سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دانشمندان: بحران کووید برزیل هشداری برای کل جهان است

درباره نوع جدید کووید-۱۹، موسوم به P1 که در برزیل شیوع دارد، چه می‌دانیم؟

فرشته کیانی۱۵ اسفند ۹۹

برزیل شاهد رکورد در مرگ‌ومیر و شیوع نوعی از ویروس کرونای بسیار مسری (P1) است که ممکن است باعث بیماری مجدد در افراد بهبودیافته از کرونا شود. از بین بسیاری از انواع ویروس کرونا که تاکنون شناسایی شده است، نگرانی خاصی در مورد نوع P1 و ترس در مورد میزان فرار از سیستم ایمنی و احتمالا واکسن‌ها وجود دارد. این نوع از مرزهای برزیل گریخته و در ۲۴ کشور دیگر و تعداد کمی هم در ایالات متحده دیده شده است.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: کووید-۱۹  پیش از این در برزیل ردی از مرگ و ناامیدی به جا گذاشته است، یکی از بدترین موارد در جهان. اکنون، با گذشت یک‌سال از همه‌گیری، این کشور رکورد غم‌انگیز دیگری ثبت کرده است.

برزیل در حال مبارزه با یک نوع مسری‌تر ویروس کووید-۱۹ است که شهری بزرگ را تباه کرده و در حال گسترش به دیگر نقاط است؛ همزمان برزیلی‌ها اقدامات احتیاطی را که می‌تواند آنان را ایمن نگه دارد، نادیده می‌گیرند.

این خبرهای بد فقط برای برزیل نیست، بلکه ممکن است کل جهان را درگیر کند. مطالعات اولیه نشان می‌دهد گونه‌ای که شهر مانائوس را درنوردیده، نه‌تنها مسری‌تر است که به نظر می‌رسد می‌تواند برخی از افرادی را که قبلا به انواع دیگر ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، آلوده کند.

این نوع ویروس از مرزهای برزیل گریخته و در ۲۴ کشور دیگر و تعداد کمی هم در ایالات متحده دیده شده است.

برزیلی‌ها امیدوار بودند سال گذشته بدترین شیوع را پشت‌سر گذاشته باشند. مانائوس، پایتخت ایالت آمازوناس، در ماه آوریل و می چنان ضربه خورد که دانشمندان فکر کردند شاید این شهر به مصونیت جمعی رسیده باشد.

اما پس از آن در ماه سپتامبر، موارد ابتلا در این ایالت مجددا افزایش یافت و مقامات بهداشت را متحیر کرد.

تلاش ویلسون لیما، فرماندار آمازوناس برای تحمیل قرنطینه‌ای جدید در آستانه تعطیلات کریسمس، با مقاومت خشم‌آلود صاحبان مشاغل و سیاستمداران برجسته نزدیک به جائر بولسونارو ،رئیس‌جمهوری روبه‌‌رو شد.

تا ژانویه، دانشمندان کشف کردند که نوع جدیدی که به P.1 معروف شد، در این ایالت غالب شده است. در عرض چند هفته خطر آن آشکار شد؛ بیمارستان‌های شهر در میان هجوم بیماران با کمبود اکسیژن مواجه شدند.

از آن زمان، بحران ویروس کرونا تا حدودی در آمازوناس کاهش یافته است، اما در بیشتر برزیل بدتر شده است. دانشمندان درگیر بیشتر دانستن درباره این نوع و پیگیری گسترش آن در سراسر کشور شده‌اند. اما منابع محدود برای آزمایش، آنان را عقب نگه داشته است.

این نوع به سرعت گسترش یافت. در پایان ماه ژانویه، تحقیق محققان دولتی نشان داد که در ۹۱درصد نمونه‌های توالی‌یابی در ایالت آمازوناس وجود دارد.

تا پایان ماه فوریه، مقامات بهداشتی مواردی از نوع P.1 را در ۲۱ ایالت از ۲۶ ایالت برزیل گزارش کرده‌اند، اما بدون آزمایش بیشتر، ارزیابی شیوع آن دشوار است.

در طول همه‌گیری، محققان گفته‌اند به نظر می‌رسد بیماری مجدد کووید-۱۹ بسیار نادر است، که باعث شده کسانی که بهبود یافته‌اند، تصور کنند حداقل برای مدتی مصونیت دارند، اما این قبل از ظهور P.1 بود و پزشکان و پرستاران متوجه چیز عجیبی شدند!

جوآو آلو، پزشکی در شهر سانتاری در ایالت پارا که همسایه ایالت آمازوناس است، گفت چند تن از همکارانش که ماه‌ها پیش از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، دوباره بیمار شدند و آزمایش کرونایشان مثبت شد.

اما هیچ راهی وجود ندارد برای دانستن اینکه چرا افراد دوباره مبتلا می‌شوند، مگر اینکه هر دو نمونه قدیمی و جدید آنها نگهداری، توالی ژنتیکی تعیین و با هم مقایسه شود.

یکی از راه‌های کنترل این موج بیماری واکسیناسیون است، اما در برزیل، مانند بسیاری از کشورها، روند آن کُند بوده است. برزیل از اواخر ژانویه واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار، از جمله کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و افراد مسن را آغاز کرد، اما دولت نتوانسته دوزهای کافی و مورد نیاز را تأمین کند. کشورهای ثروتمند بیشتر واکسن‌های موجود را خریده‌اند، درحالی که بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل هم در مورد تأثیر این بیماری، هم واکسن‌ها بدبین است.

به گفته وزارت بهداشت، بیش از ۵.۸میلیون برزیلی- تقریبا ۲.۶درصد مردم- حداقل یک دوز واکسن کووید-۱۹ را تا روز سه‌شنبه دریافت کرده‌اند و فقط حدود ۱.۵میلیون نفر هر دو دوز را تزریق کرده‌اند. این کشور هم‌اکنون از واکسن «کروناواک» چین- که آزمایش‌ها نشان می‌دهد در برابر نوع P.1 نسبت به سایر انواع کمتر موثر است- و واکسن ساخت شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی آسترازنکا استفاده می‌کند.

استر سابینو، محقق بیماری‌های عفونی در دانشگاه سائوپائولو، که از متخصصان برجسته نوع P.1 است، گفت سایر کشورها باید به این نوع از ویروس کووید-۱۹ توجه کنند وبه آن بی‌اعتنا نباشند. او گفت: «شما می‌توانید کل جمعیت‌تان را واکسینه و این مشکل را فقط برای زمانی کوتاه کنترل کنید، اگر این نوع جدید در دیگر نقاط جهان ظاهر شود و یک روز کار به آنجا می‌رسد.»

ادواردو پازوئلو، وزیر بهداشت برزیل، که این نوع را «مرحله جدید» همه‌گیری نامید، هفته گذشته گفت که دولت تلاش‌های خود را افزایش می‌دهد و امیدوار است تقریبا نیمی از جمعیت خود را تا ژوئن و بقیه را تا پایان سال واکسینه کند.

اما بسیاری از برزیلی‌ها اعتقاد چندانی به دولتی به رهبری این رئیس‌جمهوری ندارند که در اجرای قرنطینه‌ها کارشکنی کرده، بارها خطر ویروس را نادیده گرفته و درمان‌های آزمایش‌نشده را ترویج می‌کند. هفته گذشته، رئیس‌جمهوری با لحنی تحقیرآمیز درباره ماسک صحبت کرد و گفت برای کودکان مضر است، باعث سردرد و مشکل در تمرکز می‌شود.

پروژه‌های واکسن پازوئلو، وزیر بهداشت، هم با بدبینی روبه‌رو شده است. دولت هفته گذشته ۲۰میلیون دوز واکسن هندی سفارش داده است که آزمایش‌های بالینی را کامل نکرده است. این باعث شد دادستان فدرال در پرونده حقوقی استدلال کند که این خرید ۲۸۶میلیون دلاری میلیون‌ها انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

درباره نوع P1 چه می‌دانیم؟

از بین بسیاری از انواع ویروس کرونا که تاکنون شناسایی شده است، نگرانی خاصی در مورد نوع P1 و ترس در مورد میزان فرار از سیستم ایمنی و احتمالا واکسن‌ها وجود دارد.

دو نوع ویروس کرونا در برزیل یا در افرادی که از برزیل به جایی سفر کرده‌اند، موسوم بهP1 و P2  شناسایی شده است. آنها مشابه هستند، اما نوع P1 است که پس از کشف ۶ مورد از آن در بریتانیا باعث نگرانی شده است؛ سه مورد در انگلیس و سه مورد در اسکاتلند.

P1  نخستین‌بار در ژاپن، در افرادی که از مانائوس برزیل به آنجا سفر کرده بودند، شناسایی شد. تحقیقات، وجود این نوع را در مانائوس، شهری در ناحیه آمازون، تأیید کرد که از اولین موج شدید کرونا آسیب دید و در آوریل به اوج خود رسید.

گروه مشاوره تهدیدات ویروس تنفسی جدید و نوظهور انگلستان P1 (Nervtag) را نوعی نگران‌کننده تشخیص داد. این نوع قابل انتقال‌تر است-مانند نوع  B118 در کنت انگلستان- اما ممکن است بتواند از آنتی‌ژنتیک (ترکیباتی که پس از ورود به بدن موجب به راه‌انداختن واکنش‌های ایمنی می‌شود) فرار کند. به عبارت دیگر، واکسن‌های ساخته‌شده علیه ویروس کرونا ممکن است در برابر آن خیلی خوب عمل نکنند و افرادی که پس از یک دوره کووید-۱۹ آنتی‌بادی داشتند، ممکن است مصونیت طبیعی نداشته باشند.

B1351، که اولین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، به همان اندازه P1 نگران‌کننده است. این انواع، جهش‌ها مشابه در پروتیین سنبله دارند که واکسن‌ها آن را هدف قرار می‌دهند. بیشترین نگرانی جهشی به نام E484K است که به نظر می‌رسد آنتی‌بادی‌های ضد ویروس تولیدشده سیستم ایمنی بدن پس از واکسیناسیون را از بین می‌برد.

دانشمندان فکر می‌کنند اثر واکسن کاهش می‌یابد، اما محافظت در برابر بیماری‌های شدید، بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرد.

همه انواع مختلف ویروس کووید-۱۹ جهش دارند. نگرانی اصلی این است که P1 دارای سه جهش است که ایجاد نگرانی می‌کند: K417T, E484K و N501Y.

جهش بسیار نگران‌کننده E484K است. این جهش در ویروس موسوم به آفریقای جنوبی هم وجود دارد؛ همچنین در نوع ویروسی که در کنت انگلستان پدید آمد و شهرتش به سریع‌الانتقال‌بودنش است. این جهشی است که تصور می‌شود آنتی‌بادی‌های ضد ویروس تولیدشده سیستم ایمنی بدن را پس از واکسیناسیون از بین می‌برد و به گونه‌های ویروس کووید-۱۹ توانایی فرار از واکسن‌ها را می‌دهد. این، اثر واکسن‌ها را کاهش می‌دهد، گرچه آنها را ناکام نمی‌گذارد.

منبع: فرشته کیانی – شهروند به نقل از نیویورک‌تایمز- گاردین

https://akhbar-rooz.com/?p=106157 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x