جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رتردام – هلند – محمود زهرایی

دومین قسمت از جشنواره بین المللی فیلم رتردام از تاریح دوم تا  ششم ژوئن به صورت مجازی و فیزیکی برگزار شد. دراین بخش از فستیوال بر خلاف بخش نخست که در تاریخ یکم تا هفتم فوریه و فقط به صورت مجازی ، برگزار شده بود، علاقه مندان با انجام تست کرنا و ضوابط سحتگیرانه، قادر به حضور در سالن های سینما بودند.

در این فستیوال نسخه های باز سازی شده فیلم های کلاسیک ایران، و همچنین دو فیلم کوتاه و سه فیلم بلند ازکارگردانان جوان به نمایش درآمد. حضور زنان در این بخش از فستیوال با ارائه دو فیلم، چشم گیر بود.

فیلم گنجینه های گوهر ساخته ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۴، فیلم گوزن ها ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۵۵ و فیلم شطرنج باد ساخته محمد رضا اصلانی در سال ۱۳۵۵ ، در بخش ویژه فستیوال به نمایش در آمد.

ابر بارانش گرفته ساخته مجید برزگر، پسر به کارگردانی نوشین معراجی، سکوت از امیر علی نوایی، یک تصویر، دو برداشت ساخته ساناز سهرابی (محصول مشترک ایران و کانادا) دیگر فیلم های ایرانی حاضر در این جشنواره بین المللی فیلم بودند.

فیلم میترا ساخته کاوه مدیری که در بخش نخست جشنواره نیز حضور داشت، در این بخش هم به نمایندگی از کشور میزبان، هلند به نمایش گذاشته شد.

سمیعی رئیس بانک مرکزی با اجازه و تایید محمد رضا شاه، فیلمبرداری از جواهرات بانک مرکزی را به فیلمبردار برجسته، ابراهیم گلستان، سپرد.

این فیلم که مرور تاریخ پادشاهان سیصد سال اخیر ایران است، بعد از ساخت مورد اصابت سانسور بیرحمانه ساواک قرار گرفت و بقول کارگردان آن، زیر و رو شد و به جز یکباری که برای شاه نمایش داده شد، هیچ اکران عمومی نداشت. فیلم با نشان دادن زندگی عشایر و صحنه هایی از فقر مردم عادی شروع میشود و با نماهای زیبا و چشم نواز، تک تک جواهرات و اشیا نفیس را، در میان آهنگ متن زیبای حسین دهلوی، به نمایش در می آورد. متن فاخر  گلستان بر روی این فیلم، شکوه تصویرهای خیره کننده فیلم را صد چندان می کند؛ هرگز درخشش الماس تضمین زنده ماندن ملت نشد. این سنگها نشانه نعمت نبود. و بالاخره فیلم با این فراز زیبا و گزنده به پایان می رسد؛ گنجینه های گوهر دیروز تبدیل گشته است به تضمین پول مملکت. امروزه ثروت یعنی غنای زنده زاینده. امروز قدرت یعنی تفکر انسان.

فیلم گوزنها با بازی خیره کننده و ماندگار هنرپیشه توانا، بهروز وثوقی، از جمله فیلم های کلاسیک این بخش از فستیوال رتردام بود. در پایان اکران فیلم، بخش سانسور شده فیلم نیز به نمایش در آمد. آقای کیمیایی در پیام تصویری که به فستیوال فرستاده بود، از دخالت ساواک و تغییراجباری سناریوی پایانی فیلم، سخن گفت. در نسخه اصلی فیلم، قدرت که در محاصره ماموران ساواک و پلیس است، سید را که برای صحبت با او وارد خانه شده، به خیانت و آدم فروشی متهم میکند و او را مورد اصابت گلوله قرار می دهد و خود تسلیم پلیس می شود. قدرت سپس متوجه اشتباه برداشت خود در مورد سید میشود  وقول میدهد اگر از زندان بیرون آمد، چبران کند.

فیلم شطرنج باد اولین فیلم بلند محمدرضا اصلانی، درسال ۱۳۵۵در فستیوال فیلم تهران نمایش داده شد و دیگر هیچگاه نمایش داده نشد. این فیلم به خاطر  نمایش صحنه معاشقه دو زن در فیلم، مورد مناقشه منتقدین آنزمان و عدم نمایش عمومی، شد. داستان فیلم در اوایل قرن گذشته شمسی و در خانواده ای اشرافی رخ می دهد. وقتی بزرگ خانواده فوت میکند، بین وارث فلج او خانم کوچولو با بازی فخری خوروش و ناپدریش اتابک،  با بازی محمد علی کشاورز و برادر زاده های ناپدری و دایه و کنیز، بر سر تصاحب خانه و ثروت مناقشه در می گیرد. فیلم با محوریت دو زن، خانم کوچولو با بازیگری فخری خوروش و کنیز با بازیگری شهره آغداشلو و استفاده از شیدا قرچه داغی به عنوان آهنگ ساز فیلم و نمایش صحنه عشق بازی خانم کوچولو و کنیز، نشان دهنده نگاه فمینیستی کارگردان است. بازیگری، فیلمبرداری ، کارگردانی و دیالوگ فیلم، خیره کننده و بی نظیر است.

 مجید برزگر بعد از ۲۰۱۲ و فیلم پرویز، اینبار با فیلم  ابر بارانش گرفته، در جشنواره فیلم رتردام شرکت کرده است. او در پیام تصویری که برای فستیوال فرستاده بود، این فیلم را نوعی کند و کاو فلسفی در مقوله مرگ و زندگی، معرفی کرد. اما بعید است بیننده بعد از مشاهده این فیلم طولانی با سکانسهای کند و بعضا غیر ضروری، درکی درست، آنگونه که مورد نظر کارگردان است، از مفهوم مرگ و زندگی، پیدا کند. ابر بارانش گرفته که نام آن، تداعی کننده شعر خانه ام ابریست اما ابر بارانش گرفته، نیما یوشیج است،  سوژه ای

ناب را دنبال میکند که متاسفانه در رساندن پیام خود به تماشاگر ناموفق است. سارا با بازیگری نازنین احمدی،  پرستار جوان و با تجربه ای است که  به بیمارانش کمک میکند تا آرام شوند حتی آنها که امیدی به زندگی ندارند. او به حدی در این کار پیش می رود که حتی بدون تقاضای بیمار، نوعی مرگ خودخواسته را برای بیمارانش، اجرا میکند. در نیمه دوم فیلم که قسمت اصلی فیلم هم هست، سارا برای پرستاری از پیرمرد کمایی به شمال می رود.

او درآنجا و در مواجهه با این بیمارکه پزشکان حدث میزنند تا یک هفته دیگر زنده نخواهد بود، دچار دریافت های احساسی، غیرعلمی و حتی خرافه ای میشود و برای زنده نگهداشتن بیمارش، با خانواده بیمارو پزشک معالج، وارد درگیری و مجادله میشود. سکانس پایانی فیلم و با نمایش المنتی خرافی تاسفی کامل برای تماشاچی بود.   

جنایت بی دقت ساخته شهرام مکری، که با توجه و در متن قرار دادن یک واقعه دردناک تاریخی یعنی آتش زده شدن سینما رکس آبادان درزمان قیل از انقلاب و کشته شدن بیش از چهارصد تماشاجی، ساخته شده، فیلمی است  تو در تو، با تغییر و جلو و عقب کردن المنت های زمان و مکان. این فیلم رئالیستی که ترکیبی از سورئالیسم را هم در خود دارد، با نشان دادن صحنه های غیرضروری و طولانی، فیلم را سنگین و تماشاچی را سر در گم میکند.

فیلم پسر اولین فیلم بلند نوشین معراجی، رویتگر تنهایی و وابستگی انسانها و تلاش بیهوده برای رهایی ار آن است.

این جشنواره روز یکشنبه ۶ ژوئن با فیلم اختتامی poupelle of  chimney town به کار خود پایان داد.

خبرنگار آزاد – محمود زهرایی

https://akhbar-rooz.com/?p=115539 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی اخوان
2 سال قبل

نقد و تحلیل جالب و جدیدی بود

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x