غزّه
همه از تو حرف می زنند
در تلویریون
اینترنت
سایت های ریز و درشت
بالاترین
پایین ترین
فیس بوک
کودکانت را به نمایش می گذارند
خونین، پاره پاره و رنگارنگ
راست یا دروغ
بازار مکاره ای شده است
همه از تو سوژه ای می سازند
خبرنگارها ، فیلم سازها
عکاس ها
مارکت ها همچنان از تو سود می برند
و دیکتاتورها به سلامتی تو شراب قرمز می نوشند
و من
هزاران فرسنگ از تو دورتر
در آتلانتای جورجیا
امریکای قدرتمند
فنجان قهوه ای در دست
در خنکای مطبوع اتاقم
در نیم روز داغ تابستان
برای تو و بی پناهی زنان و کودکانت شعر می نویسم.
تراژدی است
نه غزه؟
کاش تو را به خود رها می کردیم.
مهین خدیوی
۱۲ جولای ۲۰۱۴
درنگی در شعری از مهین خدیوی تحت عنوان «غزه» (۳)
«غزه»
مهین خدیوی
(۱۲ جولای ۲۰۱۴)
درنگی
از
ربابه نون
۱
غزّه
همه از تو حرف می زنند
در
تلویریون
اینترنت
سایت های ریز و درشت
بالاترین
پایین ترین
فیس بوک.
کودکانت را به نمایش می گذارند
خونین، پاره پاره و رنگارنگ
راست یا دروغ.
این اولین شعری است که ما از مهین خدیوی می خوانیم و قصد تأمل بر روی مفاهیم آن داریم.
مهین خدیوی
جهان و مافیها
را
با
دو چشم
می بیند
و
نه
با
یک چشم.
به همین دلیل،
دعاوی مورد نظر را به رشته تردید می کشد
و
حقیقت آنها را زیر علامت سؤال قرار می دهد:
راست یا دروغ.
این دقت مهین خدیوی
فی نفسه
ستایش انگیز است
و
کسب این دقت
سؤال نگیز.
چرا و به چه دلیل
مهین خدیوی با بقیه شعرا و ادبا فرق دارد؟
باید در روند تحلیل دیگر اشعار او به این سؤال، جواب پیدا کنیم.
این برخورد مهین خدیوی
اما راسیونالیستی و رئالیستی است.
چون ذهن توده های میلیاردی مسلمان
نسبت به ستمی که بر میلیون ها کودک خلق یهود در اردوگاه های فئودالیستی و فاشیستی رفته است،
به کلی بیگانه است.
حتی
بدتر.
بی تفاوت است.
چون زباله هیتلر تحت عنوان «نبرد من» در این طویله های فئودالی، به زر خرید و فروش می شود
و
پر خواننده ترین و پرفروش ترین زباله ها ست.
این بدان معنی است که ذلت خلق یهود،
برای این جماعت کودن و کور،
امری طبیعی، عقلی و منطقی است.
به همین دلیل
حتی
ترور کودکان خلق یهود در همین منطقه،
تماتیزه نمی شود.
فقط
کودکان لبنان و غزه و فلسطین
آلت دستی برای تحریک احساسات ساده لوحان مسلمان،
قرار داده می شود
که
جزو ضایعات جانبی جنگ با تروریسم فوندامنتالیستی است.
هولوکاست یا شوآ
به کشتار دستهجمعی و نسلکشی نزدیک به یازده میلیون نفر،
به ویژه شش میلیون یهودی اروپایی
به بهانه های نژادی، مذهبی و ملی
در طی جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی
و
از ۱۹۴۱ تا انتهای ۱۹۴۵
در اردوگاههای مرگ آلمان نازی، اطلاق میشود.
این البته یک روی مدال ماجرا ست.
روی دیگر مدال،
رستاخیز قهرمانانه و قهرآمیز خلق یهود
از
خاکستر هولوکاست
است.
از خلقی سر به زیر و ستمکش،
خلقی مقاوم و مبارز و سلحشور تشکیل یافته است.
خلقی فخر انگیز.
ادامه دارد.
شاهکاری سرشته به طنز و طعنه
عمر شاعر دراز باد
تا
اشعار بیشتری بسراید که ممد حیات باشند و مفرح ذات