جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشست سالانه حزب کمونیست چین؛ کاهش فقر و خودکفایی فناوری

چین مهم‌ترین نشست سیاسی سالانه‌اش را در پکن آغاز کرد؛ این نشست چهار روز طول می‌کشد و پنجمین نشست عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است که برنامه توسعه و اقتصادی پنج‌ساله بعدی را اعلام خواهد کرد. در اين نشست احتمالا از یک برنامه طولانی‌مدت دیگر هم برای ۱۵ سال آینده رونمایی خواهد شد، برنامه‌ای تحت عنوان "چشم‌انداز ۲۰۳۵"

چین مهم‌ترین نشست سیاسی سالانه‌اش را در پکن آغاز کرد؛ این نشست چهار روز طول می‌کشد و پنجمین نشست عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است که برنامه توسعه اقتصادی پنج‌ساله بعدی را اعلام خواهد کرد. در این نشست احتمالا از یک برنامه طولانی‌مدت دیگر هم برای ۱۵ سال آینده رونمایی خواهد شد، برنامه‌ای تحت عنوان “چشم‌انداز ۲۰۳۵”.

با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از شیوع کرونا در چین، این کشور نه تنها توانسته با جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس در کشورش، آمار ابتلا به آن را نزدیک به صفر رساند، که همچنین موفق شده، برخلاف اغلب کشورهای جهان از تبعات اقتصادی کووید ۱۹ در امان بماند. با توجه به اینکه چین تنها کشوری است که بر اساس برنامه‌های ۵ ساله حرکت می‌کند، ناظران چین معتقدند، این کامیابی‌ها ناشی از تدوین چنین برنامه‌های از پیش تعیین شده است. در جدیدترین این نشست‌ها سران حزب کمونیست چین از دیروز نشستی ۴ روزه را با هدف تعیین چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی کشور خود برای ۵ سال آتی آغاز کردند.

به گزارش سایت روزنامه «فایننشال تایمز»، در تعیین اهداف ۵ ساله، انتظار می‌رود افزایش خودکفایی فناوری، هوش مصنوعی و برآورده کردن تقاضاهای داخلی با تولیدات داخلی در مرکز توجه نشست باشد. این نشست که از سال ۱۹۵۳ هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، مهم‌ترین رویداد سیاستگذاری‌ها در این کشور برای تعیین اهداف آتی آن است.

نشست امسال اما اهمیتی ویژه دارد. این نکته‌ای است که «سام ساکس»، تحلیلگر امنیت سایبری در اندیشکده «نیو امریکا» در واشنگتن به آن اشاره کرده و می‌گوید: «درست است که چین چندین دهه است که به طور ویژه توجه خود را روی خودکفایی در زمینه فناوری متمرکز کرده است اما با توجه به تحریم‌های امریکا علیه هوآوی و فناوری نسل پنجم چین، پکن قصد دارد خود را قهرمانی نشان دهد که در سایه تهدید این دست تحریم‌ها می‌تواند به حیات خود ادامه داده و بر جهان تأثیر بگذارد.»

طی طریق در مسیر فقرزدایی

این طرح‌ها در حالی پی‌ریزی می‌شود که مهلت تعیین شده برای طرح قبلی این سلسله نشست‌ها برای دستیابی به یک «جامعه‌ای با سطح متوسط ​​اقتصادی» که «شی جین پینگ» سال ۲۰۱۳ تحت عنوان «رویای چینی» ارائه کرد، سال آینده به پایان می‌رسد و شواهد نیز حاکی از آن است که این طرح یک سال مانده به اتمام مهلت خود، موفق بوده است.

به گزارش «چاینا دیلی»، تابستان امسال صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده بود که اقتصاد چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۱ که مهلت هدف تعیین شده برای دستیابی به جامعه‌ای متوسط است، ۴۰ درصد بزرگتر از اقتصاد امریکا شود. صندوق بین‌المللی پول همچنین با تکیه بر آمارها تأکید کرده است که چین اگر به این روند ادامه دهد، می‌تواند تا سال ۲۰۴۹ به اقتصادی که سه برابر اقتصاد امریکا باشد، دست یابد. در چنین اقتصادی همه شهروندان، اعم از روستایی و شهری از استانداردهای بالای زندگی برخوردار خواهند بود.

در گزارشی که تابستان امسال از سوی چین منتشر شد و به تأیید سازمان‌های جهانی نیز رسید، سرانه درآمد ناخالص داخلی چین از ۵ هزارو ۹۴۰ دلار به ۸ هزار و ۲۶۰ دلار افزایش یافته است. همچنین نسبت به سال ۲۰۱۶ وضعیت زندگی ۵۵ میلیون چینی که در فقر به سر می‌بردند، بهتر شده است. دولت چین برای اطمینان یافتن از کاهش فقر در این کشور، مقامات محلی را موظف کرده است، اطمینان حاصل کنند، برنامه‌ای مؤثر برای از بین بردن فقر در منطقه خود دارند. بر مبنای همین تأکید در سال‌های اخیر، سالانه ۱۳ میلیون روستایی از خط فقر خارج شده‌اند. یکی از راه‌های رسیدن به این نقطه ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بوده است. دولت چین تنها در سال ۲۰۱۶ توانست ۱۲ میلیون شغل برای روستاییان ایجاد کند. اغلب این مشاغل نیز مشارکت روستاییان در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، نظیر احداث بزرگراه‌ها، خطوط راه آهن، سدها و بنادر بوده است.

به گزارش اندیشکده «مرکز چین و جهانی سازی»، در سال ۲۰۱۹ نیز حدود ۳۴۰ شهرستان چین و ۱۰ میلیون نفر از فقر نجات یافتند. سایر آمارها نیز به همین اندازه چشمگیر هستند. به عنوان مثال، طی چهار دهه اخیر، امید به زندگی در چین از ۶۵ سال به ۷۷ رسیده است و میزان مرگ و میر نوزادان از ۴۸ مرگ در هر هزار تولد به ۶.۱ مرگ کاهش یافته است. البته دولت چین خود معتقد است، با اهداف نهایی خود، هنوز فاصله زیادی دارد. زیرا برخی مناطق کشور از نابرابری در درآمد رنج می‌برند و سرانه درآمد در آن هنوز با آمارهای متعلق به کشورهای پیشرفته فاصله دارد و با به نتیجه رسیدن سیاست‌های دولت پکن، مردم چین تازه به یک زندگی متوسط دست خواهند یافت و نه یک زندگی کاملاً مرفه.

وضعیت چین و امریکا در پساکرونا

بنابر گزارشی که صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده است، جهان نیز بهره‌های خود را از پویایی اقتصادی چین برده است. طوری که چین تنها در سال ۲۰۱۶ در ۳۹ درصد از میزان رشد اقتصادی جهان نقش داشته است. این نقش‌آفرینی چین در اقتصاد جهان، از زمانی که «دونالد ترامپ» در امریکا وارد کاخ سفید شده و نبردهای تجاری در جهان را به راه انداخته افزایش نیز یافته است. در حالی که امریکا به‌واسطه سیاست‌های تعرفه‌ای خود، نه تنها در این زمینه پسرفت داشته است که به‌طور خاص در ایام کرونا نیز ضربه‌های اقتصادی بدی خورده است.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، مدل اقتصادی چین می‌تواند سرلوحه بسیاری از کشورها قرار گیرد. «ریچارد مک گرگور»، در اندیشکده «لوی» در استرالیا معتقد است: «در حالی که برنده انتخابات ۳ نوامبر امریکا در سراسر سال ۲۰۲۱ باید انرژی خود را مصروف بازسازی اقتصادی کند، پکن در حال برداشت سیاست‌های اقتصادی خود در ایام پساکرونا خواهد بود. چین در مقایسه با امریکا و اروپا بستر اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای مهار تبعات مالی کرونا ایجاد کرده است. این مزیت بزرگی برای چین در سال‌های آتی خواهد بود، زیرا می‌تواند به‌راحتی بالاتر از سایر کشورها قرار گیرد». گواه پیش‌بینی «ریچارد مک گرگور»، گزارشی است که چین هفته پیش منتشر کرد و خبر داد، اقتصاد این کشور بین ماه‌های جولای تا سپتامبر (نیمه تیر تا نیمه شهریور) یعنی همان زمانی که اغلب کشورها از جمله امریکا از کاهش رشد اقتصادی خود شکایت داشتند، ۴.۹ درصد رشد کرده است.

به گزارش «بی‌بی‌سی» در همین ارتباط پروفسور «هو تیانگ بون»، استاد دانشگاه نانیانگ در سنگاپور، معتقد است: «نشست کنونی در چین و تعیین چشم‌انداز ۵ ساله و ۱۵ ساله در خلال آن، پاسخی مستقیم به وخیم شدن روابط بین امریکا و چین است. زیرا چین دریافته دیگر نباید به امریکا و فضایی که در جهان علیه چین ترسیم می‌کند، اعتماد کند. البته این به آن معنا نیست که چین بخواهد خود را تبدیل به جزیره جدا از سایر کشورهای جهان کند».

در همین ارتباط «ایژیا نیوز» نیز نوشته است، «شی جین پینگ»، استراتژی جدایی اقتصادی از امریکا را آغاز کرده است و می‌خواهد با از بین بردن وابستگی کشورش به صادرات و بازارهای خارجی ارزش‌های مائویی «خودکفایی» را احیا کند.

ایران – بنفشه غلامی

https://akhbar-rooz.com/?p=89740 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x