جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۲۰۲۰ سال ویروس و تعلیق؛ خانمی که رهبر غول ها است؛ گلاره ناظمی جزو ۱۰ داور برتر جهان

نازک بین: براساس گزارش کیودو نیوز، دولت ژاپن ورود ورزشکاران و تیم‌های ورزشی به خاک این کشور را به خاطر موارد گزارش شده از ویروس جدید به حالت تعلیق درآورد. این موضوع حداقل به مدت یک ماه اجرایی خواهد شد. ورزشکاران ژاپنی مقیم خارج و افراد تبعه سایر کشورها در صورت ورود از کشورهایی از جمله انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آفریقای جنوبی مجبورند ۱۴ روز قرنطینه شوند. ورود اتباع خارجی از جمله ورزشکاران، به دلیل نگرانی در مورد نوع جدید ویروس که تصور می شود ۷۰ درصد بیشتر از سایر گونه‌ها قابل انتقال است، قبل از پایان ماه آینده به ژاپن ممنوع شده است. با این حال،رییس دهکده المپیک توکیو گفت: اصرار دارم تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو برگزار شود. مردم جهان به خوبی قدرت ژاپن را در تشخیص و کنترل ویروس کرونا دیده‌اند و برپایی موفقیت‌آمیز این بازی‌ها اهمیت این موضوع را بیشتر می‌کند. این خبرگزاری ژاپن در گفت و گویی با سابورو کاوابوچی نوشت: به دنبال ایجاد محیطی ایمن برای رویارویی ورزشکاران المپیک توکیو با یکدیگر هستیم و آنان هم باید تمام موارد بهداشتی و ایمن سازی در برابر ویروس کرونا را انجام دهند و به مقررات تعیین شده در این خصوص متعهد و ملتزم باشند.

کاوابوچی با اشاره به احتمال برگزاری المپیک بدون حضور تماشاگران تاکید کرد: من مخالف این مسئله هستم چون برگزاری المپیک پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگران مانند پختن غذا بدون استفاده از چاشنی است. شهردار دهکده ورزشکاران، از کاهش تعداد ورزشکاران در مراسم افتتاحیه بازی ها نیز انتقاد کرد و گفت: من با اینکه اگر تعداد ورزشکاران در دهکده ورزشکاران کم باشد کاملا موافقم، اما متعجبم چرا ورزشکارانی که در نیمه دوم المپیک، مسابقه دارند نمی توانند در مراسم افتتاحیه شرکت کنند. حضور در مراسم افتتاحیه حق همه ورزشکاران است. خود من در المپیک شرکت کرده ام و می دانم زمان ورود به استادیوم که صدای تشویق ها شنیده می شود چه حسی دارد. حتی نمی توان احساسی که آن لحظه ورزشکار دارد را بیان کرد و این احساس هیچ وقت در زندگی از بین نمی رود.

از ویروس کرونا تا مرگ ستاره‌ها!

در اولین ماه های سال ۲۰۲۰ خبر تکان دهنده ای دنیا را غافلگیر کرد، ظهور و شیوع بیماری کشنده کووید ۱۹ یکی پس از دیگری کشورهای مختلف دنیا را وارد چالشی عجیب و غافلگیر کننده کرد. در این میان ورزش جهان نیز تحت تاثیرات مخرب این ویروس قرار گرفت. پیامدهایی که کرونا در عرصه بین المللی در ورزش دنیا ایجادکرد، شامل  متمرکز  شدن لیگ قهرمانان اروپا، به چالش کشیده شدن لیگ های اروپایی و برگزاری بازی های بدون تماشاگر، تعطیلی گسترده اکثر رویدادهای ورزشی مهم در جهان. تعلیق بازیهای المپیک توکیو، جام ملت‌های اروپا و پارالمپیک از جمله آثار و محدودیت هایی بود که ویروس کرونا در ورزش ایجاد کرد؛ محدودیت هایی که هنوز هم در برخی زمینه ها وجود دارد. در زیر به تعدادی از رویدادها ی ورزشی تعلیق و یا برگزار شده در سال ۲۰۲۰اشاره می کنیم:

مرگ دلخراش فوق ستاره آمریکایی! رسانه‌های آمریکا خبر دادند هلیکوپتر حامل کوبی برایانت و دختر سیزده ساله‌اش بعد از آتش سوزی در منقطه کالاباساس در شمال غربی شهر لس آنجلس سقوط کرد و سرنشینان آن کشته شدند. کوبی برایانت ۴۱ ساله در تمام زمان ورزش حرفه‌ای، عضو باشگاه لس آنجلس لیکرز در لیگ اتحادیه ملی بسکتبال موسوم به NBA بود. او که با این تیم ۵ بار قهرمان NBA شده بود، در نهایت سال ۲۰۱۶ اعلام بازنشستگی کرد. این اتفاق که در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ رخ داد با واکنش ستاره‌ها و چهره‌های ورزشی و غیرورزشی در سراسر دنیا روبرو شد و اتفاق تلخی بود که در اولین روزهای سال ۲۰۲۰ ورزش دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

المپیک و پارالمپیک توکیو – ورزشگاه ملی شهر توکیو پایتخت ژاپن که رقابت‌های المپیک ۱۹۶۴ را در همین شهر برگزار کرده بود این بار با نمایی مدرن برای سال ۲۰۲۰ ساخته شد تا میزبان مهمترین رویداد ورزشی جهان باشد. رویدادی که قرار بود پذیرای حدود ۱۱ هزار ورزشکار برای کسب ۳۳۹ مدال در ۳۳ رشته ورزشی باشد اما ویروس کرونا این رویداد را لغو و به سال آینده موکول کرد. این رویداد که قرار بود مرداد ماه ۹۹برگزار شود به مرداد ماه سال ۱۴۰۰موکول شد. همچنین بازی‌های پارالمپیک که این بار در تعداد ورزشکاران و هم از نظر محبوبیت در سراسر جهان  افزایش یافته بود و می‌رفت تا رقابت بیش از چهار هزار  ورزشکار در ۲۲ رشته ورزشی و ۵۴۰ مسابقه را نظاره‌گر باشد به سال آینده موکول شد. رویدادهای که تاکنون در طول برگزاری با لغو روبرو نشده است.

لغو رقابت‌های بین‌المللی کسب سهمیه توکیو-در پی لغو المپیک توکیو رقابت‌های بین‌المللی کسب سهمیه هم به تعویق افتاد و بسیاری از کشورها هنوز سهمیه المپیک کسب نکردند. در اوایل شروع بیماری کرونا فینال مسابقات جام جهانی ژیمناستیک که قرار بود پایان اسفندماه  ۹۸ برگزار شود نیمه کاره ماند و جام جهانی تیرو کمان در چین  هم با اعلام رسمی فدراسیون جهانی در اسفندماه سال ۹۸  لغو شد که تاکنون زمان جدیدی را با توجه به برگزاری المپیک توکیو در ۲۰۲۱ اعلام نکرده است. در جودو انتخابی المپیک ۲۰۲۰، فدراسیون جهانی اسفند سال ۹۹ هم اعلام کرد با تصمیم هیات رییسه و به علت پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، تمامی رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد. لغو  انتخابی المپیک در حالی بود که فدراسیون جودو ایران تعلیق شده و اجازه حضور در هیچ کدام از رویدادهای بین‌المللی را نداشت. رقابت‌های گزینشی قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا، اقیانوسیه و سایر رقابت‌های بین‌المللی گزینشی المپیک در رشته وزنه‌برداری هم در پی گسترش کرونا به تعویق افتاد که در اسفندماه از احتمال برگزاری در اواسط خرداداد ماه امسال خبر داده بودند که هنوز زمان دقیق اعلام نشده است. ایران هم در این رویدادها به کسب ۲ سهمیه فکر می کند.

لغو همه رقابت‌های جهانی ناشنوایان در ۲۰۲۰-کمیته بین‌المللی ورزش‌های ناشنوایان هم در پی شیوع موج دوم کرونا، تمام مسابقاتی که در سال ۲۰۲۰  را پیش‌بینی کرده بود، لغو و به زمان دیگری موکول کرد . رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال، کشتی، کاراته و تکواندو هم که قرار بود نیمه دوم سال برگزار شود ۲ سال به تعویق افتاد.

لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۰  این رقابت‌ها که در بخش بانوان از ۱۹ ماه مِی (۳۰ اردیبهشت) و در بخش مردان ۲۲ مِی (دوم خرداد) زمان‌بندی شده بود لغو شد.  

بازی‌های ساحلی ۲۰۲۰ آسیا-با توجه به تصمیم دولت چین برای لغو تمام رویدادهای بین‌المللی در ادامه سال ۲۰۲۰، بازی‌های ساحلی آسیا لغو و به زمان دیگری موکول شد. ۱۰ رشته، فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، هندبال ساحلی، کشتی ساحلی، سنگ‌نوردی، کبدی ساحلی، دوومیدانی، شنا، واترپلو  و بسکتبال سه نفره است که جزو رشته های ورزشی لغو شده هستند.

قهرمانی لیورپول – سرخ‌ها پس از ۳۰ سال قهرمان شدند-یورگن کلوپ پس از ۵ سال موفق شد لیورپول را به آرزوی دیرینه‌اش برساند و این تیم پس از ۳۰ سال جام قهرمانی لیگ را فتح کند. این تیم در فصل قبل با اختلاف ۱۸ امتیازی نسبت به تیم دوم جدول در آنفیلد جام را به هواداران اش هدیه داد . لیورپول با ۹۹ امتیاز توانست پس از منچسترسیتی ۲۰۱۸ بالاترین امتیاز در لیگ برتر انگلستان را بدست آورد.

شکست تحقیرآمیز بارسلونا برابر بایرمونیخ –تیم هانسی فلیک با حساب ۸-۲ سنگین‌ترین شکست تاریخ بارسلونا را رقم زد. این دیدار در ۱۴ آگست و در ورزشگاه بدون تماشاگر “استادیودالوژ لیسبون” برگزار شد . نماینده آلمان با گل‌های مولر (۲)، پریشیچ (۱)، گنابری(۱)، کیمیش(۱)، لواندوفسکی(۱) و کوتینیو (۲) سیاه‌ترین روز بارسلونا را رقم زد. پس از آن شکست، بارسلونا با مشکلات بزرگی روبه رو شد و تغییرات زیادی را در ادامه دید که مهمترین آنها موضوع ترک مسی و استعفای بارتومئو از ریاست باشگاه بود.

ششمین قهرمانی تاریخ برای بایرن- بایرن مونیخ با غلبه بر پاری‌سن‌ژرمن برای ششمین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. بایرن همچنین چندی بعد دومین قهرمانی اروپایی را جشن گرفت. دیدار سوپر جام ۲۰۲۰ فوتبال اروپا به میزبانی مجارستان با پیروزی بایرن مونیخ به پایان رسید. بایرن مونیخ در شبی سخت روبروی سویا قهرمان لیگ اروپا قرار گرفت و پس از اینکه در وقت قانونی دو تیم با تساوی یک بر یک زمین را ترک کردند، در وقت اضافه بایرن مونیخ توانست به پیروزی ۲ بر یک برسد و برای دومین بار سوپر جام را به آرشیو افتخارات باشگاه اضافه کند.

مسی و شکست رکورد تاریخ پله با ۶۴۴ گل-پس از ۴۶ سال سرانجام لیونل مسی رکورد ۶۴۳ گل پله افسانه‌ای در سانتوس را شکست. مسی پس از شکستن این رکورد گفت: زمانی که فوتبال را آغاز کردم، هیچ وقت فکر نمی‌کردم که رکورد پله را بتوانم بشکنم.

شکست تاریخی و سنگین آلمان مقابل اسپانیا-در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا، تیم ملی اسپانیا عجیب‌ترین پیروزی این رقابت‌ها را برابر آلمان به ثبت رساند و با ۶ گل به برتری رسید. مانشافت‌ها پس از ۶۶ سال چنین شکست سنگین را تجربه می‌کردند. پس از این شکست، خبرهایی مبنی بر برکناری لوو مطرح شد ولی آلمان‌ها تصمیم گرفتند که وی به کارش تا پایان یورو ادامه دهد. آلمان در یورو ۲۰۲۱ در گروه بسیار سختی قرار گرفته و باید با فرانسه، پرتغال و مجارستان  بازی کند.

لغو مراسم توپ طلا-در ابتدای روزهای کرونایی مسابقات فوتبال فرانسه لغو شده بود .پس از این اتفاق مجله فرانس فوتبال نیز مراسم اهدای توپ طلای ۲۰۲۰ را لغو کرد و اعلام تیم منتخب تاریخ فوتبال را جایگزین مراسم توپ طلا کرد . فدراسیون بین المللی فوتبال/فیفا مراسم سالانه خود را به شیوه آنلاین برگزار کرد و آنگونه که انتظار می‌رفت جایزه بهترین بازیکن سال به رابرت لواندوفسکی رسید. این بازیکن لهستانی که نقشی مهم در سال فوق العاده مونیخی‌ها داشت توانست با کسب آرای بیشتر از مسی و رونالدو، بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شود.

 درگذشت مارادونا-دیه‌گو مارادونا، اسطوره فوتبال جهان، در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ فوت کرد. وی پیش از این به دلیل تومور در مغز در بیمارستان بستری و مورد جراحی قرار گرفت. دیه‌گو آرماندو مارادونا در ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰ در بوینس آیرس متولد شد. مارادونا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال و ستاره دهه هشتاد میلادی به‌شمار می‌رود. مارادونا اولین بازیکن در تاریخ فوتبال بود که دو مرتبه رکورد نرخ نقل و انتقالات را در جهان شکست. او اولین بار با بهای ۵ میلیون یورو به بارسلونا در لالیگا و بار دوم با بهای ۶/۹۵ میلیون یورو به ناپولی در سری A پیوست. او در دوران حرفه‌ای خود برای تیم‌های آرژانتینوس جونیورز، بوکا جونیورز، بارسلونا، ناپولی و سویا و نیولز اولد بویز به عنوان یک بازیساز توانا، در پست هافبک هجومی بازی کرد. مارادونا در بارسلونا و ناپولی به بیشتر موفقیت‌های باشگاهی‌اش دست یافت. او در رده ملی ۹۱ بار برای تیم ملی آرژانتین به میدان رفت و ۳۴ بار گلزنی کرد و قهرمانی در جام جهانی ۱۹۸۶ و نایب قهرمانی جام جهانی ۱۹۹۰ را در کارنامه دارد.

 شوک به فوتبال ایتالیا پس از  فوت مارادونا– مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال ایتالیا که عنوان آقای گلی جام جهانی ۱۹۸۲ را در کارنامه داشت در ۶۴ سالگی بر اثر بیماری درگذشت. گازتادلا اسپورت نوشت: در پی درگذشت پائولو روسی اسطوره فوتبال ایتالیا، فوتبال جهان بار دیگر به شوک فرو رفت. روسی در پی زدن گل برتری تیم ملی فوتبال ایتالیا مقابل آلمان در فینال جام جهانی ۱۹۸۲ به اسطوره فوتبال کشورش تبدیل شد. او که با زدن ۶ گل عنوان آقای گلی آن مسابقات را در کارنامه داشت، موفق شد به برزیل با زیکو به آرژانتین با مارادونا، لهستان و آلمان گلزنی کند. او سابقه بازی در تیم های یوونتوس، میلان، هلاس ورونا، پروجا و… را در کارنامه دارد. روسی همچنین در مجموع از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۶ در ۴۸ بازی برای تیم ملی ایتالیا به میدان رفته و موفق به ثمر رساندن ۲۰ گل شد.

 غول ها و نخستین سرمربی زن تاریخ NBA

لیگ اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا برای نخستین بار شاهد هدایت یک تیم توسط یک مربی زن بود. تیم سان آنتونیو اسپرز در آخرین بازی خود در لیگ اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا با نتیجه ۱۰۷ بر ۱۲۱ مغلوب لس‌آنجلس لیکرز شد. گِرِگ پاپاویچ، سرمربی تیم اسپرز به در کوارتر دوم بازی به دلیل سرزنش داوران برای نگرفتن خطایی که روز بازیکن تیمش انجام شده بود از بازی اخراج شد. پس از اخراج سرمربی تیم ملی بسکتبال آمریکا، «بِکی هامان»، دستیار او  در کنار زمین به هدایت بازیکنان اسپرز پرداخت تا در عمل، نخستین سرمربی زن تاریخ NBA لقب بگیرد.

یکی هامان، در مورد این بازی گفت: این کار عادی من است. بازیکنان به شنیدن صدای من در طول تمرین عادت دارند. بازیکنان ما فوق‌العاده هستند و دیدگاه آنها نسبت به من عالی است. من اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که ممکن است در این بازی، نقش سرمربی را بازی کنم.

گلاره ناظمی نیز جزو ۱۰ داور برتر جهان

سایت «فوتسال پلنت در پایان سال میلادی ۲۰۲۰ اسامی نامزدهای بهترین‌های فوتسال جهان را اعلام کرد که گلاره ناظمی نیز جزو ۱۰ داور برتر جهان قرار دارد.  اسامی نامزدهای بهترین داور فوتسال جهان بدین شرح است:

 فهد بدیر علی محمد الهوسانی (امارات)، محمد حسن حسن احمد یوسف (مصر)، خالد هنیچ (مراکش)، نیکولا یلیچ (کرواسی)، توموهیررو کوزاکی (ژاپن)، دنیل متکوویچ (سوئیس)، گلاره ناظمی دیلمی (ایران) والریا نیکول پالما (شیلی)، دنیل رودریگس بوردون (اوروگوئه) و ایرینا ولیکانووا (روسیه). ناظمی داور بین المللی فوتسال بوده و در ایران نیز مسوول برگزاری مسابقات فوتبال زنان محسوب شده و دیدارهای لیگ فوتسال زنان را نیز قضاوت می‌کند. وی قضاوت بازی افتتاحیه و فینال سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان ۲۰۱۸ بوینس‌آیرس و همچنین نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال ۲۰۱۹ اروپا را برعهده داشت. علاوه بر این، ناظمی عنوان چهارمین داور برتر جهان در سال ۲۰۱۸ را بدست آورد. وی همچنین سال گذشته نیز جزو ۱۰ داور برتر جهان فوتسال قرار گرفت.

سرخ ها یک نیمه خواب و نیمه دیگر بیدار

تیم فوتبال پرسپولیس در یکی از دیدارهای معوقه‌اش برابر ذوب‌آهن اصفهان به تساوی رسید تا فاصله‌اش با تیم‌های بالانشین جدول کم نشود و دو امتیاز حساس را از دست بدهد. دیدار عقب افتاده هفته ششم تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن در ورزشگاه آزادی برگزار شد که این دیدار با نتیجه تساوی یک به یک به پایان رسید.امید عالیشاه تنها گل سرخپوشان را در دقیقه ۱۷ این دیدار به ثمر رساند. میلاد جهانی هم در دقیقه ۹۰ گل ذوب آهن را وارد دروازه حامد لک کرد.پرسپولیس با از دست دادن دو امتیاز حساس این دیدار خانگی نتوانست فاصله اش را با تیم‌های بالانشین جدول کم کند. سرخپوشان با این تساوی ۱۰ امتیازی شدند.

رئال مادرید و مسی بهترین‌های لالیگا در سال ۲۰۲۰

رئال مادرید در سال ۲۰۲۰ بیش از همه تیم‌ها امتیاز کسب کرد و مهاجم بارسلونا بهترین گلزن شد. به نقل از آس، رئال مادرید صدرنشین لالیگا در سال ۲۰۲۰ لقب گرفت. تیم زین الدین زیدان، سال را با کسب ۸۳ امتیاز به پایان رساند و از اتلتیکومادرید ۷۳ امتیازی پیش گرفت (دو بازی کمتر دارد). بارسلونا با ۶۸ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت (یک بازی کمتر). یکی از کلیدهای موفقیت رئال مادرید مرحله پایانی لالیگا پس از بازگشت مسابقات بود که به خاطر بحران کرونا متوقف شده بود. سفیدپوشان ۹ پیروزی و یک تساوی در ۱۰ بازی کسب کردند تا با پشت سر گذاشتن بارسلونا فاتح لالیگا شوند. رئال مادرید پس از چهار سال این افتخار را کسب کرد و به سه سال حمکرانی بارسا پایان داد. آمار سفیدپوشان در سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۶ پیروزی، پنج تساوی و تنها پنج شکست بود. این تیم ۶۵ گل به ثمر رساند و ۲۸ گل دریافت کرد. این آمار موجب شد مادرید در جایگاه نخست قرار بگیرد. رده بندی سال ۲۰۲۰ انعکاس دهنده موضوعات دیگر هم بود مانند شرایط خوب اتلتیکو مادرید که یک سال را با رتبه دوم به پایان رساند. این موفقیت به شروع فوق العاده روخی بلانکو در فصل جاری برمی گردد. تیم دیگو پابلو سیمئونه با کسب یازده پیروزی، دو تساوی و تنها یک شکست سال را با صدرنشینی به پایان رساند، در حالی که دو امتیاز بیشتر و دو بازی کمتر از رئال مادرید داشت. جدول ۲۰۲۰، سویا (۶۲ امتیازی) را به همراه رئال مادرید، اتلتیکو و بارسا در رتبه های سهمیه لیگ قهرمانان و ویارئال و گرانادا را در لیگ اروپا قرار می دهد. در انتهای جدول هم تیم های الچه، اسپانیول و اوئسکا جای می‌گیرند. 

مسی، برترین گلزن

مهاجم بارسلونا دوباره برترین گلزن سال شد. ستاره آرژانتینی چهار سال پیاپی است که در این زمینه بی رقیب است. آخرین بار لوییس سوارس در سال ۲۰۱۶ این عنوان را به دست آورد. درست است که مسی مانند گذشته گلزنی نمی کند اما در سال ۲۰۲۰ با به ثمر رساندن ۱۹ گل بالاتر از همه قرار گرفت. در جایگاه دوم جرارد مورنو با ۱۸ گل و رتبه سوم کریم بنزما با ۱۷ گل دیده می شوند. مسی در پاس گل هم بالاتر از همه قرار دارد (۱۶ پاس) و همچنین بیش از همه به سمت دروازه شوت کرد (۸۸) و ضرباتش به تیرک برخورد کرد (هفت بار). بازیکنی که بیش از همه از نقطه پنالتی گلزنی کرد اوکامپوس است که ۱۲ بار دروازه حریفان سویا را باز کرد. 

مهدی مهدوی کیا به مناسبت آغاز سال نوی میلادی با انتشار پستی اینستاگرامی، سال ۲۰۲۱را تبریک گفته است. وحید هاشمیان و فریدون زندی مهمان مهدی بودند.

https://akhbar-rooz.com/?p=99429 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x