پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

از تعطیل گشت ارشاد تا ” تعطیل نماز و روزه برای حفظ نظام”! – شهاب برهان

نه دولت، و نه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در اواخر دوره خاتمی مؤسس این گشت بود، هیچ بیانیه ای مبنی بر ” تعطیل گشت ارشاد” صادر نکرده اند و این که این خبر با صحنه سازی به  شکل پرسش “یکی از حاضران” در جلسۀ تبیین… از دادستان کل کشور اعلام می شود، گویای پرهیز رژیم از برجسته سازی خبر با رسمیت دادن دولتی به آن است. حتا وقتی دادستان جواب می دهد “این تعطیلی ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همانجائی که در گذشته تأسیس شد از همانجا نیز تعطیل گردید”، می کوشد ضمن تصدیق دوفاکتوی خبر، موضوع را  آنهمه فاقد اهمیت جلوه دهد که ارزش پاسخگوئی به چرائی ی این تعطیلی ندارد.

دقت داریم که از لحاظ حقوقی، تعطیلی با انحلال  فرق دارد. تعطیل می تواند موقت و مصلحتی باشد ولی انحلال، برچیده شدن برای همیشه است.

آیا انحلال همیشگی گشت ارشاد  و اعلام رسمی آن واقعا ممکن است؟  بطور نظری نمی شود آن را محال دانست. خمینی فتوا داده است که برای حفظ نظام، می توان حتا نماز و روزه را هم موقتا تعطیل کرد. این ها اگر گشت ارشاد را بطور موقت ( یا دائم) تعطیل می کنند برای حفظ نظام است. پیداست که ” زور، خیلی پر زور” بوده که رژیم حتا در حد یک ترفند، مجبور به ” تعطیل” گشت ارشاد شده است. اعلام رسمی انحلال گشت ارشاد، خفت بار و اعتراف به شکست در یک نبرد و عقب نشینی می بود و همینطور اسباب تشجیع مردم. برای همین، آن را نه بطور رسمی بلکه به شکل دوفاکتو ( عملی حاصل) و بی اهمیت مطرح می کنند که ارزش توضیح چرائی اش را ندارد.

حتا اگر گشت ارشاد منحل شود و این انحلال، با بیانیه رسمیً دولت اعلام شود، تنها به معنای توقف گشت زنی ماشین ها و تغییر شکل کار و پوشیده کردن آن خواهد بود. دادستان کل کشور تأکید کرده است که بدحجابی همچنان و بویژه در شهر قم، از دغدغه های اصلی است و پلیس امنیت ملی برچیده نشده و قوۀ قضائیه هم  به نظارت های خود بر رفتارهای اجتماعی ادامه می دهد.  موسی غضنفر ابادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس چندی پیش از به کارگیری ” دوربین های ثبت چهره” جایگزین گشت ارشاد خبر داده بود. پس آن هائی که ظاهر بینانه و ساده لوحانه  از تعطیلی گشت ارشاد شادمانی می کنند، بهتر است کمی فکر کنند.

اعلام رسمی انحلال گشت ارشاد، اگر به دنبال اعلام رسمی الغای قانون حجاب اجباری، پذیرش رسمی آزادی انتخاب پوشش، اعلام رسمی الغای تفکیک جنسیتی در جامعه، اعلام رسمی ی ازادی معاشرت و ممنوعیت تفتیش روابط  و نسبت های زنان و مردان با یکدیگر، یعنی با الغای مأموریت های گشت ارشاد نباشد، فقط یک ترفند و تزویر ظاهرسازانه است. رژیم تنها در صورتی به این عقب نشینی ها تن خواهد داد که “نماز و روزه را هم تعطیل کرده”  و دیگر جائی برای عقب نشینی نداشته باشد. 

الغای رسمی همۀ این قوانین و ضوابط  جنسیتی در جمهوری اسلامی، بدون الغای رسمی جمهوری اسلامی غیر قابل تصور است.

https://akhbar-rooz.com/?p=183106 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیاوش
سیاوش
1 سال قبل

یک نگاه گذرا به تاریخ و حرکت های اسلام و مسلمین بکنیم بروشنی متوجه میشویم که پیروان اسلام (طبق دستورات دینشان) هر جا که توانستند تاختند و هر جا که زورشان نمیرسید در لاک فرورفته و قیافه ی مظلوم بخود گرفتنه اند.بنابراین واقعیت هم رفتار بوکوحرام و داعش و القائده را میشود پیدا کرد و هم مسلمین خوب وناز نازی مقیم مرکزاسلامی توکیو را.درست همان رفتاری که ویروسها از خود بروز میدهند.یک ویروس کشنده در بدن فردی قوی تنها در لاک فرومیرود تا زمانیکه آن بدن در اثرعاملی ثانوی ظعیف گردد آنگاه از لاک بیرون آمده و میکشد.

مهرآور
مهرآور
1 سال قبل

درود
تمام فرمایش شما صحیح است. اما بهتر بود که این متن :”موسی غضنفر ابادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس چندی پیش از به کارگیری ” دوربین های ثبت چهره” جایگزین گشت ارشاد خبر داده بود. پس آن هائی که ظاهر بینانه و ساده لوحانه از تعطیلی گشت ارشاد شادمانی می کنند، بهتر است کمی فکر کنند.” را نمی نوشتید. حتا اگر این موضوع صحت نداشته باشد رژیم قصد دارد که با طرح ان باعث ایجاد دلهره در بین خانم ها و زنان مبارز ایران بشود. متاسفانه شما ناخواسته مبدل به بلندگوی پروپاگاندایی رژیم شدید.

کیا
کیا
1 سال قبل
پاسخ به  مهرآور

زمان، زمان واقعیت هاست نه با عصا راه رفتن!
زنانیکه در خیابان هستند و پیه همه چیز را هم به بدن زده اند از ترفند های حکومت آگاه هستند و دلهره ندارند و دلیلی هم نیست که نگارنده خود سانسوری کند .

نادر
نادر
1 سال قبل
پاسخ به  مهرآور

آقاى مهرآور بهتر است اول نوشته خودتان را بخوانید و بعد ایراد بگیرید و یا بگوئید چى بنویس و چى ننویس
شما اول از همه نوشته اید” تمام فرمایش شما صحیح است” خوب اگر “تمام فرمایش” صحیح هست پس چرا چانه میزنید؟ یا تما فرامایش درست هست که دیگر بحثى نیست یا بیشتر فرمایش درست هست؟ حالا منظورتان کدام یک هست. لطف کنید و براى بقیه هم بگوئید چرا یک شخص نظرش را اول باید با شما در میان بگذارد و پس از تصویب شما براى درجش به اقدام کند. میبخشید اکر مشگل این هست که چرا آقاى برهان برخلاف نظر شما چیزى نوشته دال بر تبلیغ وجود وزارت ارشاد و سانسور نیست؟ شما در خط سیاست رژیم هستید یا آقاى برهان بلندگوى بروباکاناى آن ؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x