پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نخستین عقب نشینی: دو فرمانده کشتار در زاندان برکنار شدند

در آستانه ی چهارمین جمعه ی خونین زاهدان، شورای تامین سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای اعلام کرد فرمانده انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر از سمت‌های خود برکنار شدند.

براساس این گزارش، شورای تامین سیستان و بلوچستان گفته است برکناری این دو نفر در پی حوادث روز ۸ مهر سال جاری صورت گرفته است.

تصمیم شورای تامین استان در آستانه نماز جمعه امروز در زاهدان اعلام شده است. در همین حال گزارش ها و تصاویر دریافتی حاکی است ستون های طولانی نیروهای امنیتی و سرکوبگر از غروب گذشته وارد زاهدان شده اند تا با تظاهرات احتمالی مردم در این شهر مقابله کنند.

وضعیت در شهر زاهدان بحرانی است.

بی بی سی گزارش داده است بسیاری از شخصیت‌ها و امنای اهل سنت در سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه ضمن اعلام حمایت قاطع از مولوی عبدالحمید، شناخته شده‌ترین روحانی این منطقه و امام جمعه زاهدان، به مسجد مکی این شهر رفته‌اند و خود را برای برگزاری نماز جمعه فردا – ششم آبان – آماده می‌کنند.
مسجد مکی مهمترین مسجد اهل سنت در سیستان و بلوچستان است که حیاط آن حکم مصلی برای نماز جمعه این شهر را هم دارد.

حدود یک ماه پیش – جمعه ۸ مهر – نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و آن طور که گزارش شده تنها طی ۲ ساعت تیراندازی، بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

مولوی عبدالحمید از این واقعه به عنوان جمعه خونین زاهدان نام برده و در چهار هفته گذشته بارها خواستار رسیدگی و تحقیق درباره آن و برخورد با عوامل و مقصران آن شده است.

هشدار تند روحانیون اهل سنت؛ «بلوچستان آتش زیر خاکستر است»

همزمان با سفر روحانیون شناخته شده اهل سنت به زاهدان و جمع شدن حامیان مولوی عبدالحمید در مسجد مکی این شهر، چند نفر از روحانیون شناخته شده اهل سنت در این استان به اظهارات تند، تهدید و هشدار به مولوی عبدالحمید واکنش نشان داده‌اند.

مولانا عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت شهرستان راسک، پس از حضور در مسجد مکی زاهدان گفته: «ما برای خودنمایی نیامده‌ایم، آمده‌ایم با کلمات لیله‌العقبه‌ از شیخ‌الاسلام دفاع کنیم. مردم سرباز آمده‌اند که برای شیخ‌شان سر ببازند. بلوچستان آتش زیر خاکستر است و با درایت مولاناست که آرام است. علما باید صف‌شان را مشخص کنند که در کنار مردم زاهدان‌اند یا علیه مردم زاهدان‌اند. تا زمانیکه از خانواده شهدا دلجویی نشود هر کس در هر جلسه دولتی شرکت کند به خون شهدا خیانت کرده است».

مولانا عبدالله ملازهی، مدیر حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون سرباز هم گفته: «ثمره نقد خون شهدا همین است که مردم بیدار شده‌اند و متحد و منسجم حمایت خود را از مواضع مولانا عبدالحمید اعلام کردند. جمعیت بزرگ و سنگینی آمده است، هر دستوری مولانا عبدالحمید بدهند برای عمل بر آن از ته دل آماده‌اند».

ویدیویی از سخنان مولوی عبدالله کرد، امام جمعه مهرستان به دست بی‌بی‌سی رسیده که در آن به طور قاطع از مولوی عبدالحمید حمایت می‌کند. او در جلسه بیعت سران قبایل و مردم شهرهای سراوان، مهرستان، گلشن، بمپور، ایرانشهر و غیره در مسجد مکی زاهدان می‌گوید: «از زمان آقای رفسنجانی قتل‌های زنجیره‌ای بوده، علما، طلاب و متعمدین شهید شده‌اند و الان هم در بند داریم. چون طالب حق خودمان بوده‌ایم اما با تدبیر شیخ‌الاسلامی، مثل امروز نبود.»

مولوی عبدلله کرد از افرادی که در جمعه خونین زاهدان کشته شده‌اند به عنوان «فداییان نماز» یاد کرد و در حمایت از مولوی عبدالحمید افزود: «امروز [فقط] یک مصلی پشت سر حضرت شیخ نیست. ما که اینجا نشسته‌ایم از زن و بچه‌مان خداحافظی کرده‌ایم و گفتیم جان می‌دهیم برای الله، برای حیات مولانا عبدالحمید جان می‌دهیم.»

همزمان صفحه رسمی مولوی عبدالحمید در اینستاگرام بخشی از سخنان روز پنجشنبه او را منتشر کرده که در آن این روحانی شناخته شده اهل سنت در ایران می‌گوید: «خون شهدا و درد مجروحان پیش خدا گم نمی‌شود و به هدر نمی‌رود، در اثر آن خداوند فشارها و تنگناها را برمی‌دارد. مردم ما باید حقوق خود را بشناسند و مثل ملت‌های بیدار حقوق خود را مطالبه کنند. امیدواریم مسئولان به این نتیجه برسند که اتفاق جمعه خونین را با لهجه صریح محکوم کنند و قاتلان و جانیان را به مجازات‌شان برسانند. آینده روشن است. به شما امید و نوید می‌دهم که خداوند زمان مشکلات و سختی‌ها و عصر اختناق را به پایان رسانده است.»

مولوی عبدالحمید در جریان نماز جمعه هفته گذشته هم مستقیما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان فرمانده کل قوای نظامی در ایران، در برابر کشته شدگان هشتم مهر مسئول دانسته بود و روایت حکومتی از این واقعه خونین را رد کرده بود.

او ادعای آغاز تیراندازی از سوی معترضان و نمازگزاران که مقام‌های استانی و حکومتی طرح کرده بودند را رد کرده و پرسیده بود: «اگر از سوی معترضان تیراندازی شده بگویید چند نفر از ماموران در آن دو ساعت اول زخمی یا کشته شده‌اند؟»

برکناری فرمانده پلیس زاهدان در نیمه شب پنجشنبه

در همین حال و ساعاتی پس از انتشار اخبار و تصاویر حضور حامیان مولوی عبدالحمید در مسجد مکی زاهدان، فرمانده پلیس زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ (در کنار مسجد مکی) برکنار شده‌اند.

خبر برکناری فرمانده پلیس زاهدان در آخرین دقایق نیمه شب پنجشنبه -۵ آبان- در خبرگزاری‌های دولتی ایران منتشر شد و همزمان مقام‌های نظامی وعده دادند که با «متخلفان» برخورد قاطع شود.

تعطیلی مدارس در زابل و چند شهر دیگر استان

پنجشنبه شب همچنین خبرگزاری‌ها در ایران از تعطیل شدن مدارس در چند شهر استان سیستان و بلوچستان خبر دادند.

خبرگزاری دولتی ایسنا نوشته فرمانداری زابل اعلام کرده «تمامی مدارس تحصیلی شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، نیروز و هامون به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا در روزهای شنبه و یکشنبه غیرحضوری هستند».

اگر چه علت تعطیلی مدارس «شیوع آنفلوآنزا» اعلام شده اما اعلام این تصمیم از سوی فرمانداری زابل و در ساعات پایانی روز پنجشنبه، باعث گمانه‌زنی‌های فراوان و ارتباط آن با فضای شدید امنیتی در شهرهای سیستان و بلوچستان شده است.

همزمان با بالاگرفتن تنش میان حامیان مولوی عبدالحمید و روحانیون نزدیک به حکومت و سپاه پاسداران، عصر پنجشنبه تصاویر و گزارش‌هایی از حرکت ستونی خودروهای سپاه و نظامی به سوی زاهدان منتشر شد.

در یکی از این تصاویر ستونی از خودروهای نظامی و انتظامی از شهر جیرفت به سوی زاهدان در حرکتند.

https://akhbar-rooz.com/?p=176434 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x