چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مطالبه حق پوشش اختیاری باید با مطالبه ی رفع تمام اشکال تبعیض و ستم بر زنان پیوند بخورد- سیمین کاظمی

حذف قانون حجاب اجباری به بخش آشکار تبعیض جنسیتی پایان می دهد که قطعا از منظر حقوق زنان یک گام به جلو خواهد بود، اما تضمینی وجود ندارد که صرفاً حذف این قانون حجاب، به رفع سایر اشکال تبعیض و ستم...

حذف قانون حجاب اجباری به بخش آشکار تبعیض جنسیتی پایان می دهد که قطعا از منظر حقوق زنان یک گام به جلو خواهد بود، اما تضمینی وجود ندارد که صرفاً حذف این قانون حجاب، به رفع سایر اشکال تبعیض و ستم جنسیتی کمک کند. از این رو مطالبه حق پوشش اختیاری باید با مطالبه بزرگتر زنان یعنی رفع تمام اشکال تبعیض و ستم بر زنان پیوند بخورد

آنچه بر سر مهسا امینی آورده اند، وجدان جمعی را به شدت آزرده کرده و احساساتی مثل اندوه و خشم را در جامعه برانگیخته است. به طوری که بسیاری سکوت دربرابر مرگ او را همدستی با مسببان می دانند از این رو به آن واکنش نشان می دهند. یکی از واکنش ها بریدن مو توسط زنان است که نشان دهنده بزرگی این درد و مصیبت جمعی و تاثیر آن بر روح و وجدان جامعه است. بریدن گیس یا مو در مناطقی از ایران و بخصوص فرهنگ های کردی و لری بخشی از آیین سوگ بوده که زنان در مرگ عزیزان به جا می آورده اند و به تدریج و احتمالا بعد از اصلاحات ارضی منسوخ شد. این کنش سنتی دلالت بر اندوه و ناامیدی شدید بعد از مرگ متوفی داشت. گیس بریدن زنان بعد از مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه حجاب، دو معنای همزمان دارد: از طرفی اندوه عمیق و ناامیدی زنان را نشان می دهد که شباهتی با همان کنش سنتی دارد، از طرفی کنشی از سر خشم و اعتراض به ستمی است که بر سر موضوع حجاب بر زنی مظلوم و بیگناه روا داشته شده است. این کنش را می توان یک کنش اعتراضی سیاسی زنان به مداخله حکومت در حق انتخاب پوشش تلقی کرد.

مداخله حکومت در پوشش، تنها یکی از اشکال ستم جنسیتی است که بر زنان اعمال می شود. اما عیان ترین و آشکارترین شکل تبعیض جنسیتی هم هست. یعنی در حالیکه سایر اشکال تبعیض ممکن است پنهان باشند ولی مداخله و کنترل پوشش زنان به شکل آشکار و گاه به شیوه های خشن و تحقیرآمیز جلوی چشم جامعه صورت می گیرد. در واقع حجاب به معیاری برای تقسیم بندی زنان از نگاه حکومت تبدیل شده و میزان اطاعت و تسلیم سوژه زنانه نسبت به حکومت با آن سنجیده می شود. حکومت حجاب را به معیار امتیاز دادن به زنان تبدیل کرده و بر اساس حجاب و اطاعت به زنان پاداش می دهد یا آنها را محروم می کند. چنین سیاستی برای بخش بزرگی از جامعه کنونی ایران تبعیض آمیز و غیر قابل قبول و است و در مقابل آن مقاومت می شود. حذف قانون حجاب اجباری به بخش آشکار تبعیض جنسیتی پایان می دهد که قطعا از منظر حقوق زنان یک گام به جلو خواهد بود، اما تضمینی وجود ندارد که صرفاً حذف این قانون حجاب، به رفع سایر اشکال تبعیض و ستم جنسیتی کمک کند. از این رو مطالبه حق پوشش اختیاری باید با مطالبه بزرگتر زنان یعنی رفع تمام اشکال تبعیض و ستم بر زنان پیوند بخورد.

منبع: تلگرام نویسنده

https://akhbar-rooz.com/?p=169625 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
peerooz
peerooz
1 سال قبل

“از این رو مطالبه حق پوشش اختیاری باید با مطالبه بزرگتر زنان یعنی رفع تمام اشکال تبعیض و ستم بر زنان پیوند بخورد”. نقل قول از نتیجه پایان مقاله.

لطفا “قاچ زین را بگیر, تاخت و تاز پیشکش”. مساله و فرصتی که فوت شد قتل بانویی در “عنفوان شباب” جهت عدم مراعات حجاب و “پوشش اسلامی” است و تنها راه مبارزه در این مورد عدم مراعات “پوشش اسلامی” توسط بانوان در فردای جنایتی بود که حتی رئیسی هم تلویحا عذر خواسته و گشت ارشاد متوقف شده بود.  

میگویند “قربان قتلی که یک شب از وقوع آن گذشته باشد”. اکنون رژیم مانند گذشته مدعی برخورد با “ناامنی و اغتشاش” و خون این عزیز پایمال شده است. در تمام ویدیو های تظاهرات تنها یک دختر بی حجاب دیده میشود. چرا؟ نمیدانم. شاید مردم هنوز “مسلمانند” و یا اینکه هنوز کارد به استخوان نرسیده.

peerooz
peerooz
1 سال قبل
پاسخ به  peerooz

سایت بی.بی.سی. به طرز گسترده تری تظاهرات ایران و سوزاندن روسری و بانوان بی حجاب را گزارش میدهد. امید که این روش عمومیت یافته و همه گیر شود. Better Late Than Never.

https://www.bbc.com/persian

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x