جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

محاکمۀ حمید نوری به اتهام کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ آغاز شد

امروز دهم اوت سال ٢٠٢١ در ساعت ٩ و ١٥ دقیقه صبح محاکمۀ یکی از مقامات سابق جمهوری اسلامی، حمید نوری، به اتهام شرکت در اعدام هزاران زندانی سیاسی در ایران در سال ١٣٦٧ در دادگاه استکهلم آغاز شد

امروز دهم اوت سال ٢٠٢١ در ساعت ٩ و ١۵ دقیقه صبح محاکمۀ یکی از مقامات سابق جمهوری اسلامی، حمید نوری، به اتهام شرکت در اعدام هزاران زندانی سیاسی در ایران در سال ١٣۶٧ در دادگاه استکهلم آغاز شد. این اولین بار است که یک دادگاه صالح بین‌المللی به پروندۀ این جنایت رسیدگی می‌کند.

به گفتۀ دادسرای سوئد، حمید نوری، شصت ساله، متهم است که پیرو فتوای روح‌الله خمینی به طور عامدانه شمار بالایی از زندانیان سیاسی ایران را در این سال به قتل رسانده است. در این دادگاه بی سابقه که تا آوریل ٢٠٢٢ به درازا خواهد کشید دهها نفر در حضور متهم در دادگاه شهادت خواهند داد.

به گزارش ار. اف. ای. دادگاه استکهلم با اتکاء به صلاحیت بین‌المللی خود حمید نوری را که در سال ١٣۶٧ دستیار دادستان در زندان گوهردشت کرج بوده به اتهامات “جنایات جنگی” و “قتل” محاکمه می‌کند. این دادگاه بین‌المللی در تاریخ مناسبات دو کشور  ایران و سوئد و همچنین رسیدگی به پروندۀ کشتار زندانیان سیاسی تابستان و پائیز سال ١٣۶٧ بی سابقه است به ویژه این که یکی از سه شخصیت کلیدی این “جنایات” ابراهیم رئیسی، هم اکنون رئیس جمهوری اسلامی ایران، است. رئیسی متهم به عضویت “در کمیتۀ سه نفره مرگ” است که به دستور روح‌الله خمینی جهت اعدام هزاران زندانی سیاسی ایران در پایان جنگ ایران و عراق تشکیل شد. ابراهیم رئیسی بدون انکار نقش خود در این اعدام‌ها، اقدام خود را “دفاع از حقوق انسان‌ها و امنیت” معرفی کرده است.

دادستان دادگاه سوئد حمید نوری را به مشارکت در اعدام گستردۀ زندانیان سیاسی بر اساس عقاید و اعتقادات آنان و همچنین مخالفت‌شان با دولت دینی ایران متهم کرده است. به گفتۀ وکیل سوئدی متهم، حمید نوری این اتهامات را رد کرده است. در جریان محاکمه دست کم سی شاکی خصوصی مرکب از قربانیان و بستگان آنان و شاهدان عینی در دادگاه شهادت خواهند داد.

رادیو فردا نیز از مقابل این دادگاه گزارش داده است، همزمان با شروع دادگاه، ده‌ها نفر از مخالفان جمهوری اسلامی از صبح روز سه‌شنبه در برابر ساختمان دادگاه در استکهلم، پایتخت سوئد، تجمع کرده و با نصب عکس قربانیان کشتار ۶۷ اعتراض خود را به حکومت جمهوری اسلامی ابراز کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات قضایی سوئد نوشته است که دادگاه روز سه‌شنبه اولین دادگاهی است که برای افراد دخیل در کشتار ۶۷ تشکیل می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=122354 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x