جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگزاری کمیسیون مشترک برجام برای بررسی بازگشت احتمالی آمریکا به توافق اتمی با ایران

روز جمعه ۱۳ فروردین به ابتکار اتحادیۀ اروپا کمیسیون مشترک برجام  برای گفتگو در بارۀ چشم‌انداز بازگشت احتمالی آمریکا به توافق اتمی با ایران بشکل مجازی برگزار می‌ شود. این نشست به ریاست اِنریکه مورا، معاون دبیرکل و رئیس سیاسی سرویس امور خارجی اتحادیۀ اروپا برگزار می‌شود و نمایندگان آلمان، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و ایران در آن شرکت کرده اند. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به همراه چند تن از معاونان و مدیران کل  در این نشست حضور دارد.

به گزارش رسانه های خارجی، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا که بطور معمول ریاست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده دارد، پنجشنبه شب با اعلام خبر نشست کمیسیون مشترک، تصریح کرد که «شرکت کنندگان در این نشست به بررسی بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی تضمین اجرای کامل و کارآی این توافق از سوی کلیۀ طرفین» خواهند پرداخت.

جوزپ بورل که برای تشکیل این نشست تلاش فراوانی کرده است، امیدوار است بتواند با اتکا به نتایجی که از این دیدار انتظار دارد، اجلاسی برای انجام مذاکرات با شرکت کلیۀ طرفین و آمریکا برگزار کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، که پیش از انتخابات اعلام کرده بود، در صورت پیروزی به برجام بازخواهد گشت، اینک نیز آمادگی خود را به این منظور ابراز داشته بشرط آنکه ایران پیش از چنین بازگشتی کلیۀ تعهدات خود در این زمینه را به اجرا گذارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در تاریخ دوم آوریل (امروز) گفت: ما از این مسئله استقبال می‌کنیم و آن را گامی مثبت تلقی می‌کنیم.

وی همچنین گفت «ما آماده‌ایم بازگشت به پایبندی به تعهدات برجامی‌مان را دنبال کنیم» به شرط آنکه «ایران نیز همین کار را انجام بدهد.»

جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است که آمادۀ اجرای کامل تعهدات خویش است، بشرط آنکه، پیش از آن واشینگتن «در عمل مجازات‌های برقرار شده را لغو کند».

ایران در پی خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن مجازات‌های پیشین و برقراری مجازات‌های تازه، مرحله به مرحله از تعهدات خود در توافق اتمی وین کاست.

هدف این توافق که در سال ٢٠١۵ میان پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با ایران به امضاء رسید، جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح اتمی است. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برنامۀ اتمی این کشور غیرنظامی بوده و رهبر جمهوری اسلامی ایران احداث و استفاده از سلاح اتمی را «حرام» اعلام کرده است. با این حال اسناد و مدارک بدست آمده در ایران بروشنی نشان داده است که این کشور دستکم در گذشته یک برنامۀ توسعۀ تسلیحات هسته‌ای را دنبال می‌کرده است.

آمریکا و برخی دیگر کشورهای عضو برجام با امضای این توافق «عادی شدن سیاست خارجی ایران» و اتخاذ «رفتار مسالمت آمیز و خودداری از دخالت‌های منطقه‌ای» این کشور را انتظار می‌کشیدند. از همین روست که اینک خواستار گنجاندن برنامۀ هسته‌ای ایران و قطع اینگونه دخالت‌ها هستند. ایران تاکید می‌کند که توافق هسته‌ای تنها به برنامۀ اتمی ایران اختصاص دارد و در آن هیچ اشاره‌ای به انتظارات کنونی برخی دیگر طرفین آن ندارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=108845 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x