پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

یک معترض آبان ماه در شیراز در خطر اعدام قرار دارد

به گزارش سازمان حقوق بشر ايران، نوید افکاری به اتهام مباشرت درقتل به قصاص محکوم و برادر او وحید افکاری به اتهام معاونت در قتل، در شعبه یک کیفری یک استان فارس به ۲۵ سال حبس محکوم شدند. این دو برادر در دادگاه‌ گفته‌اند که تمام اعتراف‌های آن‌ها دروغین بوده و زیر شکنجه اخذ شده است


سازمان حقوق بشر ایران نسبت به خطر اعدام یکی دیگر از معترضان آبان ماه سال ۹۸ در شیراز، هشدار داده است.

بنابر گزارشی که در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۹۹ از سوی این سازمان منتشر شده، چند تن از شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های مردادماه ۱۳۹۷ در شیراز، به اتهام قتل یک فرد که گفته می‌شود مامور لباس‌شخصی بوده، یک‌ماه‌ونیم بعد از واقعه دستگیر شدند. 

از آن جمع، نوید افکاری به اتهام مباشرت در قتل به قصاص محکوم و برادر او وحید افکاری به اتهام معاونت در قتل، در شعبه یک کیفری یک استان فارس به ۲۵ سال حبس محکوم شدند. این دو برادر در دادگاه‌ گفته‌اند که تمام اعتراف‌های آن‌ها دروغین بوده و زیر شکنجه اخذ شده است. با این حال، این احکام در دیوان عالی کشور تایید و تقاضای اعاده دادرسی آنان نیز رد شده است. بدین ترتیب، خطر اعدام نوید افکاری وجود دارد. 

نوید افکاری با همین اتهام، یک بار نیز در دادگاه انقلاب محاکمه و با اتهام محاربه (دومین اتهام منجر به صدور حکم اعدام) روبه‌رو شده است. برادر او، وحید نیز یک حکم ۲۵ سال زندان از دادگاه انقلاب دریافت کرد که این احکام در مرحله تجدید نظر قرار دارند.

سازمان حقوق بشر ایران گفته است: احکام قضایی و مستنداتی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد ادله وقوع جرم ضعیف‌اند و این احکام سنگین بر اساس اعتراف‌ها زیر شکنجه اخذ شده‌اند. همچنین، وکیل تعیینی متهمان با تهدید مقام‌های قضایی کناره‌گیری کرده و وکلای تسخیری جایگزین شدند. 

سازمان حقوق بشر ایران با تاکید بر غیرانسانی بودن حکم اعدام، صدور این احکام برای متهمین به شرکت در اعتراض‌ها را بر مبنای شواهد ناکافی، نقض بارز حقوق انسانی این افراد دانسته و از جامعه بین‌الملل خواسته است تا با فشار بر حکومت ایران، جلوی اجرای احکام اعدام این  معترضان را بگیرد. 

شرح واقعه

نیمه شب ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، در بحبوحه اعتراض‌های گسترده مردمی در شهر شیراز، فردی به نام حسن ترکمان که کارمند حفاظت یکی از ادارات دولتی بوده و بنا بر مستندات پرونده «ماموریت» شناسایی معترضان را داشته است، در نزدیکی خیابان شاه داعی‌الله با ضربات چاقو مورد ضرب و جرح قرار گرفت و در بیمارستان درگذشت. 

با وجود این‌که شاهدی در مکان درگیری حضور نداشت، یکی از مغازه‌داران محل گفت که به دو موتورسوار مشکوک شده است. 

ماموران امنیتی با تهیه فهرستی از تلفن‌های همراه که در زمان حادثه در آن محل آنتن‌دهی داشتند، لیستی را تهیه کردند و در نهایت حدود ۴۵ روز بعد از حادثه، چند جوان را بازداشت کردند. «فرد مطلع» که مکان او چند کیلومتر دورتر از مکان وقوع قتل، دو موتورسوار را دیده است، نتوانست وحید را شناسایی کند و در مورد نوید، او تمام‌رخ را شبیه نوید افکاری ندانسته است و تنها شهادت داد که فرم اندام او (از بینی به پایین) شبیه فردی بوده که دیده است. 

در این پرونده یک برادر دیگر آنان به نام حبیب افکاری و سعید ارجمند نیز متهم شدند که همراه با دو متهم اصلی، یک «گروه» تشکیل داده بودند. این در حالی است که سعید تنها دوست یکی از سه برادر بوده است. قاضی دادگاه انقلاب بر مبنای فرض تشکیل یک گروه برای مبارزه با نظام جمهوری اسلامی، متهم ردیف اول را محارب دانسته و برای او حکم اعدام صادر کرده است. رای دادگاه انقلاب در مرحله تجدید نظر است.

دو متهم اصلی پرونده کیستند

نوید افکاری تنها ۲۷ سال دارد. او مجرد، متولد ۱۳۷۲ و کارگر گچ‌کاری است که کشتی را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کرد و به گفته نزدیکانش، چند مدال در مسابقات داخلی آورده است. برادرش وحید، متولد ۱۳۶۴ است. او نیز مجرد است و به همراه برادرش در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ بر مبنای ظن نیروهای امنیتی بازداشت شد. این دو برادر سابقه کیفری موثر نیز نداشتند.

https://akhbar-rooz.com/?p=44704 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x