بیماری آنفلوآنزای پرندگان برای پیشگیری از گسترش این ویروس به دیگر گونه‌های جانوری و بخصوص انسان‌ها، ناگزیر از معدوم سازی برخی حیوانات آلوده شدند.

شیوع این ویروس خطرناک در اروپا همزمان با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع ویروس مرگبار در این قاره، نگرانی مضاعفی را برای مردم و مسئولان کشورهای این حوزه ایجاد کرده است. تاکنون نزدیک یک و نیم میلیون نفر در اروپا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند که بیش از ۳۳۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

در میان کشورهای اروپایی هلند، روسیه، قزاقستان، آلمان و دانمارک وجود این بیماری را به طور گسترده در مزارع و مرغداری های خود تایید کرده اند. در همین رابطه روز شنبه وزیر کشاورزی هلند از ابتلای بیش از ۳۵ هزار مرغ خبر داد.

در شمال آلمان نیز شیوع آنفلوآنزای پرندگان در ایالت شلوینگ هلستین گزارش شده است. وزارت کشاورزی این ایالت مرکزی پنج شنبه گذشته با بیان اینکه این ویروس به نمونه‌های دیگر پرندگان وحشی نیز سرایت کرده، به طور رسمی از معدوم کردن آنها خبر داد.

در انگلیس هم روز دوشنبه هفته گذشته بخاطر وجود این ویروس دستور معدوم سازی نزدیک به ۱۳ هزار پرنده در مرغداری صادر شد. در فرانسه نیز، به دلیل افزایش گسترده نمونه های این بیماری در کشورهای همسایه، برخی مناطق در حالت هشدار حداکثری قرار گرفتند. تقریبا نیمی از بخش های دولتی فرانسه با عنوان مناطق پرخطر طبقه بندی شده در حالی که در دیگر نقاط کشور وضعیت هشدار متوسط اعلام شده است.

دولت دانمارک نیز به علت نگرانی از شیوع ویروس کرونا از راسوها که تاکنون ۱۲ مورد انتقال از آنها به انسان شناسایی شده، برنامه معدوم سازی ۱۵ تا ۱۷ میلیون از این نوع حیوان را در برنامه سلامت خود قرار داده است.

ایرنا

https://akhbar-rooz.com/?p=93388 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x