شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

از جشن تولد نمیرالمنفورین تا مرگ و میرقهرمانان؛ تکمیل یورو ۲۰۲۱

نازک بین: احمد جنتی نمیر المنفورین در ۹۵ سالگی اش مثل جوان ۱۵ ساله تخمه می شکند و هوای صیغه و تجدید فراش دیگری دارد. اکثریت آیت الئه های نظام، طول عمرشان از هشتاد به بالا است. از بس هیچ کار و فعالیتی نداشته اند و مفت خورده اند و راحت خوابیده اند که چنین صورت ها سفید و گلی منگولی و دستهای کار نکرده مثل برف سفید و قیافه های شان بشاش و قبراق است. به یک وعده غذا با کمتر از دو پرس جوجه و چلوکباب و کلی مخلفات سر سفره راضی و قانع نیستند.وقتی هم جشن تولد می گیرند سه بشقاب کیک و عسل و خامه یک ضرب بالا می زنند! البته ذکر و فکر کارهای پائین تنه و  صیغه جای خود دارد. هیچ کسی خواهان مرگ فرد دیگری نیست، اما این جماعت بلاهت در تاریخ بشری، موجب مرگ و میر چند میلیون ایرانی در داخل و هزاران نفر دیگر در عراق، سوریه، لبنان بوده و هستند. فشارهای اقتصادی، مشکلات زیست محیطی فراوان، نگرانی برای خانواده، فشارهای متعدد روحی و روانی و ناامنی اجتماعی از جمله دلایلی است که جامعه ما را فرسوده و متوسط  سن مرگ و میر را در سنین جوانی و میانسالی افزایش داده است. این بار نوبت به کیوان نیک نفس دروازه بان خوش استیل سال های دور باشگاه پاس و تیم ملی ایران رسید. وی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در پنج شنبه ۳ اردیبهشت با زندگی وداع کرد..همسر و فرزند شادروان نیک‌نفس هم طی روزهای گذشته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده بودند.

از راست به چپ: از این جمع اکبر مالکی یار دیرینه حسین آقای فکری به دوران پیری رسیده، عزیز اصلی فوت کرده، کیوان نیک نفس همین هفته درگذشت، بهرام مودت در تبعید است و ناصر حجازی هم چندل سال بیش به تاریخ رفته گان پیوست.

مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۰ قطر

لیونل اسکالونی پس از تساوی آرژانتین مقابل پاراگوئه نسبت به نحوه عملکرد VAR اعتراض کرد.

به نقل از اوله، تیم ملی فوتبال آرژانتین در سومین بازی‌اش در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ برابر پاراگوئه یک بر یک متوقف شد و با هفت امتیاز در صدر جدول قرار گرفت. لیونل اسکالونی پس از بازی گفت: ۱۵ دقیقه نخست خوب نبودیم. حریف مالکیت توپ را در اختیار داشت و سپس متاسفانه اسکیل پالاسیوس آسیب دید. نمی‌خواهم بگویم که با حضور لو سلسو تیم بهتر شد اما واکنش متفاوتی نشان  داد. سرمربی تیم ملی آرژانتین افزود: تیم حریف توپ را خوب به چرخش می‌انداخت و توانست به لطف پنالتی یک بر صفر پیش بیفتد. پس از این گل بازی کاملا در اختیارمان بود. تیم واکنش نشان داد، موقعیت گل داشتیم و توانستیم بازی را مساوی کنیم و می توانستیم با برتری نیمه اول را به پایان برسانیم. نیمه دوم هم کاملا در اختیار ما بود. 

VAR در این دیدار تعیین کننده بود و پس از پنالتی پاراگوئه، گل لیونل مسی را به خاطر خطایی که ۲۷ ثانیه قبل رخ داده بود مردود اعلام کرد. سرمربی آرژانتینی نسبت به معیار این فن‌آوی اعتراض داشت و گفت: باید در رابطه با VAR یکپارچگی وجود داشته باشد. در خیلی از صحنه‌ها می‌تواند وارد شود که این اتفاق رخ نمی‌دهد. درباره باور خوب یا بد صحبت نمی کنم. در این بازی یکی از بازیکنان‌مان را برای ماه‌ها از دست دادیم. آنخل رومرو به پالاسیوس ضربه زد اما VAR دخالتی نکرد. اسکالونی در پایان اظهار کرد: پنالتی را می توانستد اعلام کنند و هم می‌توانستد نگیرند. از نظر من پنالتی نبود. در رابطه با گل ما که مردود اعلام کردند به نظرم درست بود چون اگر صحنه‌ها را به صورت آهسته بازبینی کنند همیشه خطایی وجود خواهد داشت. خیلی تاخیر داشتند. باید یک زمان مشخص را تعیین کرد. تعداد پاس‌ها از زمان خطا تا وقتی که توپ به گل تبدیل می‌شود باید محاسبه شود. باید یکپارچگی باشد. توپ به هر جا می‌رود. در میانه میدان پاس‌های زیادی رد و بدل شد. 

در بازی دیگری، تیم ملی فوتبال اکوادور در جریان مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در زمین بولیوی به برتری ارزشمند سه بر دو دست یافت. بامداد جمعه در هفته سوم از مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ و در منطقه آمریکای لاتین، بولیوی در لاپاز از اکوادور پذیرایی کرد و در نهایت سه بر دو شکست خورد. روند بازی در نیمه نخست متعادل بود و هر دو تیم فرصت‌های خوبی را خلق کردند اما در نهاین این بولیوی بود که با گل دقیقه ۴۲ «خوان کارلوس آرسه»، با برتری نیمه اول را به اتمام رساند. در همان ثانیه‌های آغازین نیمه دوم، اشتباه بازیکنان بولیوی موجب شد تا «بدیر کایسدو» مدافع جناح چپ اکوادور خود را به محوطه جریمه میزبان رسانده و به زیبایی گل تساوی را رقم بزند. حملات اکوادور ادامه یافت و در دقیقه ۵۵ «آنخل مینا» با حرکت در عرض و ضربه‌ای مناسب، دومین گل تیمش را به نام خود نوشت. در دقیقه ۶۰ «مارتینز مورنو» مهاجم و کاپیتان بولیوی، کرنر ارسالی را با ضربه سر زیبا به گل دوم تیمش تبدیل کرد.در دقیقه ۸۸ و در حالی‌که بازی روند متعادلی داشت، توپ به دست مدافع بولیوی برخورد کرد تا داور اعلام پنالتی کند. کارلوس گروزو» پشت توپ ایستاد و به‌راحتی گل سوم و برتری اکوادور را درون دروازه حریف جای داد تا تیمش به بُردی ارزشمند دست یابد. اکوادور با کسب این پیروزی، ۶ امتیازی شد و بولیوی هم همچنان بدون امتیاز باقی ماند. مرحله مقدماتی جام جهانی در منطقه آمریکای لاتین با حضور ۱۰ تیم و به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود که در نهایت چهار تیم راهی جام جهانی می‌شوند و تیم پنجم هم به پلی‌آف می‌رود.

گروه‌بندی کامل جام ملت‌های اروپا مشخص شد

پنجشنبه شب چهار دیدار از مرحله پلی‌آف انتخابی فوتبال یورو ۲۰۲۰ برگزار و تکلیف چهار جای خالی تیم‌های صعودکننده به این مسابقات مشخص شد. تیم‌های مقدونیه شمالی، مجارستان، اسلواکی و اسکاتلند با برتری مقابل حریفان خود، جواز شرکت در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را به دست آوردند. مسابقات یورو ۲۰۲۰ از ۲۱ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و با توجه به تکمیل تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات، گروه‌بندی کامل جام ملت‌های اروپا به شرح زیر است:

گروه A: ترکیه، ایتالیا، ولز و سوئیس
گروه B: دانمارک، فنلاند، بلژیک و روسیه
گروه C: هلند، اوکراین، اتریش و مقدونیه شمالی
گروه D: انگلیس، کرواسی، اسکاتلند و جمهوری چک
گروه E: اسپانیا، سوئد، لهستان و اسلواکی
گروه F: مجارستان، پرتغال، فرانسه و آلمان

دیدارهای دوستانه ملی، پیروزی قاطعانه انگلیس مقابل ایرلند

 تیم ملی فوتبال انگلیس پنجشنبه شب و در ورزشگاه ومبلی، در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی ایرلند رفت و با نتیجه ۳ بر صفر پیروز شد.هری مگوایر در دقیقه ۱۸، جیدون سانچو در دقیقه ۳۱ و دومینیک کالورت‌لوین در دقیقه ۵۶ از روی نقطه پنالتی، گل‌های سه‌شیر را به ثمر رساندند.در دیگر بازی‌های تدارکاتی مهم، تیم ملی روسیه در مولداوی مقابل تیم ملی این کشور صف‌آرایی کرد و به تساوی بدون گل رسید. دیدار دوستانه ولز برابر آمریکا هم با تساوی صفر – صفر خاتمه یافت

ایسلند یورو را از دست داد

ایسلند با شکست ۲-۱ مقابل مجارستان، از صعود به رقابت های یورو ۲۰۲۰ بازماند. تیم ملی ایسلند که با صعود به یورو ۲۰۲۰ تنها دو دقیقه فاصله داشت، با دریافت دو گل در دقایق ۸۸ و ۹۰، از رسیدن به سومین تورنمنت بزرگ پیاپی بازماند. در این دیدار که در ورزشگاه پوشکاش آره‌نا در بوداپست برگزار شد، ایسلند در دقیقه ۱۱ با گل گیلفی سیگوردسون، ستاره اورتون، پیش افتاد و این نتیجه که تا آخرین دقایق بازی پا بر جا بود، می توانست این تیم را به یورو ۲۰۲۰ برساند اما لوئیک نِگو در دقیقه ۸۸ کار را به تساوی کشید و در حالی که ایسلند می توانست در دقیقه ۹۰ بار دیگر پیش بیفتد، این تیم میزبان بود که بلافاصله روی یک ضدحمله توسط دومینیک شوبوشلای به گل دوم رسید و توانست جواز حضور در رقابت های یورو را به دست بیاورد. مجارها در یورو کار دشواری خواهند داشت. آنها در گروه F رقابت‌ها با تیم های پرتغال، فرانسه و آلمان همگروه شده اند و برای صعود به مرحله بعد باید دست به کار بزرگی بزنند.

 کروات‌ها وسط بازی فهمیدند بازیکنشان کرونا دارد

شب گذشته در جدال دوستانه ترکیه و کرواسی به نتیجه ۳ بر ۳ رسیدند. این بازی پرگل یک حاشیه بزرگ داشت که توسط کروات‌ها رقم خورد و آن هم تعویض «ویدا»، کاپیتان تیم ملی کرواسی بود. علت تعویض در بین ۲ نیمه این بود که فدراسیون کرواسی در جریان بازی متوجه شد این بازیکن کرونادارد. مربی تیم در دقیقه ۴۵ این بازیکن او را تعویض کرد. ویدا نیز فرصت داشته تا در یک نیمه بتواند این ویروس را منتقل کند و باید دید چه اتفاقی برای بازیکنان زمین و تیم ملی کرواسی رخ می‌دهد.

پیروزی راحت انگلیس در دیدار دوستانه

تیم ملی انگلیس در دیداری دوستانه موفق شد با نتیجه ۳-۰ جمهوری ایرلند را شکست بدهد. در شبی که گرت ساوتگیت تیمش را با آرایش ۳-۴-۳ و بیشتر با ستاره‌های جوانش به میدان فرستاد، در نهایت توانست با گل های هری مگوایر، جیدون سانچو و دومینیک کالورت لوئین به پیروزی برسد. ابتدا در دقیقه ۱۸ بود که روی ارسال هری وینکس، این مگوایر بود که بالاتر از مدافع حریف ضربه سر را زد و دروازه را باز کرد. حملات سه شیرها در دقیقه ۳۱ به گل دوم منجر شد. این بار روی موج دوم حمله بعد از یک ضربه کرنر بود که سانچو با پاس جک گریلیش درون محوطه جریمه ایرلند صاحب موقعیت شد و ضربه دقیق او به گوشه دروازه حریف رفت. نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید اما در ابتدای نیمه دوم، انگلیسی ها به گل سوم دست پیدا کردند. خطای کریستی روی بوکایو ساکا درون محوطه جریمه ایرلند باعث شد تا داور نقطه پنالتی را نشان بدهد. کالورت لوئین پشت ضربه قرار گرفت و با یک شوت دیدنی، توپ را به طاق دروازه حریف کوبید تا نتیجه ۳-۰ شود. در ادامه دو تیم تعویض های زیادی انجام دادند اما این تغییرات، تغییری در نتیجه بازی ایجاد نکرد و در نهایت بازی با همان سه گل به سود انگلیس به پایان رسید.  

بوسنی و هرزگوین صفر – ۲ ایران

تیم فوتبال جمهوری اسلامی در دیداری دوستانه در استادیوم عاصم فرهاتوویچ شهر سارایوو به مصاف بوسنی و هرزگوین رفت که در این مسابقه با نتیجه ۲ بر صفر به برتری رسید. کاوه رضایی در دقیقه ۴۶ این مسابقه گل اول تیم ملی کشورمان را به ثمر رساند و مهدی قایدی نیز در دقیقه ۱+۹۰ گل دوم تیم اسکوچیچ را وارد دروازه میزبان کرد. در این دیدار تیم ایران با ترکیب امیر عابدزاده، صادق محرمی (۷۶ – سیامک نعمتی)، احسان حاج‌صفی (۶۲ – امید نورافکن)، شجاع خلیل‌زاده، میلاد محمدی، علی قلی‌زاده (۸۳ – مهدی قایدی)، مرتضی پورعلی‌گنجی، احمد نوراللهی (۸۳ – علی کریمی)، وحید امیری (۷۶ – سعید عزت‌اللهی)، محمدحسین کنعانی‌زادگان و کاوه رضایی (۶۲ – کریم انصاری‌فرد) مقابل بوسنی صف‌آرایی کرد. بنجامین تاتار و استفان لونچار از تیم بوسنی و علی قلی‌زاده از تیم ایران، در این دیدار از داور مسابقه کارت زرد دریافت کردند.

تساوی عراق برابر اردن با حضور بشار رسن

تیم ملی فوتبال عراق در دیداری دوستانه با تساوی بدون گل برابر اردن متوقف شد. تیم ملی فوتبال عراق یکی از حریفان ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ است. عراق که خود را آماده دور برگشت این رقابت‌ها می‌کند، در دیداری دوستانه به مصاف اردن رفت که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. بشار رسن هافبک عراقی پرسپولیس در این دیدار در ترکیب تیم ملی فوتبال کشورش به میدان رفت. عراق در جدول مقدماتی گروه C با ۱۱ امتیاز در صدر جدول رده بندی جای دارد و بحرین هم با ۹ امتیاز دوم است. ایران با یک بازی کمتر و ۶ امتیاز در رده سوم جای دارد.

استراماچونی؛ یک کلام ۴۵ میلیارد تومان

در حالی که چند روزی بیشتر از ماجراهای پرداخت طلب میلیاردی وینفرد شفر نمی گذرد، استقلال حالا با مجازات یک میلیون و ۳۵۰ هزار یورویی استراماچونی مواجه شده است! به گزارش خبرگزاری ها، آندره آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی که کمتر از نیم فصل در استقلال حضور داشت و قبل از شروع لیگ بیستم نیز در آستانه بازگشت قرار گرفته بود، حالا باشگاه آبی پوش پایتخت را با سنگین ترین حکم فیفایی تاریخ خود مواجه کرده است. مجازاتی که از سوی فیفا صادر شده و استقلال فقط یکماه زمان دارد تا مبلغ یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۹۹۹.۹۴ یورو را به استراماچونی پرداخت کند. وی بعد از رفتن از ایران از طریق وکلای خود شکایتش را به فدراسیون جهانی برد. قرارداد استراماچونی با استقلال دو ساله و به صورت مشروط بود و او توانسته در رای ای که از فیفا گرفته مبلغ قرارداد هر دو سال خود را طلب کند. در قرارداد استقلال و استراماچونی آمده بود که اگر باشگاه در پرداخت مطالبات این مربی قصور کند، او می تواند برای دریافت کل مبلغش شکایت انجام دهد و حالا همین موضوع نیز اتفاق افتاده است. البته ادعای غرامت از سوی استراماچونی به طور کامل پذیرفته نشده و او توانسته بخشی از ادعای خود را برای دریافت خسارت به نتیجه برساند. در این پرونده استقلالی ها نیز مستندات خود را ارائه کرده بودند تا بتوانند از غرامت سنگین فرار کنند اما این ادعا از سوی فیفا به طور کامل رد شده است.در حکم فیفا درباره پرونده استراماچونی آمده است: «مدعی علیه (باشگاه استقلال) موظف است که ظرف مدت ۳۰ روز از انتشار، مقادیر زیر را به مدعی (استراماچونی) پرداخت کند: ۱,۳۵۴,۹۹۹.۹۴ یورو بابت جبران خسارت برای نقض قرارداد و علاوه بر آن ۵ درصد بهره پس از ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ به این مبلغ اضافه می‌شود.»

https://akhbar-rooz.com/?p=92832 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x