پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گله گذاری متقابل جمهوری اسلامی و کشورهای غربی در کمیسیون مشترک برجام

نشست کمیسیون مشترک برجام میان کشورهای امضا کننده برجام و جمهوری اسلامی به‌صورت مجازی با درخواست دوباره تروئیکای اروپایی برای اجرای کامل برجام از سوی ایران برگزارشد. جمهوری اسلامی موضوع ترور فخری زاده و اعدام زم را به اين جلسه کشاند و از سه کشور اروپايی طلبکار شد که چرا به جای ترور فخری زاده، اعدام زم را محکوم کرده اند!

نشست کمیسیون مشترک برجام میان کشورهای امضا کننده برجام و جمهوری اسلامی به‌صورت مجازی با درخواست دوباره تروئیکای اروپایی برای اجرای کامل برجام از سوی ایران برگزارشد. جمهوری اسلامی موضوع ترور فخری زاده و اعدام زم را به این جلسه کشاند و از سه کشور اروپایی طلبکار شد که چرا به جای ترور فخری زاده، اعدام زم را محکوم کرده اند!

جلسات کمیسیون برجام برای نظارت بر درست اجراشدن مفاد «برنامه جامع اقدام مشترک» است. به دلیل شیوع ویروس کرونا این جلسه با شرکت نمایندگان ایران، چین و روسیه و سه کشور بریتانیا و فرانسه و آلمان و با مدیریت هلگا اشمیت، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا و نماینده دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌صورت مجازی انجام شد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس سه قدرت اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا ابراز امیدواری کرده‌اند که با تغییر دولت در واشنگتن، ایالات متحده آمریکا بتواند به این توافق برگردد.

ماریا آدبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است که کشورهای اروپایی در جلسه روز چهارشنبه از ایران خواسته‌اند تا توافق هسته‌ای را به‌طور کامل اجرا کند و به تعهدات خود بازگردد.

هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام پس از پایان این جلسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در جلسه دو ساعته خود، در مورد کارهای در حال انجام برای حفظ برجام و چگونگی اجرای کامل و موثر توافقنامه از سوی تمام طرح‌ها با توجه به چالش‌های موجود بحث کردند.

شرکت‌کنندگان همچنین توافق کردند که در تاریخ ۲۱ دسامبر (یک دی)، یک جلسه غیر رسمی در سطح وزیران به‌صورت مجازی برگزار شود.

ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران در ماه نوامبر، باعث شد تا مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کند که دولت را موظف به افزایش تولید و ذخیره حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در سال می‌کند. همچنین طبق این مصوبه درصورت برآورده نشدن خواست‌های ایران دولت موظف است در مدت دو ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فراتر از پروتکل الحاقی طبق برجام را متوقف کند.

نمایندگان سه کشور اروپایی حاضردر برجام از ایران خواستند تا این طرح پارلمان را اجرایی نکنند چرا که «اجرای این طرح به معنای مرگ برجام خواهد بود.» عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران در این جلسه گفت که کشورهای اروپایی که خود را پایبند به دموکراسی و قواعد آن می‌خوانند، نمی توانند از دولت ایران بخواهند که طرح های مصوب مجلس در ارتباط با برجام را به اجرا نگذارد.

نماینده روسیه هم در این باره به ایران تذکر داد و خواستار مسئولیت پذیری بیشتر دولت حسن روحانی در قبال برجام شد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه پس از جلسه در صفحه توییتر خود نوشت: «شرکت کنندگان در جلسه بر تعهد تمام و کمال خود در ارتباط با برجام تاکید کردند و پذیرفتند تا گفتگوهای دیپلماتیک را برای اجرای کامل مفاد برجام بکار گیرند.»

هر چهار کشور امضا کننده برجام از عباس عراقچی خواسته‌اند تا تلاش کند ایران از مسیر توافق هسته‌ای خارج نشود. یکی از دیپلمات های حاضر در جلسه که خواست نامی از او برده نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: « به آن‌ها گفتیم که توافق هسته‌ای را رعایت کنند و جایی برای دیپلماسی بگذارند و مهمتر از همه قانون مجلس را اجرا نکنند.»

به گفته این دیپلمات مشکل اساسی این نشست عدم تقارن زمانی آن با جابجایی قدرت در آمریکاست و «به همین دلیل گفتگوها پیچیده تر از همیشه بوده است.» این دیپلمات می گوید «کار گفتگو در صورت حضور جو بایدن در کاخ سفید هموارتر بود.»

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، خطاب به کشورهای اروپایی در این جلسه گفت که به جای محکوم کردن ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای، سه دولت اروپایی مجازات قانونی یک شخص مجرم را محکوم کردند. از پاسخ کشورهای اروپایی به این سخنان نماینده ی حکومت ایران گزارشی منتشر نشده است.

همزمان با این جلسه، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، از همه نمایندگان حاضر در جلسه خواست تا «تلاش کنند برجام زنده بماند.» آقای بورل گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک تنها وسیله‌ای است که مانع اتمی شدن ایران می شود.»

https://akhbar-rooz.com/?p=97595 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x