تبلیغات دولت ایران برای مقابله با زنان «کمحجاب یا بیحجاب» افزایش یافته و شماری از مقامات این کشور از محدود شدن خدمات اجتماعی برای زنان خبر می دهند.
شماری از کنشگران اجتماعی و مدنی با انتشار بیانیهای از زنان مخالف حجاب اجباری در ایران خواستند تا در روز ۲۱ تیر که از سوی دولت این کشور به عنوان روز «عفاف و حجاب» نامیده شده است، بدون داشتن حجاب در اماکن عمومی حضور پیدا کنند.
تاریخ این فراخوان ۲۱ تیر اعلام شده است. روزی که دولت ایران به مناسبت روز «حجاب و عفاف» برنامههای گستردهای برای تبلیغ حجاب اجباری درنظر گرفته است.
بر اساس بیانیه این کنشگران اجتماعی، تعیین روزی با نام حجاب و عفاف، «تنها بهانهای برای نشانهگذاری جدید سرکوب بیشتر مردم و به طور خاص زنان ایرانی است.»
این بیانیه که به امضای بیش از ۱۲۰ تن از فعالان حقوق زن و کنشگران مدنی رسیده است، تصریح میکند: «نامگذاری یک روز با عنوان حجاب و عفاف، آن هم بعد از چهل و اندی سال شکست آشکار تجربه حجاب اجباری و جرمانگاری آن، تنها و تنها نشانه خالی بودن دست حکومت ایران در برابر مبارزه زنان علیه این تحمیل است.»
حامیان این کارزار و شمار زیادی از کاربران رسانههای اجتماعی نیز با هشتگ #حجاب_بی_حجاب اعلام کردهاند که در این روز، حجاب خود را در اماکن عمومی از سر بر میدارند.
در هفتههای گذشته و همزمان با نزدیکشدن به روز ۲۱ تیر، تبلیغات دولت ایران برای مقابله با زنان «کمحجاب یا بیحجاب» افزایش یافته و شماری از مقامات استانی این کشور از محدود شدن خدمات اجتماعی برای زنانی خبر دادهاند که به گفته آنها حجاب کافی ندارند.
اسماعیل رحمانی، معاون دادستان مشهد در همین زمینه گفته بود، خدمات بانکی و اداری به زنانی که حجاب را رعایت نمیکنند، ارائه نمیشود و حتی به گفته او، از ورود این زنان به مترو جلوگیری خواهد شد.
استاندار فارس و فرماندار بوشهر نیز در اظهاراتی مشابه، از محدودیتهای گسترده علیه زنان در ادارات دولتی و بانکها خبر داده بودند.
امامان جمعه این کشور که توسط علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی منصوب میشوند، در بخشی از اظهارات خود در خطبه روز جمعه گذشته، مقامات این کشور را به برخورد شدیدتر با «بدحجابان» توصیه کردند.
برخی از ناظران بر این باورند که حاکمیت با تمرکز بر موضوع حجاب اجباری، بهدنبال اجرای «بیسروصدای» طرح موسوم به «صیانت» برای افزایش محدودیتها در دسترسی مردم به اینترنت است.
در همین راستا، شماری از رسانههای این کشور در روز گذشته، تصویری از نامه رئیس «قرارگاه عفاف و حجاب» وزارت کشور منتشر کردند که او از یکی از مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته بود تا برای «جلوگیری از افزایش بیبند و باری در جامعه» روند فیلترینگ هوشمند را تسریع دهد.
سایت «انتخاب» در همین زمینه افزوده است، دولت با اجرای طرح «حجاب و عفاف»، بهدنبال اجرای طرح صیانت در سکوت خبری است.
روزنامه شرق هم با انتشار یادداشتی، دولت ایران را به فرار از مسئولیت متهم کرده و افزوده است، مشکل اصلی این کشور، معیشتی و اقتصادی است و مسئولان این کشور «در پی بیسرانجامی مذاکرات برجامی، با موضوعات دیگر بهدنبال عبور از کنار مسئولیتها هستند.»
در مقابل نیز عدهای دیگر بر این باور هستند که مقامات دولتی در ایران، موضوع حجاب اجباری را سرآغازی برای دیگر مطالبات اساسی مردم ایران میدانند و از همین جهت، سرکوب زنان را یکی از اولویتهای خود تعریف کردهاند.
به گفته این دسته از ناظران، ناتوانی حکومت در اجرای طرح حجاب اجباری، مردم را به مخالفت گستردهتر با نظام جمهوری اسلامی و حضور در خیابانها تشویق خواهد کرد.
منبع:العربیه
یکی از تحریف های تاریخی که متاسفانه رژیم اسلامی توانست جا بیاندازد علت رویداد ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد مشهد است . رژیم ادعا می کند که مردم مسلمان مشهد در اعتراض به قانون کشف حجاب به خیابان ها ریختند و ارتش رضا شاه انها را به شهادت رساند . دقت زیادی نمی خواهد که بیبینیم قانون کشف حجاب در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۱۴ از مجلس گذشت و به اجرا در امد .و کودک خردسال هم می فهمد که اعتراض کنندگان نمی توانستند در تیرماه به قانونی اعتراض کنند که در دی ماه تصویب شد. علت شورش ارتجاعی ۲۱ تیر ۱۳۱۴ نه اعتراض به کشف حجاب بلکه به این بخش نامه ی شهربانی بود که از این پس همه ی مراسم دینی و مجالس ختم باید با تعیین زمان و مکان به اطلاع شهربانی ها و کلانتری ها برسد و مجوز دریافت کند . اخوند شارلاتان و غوغاگری بنام بهلول این ماجر را دستمایه کرد و بلوا براه انداخت و فریاد وا اسلاما سر داد چون شهربانی از عهده ی کنترل غوغا برنیامد ارتش مداخله کرد و چون غوغاییان ارام نگرفتند شورش را با سرکوب خواباند . تا انجا که من می دانم هیچ یک از مراجع شیعه در ان زمان فتوایی علیه این قانون ندادند.
متاسفانه دوستان نگارنده هم در دام این تحریف افتادند.