جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یخ زدن رئال در پامیلونا؛ طوفان مسی؛ عاطفه رضایی در بین ۱۰ کاندیدا

نازک بین: کمیته برگزاری بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس، اعلام کرد ۵۵ پروژه جدید پاریس حمایت مالی خواهند شد. بیش از هزار پروژه از سراسر فرانسه طرح‌هایی را ارائه دادند که نمونه‌هایی از ورزش را به عنوان ابزاری برای تأثیرات اجتماعی به نمایش می‌گذاشتند.
برنامه‌های ارائه شده توسط آژانس ملی ورزش، کمیته برگزاری پاریس ۲۰۲۴، کمیته ملی المپیک، پارالمپیک و ورزش فرانسه برای بودجه مورد بررسی قرار گرفت. براساس طرحی با عنوان (Impact 2024) ۵۵ پروژه کمک ۱.۷ میلیون یورویی دریافت خواهند کرد. به دلیل تعدد برنامه‌های ارائه شده ۱۰۲۴ پروژه دیگر توسط این طرح انتخاب خواهند شد. امیدوارند این طرح بتواند به طور منظم در آستانه المپیک و پارالمپیک پاریس تکرار شود تا همچنان نشان دهد که طبق گفته برگزارکنندگان، ورزش یک اهرم قدرتمند برای پایداری و سلامتی است. اما در ارتباط با کمیته بین المللی المپیک و موضوع قانون ۵۰ منشور المپیک، نظر سنجی از ورزشکاران برای لغو و یا اصلاح قانون ۵۰ منشو ر المپیک انجام شد و بیشتر ورزشکاران خواستار اصلاح قانون شدند. به نقل از Inside the games، بسیاری از ورزشکاران خواستار تغییر یا لغو قانون ۵۰ منشور المپیک شده بودند. این قانون می گوید هیچ نوع تظاهرات یا تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی در هیچ  مکانی در بازی های المپیک مجاز نیست. توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک نیز اعلام کرده بود المپیک نباید به بازار تظاهرات تبدیل شود. کمیسیون ورزشکاران IOC نظرسنجی گذاشت واز المپین ها و ورزشکاران نخبه برای شرکت در این نظرسنجی دعوت کرد تا نظر خود را در مورد این قانون بگویند. این نظر سنجی روز گذشته به پایان رسید.در این نظر سنجی، بیشتر ورزشکاران قانون ۵۰ را کاملاً یا تا حدودی ناعادلانه دانستند اما فقط ۳۹ نفر خواستار لغو آن شدند. ۹۸ورزشکار اصلاحات را توصیه کردند، در حالی که ۸۱ نفر اعلام کردند قانون ۵۰ باید همانطور که هست باقی بماند. کمیسیون ورزشکاران IOC امیدوار است به زودی نظر خود را در مورد قانون ۵۰ منشور المپیک نهایی کند. 

عاطفه رضایی در بین ۱۰کاندیدا

سایت جهانی فوتسال پلنت در ادامه معرفی نامزد برترین‌های هر بخش از فوتسال جهان در سال ۲۰۲۰، اسامی ۱۰ نامزد برترین مربی تیم باشگاهی زنان جهان را معرفی کرد که نام عاطفه رضایی، سرمربی تیم مس رفسنجان در آن دیده می‌شود. تمور الکبروف سرمربی MFK نورمانوچکای روسیه، کریستیانه دسوزا سرمربی تابائوی برزیل، اسکردا سرمربی لئوآس برزیل، جولیو دلگادو سرمربی دپورتیوو بورلای اسپانیا، یوشیتاکا کامیکوبو سرمربی نیشینومیای ژاپن، ماسیمیلیانو نری سرمربی سیتا دی‌فالکونارای ایتالیا، پدرو انریکس سرمربی بنفیکای پرتغال، الکساندر راتیچ سرمربی بوداستار اوکراین و آندرس سانس سرمربی اتلتیکو ناوارکارنروی اسپانیا، سایر نامزدهای بهترین سرمربی برتر تیم باشگاهی بانوان جهان به شمار می‌روند.

فینال جذاب جام اتحادیه میان مورینیو و گواردیولا

هفته اول سال ۲۰۲۱ به پایان رسید و هواداران فوتبال می‌توانند منتظر یک فینال فوق‌العاده در سال جدید باشند. با پیروزی ۲ بر صفر چهارشنبه شب منچسترسیتی برابر منچستریونایتد در نیمه‌نهایی جام اتحادیه، پپ گواردیولا در فینال با رقیب قدیمی‌اش، ژوزه مورینیو روبه‌رو می‌شود که یک شب قبل با برد مشابه تاتنهام برابر برنتفورد دسته دومی راه خود را به سوی فینال پنجم اردیبهشت هموار کرده بود. این دو در بیشتر سال‌های دهه قبل سلطه نادری بر این جام پیدا کرده‌اند به نحوی که از سال ۲۰۱۴ یا سیتی قهرمان این جام شده یا مورینیو. آخرین مربی که قبل از دوقطبی شدن قهرمانی این جام توانسته آن را ببرد، مایکل لادروپ است که با پیروزی ۵ بر صفر سوانزی برابر برادفورد در سال ۲۰۱۳ قهرمان شد. سیتی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ با مانوئل پیگرینی و در سه سال گذشته با گواردیولا به عنوان قهرمانی رسیده در حالی که مورینیو در سال ۲۰۱۵ با چلسی و در سال ۲۰۱۷ با منچستریونایتد فاتح این جام شده است. حالا برای این فینال انگیزه‌های خاصی دارند، یا سیتی قهرمان می‌شود و گواردیولا با چهار جام رکورددار مشترک در کنار مورینیو می‌شود یا آقای خاص با پنج قهرمانی، مقتدرانه و به تنهایی پرافتخارترین مربی این رقابت‌ها لقب می‌گیرد. مورینیو هنوز نتوانسته برای تاتنهام جام بگیرد ‌-البته نباید او را به خاطر ناکامی فصل قبل سرزنش کرد، در واقع آخرین بار که تیم شمال لندن به جامی رسیده در سال ۲۰۰۸ با همین جام و با مربیگری هری ردنپ بوده- و گواردیولا تا به حال جام قهرمانی لیگ قهرمانان را برای مالکان پرتوقع سیتی به دست نیاورده اما هر کدام که برنده شوند می‌توانند ادعا کنند در هر سال کامل، حداقل یک جام معتبر به دست آورده‌اند، کاری که قبلاً‌ هم کرده‌اند.

تا به امروز مورینیو و گواردیولا در ۲۴ بازی به عنوان مربی رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند، در انگلیس و اسپانیا، که سهم گواردیولا ۱۰ برد و سهم مورینیو ۷ برد بوده است. با توجه به اینکه بازی دو تیم در لیگ برتر برای ۲۵ بهمن برنامه‌ریزی شده، فینال جام اتحادیه بیست و ششمین دیدار دو مربی بزرگ ایبریا خواهد بود و این یعنی هر یک از این دو برای دیگری پرتکرارترین رقیب به شمار می‌روند. آیا گواردیولا بردهایش را به عدد ۱۱ می‌رساند یا ژوزه آمارش را برابر رقیب قدیمی بهبود می‌بخشد و امیدوار می‌شود که در آینده‌ای نزدیک این اختلاف را از بین ببرد؟ وزن تاریخ ‌-یا حداقل سال‌های اخیر- به نفع منچسترسیتی سنگینی می‌کند که در هفت سال گذشته پنج بار قهرمان شده. سیتی گواردیولا تنها دومین تیمی است که سه قهرمانی متوالی دارد، رکورددار لیورپول است که در سال‌های ۱۹۸۴-۱۹۸۱ چهار قهرمانی پیاپی در این جام به دست آورده و در واقع با هشت قهرمانی در این جام رکورددار است در حالی که سیتی با هفت قهرمانی در رده دوم قرار دارد و تیم گواردیولا با قهرمانی در اردیبهشت در کنار لیورپول قرار می‌گیرد.

روند فوق‌العاده سیتی در جام اتحادیه از ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ و پیروزی مقتدرانه ۴ بر یک برابر ساندرلند در دور سوم جام اتحادیه شروع شد. تیم گواردیولا در واقع چهار باخت و یک تساوی داشته اما جز یکی همه آنها در بازی رفت یا برگشت دیدارهای نیمه‌نهایی بوده که در نهایت با صعود این تیم به پیروزی این تیم انجامیده است. وقتی روند پیروزی‌های این تیم شروع شده، ۱۶ بازی را برده‌اند و در مجموع در این ۲۱ بازی ۵۰ گل زده‌‌ و ۱۳ گل خورده‌اند.

در طرف دیگر این معادله، ژوزه مورینیو قرار دارد که هرگز در فینال جام اتحادیه شکست نخورده و هر چهار بار که به این بازی آمده، پیروز بوده است، سه بار با چلسی در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ و یک بار با منچستریونایتد در سال ۲۰۱۷. یک واقعیت دیگر هم درباره مورینیو وجود دارد، مربی نامدار پرتغالی که سه هفته دیگر ۵۸ ساله می‌شود، در فصل دوم هر پنج تیمی که در آنها مربیگری کرده حداقل یک قهرمانی به دست آورده و اگر بخواهد این رکورد از دستش نرود، باید برابر رقیب قدیمی به پیروزی برسد.هر اتفاقی که در این بازی بیفتد و هر کدام از این دو مربی خاص که به عنوان قهرمانی برسد، یک فصل جدید در کتاب رقابت‌های بزرگ مربیگری در فوتبال شکل می‌گیرد.

منبع: ESPN

فوتبال لیگهای معتبر اروپا

بایرن لورکوزن درجریان رقابت های هفته پانزدهم بوندسلیگای آلمان با نتیجه تساوی یک بر یک مقابل وردربرمن متوقف شد و به طور موقت در جایگاه سوم جدول رده بندی این رقابت ها باقی ماند. شاگردان «پیتر بوش» در این دیدار که در ورزشگاه «بای آرنا» برگزار شد از پس شاگردان «فلورین کوفت» برنیامده و به کسب تساوی برابر این تیم با خوش شانسی بسنده کردند. آنان با قبول این تساوی ۲۹ امتیازی شده و موقتا تا مشخص شدن نتیجه دیدار تیم های بورسیا دورتموند و لایپزیک دراین جایگاه باقی خواهند ماند. ابتدا «عمر توپراک» مدافع ترکیه ای وردربرمن برای این تیم گلزنی و تیمش را پیش انداخت  اما «لودویک آگستینسون» مدافع سوئدی این تیم با گلی که در دقیقه ۸۰ به اشتباه درون دروازه خودی جای داد مانع از پیروزی تیمش شد و بازی را به سود حریف به تساوی کشاند. سبزها و سفیدها با کسب یک امتیاز این دیدار  ۱۵ امتیازی شده و با یک پله صعود به رده سیزدهم جدول هجده تیمی بوندسلیگا صعود کردند.  این نتیجه درحالی برای بایرلورکوزن بدست آمد که بایرن مونیخ صدر نشین مغلوب مونشن گلادباخ شد و این فرصت را برای سایر مدعیان فراهم آورده بود تا  فاصله خود با صدر جدول را کمتر کنند.در دیگر دیدار جذاب هفته پانزدهم فرایبورگ با ۵ گل کلن را مغلوب کرد.اما جالب ترین نتیجه را شالکه کسب کرد. این تیم ریشه دار که تا پیش از این دیدار با ۴ امتیاز در قعر جدول قرار داشت امشب نخستین پیروزی خود را پس از گذشت چهارده هفته از شروع  این رقابت ها بدست آورد و  ۷ امتیازی شد.

در سایر دیدارهای همزمان نیز این نتایج بدست آمد:

ماینتس صفر – اینتراخت فرانکفورت ۲

یونیون برلین ۲ – وولفسبورک ۲

بایرن مونیخ صدر نشین در دیدار آغازین این هفته برابر بورسیا مونشن گلاباخ با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد.این دومین ناکامی باوارایی ها در این فصل از رقابت های بوندسلیگا است. شاگردان «هاینس دیتر فلیک» در هفته دوم با نتیجه ۴ بر یک مغلوب هافن هایم شده بودند.

دورتموند با شکست لایپزیگ، صدرنشینی بایرن مونیخ را تداوم بخشید

شاگردان ادین ترزیچ با برتری مقابل لایپزیگ، فرصت این تیم برای صعود به صدر جدول بوندس‌لیگا را سوزاندند تا بایرن مونیخ در صدر جدول باقی بماند. تیم فوتبال لایپزیگ در آخرین دیدار از روز دوم هفته پانزدهم بوندس‌لیگای آلمان، میزبان دورتموند بود که با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد. الکساندر سوئرلوث در دقیقه ۹۰ تنها گل لایپزیگ را به ثمر رساند و جیدون سانچو در دقیقه ۵۵ و ارلینگ هالند در دقایق ۷۱ و ۸۴ برای زنبورها گلزنی کردند. شاگردان یولیان ناگلسمان که با شکست دورتموند می‌توانستند به صدر جدول بوندس‌لیگا صعود کنند، از باخت شب گذشته بایرن مونیخ بهره نبردند و با ۳۱ امتیاز، در رتبه دوم جدول باقی ماندند. دورتموند هم با ۲۸ امتیاز، به جایگاه چهارم جدول رقابت‌ها صعود کرد.

صعود قاطعانه لسترسیتی به دور چهارم

در ادامه بازی‌های دور سوم از جام حذفی فوتبال انگلیس، تیم فوتبال لسترسیتی موفق شد میزبان دسته اولی خود تیم استوک‌سیتی را با نتیجه پرگل ۴ بر صفر شکست دهد و راهی مرحله بعدی شود.جیمز جاستین در دقیقه ۳۴، مارک آلبرایتون در دقیقه ۵۹، آیوزه پرس در دقیقه ۷۹ و هاروی بارنز در دقیقه ۸۱ گل‌های این بازی را به ثمر رساندند تا لسترسیتی بازی را به صعود خود به پایان برساند.همزمان با این بازی چند دیدار دیگر هم برگزار شد که نتایج مهمترین آنها به شرح زیر است:

شفیلد یونایتد ۳ – بریستول راورز ۲
بورنموث ۴ – اولدهام اتلتیک یک
برنلی یک  – میلتون کینس دونز یک
*برنلی در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۳ پیروز شد
استیونج صفر – سوانزی ۲
بلکپول ۲ – وست‌بروموویچ ۲
*بلکپول در ضربات پنالتی با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری رسید.
کوئینزپارک‌رنجرز صفر – فولام

پیروزی پُرگل بارسلونا با درخشش مسی و گریزمان

لیونل مسی در ورزشگاه لوس کارمنس برای دومین بازی متوالی توانست دبل کند و نشان داد که به بهترین فرم خود نزدیک تر از همیشه شده است. در ابتدای فصل به نظر می رسید که با توجه به مخالفت باشگاه بارسلونا با جدایی لیونل مسی این بازیکن انگیزه چندانی برای حضور در ترکیب بلوگرانا ندارد اما فوق ستاره آرژانتینی رفته‌رفته با عملکرد خود به همه این حرف و حدیث‌ها پایان داد.

                                     شادی جالب فرزند مسی پس از گل پدر با ضربه آزاد

مسی دوباره به فرم فوق العاده خود بازگشته و نمایش‌های درخشانی را در ترکیب باشگاه کاتالانی ارائه داده است؛ تا جایی که حالا او دوباره به یکی از اصلی ترین گزینه های کسب جایزه پیچیچی تبدیل شده است

عملکرد خیره کننده فوق ستاره آرژانتینی در دیدار بارسلونا مقابل گرانادا نیز ادامه داشت. مسی تنها به ۴۵ دقیقه زمان احتیاج داشت تا نشان دهد که هنوز هم تعیین کننده ترین بازیکن بارسلونا محسوب می‌شود چرا که او موفق شد دو بار برای تیمش گلزنی کند تا نشان دهد که به بالاترین حد آمادگی خود رسیده است. او همچنین با دو گلی که به ثمر رساند، تعداد گل های خود در رقابت‌های لالیگا را به عدد ۱۱ افزایش داد تا به تنهایی صدرنشین جدول گلزنان شود. آنتوان گریزمان در دقایق ۱۲ و ۶۳ و لیونل مسی در دقایق ۳۵ و ۴۲، گل‌های شاگردان رونالد کومان را به ثمر رساندند. خسوس وایخو در دقیقه ۷۸ مسابقه از زمین اخراج شد تا گرانادا، ۱۰  نفره به بازی ادامه دهد. بارسلونا با این پیروزی، ۳۴ امتیازی شد و به رتبه سوم  جدول لالیگا صعود کرد. گرانادا هم با ۲۴ امتیاز در جایگاه هفتم جدول ماندنی شد. لیونل مسی هم با دو گلی که در این مسابقه به ثمر رساند، ۱۱ گله شد و به صدر جدول بهترین گلزنان فصل رسید.

یخ زدن رئال در پامیلونا

رئال‌مادرید در دیدار خارج از خانه مقابل اوساسونا که زیر بارش برف برگزار شد به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل نرسید. به گزارش ایرنا؛ بامداد یکشنبه از هفته هجدهم لیگ فوتبال باشگاه‌های اسپانیا، تیم رده نوزدهمی اوساسونا در پامپلونا میزبان رئال‌مادرید مدافع عنوان قهرمانی بود که این بازی با تساوی صفر بر صفر به اتمام رسید.این دیدار در حالی برگزار شد که بارش برف در دو روز اخیر موجب یخ‌زدگی زمین چمن شده بود و همین مساله تاثیر زیادی بر کیفیت بازی تیم‌ها داشت. همچنین در نیمه دوم، بازش برف شدت گرفت و کار را دشوارتر کرد. در نیمه نخست این دیدار، اوساسونا عملکرد بهتری داشت و میهمان پرآوازه‌اش را مجبور به عقب‌نشینی کرد. این تیم حتی ۲ مرتبه در آستانه گلزنی نیز قرار گرفت. در نیمه دوم تیم تحت هدایت «زین‌الدین زیدان» به خودش آمد و بازی بهتری را به نمایش گذاشت اما در نهایت نتوانست به گل دست یابد. رئال‌مادرید که در رده دوم است با این تساوی به امتیاز ۳۷ رسید و اوساسونا هم ۱۵ امتیازی شد. هم اکنون اتلتیکومادرید با ۳۸ امتیاز و سه بازی کمتر نسبت به رئال، صدرنشین است. پیش از این، بارسلونا با درخشش «لیونل مسی» و «آنتوان گریژمان» که هر کدام ۲ گل به‌ثمر رساندند در زمین گرانادا به برتری چهار بر صفر دست یافت و ۳۴ امتیازی شد. سه‌ویا با حساب سه بر دو، سوسیداد را شکست داد. همچنین بازی اتلتیکو مادرید با بیلبائو به دلیل بارش برف سنگین، لغو شد.

تیم فوتبال آث‌میلان با برتری خانگی برابر تورینو، جایگاه خود در صدر جدول رده‌بندی سری آ را تثبیت کرد. بامداد یکشنبه از هفته هفدهم لیگ فوتبال باشگاه‌های ایتالیا، میلان در ورزشگاه «سن‌سیرو» به مصاف تورینو رفت و به برتری دو بر صفر دست یافت. این برتری موجب شد تا روسونری به امتیاز ۴۰ رسیده و همچنان صدرنشین جدول باشد. «رافائل لیائو» و «فرانک کسیه» برای میزبان در این دیدار گلزنی کردند. میلان که در دیداری قبلی خود مقابل یوونتوس شکست خورده بود تا نخستین باخت فصل را تجربه کند با کسب این پیروزی مقابل تورینو، توانست ضمن جبران ناکامی دیدار قبلی، همچنان مدعی اصلی قهرمانی باشد. پیش از این دیدار، جنوا با دو گل از سد بولونیا گذشت و آتالانتا با نتیجه چهار بر یک در زمین بنونتو برنده شد.

در بازی دیگر از هفته هفدهم سری A ایتالیا، تیم فوتبال آتالانتا موفق شد میزبان خود تیم فوتبال بنونتو را با نتیجه ۴ بر یک شکست دهد. در این بازی یوسیپ ایلیچیچ در دقیقه ۳۰، رافائل تولوی در دقیقه ۶۹، دووان زاپاتا در دقیقه ۷۱ و لوئیز موریل در دقیقه ۸۶ برای آتالانتا گلزنی کردند و مارکو سائو در دقیقه ۵۰ تنها گل بنونتو را به ثمر رساند. آتالانتا با این نتیجه نهمین پیروزی در شانزدهمین بازی‌اش را کسب کرد و با ۳۱ امتیاز به رده چهارم جدول صعود کرد. بنتونتو هم با ۲۱ امتیاز در رده دهم جدول باقی ماند.

یک کشتی‌گیر ایرانی دیگر در آستانه اعدام

مهدی علی‌حسینی، کشتی‌گیر فرنگی‌کار اندیمشکی در آستانه اجرای حکم اعدام قرار گرفته است. این ورزشکار در سال ۱۳۹۴ در جریان یک درگیری در استان خوزستان به اتهام قتل بازداشت و سپس به قصاص محکوم شده است. طبق گفته بستگان و نزدیکان مهدی علی‌حسینی، حکم اعدام این کشتی‌گیر فرنگی‌کار حرفه‌ای که بیش از ۵ سال است به علت اتهام قتل در زندان بسر می‌برد، در طول روزهای آینده اجرا خواهد شد. این ورزشکار از سوی دادگاه‌های جمهوری اسلامی به قصاص محکوم شده است. مهدی علی‌حسینی ۲۹ سال سن دارد و متولد شهر دزفول است. گفته می‌شود که خانواده مقتول در حال حاضر در مورد بخشش این ورزشکار رضایت نداده است. اما در روزهای اخیر برخی از چهر‌ه‌های برجسته کشتی ایران برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام و جلب رضایت خانواده مقتول، فعال شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=100370 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x