پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گفتگو با خسرو باقرپور در پنجمین سالگرد انتشار اخبار روز – علیرغم سانسور شدید، ارتباط زنده ای با ایران داریم 

   اشاره: «اخبار روز» در اسفند ماه سال ۸۲، پنجمین سال فعالیت خود را آغاز کرده است. نخستین شماره های «اخبار روز» که به صورت آزمایشی تهیه شد، اندکی قبل از انتخابات مجلس ششم در بهمن ماه هفتاد و هشت بود. این نسخه های آزمایشی به آدرس برخی از دوستان و آشنایان فرستاده می شد تا از شروع فعالیت این نشریه اینترنتی تازه مطلع شوند، و دیگران را هم مطلع کنند. در آن دوران، تنها تک و توکی سایت های خبری ایرانی در اینترنت موجود بود. از اسفند ماه «اخبار روز» فعالیت خود را بصورت رسمی و منظم آغاز کرد و به جز یک دوره دو ماهه در اواخر سال هشتاد و اوایل هشتاد و یک، این فعالیت تا به امروز ادامه یافته است.
از آن روزهای زمستانی که اخبار روز ناشناخته و با احتیاط وارد عرصه اینترنت شد، تا این روزهایی که به عنوان یکی از سایت های خبری – سیاسی جایگاه خود را یافته است، کمتر از فعالیت ها، مشکلات و انتظارات خود سخنی با خوانندگان گفته ایم که شاید هم به تعبیر برخی از همین خوانندگان نقصی در کار ما و ارتباط با علاقمندان بوده است.
به مناسبت شروع پنجمین سالگرد فعالیت اخبار روز، گفتگویی با آقای خسرو باقرپور از مسئولین و دست اندرکاران سایت تهیه دیده ایم. آقای باقرپور مسئول بخش ادبی اخبار روز است، اما نقشی فراتر از چنین مسئولیتی دارد و از زمان انتشار اخبار روز تا به حال، از دست اندرکاران صمیمی آن بوده و همچنین مسئولیت مستقیم انتشار اخبار روز در روزهای شنبه نیز با ایشان می باشد.
 
آقای باقرپور، چهار سال از شروع فعالیت اخبار روز می گذرد. جایگاه اخبار روز را به عنوان یک رسانه خبری – سیاسی و فرهنگی در آغاز پنجمین سالگرد انتشار آن، در کجا می بینید.  
پیشانه باید   سپاسگزارتان باشم که امکان این گفت و گو را فراهم آورده اید. به سهم خود لازم می بینم آغاز پنجمین سال انتشار نشریه اخبار روز را به همه ی همکاران و نویسندگان آن در همه ی بخش های این نشریه شادباش بگویم.   به گواه بسیاری از اهالی سیاست و فرهنگ، اخبار روز در مدت انتشار خود سعی کرده و فکر می کنم توانسته است با اتکای به مشی صادقانه و صمیمی خود و با نگاهی که بازتاب باور های نو جو،   آزادی خواهانه و عدالت طلبانه آن بوده است، مخاطبان و همکاران بسیاری را در میان ایرانیان در داخل و خارج از کشور بیابد. این نشریه تلاش کرده است با توجه به بضاعت اندیشگی ی همکاران خویش و امکانات آنان در مسیر روشنگری و انسان مداری، حق جویی و حقیقت گویی در عرصه های گوناگون سیاست و فرهنگ ایرانی و انسانی گام بزند و این امور را در ژورنالیسمی که ارائه می کند بازتاب دهد. ما سعی کرده ایم نشریه را عرصه هجوم افراط و ایدئولوژی نکنیم، به افکار و اندیشه های متفاوت که دغدغه ی   آزادی خواهی و   دمکراسی دارند امکان حضور و عرضه بدهیم و به قول روزنامه نگاران خردمند   نشریه ی “تیترهای درشت” نباشیم.
اخبار روز از معدود نشریات الکترونیکی است که با طرح و تحلیل مسائل سیاسی و مبرم روز به قلم کادر های خود در قالب یادداشت های سیاسی روز به امر سیاست و تولید اندیشه سیاسی می پردازد. این یادداشت ها تا جایی که ما آگاهی داریم بازتاب های درخوری میان فعالین اجتماعی و سیاسی داخل و خارج کشور داشته اند.
من تصور می کنم که ما در جهت عملی کردن موضوعاتی که عرض کردم موفق بوده ایم و توانسته ایم به سهم خود نشریه ای تاثیر گذار و موثر باشیم. دلیل این امر را هم حضور و تاثیر محسوس اخبار روز در میان اقشاری می دانم که به موضوعاتی که عرض کردم دلبستگی و تعهد نشان می دهند. برای روشن تر شدن این موضوع می خواهم به وقفه ای که دو سال پیش در امر انتشار اخبار روز پیش آمد اشاره ای بکنم. ما اولین بار زمانی به طور جدی به اقبال نشریه اخبار روز میان مخاطبان آن پی بردیم که به علل فنی مجبور به تعطیل ناگزیر نشریه شدیم.
اخبار روز از روز سی ام بهمن ماه ۱۳۸۰ تا روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۱ یعنی مدت ۲ ماه و ۱۱ روز منتشر نشد. علت عدم انتشار نشریه برمی گشت به بضاعت اندک ما در عرصه ی احاطه به فن و امور فنی انتشار یک نشریه اینترنتی با پریود انتشار روزانه، و نیز کار طاقت فرسایی که بر سر مسئولین بخش های مختلف این نشریه و بخصوص سردبیر آن آوار شده بود. بخش اعظم این مشکل نیز بر می گشت به بدپیمانی های گروهی از دوستان که از ابتدا پیمان لفظی ی همکاری با ما بسته بودند و به عهدشان به دلایلی وفادار نماندند. تعطیلی اجباری اخبار روز مصادف شده بود با آغاز سه سالگی ی این نشریه. تعطیلی نشریه انعکاس وسیعی را در میان مخاطبین خود باعث شد. تماس ها و دلگرمی ها و تشویق های مخاطبان نشریه ما را شگفت زده کرد.   ما بسیار خرسند و شادان بودیم که مطالب اخبار روز مورد توجه اهل نظر است و بر این امر زمانی واقف شدیم که با توقف ناگزیر کار اخبار روز روبرو شدیم. از زمان توقف انتشار نشریه، ما روزانه با پیام های محبت آمیز و اظهار تاسف های بسیار زیاد نسبت به تعطیلی نشریه روبرو شدیم و این همه خود عاملی شد تا دوباره با تقسیم کاری عملی تر و بهتر   انتشار نشریه را از سر بگیریم. من فکر می کنم که ما تا کنون موفق بوده ایم.
 
اخبار روز حدود هشت ماه پیش در ایران سانسور شد. درست در اوج حرکت های اعتراضی خرداد – تیر سال گذشته و همزمان با هجدهم تیرماه. این سانسور در شرایطی صورت گرفت که گزارش ها و برآوردها نشانگر گسترش قابل توجه خوانندگان در ایران و به ویژه در میان جوانان و دانشجویان بود. اخبار روز برای خنثی کردن سیاست سانسور حکومت آیا اقدامی صورت داده است؟ این سانسور تا چه حد بر کار شما تاثیر گذاشته است.
نظر شما را دایر بر اقبال مردم در اوج حرکت های اعتراضی دانشجویی و رو آور شدن آن ها به سایت های اینترنتی و نیز اخبار روز تائید می کنم. در اوج حرکت های اعتراضی دانشجویی و مردمی، میزان مراجعه به اخبار روز واقعا برا ی ما حیرت آور بود.
همانطور که شما نیز می دانید اصولا در اوج حرکت های اعتراضی و آزادی خواهانه ی همه اقشار مردم، اشتیاق آنان به دانستن واقعیاتی که در کشورشان می گذرد افزایش می یابد. در این میان نیز سیاه نمایی و دروغ گویی ارگان های رسمی خبر پراکنی ی حکومتی چون صدا و سیمای وابسته به شخص آقای خامنه ای، مردم را   کاملا به اخبار و اطلاعاتی که از این طرق دریافت میکنند بی اعتماد کرده است. از این رو مردم برای دسترسی ی سالم به اطلاعات و واقعیات، به سایت های اینترنتی و از جمله اخبار روز روی آورده و می آورند. مردم به عینه انعکاس واقعیت های اجتماعی و مبارزات مردم و آزاد اندیشی و آزادنویسی را در نشریاتی چون اخبار روز دیدند و به این نشریات اعتماد کردند.
این امر فکر می کنم برای بسیاری روشن شده باشد که امروزه چشم اسفندیار تمام حاکمیت های زور گو و دیکتاتور،   اشراف و آگاهی مردم بر امورات و ماهیت حکومت ها است. با سلب آزادی های اجتماعی و از جمله آزادی ی بیان و قلم   است که دیکتاتوری می تواند بقایش را در سکوت و تاریکی متداوم کند. از این روی بیشترین تلاش حکومت های سرکوبگر صرف مبارزه با تابیدن نور آگاهی از جانب اصحاب مطبوعات و قلم بر تاریکی های جامعه و حکومت است.
جمهوری اسلامی هم مانند تمام هم مسلکان دیکتاتور خود در همه جای تاریخ و عالم از وجود مطبوعات آزاد وحشت دارد و آن را بر نمی تابد. این حکومت با اعمال فشار های خرد کننده بر جریان آزاد اطلاعات و اخبار و بر اصحاب مطبوعات و قلم، در صدر لیست ناقضین خشن آزادی مطبوعات در جهان قرار دارد.
به نظر من در بسیاری موارد میان همه ی جناح های حاکمیت جمهوری اسلامی در ارتباط با اعمال سانسور برای دگر اندیشان و دگرباشان اختلاف چشمگیری وجود ندارد. به همان میزان که ارگانهای دست ساز ولایت فقیه حتی بارقه کوچکی از آزادی را برنمی تابند، نیروهای دیگر پیرامون حکومت نیز اگر طالب آزادی و روشنی هم باشند آن را فقط برای دار و دسته ی خویش طلب می کنند.
در مورد فیلتر کردن سایت های اینترنتی هیچ اختلافی بین جناح های حکومت اسلامی وجود ندارد. از این رو برای مردم و آزادی طلبان چاره ای نمانده است غیر از این که خود چاره ای برای این معضل بیابند. استفاده گسترده از سیستم های خنثی کننده سانسور و فیلتر شکن ها فوری ترین و ضروری ترین عامل مقابله با فیلترینگ حکومتی است.   اخبار روز هم با توصیه ی استفاده از سیستم های فیلتر شکن به مراجعه کنندگان خود در ایران، سعی می کند ارتباط خود را با مخاطبانش حفظ کند. اما واقعیت این است که اعمال سانسور و فیلترینگ   ارتباط بسیاری از مخاطبان ما را با ما دشوار کرده است، اما این ارتباط در عین دشواری زنده و سالم است و وجود دارد. تا آن جایی که ما مطلع هستیم، وسعت مخاطبان اخبار روز در ایران و به خصوص در میان عدالت پژوهان، زنان، جوانان و دانشجویان رو به گسترش دارد و ما امیدواریم که همچنان بتوانیم این روند رو به گسترش را ادامه دهیم.
 
می دانیم که تقریبا اکثر سایت های خبری دچار این سانسور شده اند. فکر می کنید آیا اقدامی هماهنگ و موثر امکان پذیر است؟
سوال شما سوال درست و بجایی است. این امر حقیقت مسلمی است که در تمامیت حکومت جمهوری اسلامی اراده ای منسجم و واحد خواستار تداوم آزادی کشی و سانسور است، لذا برای مقابله با فیلترینگ سایت ها و سانسور آنان و خفه کردن صدای مطبوعات نباید فقط به راه کار های فنی و توصیه ی استفاده از فیلتر شکن ها اکتفا کرد. باید میان همه ی اصحاب مطبوعات آزادی خواه   ایرانی اراده ای واحد شکل بگیرد، و سمت و سوی این اراده نیز به طرف   مراجع بین المللی و افکار عمومی جهان آزادیخواه باشد. در ماده‌ی ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح شده است که: ” هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد و این حق مستلزم آن است که کسی از داشتن عقاید خود بیم و نگرانی نداشته باشد و در کسب و دریافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسایل ممکن بیان و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد. ” به نظر من باید همه ی سایت های خبری، سیاسی و فرهنگی که گلویشان با تیغ سانسور حکومت جمهوری اسلامی ایران بریده شده و طنین صدایشان کاهش یافته است، چاره ای هماهنگ برای لغو سانسور بیاندیشند. شاید با این وسیله بتوان گامی به جلو در راه تحقق آزادی های اجتماعی در   ایران برداشت. من فکر می کنم می تواند اراده ای واحد میان مسئولین سایت های سیاسی، خبری و فرهنگی سانسور شده به وجود بیاید. سایت اخبار روز در این رابطه حاضر به همکاری و یاوری با با دیگر سایت های سیاسی و خبری سانسور شده   است و دست های آنان در امر مبارزه ی واحد با پدیده شوم سانسور می فشارد.
 
بعد از سانسور از وضعیت اخبار روز در ایران چه اطلاعی دارید؟ تا چه میزان سیاست فیلتریزه کردن حکومت، به ارتباط شما با داخل کشور آسیب رسانده است؟ اطلاعی دارید چه اقشاری، در چه قسمت هایی از ایران، خواننده شما هستند؟
بی تردید سانسور شدن اخبار روز و ایجاد مانع در مسیر دسترسی ی آسان به آن، به امر ارتباط ما با مخاطبین مان در ایران آسیب رسانده است. اما خوشبختانه منجر به انسداد کامل نشده است. ما در ایران خوانندگان پر و پا قرصی داریم که به هر طریق ممکن موفق به خواندن اخبار روز می شوند. آن ها طرق از کار انداختن فیلترینگ را به دیگران نیز می آموزند. همانطور که از مضامین برخی مطالب خبری و تحلیلی پیدا است، ما همکاران بسیاری نیز در داخل کشور داریم که برای بخش های مختلف نشریه مطلب می فرستند. می توانم بگویم جمهوری اسلامی دسترسی ی به سایت های فیلتر شده را نه غیرممکن که مشکل کرده است. برای پاسخ به این سوال که چه اقشاری و در چه نقاطی از ایران به سایت ما مراجعه می کنند باید بگویم، به لحاظ آماری و دقیق پاسخ به این سوال ساده نیست. اما از روی ارتباطاطی که ما با مخاطبانمان داریم می شود گفت که مخاطبان ما عموما در شهر های بزرگ و در اماکنی هستند که میزان دسترسی و استفاده از اینترنت بالا است. ما به انعکاس اخبار و اطلاعات مربوط به جنبش های اجتماعی کشور   توجه داریم. در این میان به جنبش دانشجویی شاید توجه ای مخصوص داشته ایم. به همین سبب و با توجه به رابطه ای که میان ما و مخاطبین مان وجود دارد، فکر می کنیم مخاطبین ما در میان جوانان و دانشجویان قابل توجه باشند. نکته ی دیگری را که حتما باید به اظهاراتم اضافه بکنم این است که اخبار روز توجهی جدی به بخش ادبیات و هنر در نشریه مبذول داشته است. این بخش دارای همکاران حرفه ای و سرشناسی است. حضور اهل ادب و هنر در نشریه توجه مخاطبان علاقمند به ادبیات امروزین و مدرن را نیز جلب کرده است. من می توانم با صراحت عرض کنم که بخش ادبیات و هنر اخبار روز از موفق ترین و پر مراجعه ترین بخش های نشریه و حتی در میان سایر سایت های اینترنتی فارسی زبان دیگر است.
 
به نظر می رسد سایتی که مرز انتشار روزانه را هم پشت سر گذاشته و در طول روز مرتبا با اخبار تازه تکمیل می شود، کار و نیروی زیادی می خواهد. اخبار روز تا چه حد توانسته است مشکلات اولیه را حل کند. هزینه های مادی از کجا تامین می شوند. خوانندگان و علاقمندان تا چه اندازه با این مشکلات آشنا هستند و می توانند در حل آن ها کمک کنند؟
از این سوال هوشمندانه ی شما ممنونم. اهمیت سرعت انتقال اخبار و اطلاعات در جهان کنونی ی ما به قدری شایان توجه است که تاکید موکد من بر آن در این گفتگو تکرار مکرر است. ما برای این که از امکان ارتباط الکترونیکی با مخاطبان برای انتقال سریع اخبار و وقایع استفاده بکنیم، و نیز، برای این که در میدان رقابت با دیگر رسانه های اطلاع رسانی عقب نمانیم، مجبوریم مرتبا سایت را تازه کنیم. این امر برای کارکنان اخبار روز که همه به صورت داوطلبانه و جانبی با نشریه کار می کنند بسیار طاقت فرسا و دشوار است. تمام هزینه های انتشار اخبار روز نیز از کیسه ی تهی ی گردانندگان سایت تامین می شود!   همچنین لازم است اشاره کنم فراخوانی را که ما برای جلب آگهی و کمک های مالی دادیم، پاسخ درخور نیافت و   این کمک ها هرگز   به میزانی نبوده که بخش کوچکی از مشکلات را هم حل کند. لذا ما مجبوریم وقت و انرژی فراوانی را صرف این امر بکنیم. این امر فشار زیادی را بر ما وارد کرده است و در مواردی حتی سلامت جسمانی ی ما را نیز با خطر های جدی مواجه کرده است. برای کار خبررسانی ی سریع و فعال و هوشیار ماندن اخبار روز ما   احتیاج به کادر هایی تمام وقت و حرفه ای داریم که به طور دائم در خدمت نشریه باشند.   این امر هم متحقق نمی گردد مگر ارتباطی مهر آمیز و صمیمانه میان ما و خوانندگانمان برقرار گردد. من در این جا از این امکان استفاده می کنم و دست یاری خود را به نمایندگی از طرف همه ی کارکنان نشریه به سوی خوانندگان خوبمان دراز می کنم. مخاطبان ما می توانند با ارسال کمک های مالی و به خصوص با سفارش درج آگهی در اخبار روز به رفع این مشکل بزرگ در امر ارتباط مستمر و حرفه ای تر نشریه با مخاطبانش ما را یاری کنند. یاری و حمایت از اخبار روز بی تردید در مسیر یاری و حمایت از جنبش دمکراتیک و آزادی خواهانه ی مردم ایران و تقویت ژورنالیسم شریف و آزاد است. ما همچنین به سوی همه ی آفرینندگان اندیشه و معرفت در همه ی عرصه های فرهنگ و سیاست و خرد، دست یاری دراز می کنیم تا با همکاری بیشتر و ارسال آثار و نظرات خویش به غنای مطالب نشریه بیافزایند. همکاران ما با رعایت مسایل فنی نیز می توانند در امر صرفه جویی در کار و زمان یاور ما باشند. به این صورت که آثار نوشتاری خود را با فورمات های نوشتاری نشریه ارسال کنند   و حتی الامکان سعی کنند بخش عمده کارهای فنی ی مطالب خویش را خود انجام دهند. رعایت امور پیش گفته می تواند تا حدودی ما را در امر انتشار نشریه و استمرار و دوام آن یاری کند.
 
آیا همه مطالبی که به اخبار روز می رسد، منتشر می شود؟ معیار گزینش شما برای انتشار خبرها و مقالات در بخش های مختلف چیست؟ آیا حقیقت دارد که شما در گزینش مقالات از یک خط فکری معین جانبداری کرده و اخبار و مقالات را هم بر اساس همان خط فکری منتشر می کنید؟ برای ارسال مطلب به اخبار روز و انتشار آن، رعایت کدام مسائل درنظر گرفته شود، بهتر است.
در این رابطه باید بگویم روزانه مطالب زیادی برای درج در بخش های مختلف نشریه به دست ما می رسند. در میان این مطالب از اخبار و گزارشات حرکات اعتراضی و آزادی خواهانه ایرانیان در داخل و خارج کشور گرفته تا تحلیل های سیاسی، ترجمه و آثار ادبی و هنری وجود دارند. بسیاری از این آثار به امضای اهالی خوشنام و خوش ذوق قلم در عرصه های گسترده سیاست و فرهنگ مزین اند. برای درج آثار ارسالی، عمده ترین مواردی را که در نظر می گیریم، نظم و پاکیزگی ی زبانی، رعایت حرمت مخاطب و قلم، تازگی ی مطالب و رعایت اصول دمکراسی و آزاد اندیشی است. خوشبختانه بسیاری از مطالبی را که دریافت می کنیم واجد شرایطی هستند که پیشانه ذکر کردم. معدودی از مطالب را نیز به علت دارا نبودن ویژگی های پیش گفته درج نمی کنیم. در مورد مقالات، تحلیل ها و ترجمه ها ای که دارای امضای مشخص هستند نیز ما سعی می کنیم حدالمقدور مطالبی را درج کنیم   که صرفا برای نشریه ما ارسال شده باشند.
همانگونه که مشخص است یکی از وجوه بارز اخبار روز، خصلت خبری و تحلیلی آن است. ما سعی می کنیم در گزینش خبرها نیز به حقیقت وفادار بمانیم و خیال و آرزو های خود را در ارائه ی خبر دخالت ندهیم. ما خود زخم خورده ی دیکتاتوری و سانسور آرا و عقایدیم، لذا در عرصه ی روزنامه نگاری سعی می کنیم به اصول و مبانی ی آزاد اندبشی و دمکراسی و آزادی بیان و قلم و فادار بمانیم، گیرم با آن آرا و عقاید موافق نباشیم.  
 
برای نگاه داری و حفظ مطالبی که در اخبار روز منتشر می شود، چه تدبیری دارید؟ برخی نویسندگان گله می کنند که مطالبشان   آرشیو نمی شود و بعد از مدتی از سایت برداشته می شود، بدون این که امکان دسترسی به آن باشد. آرشیو اخبار روز بر اساس نویسندگان است و نه موضوع ها. سیاست گزینش نویسندگان برای آرشیو کردن مطالب آن ها چیست؟
ما برای همه ی نویسندگانی که به طور مستمر برای اخبار روز مطلب می نویسند، آرشیو تهیه دیده ایم. آثار این همکاران در آرشیوی که مزین به نام آنان است در بخش های مختلف نشریه نگاهداری می شوند و قابل دسترسی اند. صاحبان این آثار، نویسندگان همکار اخبار روز هستند که با نشریه کار مستمر می کنند. با توجه به میزان کاری که امر آرشیو آثار طلب می کند، طبیعی است که ما برای همه ی آثار ارسالی نمی توانیم آرشیو تهیه کنیم. آرشیو اخبار روز موضوعی است. مثلا در بخش ادبیات، آثار همکاران بخش ادبی آرشیو و نگهداری می شود و در بخش مسائل سیاسی آثار نویسندگان و مترجمین این مطالب.
 
در صحبت های قبلی به بخش ادبی – فرهنگی اخبار روز اشاره کردید که مسئولیت مستقیم آن نیز با شماست. فکر می کنید تا چه اندازه به اهداف و یا آرزوهای خود در این مورد نزدیک شده اید. سطح همکاری های نویسندگان، شاعران و به طور کلی اهالی ادب و فرهنگ با اخبار روز در چه حدی است و در چه حدی می تواند باشد؟
من فکر می کنم بهترین داور در مورد کیفیت و غنای مطالب ادبی و هنری اخبار روز خود خوانندگان و مراجعه کنندگان سایت و اهالی ادب و هنر هستند. اما در این مورد لازم است ذکر کنم: بخش ادب و هنر این نشریه توجه عمده ای را معطوف انعکاس آثار خوب فرهنگی و ادبی کرده است. بسیاری از آثار ادبی مندرج در نشریه در بسیاری از جراید ادبی ی چاپ داخل و خارج کشور باز چاپ شده اند. اخبار روز آثار بسیاری از داستان نویسان، منتقدان، مترجمان و شاعران خوب داخل و خارج ایران را درج کرده است. ما در این میان فرصت ها و امکانات زیادی را در اختیار نوقلمان خوش ذوق و با استعداد قرار داده ایم که اینک آثار آنان مورد توجه و عنایت اهالی فرهنگ قرار گرفته است و این مایه ی مباهات ما است. ما همچنین از آثار، نشریات و سایت ها و نیز گردهمآیی هایی که به ادبیات و هنر می پردازند پشتیبانی کرده و نسبت به معرفی آنان اقدام کرده ایم.
با توجه به ارتباطاتی که داریم برای ما روشن است که بخش ادبی اخبار روز مورد توجه و مراجعه ی صاحب نظران و فرهیختگان عرصه ی ادبیات و هنر قرار دارد. من به این گفته داهیانه ی دوست گرانقدر و جاودان یاد محمد مختاری باور دارم که، “کار سیاست در بهترین حالت آن ساختن برون و کار ادبیات ساختن درون است.” ارج گزاری و توجه به ادبیات و هنر نوین و انسان مدار، در سایتی که تمرکز خود را بر ارائه ی سیاستی انسانی و   دمکراتیک قرار داده است بسیار   مهم است. ادبیات و هنر وجدان بیدار جهان است. سیاست باید همیشه سنگینی ی نگاه   ادبیات را که روح و وجدان جهان است، بر تمامیت خود احساس کند.
 
و صحبت پایانی؟
بار دیگر آغاز پنجمین سال انتشار اخبار روز و فرا رسیدن نوروز زیبا   و امید آفرین را که با هم همزمان شده اند، به همه خوانندگان و همکاران شریف آن تبریک می گویم. برای همه خوانندگان و همکاران نشریه و همه ی دلبستگان به آزادی و دمکراسی در ایران و جهان بهروزی آرزو می کنم. از شما به خاطر این گفت و شنود صمیمانه متشکرم.
 

https://akhbar-rooz.com/?p=33982 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x