شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

توکیو بسوی برابری جنسیتی؛ مسی در صدر جهان

نازک بین: کمیته سازماندهی المپیک توکیو در اقدامی نمادین در راستای برابری جنسیتی، ۱۲ زن را در هیات اجرایی این کمیته منصوب کرد؛ کمیته‌ای که هم اکنون در میان ۴۵ عضو خود ۱۹ عضو زن(معادل ۴۲ درصد) دارد. این اقدام از سوی «توشیرو موتو» مدیر اجرایی کمیته سازماندهی المپیک توکیو اعلام شد.سیکو هاشیموتو» رییس جدید کمیته سازماندهی المپیک توکیو، جرقه تغییرات مذکور را زده است؛ او ماه گذشته و بدنبال استعفای اجباری «یوشیرو موری» رییس سابق و ۸۳ ساله این کمیته به دلیل اظهارات جنسیت زده علیه زنان، به این سمت منصوب شد.هاشیموتو در این‌باره گفت: در خصوص توسعه برابری جنسیتی، ما بر این باور هستیم که باید با سرعت کار کرده و به نتایج قاطعانه‌ای برسیم تا از این طریق اعتماد را به کمیته سازماندهی بازگردانیم.هاشیموتو که سابقه مقام سومی و کسب مدال برنز المپیک را در رشته اسکیت سرعت در کارنامه دارد، متعهد شد که پس از به منصوب شدن، مشارکت زنان را در هیات اجرایی این کمیته افزایش دهد.موتو همچنین گفت که هیات اجرایی حالا در جمع هفت معاون حاضر، یک معاون زن نیز دارد.در رنکینگ برابری جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد، ژاپن در بین ۱۵۳ کشور در جایگاه ۱۲۱ قرار دارد و زنان به ندرت در پست‌های ریاستی یا هیات مدیره صاحب منصب هستند.هرچند این اقدام تاثیر بلندمدتی نخواهد داشت زیرا کمیته سازماندهی المپیک توکیو حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را استخدام می‌کند اما پس از برگزاری تورنمنت منحل می‌شود.

NBAسونی سیکسرز صدر جدول را حفظ کرد

صدرنشین جدول رده‌بندی کنفرانس شرق که خیال پا پس کشیدن ندارد و نمی‌خواهد جایگاهش را از دست بدهد، با کسب بیست‌و‌سومین پیروزی خود در سی‌و‌پنجمین بازی‌اش در مرحله گروهی این فصل NBA صدر جدول را حفظ کرد. تیم بسکتبال فیلادلفیا سونی سیکسرز در سالن ولزفارگو سنتر فیلادلفیا میهمان خود تیم ایندیانا پیسرز را با اختلافی قابل توجه و با نتیجه ۱۳۰ بر ۱۱۴ شکست داد تا همچنان با یک بازی کمتر نسبت به نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش یعنی بروکلین نتس پیشتاز کورس صعود به پلی‌آف از جدول کنفرانس شرق باشد. در این بازی که فیلادلفیایی‌ها به جز کوارتر آخر، بیشتر از حریف امتیاز کسب کردند، شیک میلتون که ۲۶ امتیاز کسب کرد و ۴ پاس گل و ۴ ریباند داشت، امتیاز‌آورترین بازیکن تیم میزبان بود. پس از او جوئل امبید ۲۴ امتیازی و فورکان کورکماز که ۱۹ امتیاز کسب کرد، بیشترین امتیاز را برای سونی‌سیکسرز کسب کردند تا این تیم باخت خانگی یکشنبه شب‌اش برابر کلیولند کاوالیرز را جبران کند. در طرف مقابل برای تیم ایندیانا پیسرز که با قبول چهارمین شکست متوالی‌اش و در مجموع هجدهمین باختش در سی‌و‌سومین بازی در رده نهم جدول کنفرانس شرق قرار گرفت، مالکوم براگدون با ۲۰ امتیازی که گرفت، امتیاز‌آورترین بازیکن تیمش بود. ادموند سومر ۱۸ امتیازی و دومانتاس سابونیس که ۱۵ امتیاز کسب کرد، دومین و سومین بازیکنان امتیازآور تیم ایندیانا پیسرز بودند.

نیویورکی‌ها سایه‌به‌سایه در تعقیب صدرنشین-تیم بسکتبال بروکلین‌نتس با کسب بیست‌و‌سومین پیروزی این فصل خود در سی‌و‌ششمین بازی‌اش در مرحله گروهی NBA، به تعقیب سایه‌به‌سایه صدرنشین جدول رده‌بندی کنفرانس شرق، تیم فیلادلفیا سونی سیکسرز ادامه داد. نتس که در ۱۰ بازی اخیرش تنها یک باخت (یکشنبه شب در خانه برابر دالاس ماوریکس) داشته است، دیروز در یک بازی خارج از خانه برابر سن‌آنتونیو اسپرز با نتیجه ۱۲۴بر۱۱۳ به برتری دست پیدا کرد. میهمان نیویورکی با کسب این برد ضمن جبران باخت خانگی اخیرش توانست جایگاه خود را در رده دوم جدول تثبیت کند. این بازی در حالی به سود نتس تمام شد که در پایان کوارتر چهارم ۱۰۸ – ۱۰۸ مساوی بود و به این ترتیب کار به اورتایم (وقت اضافه) کشیده شد، جایی که عملکرد ضعیف سن‌‌آنتونیو که تنها ۵ امتیاز گرفت به نتس که ۱۶ امتیاز کسب کرد، اجازه داد دست پر به خانه برگردد. در ثبت این نتیجه در کارنامه تیم بروکلین‌نتس جیمز هاردن بیش از هم‌تیمی‌هایش تأثیرگذار ظاهر شد و با کسب ۳۰ امتیاز، ۱۵ پاس گل و ۱۴ ریباند، تریپ دابل کرد. پس از او کایری ایروینگ با کسب ۲۷ امتیاز، ۷ پاس گل و ۶ ریباند دومین امتیازآور نتس بود و بروس براون که ۲۳ امتیاز کسب کرد نفر سوم. برای اسپرز نیز دمار دروزان ۲۲ امتیازی که ۱۱ پاس گل و ۶ ریباند هم داشت بیشترین امتیاز را کسب کرد و پس از او، دو بازیکن ۱۹ امتیازی دیونته ماری و لونی واکر بیشترین سهم را از امتیازات تیم میزبان داشتند. این سیزدهمین باخت در سی‌امین بازی سن‌آنتونیویی‌ها بود که آنها را در رده ششم جدول کنفرانس غرب NBA قرار داد.

 پیشتاز غرب در دام پلیکان‌ها-تیم بسکتبال نیواورلینز پلیکانز به فهرست تیم‌هایی اضافه شد که توانسته‌اند تیم یوتا جاز مدعی اول صعود به مرحله پلی‌آف از کنفرانس غرب را شکست دهند. پلیکان‌ها در سالن خود، اسموتی کینگ سنتر، حریف قدرتمند‌شان را با نتیجه ۱۲۹ بر ۱۲۴ شکست دادند. اختلاف بیشتر در کسب امتیاز در کوارترهای اول و سوم سبب شد که پلیکانز با وجود شکست در کوارترهای دوم و چهارم در نهایت برنده مسابقه باشد. این پانزدهمین پیروزی پلیکان‌ها بود که ۱۹ بازی‌شان را هم در این فصل NBA باخته‌اند و آنها را در رده یازدهم جدول کنفرانس غرب قرار داد اما یوتا جاز که تنها برای هشتمین بار در سی‌و‌پنج بازی‌اش در این فصل تن به شکست داد، همچنان بااختلاف قابل توجه نسبت به مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها، تیم لس‌آنجلس لیکرز در صدر جدول کنفرانس غرب است. پلیکان‌ها در این بازی سه بازیکن داشتند که بیش از ۲۰ امتیاز کسب کردند. براندون اینگرام و زایون ویلیامسون هر دو با کسب ۲۶ امتیاز و ۵ پاس گل امتیازآورترین‌های تیم میزبان شدند. لونزو بال هم که ۲۳ امتیاز کسب کرد پس از آنها سومین بازیکن امتیازآور نیواورلینز بود. یوتا جاز اما با وجود داشتن ۴ بازیکن که بیش از ۲۰ امتیاز کسب کردند در نهایت بازنده بازی بود. امتیازآورترین بازیکن این تیم بوژان بوگدانوویچ بود که ۲۲ امتیاز گرفت، ۷ ریباند داشت و یک پاس گل. پس از او رودی گوبرت با ۲۲ امتیاز، دوناوان میچل با ۲۱ امتیاز و جردن کلارکسون با ۲۰ امتیاز سه نفر دیگری بودند که بیشترین امتیاز را برای ثبت دهمین برد خانگی پلیکان‌ها به ثبت رساندند.

تفرقه سیاست؛ اتحاد ورزش

پادشاه نسل جدید سوئد ،به نقطه ای از تاریخ رسیده که وی بار دیگر صفحاتی از خاطرات اش در کتاب -من زلاتان هستم- را ورق بزند و جائی که از سیاست حرفی  زده و یا دفاعی شده ،در آن تجدید نظر کند پادشاه دوم سوئد از لیران جیمز، ستاره NBA به خاطر ورودش به مسائل سیاسی انتقاد و به او توصیه کرد که تمرکزش را روی ورزش بگذارد، لیران جیمز، پاسخ داد که هرگز چنین کاری را انجام نمی‌دهد ضمن اینکه پیام‌های ایبرا در انتقاد از دولتمردان سوئد را به او یادآوری کرد. زلاتان اما ضمن تأکید بر موضع قبلی خود، تأکید کرد حرف‌هایی که درباره سوئدی‌ها زده بود برخلاف تصور لبران جیمز، سیاسی نبوده بلکه صرفاً در نقد تبعیض‌نژادی بوده و این دو مقوله با یکدیگر تفاوت دارند.ستاره ۳۹ ساله میلان درباره پاسخی که بازیکن سرشناس تیم بسکتبال لس‌آنجلس لیکرز به او داد، گفت: نژادپرستی و سیاست دو مقوله کاملاً متفاوت هستند. ما ورزشکاران مردم دنیا را با هم متحد می‌کنیم اما سیاست بین جوامع تفرقه می‌اندازد. ورزش جایی است که هر کسی می‌تواند به آن وارد شود و از او استقبال می‌شود. ورزش به این کاری ندارد که شما اهل کجا هستید. کاری که انجام می‌دهیم برای متحد کردن مردم جهان است. کارهای دیگر را انجام نمی‌دهیم چون در آنها سررشته و تخصص نداریم وگرنه من هم الان می‌توانستم وارد سیاست شوم. این پیام من است. ورزشکاران باید ورزشکار باشند و سیاستمداران هم سیاستمدار.کاپیتان سابق تیم ملی سوئد در ادامه به ماجرای دیگری لفظی اخیرش با روملو لوکاکو در دربی میلان در جام حذفی ایتالیا اشاره کرد و گفت با همه تنشی که به خاطر این درگیری بین او و مهاجم اینتر به وجود آمد از او کینه‌ای به دل ندارد.زلاتان که این هفته در فستیوال موسیقی سن‌رموی ایتالیا شرکت می‌کند، در پاسخ به این سؤال که اگر میزبان مراسم که هوادار اینتر است از روملو لوکاکو دعوت به عمل ‌آورد او چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت: اگر لوکاکو می‌خواهد بیاید، از او استقبال می‌کنم. اتفاقاتی که بین ما رخ داد در زمین بازی می‌ماند. با او هیچ مشکلی ندارم.گفته شده که قرار است زلاتان ایبراهیموویچ در فستیوال موسیقی سن‌رمو به همراه سینیشا میهایلوویچ – سرمربی صرب تیم بولونیا که جزو دوستان او است- یک اجرای دو نفره داشته باشد.

آب خوش از گلوی بارسا پایین می‌رود؟

تصویر بارسلونا در پنج سال گذشته بیشتر شبیه یک باشگاه آماتور است با مدیری کلاهبردار و شباهتی به یکی از بزرگترین مؤسسات ورزشی جهان ندارد. در باشگاه‌های آماتور که بازیکنان به‌عنوان شغل دوم خود به فوتبال می‌پردازند، خیلی با پول‌هایی که به باشگاه می‌آید و می‌رود، کاری ندارند و برای همین گاهی کار به تحقیقات پلیس و بازجویی می‌کشد. حالا در سرمایه یک میلیارد یورویی باشگاه بارسلونا حفره‌های بزرگی به وجود آمده و به نظر می‌رسد اعضای هیأت مدیره تمام تلاششان را کرده‌اند که باشگاه به این نقطه بحرانی برسد و شاید اقداماتشان، پوششی برای تَرَک‌های ایجادشده در باشگاه بوده.

یکشنبه آینده انتخابات ریاست باشگاه برگزار می‌شود و فکر می‌کردم باید درباره نامزدهای ریاست و برنامه‌های‌شان و تغییراتی که قرار است در باشگاه رخ دهد، گزارش بنویسم. در عوض یکی دیگر از آن حاشیه‌های بحران‌ساز پیش آمد که اصلاً با بزرگی و کلاس باشگاهی مانند بارسلونا همخوانی ندارد. در این چند روز بحث کاندیداها داغ اما حالا دیگر چه اهمیتی دارد، وقتی به نوکمپ هجوم برده‌اند و رئیس سابق بارسلونا را برای پاره‌ای توضیحات به مقر پلیس برده‌اند.هر بار با کسانی که با باشگاه بارسلونا رابطه نزدیک دارند، صحبت می‌کردم به من اطمینان می‌دادند آنچه در سال‌های اخیر برای این تیم رخ داده به خاطر فساد مالی یا چیزهای از این دست نیست بلکه کج سلیقگی و نداشتن دانش کافی نسبت به موضوع، کار را به اینجا کشانده. حالا فقط باید زمان ثابت کند که این تحلیل تا چه حدی درست بوده.

هجوم مربوط است به اتفاقی که یک سال پیش رخ داد و ایستگاه رادیویی «کادنا سر» گزارش داد یک کمپانی که برای پایش حضور بارسلونا در شبکه‌های اجتماعی استخدام شده بود، با ایجاد چندین اکانت در شبکه‌های اجتماعی داستان‌های منفی درباره چهره‌های شاخص باشگاه که با خوسپ ماریا بارتومئو مخالفت داشتند، درست می‌کرده از جمله لیونل مسی، جرارد پیکه، پپ گواردیولا، ژاوی، کارلس پویول و خوان لاپورتا.

تحقیقات بعدی که توسط سازمان نظارتی فضای مجازی انجام شد، نشان داد بارسلونا به کمپانی i3 Ventures پول داده تا کمپینی را علیه چهره‌های مهم باشگاه راه بیندازد. همچنین روزنامه ال موندو گزارش داد پلیس به این نتیجه رسیده که پول کمپانی توسط گروهی پرداخت شده که دلایل قانع کننده‌ای برای این کار ارائه نداده و تحقیقات باید ادامه داشته باشد.

بیش از یک میلیون یورو به این شرکت پرداخته شده اما آن را در مبالغ کمتر از ۲۰۰ هزار یورو پرداخته‌اند تا نیازی به مکانیسم چک دادن داخلی باشگاه به وجود نیاید. شش عضو هیأت مدیره استعفا کردند از جمله امیلی روسو که در مصاحبه با رادیو کاتالان RAC1 گفت: «فکر می‌کنم یک جای کار ایراد اساسی دارد. شما یک میلیون یورو به i3 Ventures می‌دهید برای کاری که در بازار ارزشش صدهزار یورو است.»

بارتومئو همواره هر گونه تخلفی را تکذیب کرده اما او در خانه‌اش بازداشت شد و برای تحقیقات به اداره پلیس برده شد. احتمالاً زود به قید وثیقه آزاد می‌شود اما همانطور که لاپورتا، شانس اول پیروزی در انتخابات گفته اینها برای تصویر باشگاه خوب نیست.بارسلونا بعد از دوران ریاست بارتومئو به شدت بدهکار است. زیر تصاویر ورود پلیس به دفتر مقامات بارسلونا یک نفر اینطور کامنت گذاشت: «خب، از یک چیز مطمئن باشید، هیچ پولی آنجا پیدا نمی‌کنند.»

منبع: دیلی میل-گزارش،پیت جنسن

فوتبال نگران انقراض نسل حیوانات

به نقل از ایرنا، تعدادی از باشگاه‌های فوتبال از جمله آ.اس رم ایتالیا و واتفورد، برنتفورد و میدلزبورو در چمپیونشیپ انگلیس، در مسیر همکاری خود با بنیاد جهانی حیات وحش، با هدف برجسته ساختن انقراض فزاینده حیات وحش در سراسر کره خاکی، لوگوهای خود را اصلاح کردند.شیر لوگوی استون ویلا، گرگ وُلورهمپتون و توکای آوازه خوان وست برومویچ همگی در این روز جهانی حذف شدند و رم نیز در این روز گرگ کاپیتول را روی پیراهن خود نخواهد داشت.بنیاد جهانی حیات وحش نیز به نوبه خود برای نخستین بار در تاریخ ۶۰ ساله‌اش، تصویر پاندا را از روی لوگوی خود حذف کرد.بنیاد جهانی حیات وحش شرکت‌ها و تیم‌های ورزشی را تشویق کرده تا به منظور اطلاع رسانی و تاکید بر انقراض غم انگیز گونه‌های جهانی حیات وحش و مخاطرات اجتماعی و اقتصادی متوجه این حوزه، حیوانات نقش بسته روی لوگوهای خود را حذف کنند.

معماهای بزرگ توخل در چلسی

 اول خبر خوب. توماس توخل به‌عنوان مربی چلسی هنوز شکستی را تجربه نکرده است. پس از تساوی کاملاً قابل پیش‌بینی یکشنبه با منچستر یونایتد، او حالا شش پیروزی و سه تساوی در ۹ دیدار اخیر داشته است.این آماری رشک‌برانگیز است. توخل خط دفاعی چلسی، که در اواخر دوران فرانک لمپارد متزلزل و شکننده بود را مستحکم ساخته است. از زمانی که این مربی آلمانی آمده، چلسی تنها دو گل دریافت کرده و هفت کلین‌شیت هم داشته است. اما حالا قسمت سخت ماجرا. چلسی نمی‌تواند گل بزند. آنها در دوران توخل به صورت میانگین کمی بیشتر از یک گل در هر بازی زده‌اند، و در یک بازی نشده بیش از دو گل به ثمر برسانند. تازه از ۱۰ گلی که زده‌اند، سه تا پنالتی بوده است. این عجیب است، چرا که چلسی مهاجمان بااستعداد بسیاری دارد. تساوی بدون گل یکشنبه نمایشی بدون جذابیت بود و نشان داد که توخل در خط حمله تیمش مشکل دارد. توخل بعد از بازی گفت: «ما در گل‌زنی مشکل داریم و این آشکار است» اما همین بازیکنان زیر نظر لمپارد مشکلی برای گل‌زنی نداشتند. توخل خط دفاعی چلسی را به‌سرعت تقویت کرد و حالا اولویت بعدی او باید بهبود اوضاع خط حمله باشد تا تیمش بتواند فصل را مقتدرانه به پایان برساند. اما این کار آسانی نیست. چلسی بازی‌های فشرده بسیاری دارد، و توخل نمی‌تواند با خیالی آسوده در تمرینات با بازیکنانش کار کند اما اگر چلسی می‌خواهد فصل را در جمع چهار تیم برتر به پایان برساند و در جام حذفی و لیگ قهرمانان مدعی باشد، این اتفاق باید بیفتد. میانگین یک گل در هر بازی تا ابد به کار چلسی نخواهد آمد. توخل در هنگام ورود به چلسی، هیچ پیش‌فرضی درباره ترکیب ثابت تیمش نداشت و از این نظر کار درست را انجام داد اما به نظر می‌رسد او هنوز هم نتوانسته ترکیب خوبی برای خط حمله بسازد. در حال حاضر او دارد با مکعب روبیک ترکیب‌های مختلف بازی می‌کند تا مؤثرترین آنها را پیدا کند.

برای مثال، به نظر می‌رسد تامی آبراهام تبدیل به هشتمین گزینه چلسی در خط حمله شده است. او در فصل گذشته گزینه اصلی لمپارد بود و از زمانی که توخل آمده، تنها ۱۲۳ دقیقه در لیگ به میدان رفته و دو بار هم بین دو نیمه تعویض شده است.جالب آنکه توخل در بازی با منچستر یونایتد دو مدافع چپ ذخیره را در فهرست تیمش قرار داد – مارکوس آلونسو و امرسون ولی نام آبراهام را در فهرست تیم نیاورد. توخل بعد از بازی گفت که اوضاع برای آبراهام دشوار است و به این اشاره کرد که آبراهام نتوانسته درک کند که توخل چه می‌خواهد.او البته بازی خواهد کرد اما در هر حال این افت شدیدی برای بازیکنی است که زیر نظر لمپارد، عملاً بازیکن ثابت چلسی بود.مسأله بعدی کالوم هادسون-اودوی است، که در بازی دوم توخل مقابل برنلی در نقش بال تهاجمی خوش درخشید اما او هم افت کرده است. هادسون-اودوی مقابل یونایتد در نیمه اول مشکل داشت و در یک صحنه شاید خطای پنالتی مرتکب شد. او نیمه دوم را با یخ روی زانو در جایگاه گذراند.

او مقابل ساوتهمپتون هم فاجعه‌بار بازی کرده بود و توخل صبح روز بعد مقابل همه بازیکنان تیم از او انتقاد کرد و نتیجه‌اش نمایش عالی او مقابل اتلتیکو مادرید بود اما این بازیکن چند روز بعد دوباره افت کرد و البته مصدوم هم شد. تیمو ورنر از زمانی که هموطنش مربی چلسی شده، فرصت جدیدی برای احیا شدن پیدا کرده است. او سرانجام به روند ۱۴ بازی بدون گل در لیگ برتر خاتمه داد و برابر نیوکاسل گل‌زنی کرد. او پیش از آن مقابل تاتنهام و شفیلد یونایتد پنالتی گرفته بود. توخل اما تصمیم گرفت او را برای بازی بسیار مهم مقابل یونایتد در ترکیب قرار ندهد. او گفت که این مهاجم ۴۷ میلیون پوندی پیش از این در ۳۷ بازی چلسی ۲۹ بار در ترکیب ثابت بوده است. درست است اما مگر درستش این نیست که مهاجم اصلی شما مقابل من‌یونایتد در ترکیب قرار بگیرد و مثلاً برابر نیوکاسل یا شفیلد یونایتد استراحت کند؟ ورنر در هر صورت برابر یونایتد به میدان رفت اما در دقایقی که بازی کرد خیلی خوب نبود. به نظر می‌رسد او از مشکل اعتمادبه‌نفس رنج می‌برد. اولیویه ژیرو هم که ذخیره طلایی چلسی است. او مقابل اتلتیکو با یک ضربه قیچی تماشایی گل‌زنی کرد و پاداشش را با حضور در ترکیب مقابل یونایتد گرفت اما او هم نتوانست قهرمان تیمش باشد.می‌گفتند توخل می‌تواند بهترین عملکرد را از کریستین پولیشیچ بگیرد. این توخل بود که پولیشیچ را در ۱۷سالگی به تیم اصلی بوروسیا دورتموند فراخواند و از او ستاره ساخت اما این بازیکن آمریکایی هم نتوانسته در چلسی با توخل خوب کار کند و نقشی جزئی در تیم داشته است. اوضاع برای حکیم زیاش هم همین است. این دو بازیکنان گران‌قیمتی هستند اما مربی‌ای که آنها را خرید، حالا رفته است.تنها میسون ماونت است که در سطحی بالاتر از بقیه بازی می‌کند. توخل در تمامی دیدارهایش در لیگ، به جز یک بازی، او را در ترکیب قرار داده است و دلیلش هم مشخص است اما شاید توخل حس کند که باید به کای هاورتز بازی بدهد و ماونت را نیمکت‌نشین کند. این هم معمای دیگری است که او باید حل کند. مشکلات ثروتمندان همین است دیگر.

منبع: دیلی میل- آدام شرگولد

گزارش فیفا از کمک‌های مالی به ایران

فیفا در گزارشی سهم فدراسیون فوتبال ایران از کمک‌های مالی خود را در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، حدود ۱۰ میلیون دلار اعلام کرد که از این مبلغ ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار دلار باقی مانده است. فدراسیون جهانی فوتبال در گزارشی، سهم فدراسیون‌های فوتبال عضو خود از کمک‌های مالی فیفا در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های مرتبط با “فیفا فوروارد” برای بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ را اعلام کرده است. این نهاد بین‌المللی در این گزارش به کمک‌های مالی خود به ایران پرداخته و جزییات برنامه‌های تایید شده و مبلغ باقی مانده از کمک مالی به فدراسیون فوتبال ایران را عم اعلام کرده است.طبق جدول فیفا، میزان کمک های مالی به فدراسیون فوتبال از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ حدود ۱۰ میلیون دلار (۹ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار) است که از این مبلغ حدود ۳.۵ میلیون دلار تایید شده و مبلع ۶.۳ میلیون دلار باقی مانده است. در واقع ایران باید برنامه‌های آتی خود برای دریافت مبلغ باقی مانده را اعلام کند. فدراسیون فوتبال می‌گوید تحریم‌ها مانع از دریافت این مبالغ شده است.

جزییات کمک‌ هزینه فیفا به این شرح است:

کمک های موجود از سال ۲۰۱۶ – ۲۰۲۲: ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار

هزینه‌های عملیاتی: ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

مسافرت و تجهیرات: ۱۰۰ هزار دلار

پروژه‌ها: ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار

کل اعتبارات تایید شده: ۳ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۴۶۹ دلار

هزینه های عملیاتی: یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۳۴ دلار

مسافرت و تجهیزات: ۱۰۰ هزر دلار

پروژه ها: ۲ میلیون و ۸۶ هزار و ۶۳۵ یورو

باقی مانده کمک هزینه فیفا: ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار یورو

پروژه “فوروارد” مربوط به کمک‌های مالی فیفا به کشورهای عضو است که در قالب برنامه تایید شده کشورها از سوی فیفا برای توسعه فوتبال در بخش‌های مختلف مانند ساخت زیرساخت، توسعه فوتبال پایه، برگزاری مسابقات در رده های سنی مختلف پسران و دختران، مسابقات ملی و … پرداخت می‌شود.در واقع مشکل اصلی فیفا برای کمک به فدراسیون فوتبال ایران، تحریم‌های بانکی وزارت خزانه‌داری آمریکا است که مانع از واریز شدن کمک‌ هزینه فدراسیون جهانی به فوتبال ایران شده است و در نتیجه بخش اعظمی از کمک‌ها به ایران باقی مانده است.با محدود شدن واریز منابع مالی فیفا به حساب ایران، فدراسیون فوتبال در سنوات گذشته نتوانست دستمزد مربیانی مانند ویلموتس را هم پرداخت کند ولی شهاب عزیزی خادم امیدوار است از طریق رایزنی با نهادهای داخلی و خارجی، راه دریافت این کمک هزینه را تسهیل کند.

منچسترسیتی فرار بسوی قهرمانی

به گزارش ایسنا، در ادامه دیدارهای لیگ برتر انگلیس یک دیدار برگزار شد که در آن منچسترسیتی در خانه به دیدار ولورهمپتون رفت و با نتیجه ۴ بر یک به برتری رسید.دندونکر مدافع حریف به اشتباه دروازه خودی را گشود تا منچسترسیتی یه گل اول برسد ولی کودی بازی را به تساوی کشاند.سیتی که نمی خواست امتیازی از دست بدهد ۳ بار دیگر به گل رسید.  گابریل ژسوس مهاجم برزیلی  2 بار و ریاض محرز هافبک الجزایری گلهای بعدی را به ثمر رساندند تا سیتی ۳ امتیاز دیگر را به دست بیاورد.به این ترتیب منچسترسیتی به رکورد فوق العاده ۲۱ برد پیاپی در تمامی رقابتها دست یافت.

مسی در صدر ۵۰ بازیکن برتر فوتبال جهان

لیونل مسی فوق ستاره بارسلونا بالاتر از نیمار، ارلینگ هالند و جیدون سانچو بهترین بازیکن فوتبال جهان است.علیرغم حدس و گمانهای شدیدی که درباره آینده لیونل مسی در نیوکمپ وجود دارد اما فوق ستاره ۳۳ ساله آرژانتینی در هفته های اخیر در فرم خوبی برای تیم اسپانیایی به سر برده است و موفق شده در ۱۳ دیدار گذشته بارسا، چهارده گل به ثمر برساند.قرارداد مسی در تابستان با بارسلونا به پایان می رسد و او هنوز با بلوگرانا تمدید نکرده است. مسی در این فصل ۲۴ بار در ۳۲ بازی در تمام مسابقات برای بارسا گلزنی کرده و ۹ پاس گل داده است. 

به گزارش ورزش سه و به نقل از وب سایت Football Critic اکنون با استفاده از الگوریتم مخصوصش، رتبه بندی خود را برای بهترین بازیکنان فوتبال جهان به روز کرده است که مسی بالاتر از نیمار در صدر ایستاده و هالند نیز سوم شد و سانچو مقام چهارم را به خود اختصاص داد.طبق داده های Football Critic، نمره ای که به هر بازیکن اعطا می شود، بر اساس دستاوردها یا توانایی های بازیکن نیست بلکه به فرم آنها در ۲۰ مسابقه گذشته آنها بستگی دارد. جان استونز که به دلیل فرم خود در فصل پر چالش عنوان قهرمانی منچسترسیتی مورد ستایش قرار گرفته است، توانست به جمع ۱۰ نفر برتر این رده بندی صعود کند.

 بر اساس اطلاعات Football Critic ، ۵۰ بازیکن برتر حال حاضر فوتبال جهان در زیر آمده است:

۵۰. دیوگو ژوتا (لیورپول)
۴۹. مانوئل لوکاتلی (ساسولو)
۴۸. لارس استیندل (مونشن گلادباخ)
۴۷. فابینیو (لیورپول)
۴۶. جرارد مورنو (ویارئال)
۴۵. خوان کوادرادو (یوونتوس)
۴۴. آیمریک لاپورته (منچستر سیتی)
۴۳. یوردی آلبا (بارسلونا)
۴۲. کیلیان امباپه (پاری سن ژرمن)
۴۱. توماس مولر (بایرن مونیخ)
۴۰. امیلیانو مارتینز (استون ویلا)
۳۹. کوین دی بروین (منچستر سیتی)
۳۸. برناردو سیلوا (منچستر سیتی)
۳۷. الکساندر زینچنکو (منچستر سیتی)
۳۶. واوت وخورشت (ولفسبورگ)
۳۵. کورت زوما (چلسی)
۳۴. فرانکی دو یونگ (بارسلونا)
۳۳. لئون گورتزکا (بایرن مونیخ)
۳۲. جک گریلیش (استون ویلا)
۳۱. ادموند تاپسوبا (بایر لورکوزن)
۳۰. ادرسون (منچستر سیتی)
۲۹. کایل واکر (منچستر سیتی)
۲۸. ایلکای گوندوغان (منچستر سیتی)
۲۷. برونو فرناندس (منچستر یونایتد)
۲۶. سزار آزپیلیکوئتا (چلسی)
۲۵. سرخیو راموس (رئال مادرید)
۲۴. نیک پاپ (برنلی)
۲۳. آنتوان گریزمان (بارسلونا)
۲۲. نیکو الودی (مونشن گلادباخ)
۲۱. رودری (منچسترسیتی)
۲۰. یاسین بونو (سویا)
۱۹. کریستین رومرو (آتالانتا)
۱۸. روبن دیاس (منچستر سیتی)
۱۷. جوشوا کیمیچ (بایرن مونیخ)
۱۶. آندره سیلوا (اینتراخت فرانکفورت)
۱۵. کانسلو (منچستر سیتی)
۱۴. رحیم استرلینگ (منچستر سیتی)
۱۳. رابرت لواندوفسکی (بایرن مونیخ)
۱۲. کریستیانو رونالدو (یوونتوس)
۱۱. زلاتان ابراهیموویچ (آث میلان)
۱۰. جان استونز (منچستر سیتی)
۹. تیاگو سیلوا (چلسی)
۸. کریم بنزما (رئال مادرید)
۷. محمد صلاح (لیورپول)
۶. ایاگو آسپاس (سلتاویگو)
۵. تونی کروس (رئال مادرید)
۴. جیدون سانچو (دورتموند)
۳. ارلینگ هالند (دورتموند)
۲. نیمار (پاری سن ژرمن)
۱. لیونل مسی (بارسلونا)

https://akhbar-rooz.com/?p=105810 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x