جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیروزی «چپ میانه» در انتخابات آرژانتین

البرتو فرناندز در دور اول انتخابات مائوریسیو ماکری رئیس‌جمهوری کنونی را شکست داد و در دور دوم انتخابات نیز که کاندید ائتلاف اپوزیسیون دولت بود، توانست اکثریت آرا را کسب کند
آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین، کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین را به عنوان معاون خود انتخاب کرده است.
آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین، کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین را به عنوان معاون خود انتخاب کرده است.

آلبرتو فرناندز، سیاست‌مدار جناح «چپ میانه:» در انتخابات آرژانتین برنده انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین شد.

وی در دور اول انتخابات، با اختلاف ۱۵ درصدی مائوریسیو ماکری رئیس‌جمهوری کنونی را شکست داد و در دور دوم انتخابات نیز که کاندید ائتلاف اپوزیسیون دولت بود، توانست اکثریت آرا را کسب کند.

تاکنون ۹۷ درصد از آرا شمرده شده و آقای فرناندز با کسب ۴۸٫۱ درصد آرا در صدر است. بر اساس قوانین انتخاباتی آرژانتین، هر کدام از کاندیدها که توانسته باشد بیش از ۴۰ درصد آرا را کسب کند و با رقیب خود اختلاف بیشتر از ۱۰ درصدی کسب آرا را داشته باشد، برنده انتخابات ریاست جمهوری است.

بدین ترتیب، فرناندز رئیس‌جمهور آینده کشور خواهد بود و ماکری نیز وی را به مناسبت این پیروزی تبریک گفته‌ است.

در دولت آینده، کریستینا فرناندز، رییس جمهور سابق آرژانتین به عنوان معاون رئیس‌جمهور فعالیت خواهد کرد. برخی از صاحبنظران معتقدند هر چند او به عنوان معاون رییس جمهور به دولت جدید راه می یابد ولی قدرت اصلی در دست او خواهد بود.

نماد اصلی چپ میانه در آرژانتین، حزب پرونیست (حزب حامی خوآن پرون، رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین) است. پرونیست‌ها با ریاست جمهوری کریستینا فرماندز از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ بر آرژانتین حکومت کرده‌اند.

پیروزی حزب پرونیست در این انتخابات می‌تواند پیامدهای اقتصادی به ویژه در بازارهای مالی آرژانتین که دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی است، داشته باشد.

موضوع اصلی مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین، مشکلات اقتصادی و افزایش فقر بود و رای دهندگان طرح‌های ریاضت اقتصادی دولت مائوریسیو ماکری را که تاکید می‌کرد برای احیا اقتصاد کشور حیاتی است، رد کردند.

آلبرتو فرناندز پس از اعلام پیروزی، در بخشی از سخنرانی خود در جمع هوادارانش گفت: «تنها موضوع مهم برای ما پایان دادن به رنج آرژانتین است».

او گفت به حمایت دولت فعلی برای تغییر جهت سیاست های کشور نیاز دارد و افزود: «ما دوباره به قدرت رسیدیم و این بار بهتر خواهیم بود».

آرژانتین یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان را دارد. حدود یک سوم جمعیت کشور در فقر به سر می‌برند و در دوران ریاست جمهوری مائوریسیو ماکری که در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید، این رقم افزایش یافته است.

در ماه اوت با نتایج ضعیف آقای ماکری در انتخابات درونی حزب که معمولا نشانه‌ای از میزان محبوبیت نامزد انتخابات ریاست جمهوری است احتمال بازگشت پرونیست‌ها به قدرت جدی شد.

در طول ماه‌های گذشته کاهش ارزش پزو، واحد پول آرژانتین به یک دغدغه مهم اقتصاد آرژانتین تبدیل شده است.

در تازه‌ترین تصمیم برای جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش پول آرژانتین، بانک مرکزی آرژانتین اعلام کرده است که میزان خرید دلار توسط مردم را محدود خواهد کرد. قبلا میزان قانونی خرید حدود ده هزار دلار در ماه بود ولی بانک مرکزی آرژانتین قصد دارد آنرا به ۲۰۰ دلار در ماه محدود کند.

مهم‌ترین وعده‌های رئیس‌جمهور جدید آرژانتین اقتصادی است و او قول داده که تورم و فقر را به صورت چشمگیری کاهش دهد.

https://akhbar-rooz.com/?p=10062 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x