۳۱ خرداد ۱۳۶۰، اعدام «شاعر خلق» سعید سلطان پور

در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ سعید سلطان‌پور، شاعر، نمایشنامه‌‌نویس، کارگردان تئاتر و عضو کانون نویسندگان ایران، که در شب عروسی‌اش توسط ماموران حکومت ربوده شده بود، پس از دو ماه شکنجه‌‌ به جوخه‌ی اعدام سپرده شد.



خبرهای بیشتر را در تلگرام اخبار روز بخوانید

https://akhbar-rooz.com/?p=158624 لينک کوتاه

4.3 6 رای ها
امتياز بدهيد!
نظری بنويسيد
Notify of
guest
8 نظرات
جديدترين
قديمی ترين بيشترين آرا
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات
(رویا نمینی) Roya Namini
(رویا نمینی) Roya Namini
چهارشنبه, ۱ تیر, ۱۴۰۱ ۰۵:۴۴

ببخشید ولی میخواهم رک و صریح باشم ، میفرمایید شاعر خلق ، اولا شما از کدام خلق حرف میزنید بعدهم اگر من را که به خاطر زن بودنم نصفه نیمه به حساب میایم در ردیف انسانهای صاحب حق میدانید، میشود بگویید این چطور شاعر خلقی است که من ِ خلق تا حالا تو ویرانه ی ایران اسمشو نشیندم؟ خیال نکینین دیشب به دنیا اومدم نه من متولد ۱۳۷۵ هستم و مدرک کارشناسی در ادبیات روسی دارم خلاصه اینکه خیالات شما بنیادی ترین سبب بدبختی نسل منه.

کیا
کیا
چهارشنبه, ۱ تیر, ۱۴۰۱ ۱۷:۳۳

این شاعر را چون شما نمی‌شناسید دلیل بر بی خلقی اش نیست بلکه نشان از اختناق داخل کشور است ،شاید اکنون شانس شناختن ایشان و امسال ایشان را با تحصیلات بالایتان را بدست آورده اید ، پس کوشش کن !

(رویا نمینی) Roya Namini
(رویا نمینی) Roya Namini
پنجشنبه, ۲ تیر, ۱۴۰۱ ۱۸:۲۹
پاسخ  کیا

اقا یا خانم محترم ، (بی خلقی بودن) یعنی چه؟! میخواهید بگویید ( دلیل بر خلقی نبودنش…) ! چنین اند خلق باوران و خلق سازان… قدری بیشتر در گفتن و نوشتن دقت کنید. وگرنه با همین سر سری گفتن هاست که به ولایت کثافت فقیه اری گفته ایم…

کیا
کیا
پنجشنبه, ۲ تیر, ۱۴۰۱ ۲۳:۳۴

خوب حالا بر خلقی.
متاسفم که من مانند شما تسلط کافی بر ادبیات کشورم ندارم ، ولی شما متوجه شدید که منظورم چیست ، چون فارسی زبان روانیست و با جابجایی یک حرف و یا کلمه معنی جمله چندان تغییر نمی گند مگر قصد حال گیری باشد.

کهنسال
کهنسال
چهارشنبه, ۱ تیر, ۱۴۰۱ ۲۱:۴۴

نوشته اید: “خیالات شما بنیادی ترین سبب بدبختی نسل منه.
حدودا ۸۵%   زنان و مردانی که باعث “بدبختی” نسل شما شدند در زمان حکومت داعشی اسلامی و ۱۰% آنان نیز در زمان سلسله پهلوی قتل عام شدند ( تا قبل از زمان تولد شما در سال ۱۳۷۵) که تک تک آنان انسانهای فداکار؛ آگاه و صادقی بودند. دلایل بدبختی نسل جدید را جای دیگری جستجو کنید
 من هم صاحب همسر و دو دختر (تقریبا همسن شما) هستم که همگی در رشته های فنی- مهندسی درس خوانده و نه تنها به خاطر زن بودن نصفه نیمه به حساب نمی آیند بلکه هر کدام یکی و نصفی هستند.
 امیدوارم همیشه شاد و خوشبخت بوده و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار باشید .

(رویا نمینی) Roya Namini
(رویا نمینی) Roya Namini
پنجشنبه, ۲ تیر, ۱۴۰۱ ۱۷:۳۵
پاسخ  کهنسال

نمیدانم کهنسال اقا یا خانم است من اما زنم ، متولد اردبیل ، پدرم اصلا اهل نمین است و در مهاباد بزرگ شده و در تبریز تحصیل کرده و زندگی میکنم. این منم واضح و بی پرده و شما ی کهنسال حتی از بکار گیری اسم خود که ادعای ازادی و دختران یکی و نصفه دارید پنهانکاری میکنید! کتابخانه ی پدر شریف و ژحمتکش واقعی من پر است از این حرفهای خرواری صنار! و اینک همزیر بار ان کتابها و ان ادبیات تو خالی شاملویی و چربکی و گشاده دهانی های خود و همرزمان دوره جوانی اش، وهم زیر اوار حکومت اسلامی ما دارد جان میکند و من فریاد میزنم که زنم و نصفه نیمه ! تا در ایران نباشی نمیتوانی درک کنی! حالا شما ها که توانسته اید و خواسته اید و رفته اید و دارید هوای ازاد اروپا و امریکا را تنفس میکنید و ودکا و ویسکی و شراب و نان و پنیر و کباب و استک …. ارزان و فراوانتان بر قرار است برای ما از خلق و ادبیات خرواری صنار حرف میزنید…. باور کنید اینجا کسی برای لا طایلاتی ازین قبیل هیچ ارزشی قایل نیست.
از طلا بودن پشیمان گشته ابم
مرحمت فرموده مارا مس کنید
خلق بی خلق …شاعرش هم پیشکش شما

کهنسال
کهنسال
پنجشنبه, ۲ تیر, ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵

منهم یک زنم مثل شما. یادش به خیر بهار۵۹ در شهر مهاباد بودم چه زیبا ومتاسفانه محروم. مرا یاد شهرستان سراب و بخش دوزدوزان انداختید . گردنه سایین که در زمستان همیشه
کولا ک بود. شهرستان نیر که در تابستان ۵۹ گرگ به گله گوسفندان زد! گردنه زیبا و معمولا مه آلود حیران در جاده آستارا در فصل بهار!! . چه زیباست سرعین و آبگرم هایش (بخصوص گامیش گلی ) و آب گازدار ویلا دره. به نظر میرسد فامیل هستیم .
من و شوهرم در کنار دریاچه قله سبلان عکس هم داریم. سالها قبل از تولد شما همشهریهای فراوانی را در زندان تبریز و اردبیل از دست دادیم  (سال سیاه و خونین ۱۳۶۰)
یادشان گرامی. سعید سلطانپور شاعر انقلابی هم آخر تابستان همین سال اعدام شد .
حالا که با ادیبان روسی آشنایی . با شاعران ایرانی هم آشنا شو. چنان پدری چنین دختری؟  
گفتی اروپا . خیلی از کسانی که اینجایند مصداق این بیت هستند :
ما بدین در نه پی حشمت وجاه آمده ایم
از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم  
ما خانمها بیشتر از آقایان حقمان پایمال میشود. من و شوهرم در دهه ۶۰ زندگی هم کار میکنیم . شراب و کباب و….. آواز دهل شنیدن از دور خوش است .   
اینجا هم مزد بگیر هستیم و کار و کار و کار اما با شرایط “بهتری” استثمار می شویم.
عجله داشتی و عصبی و اشتباه تایپی فراوان . 

کهنسال
کهنسال
سه شنبه, ۳۱ خرداد, ۱۴۰۱ ۱۹:۳۷

در تابستان ۱۳۵۵ کتاب : “نوعی از هنر نوعی از اندیشه” این نویسنده و هنرمند انقلابی را که جلد سفید داشت در تهران تهیه و خواندم . سعید سلطانپور در تابستان ۱۳۵۷ و بعد از آزادی از زندان به خارج آمد و در شهر لندن کمیته ای به نام “از زندان تا تبعید” تشکیل داد و به همراه بخشهای مختلف دانشجویان کنفدراسیون در راهپیماییهای وسیعی که برپا میشد شرکت داشت. یاد و خاطره عزیز او و تمامی جان باختگان سالهای بعد از قیام ۵۷ و به خصوص دهه ۶۰ گرامی باد. به امید سرنگونی جنایتکاران حکومت اسلامی .

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

آرشيو اسناد اپوزيسيون ايران

تبليغات خود را می توانيد اينجا نشان دهيد
تبليغات خود را می توانيد اينجا نشان دهيد
8
0
اگر در مورد اين مقاله نظری داريد، لطفا کامنت بگذاريدx

آگهی در ستون نبليغات

آگهی های دو ستونه: یک هفته ۱۰۰ یورو، یک ماه ۲۰۰ یورو آگهی های بیش از ۳ ماه از تخفیف برخوردار خواهند بود

حساب بانکی اخبار روز

حساب بانکی اخبار روز: int. Bank Account Number IBAN: DE36 3705 0198 0026 0420 36 SWIFT- BIC: COLSDE33XXX نام دارنده حساب: Iran-chabar نام بانک: SparkasseKoelnBonn Koeln- Germany

Read More

آگهی در ستون تبليغات

آگهی یک ستونه یک هفته ۷۵ یورو، یک ماه ۱۵۰ یورو آگهی های بیش از ۳ ماه از تخفیف برخوردار خواهند بود

حساب بانکی اخبار روز

int. Bank Account Number IBAN: DE36 3705 0198 0026 0420 36 SWIFT- BIC: COLSDE33XXX نام دارنده حساب: Iran-chabar نام بانک: SparkasseKoelnBonn Koeln- Germany

Read More

آگهی ها در لابلای مطالب برای يک روز

یک ستونه: ۲۰ یورو دو ستونه: ۳۰ یورو سه ستونه: ۵۰ یورو

حساب بانکی اخبار روز

int. Bank Account Number IBAN: DE36 3705 0198 0026 0420 36 SWIFT- BIC: COLSDE33XXX نام دارنده حساب: Iran-chabar نام بانک: SparkasseKoelnBonn Koeln- Germany

Read More