سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گــــزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب ( ۲۹ خرداد تا ۴ تیر ۱۳۹۹)

پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ 

– رؤسای انجمن‌های قلم در شهرهای ملبورن، پرث و سیدنی (مجموعا انجمن قلم استرالیا) در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی در استرالیا خواهان لغو احکام ناعادلانه‌ی سه عضو کانون نویسندگان ایران (رضا خندان، بکتاش آبتین و کیوان باژن) شدند.

– در این روز شهریار عطریان، شهروند بهایی ساکن شیراز، بابت اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

جمعه ۳۰ خرداد

– برنامه‌ی‌ نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از «ناپدید‌سازی قهری» پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر و یک وکیل دیگر به ‌نام فرخ فروزان کرمانی توسط نهادهای امنیتی در ایران ابراز نگرانی کرد.

– فاروق ایزدی نیا، محقق و مترجم بهایی، در دادگاه تجدیدنظر به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اداره‌ی تشکیلات بهایی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

شنبه ۳۱ خرداد

– پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران امنیتی هنگام بازداشت او را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

– عادل عساکره، معلم اهل شهر دارخوین از توابع شهرستان شادگان در دادگاه انقلاب این شهر با اتهاماتی ازجمله «تشویش اذهان عمومی»، «توهین به رهبری و مقامات» و «اقدام علیه امنیت کشور» از طریق انتشار مطالبی در اینترنت در مورد بودجه‌ی حوزه‌ی علمیه، به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– از دایره‌ی اجرای احکام با سه عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان(مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن تماس گرفتند و از آنها خواستند که یکشنبه اول تیر، برای اجرای حکم زندان، خود را به شعبه‌ی یک اجرای احکام معرفی کنند.

– امروز مجید مطلب‌زاده، روزنامه‌نگار، پس از حضور در دادسرای جرائم رایانه‌ای ، به اتهام «توهین به مقامات»، «نشر اکاذیب از طریق ابزار یارانه‌ای» و «ضبط و انتشار اسناد محرمانه به رسانه‌های خارجی» بازداشت، و به زندان تهران بزرگ منتقل شد. 

یکشنبه ۱ تیر

– سپیده قلیان،‌ فعال مدنی که برای اجرای حکم پنج سال حبس تعزیری به دادسرای اوین رفته بود، به زندان منتقل شد.

– در این روز لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی با حضور در دادسرای اوین، پس از تفهیم اتهام «اخلال در نظم زندان از طریق سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی»، با قرار کفالت آزاد شد. 

– در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. وی پیشتر به دنبال انتشار یادداشتی در صفحه‌ی توییتر خود، با شکایت پلیس فتا به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود.

– در این روز برزان محمدی، زندانی سیاسی با پایان مرخصی به زندان اوین بازگشت. آقای محمدی در جریان اعتراضات سراسری مردادماه ۹۷ به دلیل فعالیت در اینترنت، بازداشت و از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– فریبا اشتری، شهروند بهایی ساکن یزد، بابت اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «تبلیغ علیه و به نفع گروه‌های مخالف نظام» توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– در این روز و در پی برگزاری جلسه‌ی دادگاه مطبوعات تهران، به دو پرونده‌ی مطبوعاتی و رسانه‌ای رسیدگی شد. متهم پرونده‌ی اول مدیر مسئول سایت «سینا پرس» بود که از بابت اتهام «نشر اکاذیب» مجرم دانسته نشد و مدیر مسئول پایگاه خبری «انتخاب» متهم پرونده‌ی دوم بود که به اتهام «افترا و نشر اکاذیب» مجرم شناخته شد.

– بهمن فرمان‌آرا، کارگردان در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی ایران (ارگان دولت) درباره‌ی ممیزی در سینما ، گفت که پس از بازگشت به ایران، هر سال برای یک فیلمنامه درخواست مجوز کرده و به دلیل ساختار ممیزی و اعطای پروانه ساخت، با وجود اینکه می‌توانسته ۴۰ فیلم بسازد، در این سال‌ها ۹ فیلم ساخته است.

– آرش گنجی مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران با تأمین قرار وثیقه ۳ میلیارد تومانی، موقتا آزاد شد. آقای گنجی به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» متهم شده است. 

– در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات محمود صالحی و عثمان اسماعیلی، فعالین کارگری ساکن سقز به اتهام «استفاده از آرم یکی از احزاب مخالف نظام در اینترنت» برگزار شد.

– اجرای حکم زندان رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن که به همراه وکلای خود، ناصر زرافشان و راضیه زیدی، در دادسرای اوین حاضر شدند، سه ماه به تعویق افتاد.

– فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی ساکن بیرجند، به خاطر «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– سیاوش (مصطفی) نوروزی ‌جعفرلو، دانشجوی رشته‌ی گرافیک دانشگاه شیراز، در دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز به ۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. آقای جعفرلو به دلیل حضور در مراسم یادبود جانباختگان فاجعه‌ی هواپیمای مسافربری تهران – کیف بازداشت و متهم به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی کشور» و «توهین به رهبری» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» شده است.

– در ادامه‌ی پیام‌های حمایتی از زندانیان سیاسی در بیستم ژوئن، روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی، اتحادیه‌ی معلمان انگلستان در نامه‌ای ضمن تأکید بر اینکه در یک سال اخیر، جمهوری اسلامی به سرکوب شدید آزادی بیان و تشکل و تجمع ادامه داده است، به پیشبرد کارزارهای خود در حمایت از اسماعیل عبدی و محمد حبیبی اشاره کرد.

– در این روز کیومرث مرزبان، طنزنویس که به شش سال زندان محکوم شده است، با پایان دوران مرخصی به زندان بازگشت.

– شارمین میمندی‌نژاد، مؤسس جمعیت خیریه‌ی امام علی، با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با اتهام «توهین به رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی» به همراه مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه بازرس علی‌البدل این جمعیت خیریه، بازداشت و به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

دوشنبه ۲ تیر

– در این روز با تماس تلفنی از شعبه‌ی پنج اجرای احکام همدان، علی‌رضا نوری شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران برای اجرای حکم دو سال زندان احضار شد. او به دلیل انتشار بعضی سروده‌هایش در فضای مجازی متهم به «توهین به مقدسات اسلام» شده است.

– ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، بابت انتشار فیلمِ برخورد یک مامور انتظامی با یک زن جوان بر سر مسأله‌ی حجاب در اینستاگرامش، با اتهام «توهین به نیروی انتظامی» به پنج‌ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

– در این روز اعلام شد که زندانیان سیاسی زینب جلالیان، سهیلا حجاب و سکینه پروانه در اعتراض به رفتار غیرانسانی مسئولین زندان قرچک ورامین، احکام ناعادلانه و عدم رعایت اصل تفکیک جرایم زندانیان، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

– دومین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا علینژاد، برادر مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی ساکن آمریکا در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. 

– دومین جلسه‌ی داگاه رسیدگی به اتهامات مریم ابراهیم‌وند،نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی سینما در این روز برگزار شد. اتهامات خانم ابراهیم‌وند «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» با مصداق یادداشت‌های وی در اینستاگرام شخصی‌اش و «ساخت فیلم مستهجن» با مصداق تهیه‌ی فیلم مستند «۲۴سپتامبر» دربارۀ حادثه‌ی منا در عربستان با شکایت سازمان اطلاعات سپاه است.

سه شنبه ۳ تیر

– بیش از سیصد تن از هنرمندان، پژوهشگران اجتماعی و نویسندگان در اعتراض به نبود آزادی بیان و تداوم سانسور بیانیه‌ای منتشر کردند.

– سینا ربیعی دانشجوی دانشگاه تهران که به حضور در تجمعات اعتراضی دی ۹۶ متهم شده است، در اعتراض به حکم زندان خود از امروز دست به اعتصاب غذا زد. او روز دوشنبه دوم تیر پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای اوین، بازداشت و به زندان منتقل شد.

– در این روز رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ، ذوالقدری گفت: «بررسی و رصد فضای مجازی از سال گذشته به صورت ویژه و تخصصی در دستور کار این نهاد قرار دارد و پلیس امنیت در هماهنگی با دستگاه قضایی برخی را احضار کرده و با بعضی برخورد قانونی کرده است».

– در این روز مهدی محمودیان روزنامه‌نگار و فعال سیاسی با انتشار توئیتی از احضار به دادگاه انقلاب، با شکایت وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران به دلیل امضای بیانیه‌ای با ۷۷ امضا درباره‌ی سرکوب اعتراض‌های آبان خبر داد.

– حامد آئینه‌وند، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار زندانی که از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، پس از سپری کردن ۲۸ ماه از مدت محکومیت خود، در این روز از زندان اوین آزاد شد.

چهارشنبه ۴ تیر

– در این روز یکی از وکلای پرونده سه جوان معترض بازداشتی که به نامش اشاره‌ای نشده گزارش داد دیوان عالی کشور حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی،‌ سه جوان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸، را تأیید کرده است. اما ساعاتی بعد باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک منبع آگاه در دیوان عالی کشور، تأئید حکم اعدام این سه جوان معترض را تکذیب کرد.

– در این روز معصومه اکبری، کنشگر مدنی، نویسنده و روزنامه‌نگار به دلیل شرکت در تجمع هشت مارس و تحصن مقابل کانون وکلا به ۶ سال زندان محکوم شد.

– نخستین جلسه‌ی دادگاه تعدادی از امضا کنندگان بیانیه‌ی ۷۷ امضایی درباره‌ی اعتراضات آبان ۹۸ در این روز برگزار شد. امضا کنندگان این بیانیه به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌اند.

– هاجر سعیدی که هفته‌ی گذشته به اتهام «اخلال در نظم» به دلیل برگزاری مراسم یادبود شریف باجور، فعال فقید محیط زیستی بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار کفالت از زندان سنندج آزاد شد.

– انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ خطاب به دولت جمهوری اسلامی هشدار داد که «بحران‌ها و بی برنامگی‌های دولت» بقای مطبوعات و به‌ویژه روزنامه‌ها را به‌طور جدی به مخاطره انداخته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=38123 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x