شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

استعفای دومین عضو کابینه افغانستان در ۲۴ ساعت

استعفای دومین عضو کابینه افغانستان در ۲۴ ساعت اخیر

«نرگس نهان» سرپرست وزارت «معادن و پترولیم» افغانستان روز پنجشنبه از پست خود کناره گیری کرد. «صلاح الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان نیز پیش از او از سمت خود استعفا کرده بود.

«سیحون کامگار» سخنگوی وزارت معادن افغانستان امروز پنجشنبه به رسانه های محلی این کشور گفت که استعفای خانم نهان پذیرفته شده است.

سرپرست وزارت معادن افغانستان علت کناره گیری خود از این سمت را مشکلات شخصی عنوان کرده است.

دیروز چهارشنبه صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز به دلیل آنچه وی تبعیض سیستماتیک خوانده بود، از پست وزارت امور خارجه این کشور کنار رفت.

ربانی، دلیل استعفای خود را مداخلات ریاست جمهوری عنوان کرده است.

صلاح‌الدین ربانی که رهبر حزب جمعیت و از چهره‌های نزدیک به عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان است در متن استعفانامۀ خود نوشته که به دلیل «ایجاد شبه ساختارهای موازی و به حاشیه کشاندن نهادهایی که در همه نظام‌های دنیا حیثیت ستون نظام را دارند» از سمت خود استعفا می‌دهد.

ربانی می‌گوید که با ساختار دولت به عنوان یک «اِنجوی شخصی» [انجمن شخصی] به گونه سلیقه‌ای برخورد می‌شود و کلیت دولت به گونه آگاهانه و ناآگاهانه تخریب می‌شود.

در متن استعفانامه صلاح‌الدین ربانی تاکید شده که تخریب نهادهای دولتی به شیوه‌های گوناگون از سوی آنهایی که خود ادعای دولت‌سازی دارند، غیرقابل‌ اغماض و غیرقابل تحمل است.

ساعاتی پس از اینکه سرپرست وزارت خارجه استعفایش را ارائه کرد، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در برگه‌ی توئیترش نوشت که استعفای صلاح‌الدین ربانی از سوی رئیس جمهوری غنی پذیرفته شده است.

در سال ۱۳۹۵ مجلس نمایندگان افغانستان، صلاح‌الدین ربانی را استیضاح کرد و به او رای عدم اعتماد داد. در واکنش به آن، رییس جمهور غنی رای مجلس را به چالش کشاند و از آقای ربانی خواست همچنان به کارش ادامه دهد. در نتیجه از آن پس تا کنون قوه مقننه افغانستان او را سرپرست وزارت خارجه و قوه اجرایی افغانستان او را وزیر خارجه می‌خواند.

ریشه این اختلاف و تنش به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ برمی‌گردد. زمانی که در نتیجه بن‌بست انتخاباتی، حکومت به گونه شراکتی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله تقسیم شد.

صلاح‌الدین ربانی از وزیران معرفی شده عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت بود که چون عبدالله، بارها در طول عمر حکومت وحدت ملی با رئیس جمهوری غنی، روی موضوعات مختلف اختلاف نظر پیدا کرد.
چندی پیش، پس از سفر همزمان زلمی خلیلزاد و هیئت طالبان به اسلام‌آباد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان موقفی خلاف موقف ریاست جمهوری افغانستان را با رسانه‌ها شریک کرد که در نتیجه رئیس جمهوری غنی فرمان برکناری و پیگرد قضایی سخنگوی وزارت خارجه را صادر کرد، اما این فرمان نیز با مخالفت سرپرست وزارت خارجه رو به رو شد و عملی نگردید.

در این اواخر نیز، وزارت خارجه در واکنش به ترکیب هیئت حکومت افغانستان به مجمع عمومی سازمان ملل اعتراض کرد و گفت که از فرستادن این هیئت مطلع نبوده است.
در نشست مجمع سازمان ملل، هیئت افغانستان را حمدالله مُحب، مشاور امنیت ملی و از چهره‌های نزدیک به رئیس جمهوری غنی رهبری می‌کرد.

در تازه‌ترین مورد نیز که به احتمال قوی منجر به استعفای صلاح‌الدین ربانی شده، اشتراک حمدالله مُحب در نشست وزرای خارجه کشورهای غیرمتعهد در باکو پایتخت آذربایجان است.

درپی همین اختلاف‌ها، صلاح‌الدین ربانی گفته که ادامه کار در این حکومت را به صلاح نمی‌داند.

https://akhbar-rooz.com/?p=9390 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x