جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کرونا در جهان؛ ابتلا به ویروس با منشا داخلی در چین برای پنجمین روز متوالی به صفر رسید

شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ در اروپا، کانون جدید شیوع ویروس کرونا همچنان رو به افزایش است. کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای مراقبت‌های ویژه از مبتلایان به این بیماری در کشورهای مختلف جهان بر شدت نگرانی‌ها افزوده است

در حالی که شمار قربانیان بیماری کووید۱۹ در اروپا، کانون جدید شیوع ویروس کرونا همچنان رو به افزایش است کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای غربالگری، کیت‌های لازم برای تست‌‌های تشخیص و نیز مراقبت‌های ویژه از مبتلایان به این بیماری در کشورهای مختلف جهان بر شدت نگرانی‌ها افزوده است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی منابع رسمی تا صبح روز دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹/ ۲۳ مارس ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۴ هزار و ۶۹۸ نفر به دلیل بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

هفتاد و پنج شهر در هند تحت قرنطینه کامل قرار گرفت

مقامات دولتی در هند اعلام کردند که برای کنترل و مهار گسترش ویروس کرونا ۷۵ شهر در ایالت‌های مختلف این کشور را تحت قرنطینه کامل قرار داده‌اند.

در میان شهرهایی که موارد ابتلا به ویروس در آنها به ثبت رسیده و ساکنان به منع رفت و آمد و قرنطینه کامل توصیه شده‌اند نام چند شهر بزرگ از جمله دهلی‌نو، بمبئی و حیدرآباد نیز به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر نارندار مودی، نخست وزیر هند روز دوشنبه با تاکید بر لزوم رعایت مقررات وضع شده یادآور شد برای شهروندانی که محدودیت‌های اعمال شده برای تردد در شهرها را نادیده بگیرند مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است.

گفتنی است که در هند تاکنون هشت نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و ۴۲۵ نفر نیز در شهرهای مختلف این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

کانادا ورزشکار به المپیک اعزام نمی‌کند

کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که در صورت برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی توکیو در موعد مقرر هیچ ورزشکاری از این کشور در بازی‌ها شرکت نخواهد کرد.

کمیته ملی المپیک کانادا دلیل این تصمیم را بحران کنونی ناشی از انتشار گسترده ویروس کرونا در جهان اعلام کرده و از کمیته بین المللی المپیک خواسته است که این مسابقات را به تعویق بیاندازد.

در بیانیه مشترک کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک کانادا به صراحت از نهاد‌های بین المللی مرتبط با برگزاری این مسابقات و از سازمان جهانی بهداشت خواسته شده است که بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو برای یک سال به تعویق بیافتد.

انتقاد ترامپ از رویکرد چین در قبال انتشار ویروس کرونا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر دولت چین را مورد حمله قرار داد. رئیس جمهوری آمریکا می گوید که از رفتار و نحوه برخورد چین با بحران شیوع ویروس کرونا آزرده خاطر شده و معتقد است که پکن اطلاعات حیاتی در خصوص این بیماری همه گیر را در اختیار دیگران نگذاشته است.

دونالد ترامپ که پیشتر با استفاده از عبارت «ویروس چینی» برای نام بردن از نوع جدید ویروس کرونا به نوعی کنایه آمیز نقش مهم‌ترین رقیب تجاری کشورش را در ایجاد بحران ناشی از انتشار این ویروس در جهان مورد انتقاد قرار داده بود حالا به صراحت از رویکرد پکن در ارتباط با این بحران ابراز ناراحتی می‌کند.

ترامپ که بار دیگر در سخنانش از عبارت «ویروس چینی» استفاده می‌کرد یاد آور شد که «مقامات پکن می‌بایست ما را بیشتر در خصوص این ویروس آگاه می کردند.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که بهتر بود پکن سه ماه زودتر مقامات آمریکایی را در جریان جزئیات مرتبط با شیوع ویروس کرونا قرار می‌داد. وی تصریح کرد که در این صورت جان‌های بسیاری در جهان نجات پیدا می کرد.

دونالد ترامپ همچنین با انتشار توییتی مثبت شدن تست کرونای سناتور رند پل را مورد تایید قرار داد. گفتنی است که تاکنون دست کم سه عضو کنگره آمریکا یعنی رند پل، ماریو دیاز بالرت و بن مک‌آدامز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و حدود بیست و دو نماینده دیگر کنگره نیز در قرنطینه قرار گرفته اند.

برای پنجمین روز متوالی موارد هیچ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین ثبت نشد

مقامات چین روز دوشنبه اعلام کردند که هیچ مورد تازه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا با منشا داخلی در این کشور به ثبت نرسیده و ۳۹ مورد جدید ابتلا به این ویروس منشا خارجی داشته است.

این در حالیست که بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی پکن طی بیست و چهار ساعت گذشته تنها ۹ مورد مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ در چین ثبت شده است که هر ۹ مورد در شهر ووهان، کانون اصلی شیوع این ویروس در جهان روی داده است.

بر اساس این گزارش، ووهان، کلان‌شهری با جمعیت ۱۱ میلیونی دو ماه پس از قرار گرفتن در قرنطینه کامل روز دوشنبه را بدون ثبت هیچ مورد جدید ابتلا به ویروس پشت سر گذاشت. این پنجمین روز متوالی است که مقامات چینی از به صفر رسیدن موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا با منشا داخلی در این کشور خبر می دهند.

احتمال تعویق بازی‌‌های المپیک

کمیته بین المللی المپیک بالاخره پس از فشار کشورهای مختلف و کمیته‌های ملی المپیک در برخی از کشورهای صاحب نفوذ تصمیم برای برگزاری این بازیها در موعد مقرر را مورد تجدید نظر قرار داد.

مسئولان کمیته بین المللی المپیک روز یکشنبه اعلام کردند که با توجه به وخیم‌تر شدن بحران کنونی ناشی از انتشار ویروس کرونا در جهان در پی آن هستند که این بازی‌ها را به تعویق بیاندازند. این موضع جدید کمیته بین‌المللی المپیک به معنی آن است که بازی‌های المپیک توکیو قطعا تابستان امسال برگزار نخواهد شد.

هنوز مشخص نیست که برگزاری بازی‌های المپیک توکیو به چه زمانی موکول خواهد شد. کمیته بین المللی المپیک برای قطعی شدن این تصمیم و نیز تعیین زمان جدید برگزاری این بازی‌ها چهار هفته دیگر تشکیل جلسه خواهد.

گفته می شود که تصمیم برای نحوه برگزاری این بازی‌ها و تعویق چند ماهه و حتی یک ساله آنها با رایزنی و هماهنگی کامل با کمیته برگزار کننده و مسئولان شهر توکیو اتخاذ خواهد شد.

پس از اعلام موضع جدید کمیته بین المللی المپیک که در آن به نوعی از ورزشکاران خواسته است آمادگی خود را برای شرکت در بازی‌های المپیک توکیو یکسال به عقب بیاندازند، نخست وزیر ژاپن نیز با سخنانی تازه بر تعویق این بازیها مهر تایید زده است.

شینرو آبه روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد که وسعت انشار ویروس کرونا در جهان و بحران کنونی ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تعویق بازی‌های المپیک توکیو را اجتناب ناپذیر کرده است.

بازی‌های المپیک تابستانی توکیو طبق برنامه قبلی قرار بود ۲۴ ژوئیه تا ۹ اوت سال جاری برگزار شود.

ایتالیا برای مهار کرونا از ارتش آمریکا کمک خواست

ایتالیا که این روزها بیشترین تعداد جان باختگان ناشی از کرونا نسبت به سایر کشورهای جهان را دارد، در مهار شیوع افسارگسیخته کووید-۱۹ از ارتش آمریکا درخواست کمک کرد.

تا به امروز،  ۵۹ هزار و ۱۳۸ نفر در ایتالیا به بیماری کرونا مبتلا شده اند و پنج هزار و ۴۷۶  نفر نیز جان خود را از دست داده اند. 

چین با بیش از ۸۱ هزار مورد ابتلا، ایتالیا با  بیش از ۵۹ هزار مورد و آمریکا با بیش از ۳۴ هزار مورد ابتلا به بیماری کرونا، از نظر تعداد افراد مبتلا به این بیماری مسری در جایگاه اول تا سوم جهان هستند. 

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز دوشنبه گزارش داد: وضعیت مرگبار شیوع ویروس کرونا در ایتالیا ساعت به ساعت وخیم تر می شود بطوریکه وزیر دفاع آن کشور از ارتش آمریکا درخواست کمک کرده است.

سی ان ان اشاره ای به جزئیات بیشتر این خبر نکرد.

رویترز هم نوشت که  ایتالیا از مرگ ۶۵۱ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ گذشته خبر داد که حاکی از افزایش ۱۳.۵ درصدی مبتلایان به این ویروس در این کشور اروپایی است.

یک میلیارد انسان درقرنطینه، بهبود کیفیت هوا در سراسر جهان

در بیشتر کشورهای جهان که برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا اکثر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی تقریبا متوقف شده و حدود یک میلیارد انسان در قرنطینه قرار گرفته اند، به دلیل کاهش سطح آلودگی ها، بهبود قابل توجه هوا ثبت شده است هرچند هنوز گمانه زنی در باره ادامه طولانی مدت این وضعیت زود است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصاویر ماهواره ای ماه گذشته میلادی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) کاهش چشمگیر سطح غلظت دی اکسید نیتروژن را که عمدتا توسط وسایل نقلیه و مراکز تولید انرژی حرارتی ایجاد می شود، ثبت کرده است.

این تصاویر نشان می دهد در شهر ووهان چین منشأ همه گیری جهانی کوید۱۹ نقشه آلودگی هوا که در منطقه قرمز و نارنجی بوده به دلیل کاهش سطح آلودگی به رنگ آبی تبدیل شده است.

آژانس فضایی اروپا همین پدیده را درابتدای این ماه میلادی در شمال ایتالیا که ساکنان آن هفته ها در قرنطینه برای مهار کرونا بوده اند، ثبت کرده است.

آژانس محیط زیست اروپا، همین وضعیت را برای مادرید و بارسلونا که اقدامات قرنطینه مردم از اواسط ماه مارس در آنها اجرا شده، تایید کرده است.

دی اکسید نیتروژن باعث ایجاد التهاب شدید در مجاری تنفسی می شود و یک گاز آلاینده با طول عمر کوتاه است.

«وینسنت هنری بوش» از برنامه اروپایی مراقبت کره زمین (کپرنیک) با بیان اینکه «این گاز یک روز در اتمسفر زمین باقی می ماند» گفت که این موضوع بخوبی نتیجه فعالیت های گسترده بشری را نشان می دهد.

هنری بوش خاطرنشان کرد که میانگین غلظت دی اکسید نیتروژن درشمال ایتالیا تقریباً نصف شده است.

این سطح کاهش آلودگی ها بسیار بی سابقه است.

محقق آژانس فضایی آمریکا در لیو در باره کاهش آلودگی هوا درچین گفت: این نخستین بار است که به دلیل یک اتفاق خاص تغییر چنین بزرگی را درمنطقه ای با این حجم مشاهده کرده ام.

در سایر کشورها و مناطقی که قرنطینه خانگی از جمله در فرانسه، بلژیک، آرژانتین، تونس، کلمبیا، کالیفرنیا اجرا شده، لازم است برای رصد تحولات اوضاع  مدت کمی صبر کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=23852 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x