سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

یادداشتهای زندان؛ سایه سنگین مواد مخدر بر زندانهای ایران – عابد توانچه

فضای عمومی زندان، قوانین زندان، رفتار زندانبان با زندانی، ارتباط زندانیان با یکدیگر و در یک کلام همه چیز در زندان زیر سایه ی سنگین مواد مخدر قرار دارد. پول هنگفتی که از طریق قاچاق مواد مخدر به داخل زندان حاصل می شود بسیاری از قوانین نانوشته ی زندان را وضع می کند. بسیاری از درگیریها بین زندانیان به دلیل مسائل مربوط به مواد مخدر روی می دهد. خوب بودن یا بدبودن غیر عادی رفتار زندانبان با یک زندانی به احتمال قریب به یقین به دلیل مناسبات ناشی از مواد مخدر است. انتصاب مدیران داخلی و گردش پست های کاری زندان بدون شک با تاثیرات جدی تجارت مواد مخدر در زندان در ارتباط است.
تریاک، هروئین و کراک سه ماده مخدر اصلی مورد مصرف در زندان است اما موادی مانند حشیش، شیشه، ترامادول و انواع قرصهای روانگردان نیز در زندان خرید و فروش و مصرف می شود. میزان مصرف مواد مخدر در زندانهای ایران متفاوت است و با قیمت این مواد در زندان رابطه ی عکس دارد. هرچه در زندانی قیمت مواد مخدر پائینتر باشد مصرف آن نیز بیشتر می شود و قیمت مواد مخدر را در زندان به مقدار ورود آن به زندان بستگی دارد.
هرچه که زندانی بزرگتر باشد و تعداد کارکنان و زندان بانان بیشتری داشته باشد میزان ورود مواد مخدر به آن بیشتر است و قیمت مواد مخدر در آن کمتر است. زندان اوین مصداق بارز این ادعاست که به دلیل تعدد تیمهای وارد کننده ی مواد مخدر و رقابت بین آنها مواد مخدر در آن نسبت به بسیاری از زندانهای ایران بیشتر و ارزان تر یافت می شود. محیط اجتماعی منطقه ای که زندان در آن قرار دارد نیز بر مصرف مواد مخدر تاثیر دارد. در شهرهایی مانند بوشهر، اهواز، کرمان و … مواد مخدر بسیار بیشتر از سایر شهرها به زندان وارد می شود.

مواد مخدر از دو طریق وارد زندان می شود :
الف: ده درصد از طریق زندانیان و نزدیکانشان
زندانیانی و بستگان درجه اول آنها از چهار طریق امکان ورود مواد مخدر به داخل زندان را دارند که به شرح زیر است:

۱: مرخصی
زندانیانی که از امکان مرخصی رفتن بهره مند هستند با جاسازی کردن مواد مخدر در بدن خود اقدام به ورود مواد مخدر به داخل زندان می کنند. جاسازی مواد مخدر در بدن به طرق گوناگونی انجام می شود که مهمترین آنها به شرح زیر است:

۱-۱: انباری
در این شیوه مقداری بین ۵۰ گرم تا ۲ کیلوگرم مواد مخدر به شکل میله «آب بندی»* شده و با کمک مواد روغنی از طریق سوراخ مقعد وارد فضای داخلی بدن می شود. این شیوه متداول ترین راه ورود مواد مخدر از طریق زندانیان به زندان است. مسئولین سازمان زندانها برای ممانعت از این کار بعد از بازگشت زندانی از مرخصی بین ٣ تا ۷ روز او را در قرنطینه ی زندان* نگهداری می کنند. در صورتی که ماموران به زندانی ای مضنون شوند گاهی تا ۲۰ روز نیز زندانی را در قرنطینه نگه می دارند. قرنطینه ی زندان بندی مجزا از زندان است که زندانیان و زندان بانان تماسی با افرادی که در آن نگهداری می شوند ندارند. زندانیان در بند قرنطینه اجازه ی کشیدن سیگار ندارند و بدون اجازه و همراهی مسئول بند قرنطینه امکان رفتن به دستشویی را ندارند. قبل از ورود به بند قرنطینه لباسهای آنان به دقت بازرسی شده و تمام وسایل آنها گرفته می شود.
زندانی برای خلاص شدن از بند قرنطینه باید حداقل سه نوبت «تخلیه» بدهد. به زندانی بسته به حالت ظاهری و سابقه ای که دارد یک تا سه نوبت روغن کرچک می دهند تا هر آنچه که در سیستم گوارشی او وجود دارد خارج شود. در بند قرنطینه فقط یک عدد دستشویی وجود دارد که کف آن ۲۰ تا ٣۰ سامتیمتر از سطح زمین فاصله دارد و فاصله ی پائین درب دستشویی از کف دستشویی نیز ٣۰ تا ۴۰ سانتیمتر است. یکی از ماموران سادیسمی زندان یا یکی از زندانیان خودفروخته با گذاشتن صندلی مقابل درب دستشویی از فضای باز پائین درب اقدام به مشاهده ی عمل دفع زندانی می کنند تا اگر مواد مخدر دفع شده از بدن زندانی در بین مدفوع او بود سریعا آنرا برداشته و صورت جلسه کند و زندانی نیز به مقامات قضایی معرفی می شود. کسانی که در زندان اقدام به گرفتن تخلیه از زندانیان می کنند منفورترین افراد در زندان هستند و برای آنکه مورد حمله ی سایر زندانیان قرار نگیرند محل خواب و زندگی آنها از سایر زندانیان جدا است.
زندانیان برای مقابله با ترفند «روغن کرچک» راهکارهای زیادی به کار می برند. یکی از آنها این است که با بریدن بیست سانتیمتر از یک لوله ی لاستیکی یا پلاستیکی توخالی، مواد مخدر را در اطراف آن مهار کرده و آنرا وارد بدن خود می کنند. به این ترتیب در هنگام خوردن روغن کرچک و تخلیه دادن، مواد دفعی از سوراخ لوله عبور کرده و مواد مخدر داخل بدن زندانی باقی می ماند. راه دوم این است که زندانی بعد از ورود به قرنطینه مانند همه ی زندانیان دیگر سریعا به زیر پتو می رود (تقربا همه ی زندانیان به محض ورود به قرنطینه می خوابند و تا لحظه ی مرخص شدن از بند قرنطینه به خواب خود ادامه می دهند!!!) و انگشتش را وارد بدن خود کرده و مواد مخدر را از بدن خارج می کند و زیر پتوی خود نگه می دارد و پس از دادن تخلیه دوباره آنرا زیر پتو وارد بدن خود می کند.
راهکارهای متعدد و خلاقانه ی دیگری هم از طرف زندانیان بکار گرفته می شود که به دلیل اینکه تا کنون لو نرفته و مسئولین سازمان زندانها از آن بی خبرند در اینجا نیز توضیح داده نمی شود.
در صورتی که مسئولین زندان به یک زندانی شک کنند که مواد مخدر در بدن خود حمل می کند از روشهای قرون وسطایی علیه آن زندانی استفاده می کنند تا مواد مخدر را از بدن خود خارج کند و تحویل دهد. به این زندانیان به زور یک عدد گلوله (تیله) شیشه ای یا فلزی خورانده می شود و فقط وقتی او را از قرنطینه خارج می کنند که گلوله (تیله) را از پائین دفع کنند و تحویل بدهند. همچنین زندان بانان بر سر زندانی ریخته و به زور محلول پرمنگنات را به خورد زندانی می دهند تا به زندانی حالت توامان استفراغ و اسهال دست بدهد. سپس او را به دستشویی یا حمام برده و شیلنگ آب گرم را به حلق زندانی فرو می کنند و آنقدر به او آب گرم می خورانند که به صورت غیر ارادی بدن او اقدام به عمل دفع کند و مواد مخدر از بدن او خارج شود.

۲_۱: معده
در این روش مقداری بین بیست تا ۵۰ گرم مواد مخدر در لایه های متعدد پلاستیک، مشمع، کاندوم، کیسه فریز و… قرار داده شده و با چسب برق و حرارت آب بندی شده می شود. سپس آنرا به عسل آغشته می کنند و می بلعند. بسته به توان فیزیکی زندانی و تجربه ی او تعداد این بسته ها می تواند بیشتر شود. راهکارهای مقابله ی زندان با این روش هم همانند روش بالا است.
٣-۱: سنگ – قلاب
سخت ترین و حرفه ای ترین روش حمل مواد مخدر در بدن، روش «سنگ قلاب» است. اجرای این شیوه از هر کسی ساخته نیست و فقط زندانی حرفه ای و خاص از آن استفاده می کنند. در این روش بین ده تا صد گرم مواد مخدر پس از آب بندی شدن داخل یک بادکنک ضخیم قرار داده شده و سر آن گره زده می شود. یک نخ را به سر بادکنک گره می زنند و سر دیگر آنرا به یک مونجوق (یک مهره ی فوق العاده کوچک) می بندند. بادکنک توسط زندانی بلعیده می شود و مونجوقی که با نخ به بادکنک وصل است در یک عمل فوق العاده سریع و حرفه ای به داخل بینی کشیده می شود و گیر می کند. بادکنک از تریق این نخ در داخل معده زندانی معلق باقی می ماند و حتی با تخلیه دادن زندانی نیز دفع نمی شود.
مسئولان زندان به رقم اطلاع از این حقه هیچ روشی برای تشخیص و مقابله با آن ندارند و فقط به این دلخوش هستند که تعداد اندکی از زندانیان توانایی و تخصص لازم برای اجرای آنرا دارند
۴_۱: دماغی
از این روش بیشتر برای ورود هروئین و مواد مخدر نرم استفاده می شود. مقداری ماده ی مخدر را در یک آب بندی بسیار نرم قرار می دهند و آنرا با فشار به داخل بینی خود می کشند. موادی که از این طریق این روش وارد زندان می شود بیشتر برای مصرف زندانی در همان قرنطینه است.
۵_۱: حلقی
در این روش سه تا پنج گرم ماده ی مخدر آب بندی شده و توسط زندای تا گلو پائین داده می شود اما از بلعیدن آن جلوگیری می کند. این روش نمی تواند طولانی مدت باشد و بیشتر برای مصرف مواد در خود قرنطینه استفاده می شود. تعدادی از زندانیان که به دادگاه می روند هم از این روش برای ورود مواد به زندان استفاده می کنند.

۶_۱: زیر پوستی
در این روش زندانیان قدیمی و حرفه ای با تیغ جراحی اقدام به جدا کردن پوست بعضی از نقاط بدن خود (مانند باسن، زیر بغل و …) و ایجاد یک فضای جیب مانند می کنند و با تخت کردن ماده ی مخدر آنرا زیر پوست خود جاسازی می کنند. معمولا زندانیان فربه می توانند به راحتی از این شیوه استفاده کنند.

۲: ملاقات حضوری و دادگاه
زندانی در مواقعی که به ملاقات حضوری یا دادگاه می رود با بستگان خود ارتباط برقرار می کند. بعضی از خانوده ها به رقم بازرسیهای دقیق با خود مقداری مواد مخدر به داخل زندان می آورند و با وجود حضور و نظارت ماموران در طول ملاقات حضوری و یا دادگاه در همان دیدار کوتاه به زندانی می دهند. زندانی نیز سریع آنرا می بلعد و چون زندانی بعد از دادگاه و یا ملاقات حضوری به بند قرنطینه نمی رود به راحتی آنرا با خود به داخل زندان می آورد.

٣: ملاقات شرعی
این شیوه یکی از کثیف ترین راه های ورود مواد مخدر به داخل زندان است. متاسفانه به دلیل بیماریهای جنسیتی جامعه ایران مواد مخدری که از این طریق وارد زندان می شود قیمت بالاتری دارد!
طبق قوانین اسلامی زندانیان متاهل اجازه دارند یک بار در ماه به مدت ۱۲ ساعت با همسران خود به صورت خصوصی ملاقات داشته باشند. برای این کار در زندانها اتاق یا سوئیت های کوچکی در نظر گرفته شده است.
همسران زندانیان معتاد به دلیل ترس و یا دلسوزی تسلیم فشارهای شوهران خود شده و با جاساز کردن مواد مخدر در آلت جنسی خود در طول ملاقات شرعی در داخل زندان آنرا از بدن خود خارج می کنند. زندانی مواد را در بدن خود جاسازی کرده و از آنجا که بعد از ملاقات شرعی فقط ۱۲ ساعت در قرنطینه نگهداری می شوند به راحتی آنرا وارد زندان می کند.

۴: البسه و لوازم ارسالی از خانواده
بستگان درجه یک زندانی حق دارند برای زندانی لباس، پتو، فلاسک و اشاء اینچنینی تهیه کرده و به مقامات زندان تحویل دهند. به رقم بازرسی های شدید و باز کردن وسایل و پاره کردن لباسها و … باز هم بعضی از بستگان زندانیان که خود سابقه دار هستند مواد مخدر را در این وسایل جاساز کرده و به دست زندانی می رسد.

ب: نود درصد از طریق زندان بانان و مسئولین زندان
حجم اصلی مواد مخدر از طریق مسئولان زندان به دست زندانیان می رسد. زندان بانان به دلیل پائین بودن حقوق دولتی و مسئولان بالاتر زندان برای به دست آوردن پول زیاد اقدام به قاچاق گسترده ی مواد مخدر به زندان می کنند. هیچ یک از زندان بانان و ماموران زندان هنگام ورود و خروج بازرسی نمی شوند و آزادانه می توانند در محوطه ی داخلی زندان تردد کنند. ۱۰۰% قرصهای روانگردان و قرصهایی نظیر متادون و ترامادول از طریق کامندان وارد زندان می شود. حداقل ۹۰% کل مواد مخدری که در زندان مصرف می شود از طریق زندان بانان و مسئولین زندان به راحتی آب خوردن وارد زندان می شود.
مصرف و خرید و فروش مواد مخدر در زندان توسط زندانی «خلاف زندان» * محسوب شده و به ازای هر گرم مواد مخدر یک سال به محکومیت زندانی افزوده می شود و به این مقدار یک تا دو سال زندان تنبیهی اضافه نیز افزوده می شود. موادی مانند هروئین و شیشه و کراک در صورتی که بیش از ۲۰ تا ۴۰ گرم باشد توسط دادگاه انقلاب با مجارات اعدام روبه رو می شود. زندانیانی که در رابطه با مصرف یا خرید و فروش مواد مخدر در زندان توسط مسئولین زندان دستگیر میشوند معمولا توسط شورای طبقه بندی زندان برای یک ماه به سلول انفرادی *فرستاده می شوند و اگر در حین بازداشت با مامورین زد و خرد داشته باشند به شدت با کابل و شلاق کتک می خورند تا تنبیه شوند اما کارمندان در صورت رو شدن فعالیت قاچاقشان برای یک تا دو سال به یک زندان دیگر انتقال داده می شوند و برخورد دیگری با آنها صورت نمی گیرد. درست به همین دلایل است که مواد مخدر در زندان بسیار گرانتر از بیرون زندان فروخته می شود و مقادیر کلی مواد مخدر توسط زندان بانان و مسئولین زندان به داخل زندان قاچاق می شود.
در بعضی از زندانها هر گرم تریاک که رایج ترین ماده ی مخدر مورد استعمال زندانهای ایران است به قیمت بیست هزار تومان یعنی بیش از ۲۰ برابر قیمت آن در خارج از زندان فروخته می شود. یعنی ۱۰۰ گرم تریاک ۲ میلیون تومان و یک کیلوگرم از آن ۲۰ میلیون تومان قیت دارد. هر گرم هروئین ۱۱۰ هزار تومان و هر گرم شیشه ۱۶۵ هزار تومان خرید و فروش می شود. این ارقام به قدری وسوسه کننده است که هر زندانبان و مسئولی را برای بدست آوردن «پول راحت» تحریک می کند.
کارمندان سازمان زندانها معمولا به صورت گروهی اقدام به قاچاق مواد مخدر به داخل زندان می کنند تا جایگاه خود را محکم کنند. زندان بانان مواد مخدر خود را در دستشویی، حمام، سالن ورزش و دیگر اماکن زندان به زندانیان قدیمی و مورد اعتماد خود می دهند تا برای آنها بفروشند و در این میان زندانی نیز به اندازه ی مصرف خود از مواد استفاده کرده و همیشه از حمایت زندان بانان برخوردار است.
در خرید عمده زندانیان با تلفن و یا در ملاقاتهای خود از بستگان خود می خواهند به شماره حساب شخص ثالثی پول واریز کنند و کارمندان زندان بعد از تایید واریز پول اقدام به تحویل مواد مخدر به زندانی می کنند.
در موارد جزئی زندانیان به دلیل نبودن پول در زندان (هر زندانی یک عدد کارت اعتباری داخلی به نام «ثمین کارت» دارد که با آن از فروشگاه های زندان خرید و فروش می کند) از کارت تلفن، سیگار و … برای داد و ستد (زد و بند) مواد مخدر استفاده می کنند.
به رقم مراقبتهای ۲۴ ساعته و تعدد دوربینهای مدار بسته و دوربینهای دوپا (مخبران) زندانیان همیشه یک قدم از قانون جلوتر بوده و به دلیل دست داشتن مسئولین زندان در قاچاق مواد مخدر با حمایت مردان قانون دست به قانون شکنی می زنند. مسئولان دادستانی به خوبی ازدست داشتن ماموران زندان در توزیع مواد مخدر آگاه بوده و هر از گاهی با جابه جایی آنان سعی می کنند نظم کاری آنها را به هم بزنند که این شیوه ی مقابله ی بسیار کودکانه ای در مقابل مافیای قدرتمند مواد مخدر در زندانها است.
به دلیل نبود یا کمبود امکانات فرهنگی _ تفریحی _ آموزشی (کتابهای کتابخانه معمولا کتابهای مذهبی هستند و فقط روزی ۲ ساعت در ۵ روز از هفته امکان استفاده از سالن ورزش وجود دارد)، قرار بازداشتهای موقت طولانی و طولانی بودن زمان رسیدگی به پرونده ها، صدور احکام فله ای زندان و طویل المدت بودن احکام زندان ، حمایت نشدن خانوده ی زندانیان (به خصوص زندانیان متاهل)، رفتار بد مسئولان زندان، عدم فعالیت جدی و تاثیرگذار واحد مددکاری زندان و نمایشی بودن این واحد، محروم بودن بسیاری از زندانیان از امکان مرخصی و ده ها دلیل دیگر زندانیان زیر فشار خرد کننده ی زندانیان چاره ای جز پناه بردن به مواد مخدر برای رهایی از فشار های روحی و روانی ندارند. در زندان تفریحی به جز سیگار کشیدن، چای خوردن، دروغ گفتن، مصرف مواد مخدر، قمار و لواط وجود ندارد و مصرف مواد مخدر سالم ترین تفریح بعد از چای خوردن و سیگار کشیدن است.

***
توضیحات:
* آب بندی: برای آنکه مواد مخدر با بزاق، اسید معده و مدفوع بدن آغشته نشود همیشه باید در لایه های عایق چنان پیچیده شود که امکان نفوذ آب و دیگر مواد به آن امکان پذیر نباشد. معمولا از کیسه های فریزر و کاندوم برای عایق کردن مواد مخدر استفاده می کنند و با پلاستیک و چسب برق آنرا محکم می پوشانند تا بتوانند آنرا بالا آورده یا دفع کنند و پس از باز کردن بسته بندی، خشک و قابل استفاده باشد.
* قرنطینه: بندی مجزا از بندهای عمومی زندان که زندانی بعد از هر خروجی از کلید (آخرین مرز فضای داخلی زندان) باید برای اطمینان از به همراه نداشتن مواد مخدر مدتی را در آنجا سپری کند و تخلیه بدهد. حمام رفتن، سیگار کشیدن، تلفن زدن، همراه داشتن وسیله و تقریبا هر کاری به جز خوابیدن در قرنطینه ممنوع است. در مواردی که مسئولان زندان قصد فشار به یک زندانی سیاسی را داشته باشند یا بخواهند زندانی سیاسی را از فضای عمومی زندان جدا کنند او را به قرنطینه تبعیید می کنند.
بند قرنطینه به دلیل خمار بودن بسیاری از زندانیان و نیز خوراندن روغن کرچک به زندانیان معمولا بسیار کثیف و متعفن است چرا که زندانیان مدام در آن با تلاطم دستگاه گوارش روبه رو هستند و تقریبا هر روز تعدادی در بند قرنطینه خود را خراب می کنند به این دلیل تمام ظرفها، موکتها، پتوها و … به شدت آلوده است.
*خلاف زندان: وقتی کسی یک زندانی محسوب بشود (حتی اگر در مرخصی باشد) تخلف او از قانون خلاف زندان محسوب می شود و اشد مجازات ممکنه برای او در نظر گرفته می شود. به دلیل اینکه جرم در زمان زندانی بودن فرد صورت گرفته است احکام خلاف زندان شامل هیچ گونه تخفیف، عفو و بخششی نمی شود.
*سلول انفرادی: سلول های انفرادی بندها و بازداشتگاه های غیر امنیتی از نظر پارامترهای بهداشتی فقط و فقط یک تعبیر حقیقی و درست دارد: سگدانی

https://akhbar-rooz.com/?p=9928 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x