جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گفتگوی هسته ای در وین، وقوع حادثه ی تازه در تاسیسات غنی سازی در نطنز

بنا بر گزارش های رسمی در شبکه ی برق تاسيسات غنی سازی نطنز حادثه ی تازه ای رخ داده است. ارتباط اين رويداد با انتشار خبر راه اندازی بخش جديد مونتاژ سانتريفيوژهای پيشرفته و مذاکرات میان گروه ۱+۴ (متشکل از بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) با ایران که آمریکا هم به طور موازی و نه به طور مستقیم در آن شرکت دارد هنوز روشن نيست

بنا بر گزارش های رسمی در شبکه ی برق تاسیسات غنی سازی نطنز حادثه ی تازه ای رخ داده است. ارتباط این رویداد با انتشار خبر راه اندازی بخش جدید مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته و مذاکرات میان گروه ۱+۴ (متشکل از بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) با ایران که آمریکا هم به طور موازی و نه به طور مستقیم در آن شرکت دارد هنوز روشن نیست.

روز یکشنبه انتشار خبر وقوع حادثه در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز همه ی تبلیغات جمهوری اسلامی را که برای نشان دادن راه اندازی بخش جدید مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته به راه انداخته است به هم ریخت. حادثه برای دومین بار در محلی رخ داده که دژ نفوذ ناپذیر هسته ای جمهوری اسلامی قلمداد می شود.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، با اعلام خبر وقوع حادثه در شبکه برق تاسیسات نظنز، گفت: این حادثه «صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته است».

به گفته وی، علت حادثه در دست بررسی است. کمالوندی در پاسخ به این که تجهیزات آسیب دیده اند یا خرابکاری بوده است؟ گفت: الان اطلاعات بیشتری نداریم.

روز ۱۲ تیرماه سال ۹۹ نیز در تأسیسات نطنز وقوع یک انفجار به تخریب گستردهٔ «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران» منجر شد، ولی مسئولان سازمان انرژی اتمی تاکنون درباره علت آن انفجار توضیح دقیقی نداده‌اند.


پیش گام بودن مقامات حکومت در انتشار خبر “خرابکاری” در نظنز، این سوال را بر انگیخته که ابعاد حادثه در چه حدی است که جمهوری اسلامی حاضر شده است با انتشار خبر وقوع آن، تبلیغات پیشرفت های خود در زمینه ی پروژه ی هسته ای را متاثر سازد و آسیب پذیری حکومت را بازتاب دهد.

شبکه ی برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز این بار درحالی دچار حادثه شده که یک روز پیش، اعلام شد هم‌زمان با روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران (۲۰ فروردین‌ماه)، «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» در نطنز دوباره آغاز به کار کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز شنبه، ۲۱ فروردین‌ماه، از راه دور و از طریق ویدیو کنفرانس، دستور افتتاح آن را صادر کرد. 

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نیز شنبه‌شب در گفت‌وگویی تلویزیونی در این زمینه، گفت: «سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد، ولی باز نایستادیم و سالنی که جبران‌کننده سالن از دست رفته است را به‌صورت موقت برپا کردیم. الان در دل کوه و نزدیک نطنز شبانه روز در حال کار هستیم که سالن‌های حساس را به دل کوه می‌بریم و امیدواریم سالن‌های مورد نظر سال آینده در دل کوه آماده شود و این تاسیسات را به آنجا منتقل کنیم.»

وی افزود: ما الان حدود ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم. امروز یک زنجیره کامل IR۶ را راه اندازی کردیم در حالی که باید هفت تا هشت سال دیگر آن را می‌ساختیم. البته طبق مصوبه مجلس باید هزار تا از این نسل را راه اندازی کنیم. امیدواریم در این یک سال نواقصی که در طراحی این ماشین وجود دارد را بتوانیم اصلاح کنیم. 

همین اقدامات جمهوری اسلامی در مرکز تاسیسات غنی سازی نطنز بخشی از موضوعات مورد اختلاف در گفتگوهای وین میان ایران و آمریکا است.

گفتگوها  هنوز جریان دارد و اطلاعات مشخصی از توافق ها و یا اختلافات منتشر نشده است. عمدتا صحبت از پیشرفت گفتگوها و تاکید طرفین بر پرهیز از مطالبات حداکثری است. از جمله توقف همه ی فعالیت هایی که بعد از آغاز تحریم های دور اخیر در مرکز تاسیسات غنی سازی نظنز در زمینه ی راه اندازی نسل تازه ی سانتریفیوژ ها رخ داده است.

یکی از نمایندگان در مجلس، در توئیتی نوشته که این حادثه «بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است». چه کسی خرابکاری را با چه هدفی انجام داده، سوالی است که وعده داده اند در باره ی آن تحقیق کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=109761 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میم حجری
3 سال قبل

فروش تراختور اتمی به جنقوری عهد بوقی
بدترین کاری بوده که پوتین در حق مردم مفلوک ایران انجام داده است.
و حالا در حق مردم ترکیه زلزله زار انجام می دهد.
ژاپن با سطح توسعه علمی و فنی خارق العاده
به خاطر انفجار فوکوشیما
آچمز شده
چه رسد به جنقوری که در عهد کرسی و آیه الکرسی درجا زده و مانده است.
ایران می توانست از انرژی خورشیدی و بادی و غیره بهره برگیرد که اکتوئال است و ناتورال و سوسیال.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x