دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سرنوشت ۳۴ میلیون مخاطب گیم در چنگال فیلترینگ

صنعت بازی ایران ۳۴ میلیون مخاطب دارد و ۵ میلیون بازیکن حرفه‌ای در این صنعت مشغول هستند. با در نظر گرفتن این آمار از سال‌های گذشته تاکنون، ظرفیت‌های حضور پررنگ ایران در صنعت بازی قابل پیش‌بینی بود. صنعت گیم شامل بازی‌های کامپیوتری، کنسولی و موبایلی است. امروزه بازی‌های موبایلی درآمد بیشتری نسبت به بازی‌های رایانه‌ای دارند. تا به امروز صنعت گیم یا صنعت بازی در کشورهای آمریکا و چین موفقیت بالایی داشته است.

ایران نیز از اولین کشورهایی است که در منطقه خاورمیانه به تولید و استفاده از بازی‌های ویدیویی پرداخت. سه کشور ایران، عربستان و ترکیه در خاورمیانه از جمله کشورهایی هستند که توانستند رشد قابل توجهی را در صنعت بازی تجربه کنند. در آماری که کشور ترکیه از رشد استارتاپ‌های خود در سه ماهه اول ۲۰۲۳ منتشر کرده است صنعت گیم با تفاوت زیادی در رتبه اول قرار دارد.

رتبه ۱ کشورهای منطقه و رتبه ۱۸ دنیا

طبق اعلام مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران رتبه نخست در تولید علم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در میان کشورهای منطقه را دارد. براساس پژوهش مشترک که توسط این بنیاد و دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۱ ایران در تولید علم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای که جز صنایع خلاق جدید است، رتبه نخست کشورهای منطقه و رتبه ۱۸ دنیا را در اختیار دارد. او متوسط سن بازیکنان رایانه‌ای در کشور را ۲۳ سال اعلام کرد و همچنین اظهار کرد این عدد افزایش پیدا خواهد کرد چراکه در کشورهایی مثل آمریکا متوسط سن بازیکنان رایانه‌ای ۳۳ سال است.

موانع رشد صنعت گیمینگ در ایران

در گزارشی که کافه بازار از رفتار کاربران و توسعه‌دهندگان خود در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است، به آمار ۱.۸میلیارد نصب برنامه و بازی برمی‌خوریم؛ علاوه بر آن تنها ۸۸۴ میلیون جستجو برای بازی در یک سال اتفاق افتاده است. بازاری با این رشد بالا نه تنها از طرف دولت نادیده گرفته می‌شود بلکه به رشد طبیعی آن هم هر روز بیشتر آسیب می‌رسد. صنعت بازی ایران به دلیل وجود تحریم‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و تلاش فعالان این زمینه برای پیشرفت را بسیار دشوار کرده است. استفاده از موتورهای بازی سازی که به دلیل تحریم‌ها قابل استفاده نیستند و دشواری‌های انتشار بازی‌های در گوگل پلی و استیم همگی از موانع رشد صنعت گیم ایران محسوب می‌شوند.

۴۸درصد رشد مخاطبان بازی

طبق آخرین آمار بر مبنای آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که در سال ۱۴۰۰ طراحی کرده است، برآورد شده از بین ۸۴میلیون ایرانی، ۳۴میلیون نفر بر روی مجموع پلتفرم‌ها، بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند که ۵۸درصد آن‌ها به شکل آنلاین بازی می‌کنند. این رقم جمعیتی نسبت به آمار سال ۲۰۱۶ رشد حدود ۴۸درصدی را نشان می‌دهد. مردان ۵۹درصد و زنان ۴۱درصد جمعیت این آمار را تشکیل می‌دهند. قابل توجه است که رقم ۳۴میلیون مخاطب بازی در ایران حدود سه هفته پیش توسط وزیر فرهنگ و ارشاد نیز تایید شد.

براساس گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازیکنان گیم، برای سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای بازی‌های دیجیتال در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۹هزار میلیارد تومان، هزینه کرده‌اند. همچنین بیش از ۵۱۲ میلیارد تومان مجموع هزینه‌ای است که گیمرهای پلتفرم‌های موبایلی در سال ۱۴۰۰ برای بازی پرداخت کرده‌اند. البته در این گزارش به هزینه VPN اشاره‌ای نشده که آن خود بر این هزینه‌ها چندبرابر می‌افزاید.

نکته‌ای که در این گزارش بر آن تمرکز شده در جریان هزینه‌های گیمرهای موبایل، بیش از ۲۰۲میلیارد تومان به عنوان سهم بازی‌های بومی است. البته باید توجه داشت که فعالان صنعت بازی اخیرا به دلیل اختلال ایجاد شده در جریان دسترسی به اینترنت نگران ادامه فعالیت خود هستنند.

سهم گیمینگ بیشتر از موبایل در جریان اقتصادی

سهم پلتفرم کنسول و رایانه به شکل قابل توجهی به لحاظ اقتصادی بیشتر از موبایل است. بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان مجموع هزینه‌کرد گیمرهای کنسول و رایانه در سال ۱۴۰۰ است که بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان از این میزان هزینه صرف تهیه کنسول‌های بازی شده است. ۸۶درصد از کل هزینه‌کردهای گیمرها، صرف خرید سخت‌افزار و به‌ویژه کنسول بازی شده و به دلیل رشد شدید نرخ ارز و وابستگی مستقیم قیمت سخت‌افزار به آن، این موضوع منجر به ایجاد گردش مالی قابل‌توجهی شده است.

رشد میزان هزینه‌کرد برای خرید دستگاه کنسول

برای درک بهتر نقش دلار می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نرخ رشد ترکیبی سالیانه هزینه‌کرد بازیکنان از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ براساس مقادیر ریالی ۱۱۳درصد و براساس مقادیر دلاری تنها ۳۳درصد بوده است. مقایسه این اعداد با پیمایش سال ۱۳۹۸ از رشد خیره‌کننده میزان هزینه‌کرد بازیکنان برای خرید دستگاه کنسول در سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

از روزهای ابتدایی شروع محدودیت‌‌های اینترنتی صنعت بازی ایران روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. با وجود شکایات و درخواست‌ها در مورد رفع فیلترینگ گوگل پلی، این اپ استور همچنان فیلتر است و علاوه بر کاربران، کسب‌وکارها هم هزینه تبعات این فیلترینگ را به شکل ضررهایی می‌دهند که گاهی غیرقابل جبران هستند. عدم توجه به چالش های ناشی از فیلترینگ این اپ استور، باعث شده است صنعت بازی ایران رو به نزول برود.

۷۵درصد ریزش کاربر پس از محدودیت گوگل پلی

براساس نتایج یک نظرسنجی با موضوع تاثیر محدودیت گوگل پلی بر بازی های ایرانی که توسط کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازی های رایانه ای سازمان نصر تهران انجام شده، ۶۶درصد از پاسخ دهندگان، میزان ریزش کاربران پس از ایجاد محدودیت برای گوگل پلی را بالای ۷۵درصد اعلام کرده اند. همچنین بیشتر شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که پس از ایجاد این محدودیت، بین ۲۵ تا ۵۰درصد از درآمد خود را از دست داده اند.

منبع: تجارت نیوز

https://akhbar-rooz.com/?p=210288 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x