پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۰۲۰؛ سال سیاه پناهجویان، مهاجران و آوارگان

۲۰۲۰؛ سال سیاه پناهجویان، مهاجران و آوارگان در اروپا

سال ۲۰۲۰، سال سخت و غم انگیزی را برای پناهجویان و مهاجران رقم زد و آن ها را با چالش های فزاینده ای از جمله خطر روزافزون ابتلا به کرونا در اردوگاه های پرجمعیت، کمبود امکانات درمانی- بهداشتی، گرفتار شدن در مرزها بدلیل محدودیت های تردد و هدف جرایم سازمان یافته قرار گرفتن، مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا؛ با بحران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰، پناهجویان، مهاجران و آوارگان شرایط طاقت فرسایی را تجربه کردند؛ آن ها که برای گریز از سختی ها و تنگناهای موطن خود به امید سرنوشتی بهتر روانه دیار دیگری شده اند، همه گیری کووید ۱۹ که جهانیان را متاثر کرده، آن ها را به مراتب با شرایط تلخ تر و بغرنج تری مواجه کرده است. به اذعان سازمان ملل، هزاران نفر در سراسر جهان، به دلیل محدودیت های تردد ناشی از گسترش کرونا، بدون دسترسی به مراقبت های بهداشتی، اغلب در مناطق مرزی گرفتار شده اند.

در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت)، سازمان ملل هشدار داد که اردوگاه های پرجمعیت می توانند دلیل آلودگی گسترده پناهجویان، مهاجران و دیگر افراد آواره به کووید۱۹ باشد و  وضعیت اسفناکی را برای آن ها رقم زند.

در بیانیه منتشره به طور مشترک از سوی آژانس های سازمان ملل متحد از جمله آژانس مهاجرت سازمان ملل، آژانس پناهندگان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، تاکید شده است بسیاری از مهاجرانی که در شهرک ها، اردوگاه ها، پناهگاه های موقت یا اقامتگاه های شلوغ زندگی می کنند، دسترسی کافی به خدمات بهداشتی، آب آشامیدنی و مراقبت های بهداشتی ندارند.

 سازمان ملل در بیانیه خود با ابراز نگرانی از وضعیت پناهجویان و مهاجران در بازداشتگاه ها افزود: با توجه به عواقب مهلکی که همه گیری کووید ۱۹ به دنبال خواهد داشت، این افراد باید فورا آزاد شوند.

به نوشته تارنمای رسمی سازمان ملل؛ یک پناهنده عراقی که به همراه همسر و سه فرزندش سفری طولانی و طاقت فرسا به بوسنی و هرزگوین در اروپا داشته، بیان کرد: ما برای نجات جان خود، برای فرار از جنگ از خانه خود گریختیم و اکنون با بحران شیوع کرونا روبرو شده ایم.

وی افزود: ما در طول مسیر، دستگیر، بازجویی و بازداشت شدیم و شرایط سرد و خطرناک زمستانی را متحمل شدیم.

تارنمای رسمی سازمان ملل خاطرنشان کرد: اگرچه آژانس مهاجرت سازمان ملل با استقرار ایستگاه های مراقبت های بهداشتی، آموزش کارکنان و ساکنان در مورد ایمنی و تعطیلی آشپزخانه های جمعی برای جلوگیری از تجمع افراد، تلاش کرده است تا از شیوع کووید ۱۹ در میان ساکنان مراکز خود جلوگیری کند؛ با این حال، حفظ ایمنی و سلامتی در اردوگاه های دیگر، به ویژه در کشورهای در حال توسعه دشوارتر است.

آژانس مهاجرت سازمان ملل در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) اعلام کرد که تیم های این آژانس از مهاجران در مناطق بیابانی غرب، مرکز و شرق آفریقا که بدون طی مراحل قانونی اخراج شده یا از سوی قاچاقچیان رها شده و به دلیل محدودیت های مسافرتی ناشی از شیوع کرونا امکان جا به جایی ندارند؛ حمایت کرده است.

تارنمای سازمان ملل افزود: با بحرون شیوع کرونا، صدها هزار نفر با از دست دادن شغل و منبع درآمد خود، مجبور شدند صدها کیلومتر را برای بازگشت به روستاهای محل زندگی خود طی کنند و برخی در این راه جان خود را از دست دهند. در هند، تعداد زیادی از کارگران مهاجر که در ماه آوریل مجبور به ترک شهرهای محل کار خود شدند، دامن گیر فقر و تنگدستی شدند.  گزارش ها و تصاویر همچنین نشان می داد که برخی مهاجران به دلیل نقض قوانین قرنطینه، از سوی نیروهای امنیتی، مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

در این راستا، میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از وضعیت نا امید کننده پناهچویان، مهاجران و دیگر افراد آواره در بحبوحه شیوع کرونا، از دولت ها خواست در اقدامات مقابله با کووید ۱۹،  امنیت و حقوق مهاجران را رعایت کنند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان اعلام کرد که به دنبال اعمال محدودیت های کرونایی در هندوراس، السالوادور و گواتمالا، جرایم سازمان یافته ای همچون اخاذی، قاچاق مواد مخدر و خشونت جنسی با افزایش قابل توجهی رو به رو شده است.  

در سال ۲۰۱۹، خشونت ها در منطقه نزدیک به ۷۲۰ هزار نفر را  مجبور به ترک خانه های خود کرد؛ با ظهور همه گیری کووید ۱۹ در آمریکای مرکزی، گروه های جرایم سازمان یافته با توسل به روش های ناپدید شدن های اجباری، قتل و تهدید به مرگ، از اقدامات قرنطینه و محدودیت های ایجاد شده، سوء استفاده کرده تا مردم محلی را مجبور به تبعیت از خود کنند.

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت که محدودیت های تردد ناشی از شیوع کرونا، دسترسی به کسانی که به کمک و محافظت نیاز دارند را دشوار کرده و همچنین کسانی که برای گریز از شرایط سخت خود نیاز به مهاجرت دارند،  برای تامین امنیت خود، با چالش های فزاینده ای روبرو کرده است.

در پایان یک سال سیاه برای کسانی که مجبور به ترک خانه، کشور و خانواده خود شده اند، روز جهانی مهاجران در ۱۸ دسامبر، فرصتی مغتنم برای تأکید بر سهم مهم مهاجران و پناهندگان در جوامع در سراسر جهان بوده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مهاجران تصریح کرد: سهم مهاجران در پاسخگویی به بحران کرونا، مراقبت های بهداشتی- درمانی و تامین مایحتاج زندگی به خصوص در افراد مسن، نادیده انگاشته شده است.

وی تاکید کرد: آن ها جزء لاینفک جوامع ما بوده و باید در راس اقدامات و مراقبت های درمانی- بهداشتی مقابله با شیوع کرونا قرار گیرند.

https://akhbar-rooz.com/?p=99443 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x