شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

درانتظار خوش ترین آوا، پس از آخرین سمفونی؛ فینال سرخ آبی ها در مشهد

نازک بین – ابتدا قرار بود دومین دوره لیگ ملتهای اروپا به سال ۲۰۲۱ موکول شود. اما بعد از برگزاری دو لیگ قهرمانی و قهرمانان باشگاههای اروپا و بدون تماشاگر، یوفا در تصمیم خود تجدید نظر کرد و از امشب در قاره اروپا، دوره دوم این لیگ آغاز می شود. برای نخستین‌بار  مرحله نهائی این رقابتها در ۱۲ کشور مختلف اروپایی برگزار می‌شود. با توجه به بحران سیاسی بین روسیه و اوکراین، در مرحله قرعه کشی این دو کشور را بگونه ای قرار داده بودند که در مرحله نهائی در یک گروه مقابل هم قرار نگیرند.

دیدار امشب آلمان و اسپانیا می تواند یک بازی زیبا و جالب باشد، زیرا فلسفه و تاکتیک هر دو تیم بر مبنای هجومی و فشار روی دروازه ها قرار دارد. هر چند در غیاب تماشاگران از جذابیت این بازی کاسته خواهد شد. نکته مهم و البته قابل پیش بینی درباره لیست نفراتی که یواخیم لوو اعلام کرده به این موضوع برمی‌گردد که بازیکنان تیم بایرن مونیخ بزرگترین غایبان آن محسوب می شوند. باواریایی ها چندی پیش در رقابت‌های فشرده لیگ قهرمانان اروپا با اقتدار کامل به قهرمانی دست یافتند و به همین خاطر سرمربی تیم ملی آلمان به آنها استراحت داده است. لوئیز انریکه، مربی صاحب نام اسپانیا بار دیگر روی نیمکت این تیم نشسته است. وی بعداز فوت ناگهانی دختر نوجوان اش مدتی از فوتبال کنار رفت و اکنون بار دیگر برای هدایت تیمی که خود ساخته بود بر گشته است. در دو بازی دیگر امشب روسیه با صربستان دیدار می کند و اوکراین برابرسوئیس قرار می گیرد. این دو تیم همگروه آلمان و اسپانیا هستند.

در انتظار خوش ترین آوا، پس از آخرین سمفونی

به او عنوان و لقبِ «موتسارت» را پیش کش کرده اند، او که گویی همانند رهبران ارکستر عنان همه چیز را در دست می گرفت و هنرمندانه با حرکاتِ خوش آهنگ خود در تار و پود باشگاه تنیده و ندای کامروایی را برای مشتاقان به ارمغان می آورد.او را پیش تر با موهای شوریده و درهم تنیده اش در «میدان» می شناختیم، به سیما و محاسنِ آراسته نشده اش، به آن خط ریش های نه چندان سر راست، اما لبالب از کاریزما. پرتره ای که در زمین زمختِ سبز او را متمایز از سایر بازیکنان نشانمان می داد. به اینکه از نظر خلاقیت و استعداد در ساده جلوه نشان دادن کارهای سخت و طاقت فرسای لقبِ «استاد» را بر دوش کشیده.

به گزارش طرفداری، معمولاً در ته صف خط میانی قرار می گرفت و با توانایی های چشمگیر و تیز بینی شگرف خود رفته رفته میدان را به استملاک خود در می آورد تا عنان و نبض بازی را در دست گیرد. با همان حرکات اغواگرانه و ضربات صیقل یافته اش که هر فوتبال دوستی را شیفته و محسور حرکاتِ مجذوب کننده اش می کرد. همان قاتل بالفطره دروازه ها در خارج از محوطه جریمه، با آن ضرباتِ کشنده و هنرمندانه که به کرات نواخته شده اند که در مسدودترین حالت موجود دریچه و روزنه ای به سوی مقفل ترین دیوار های تدافعی پیدا می کردند. نه همانند بازیکن خود فریفته انگلیسی که ضرباتش را با فرم بدنی خاصی روانه دروازه می ساخت خوانده می شد، نه بسان بازیکنانی با پاهای تنومند و عضله ای که دقت را قربانی قدرت می کردند. فرمولش برگرفته بود از جوهره و ذات درونی اش که آرامش را مشهود بر روی پرتره اش نجوا می زد، به همان قدر بکر و به همان اندازه متواضع و دقیق. با ستونِ متبحرانه پای چپش و کمی متمایل شدن تنه اش به جناحین، به نرمی با درونِ پا ضرباتِ پر رمز و رازش را که آمیزه ای بود از ظرافت و صلاب می نواخت. ضرباتی که به آرامی برخاسته و در آنی از زمان شکل مواجِ حیرت آوری به خود می گرفت. بسان شراره های آتشی که ناگاه شعله و زبانه کشیده به طاق آسمان. به همان اندازه رشک برانگیز به همان اندازه مهلک.بازیکنی بی آلایش اما در عین حال چند وجهی، با قدرت ذهنی شگرف با تسلط و چیرگی مثال زدنی و همین گونه شعاع دید معرکه که او را در مقیاس با هر بازیکنی در زمین متمایز می کرد، او که قدرت بازی خوانی کمتر رویت شده اش در میدان همچنان در بین محافل در زبان ها جاریست. او که چشم اندازی گسترده و بی بدلیلی از بازی در ذهن خود داشته و قادر بوده توپ را در آنی از زمان آنجایی که باب طبع اش بوده روانه سازد، مولفه ای حیرت انگیزی که هرگز با هیچ پارامتری قابل ارزیابی و سنجش نبوده.

آری آرشیتکتِ میدان «آندره آ پیرلو بی اعتنا به تجملات هزاره جدید، با آن سیمای نه چندان روتوش شده و شسته رفته، انگاری که از دل سینمای کلاسیک بیرون برآمده که بیش تر شبیه و یادآور نقش آفرینان و قهرمانان کرکترهای قدیمی بوده، همانند هنرنمایی گیرایِ هامفری بوگارت در کازابلانکا، بسان نقش متبحرانه مارلون براندو در بارانداز، مثابه نقش آفرینی غریبانه و با جبروتِ گری کوپر با هیبتی بی همتا در ماجرای نیمروز، کرکترهای والایی که متهورانه به سیر داستان ارج می دادند. با همان سیمای بی آلایش گذشته این بار در کسوت مربیگری.وقتی با کت و شلوار سرمه ای و با آن کروات خوش رنگ رو در روی لنز دوربین ها و سیل فلاش های متعدد حاضر شد و  زیر برگه قرارداد را امضاء انداخت، تصور نمی کرد چند صباح بعد باید هدایت و مسئولیت سنگین تیمِ اصلی بیانکونری ها را بر عهده بگیرد. کاریزمای خاص و منحصر به فرد آندره آ و خصوصیات فردی و روحیه برتری جویی اش آنقدر والا بوده که آندرا آنیلی و مجموعه باشگاه بی اعتنا به گفته های او در کتاب زندگینامه اش که بیان داشته بود “این شغل با روحیه اش دمساز نبوده، هرگز یک سنتِ سیاه هم بر روی مربیگری اش در آینده شرط نمی ببند” تا سکان هدایت بیانکونری ها را به او محول کنند. 

آمد تا بتواند از نو روح یوونتوس را بر کالبد تیم بدمد و روحیه پیروزی را به تیم بازگرداند، روحِ سلطه جویی و موفقیت نه تنها در لیگ داخلی، بلکه استیلا و چیرگی در اروپا را. به مدد او بود که لقبِ «Signora Omicidi» (بانوی قاتل) از نو در سرتاسر ایتالیا مفهوم و معنا دیگر و رنگِ حقیقی به خود گرفت، او که سالیان سال با هنر و حرکات بی آمیغ خود آمال و آرزوها و شریان های زیستن را برای مشتاقان باشگاه زنده نگه می داشت.

آندره آ پیرلو سرمربی جدید یوونتوس

ورای این ویژگی های چمشگیر و برجسته، منتقدانی با دندان ساییدن به هم، مقامات باشگاه را مورد عتاب قرار می دهند که دست به مخاطره خطرناکی زده اند، گویند هر اندازه کارنامه پربار آندره آ در دوران بازیگری اش مجلل و پرطمطراق بوده همان قدر دست هایش در این کسوت عاری از تجارب و آزمودگی بوده. گویند اگر تصمیمات قمارگونه باشگاه مبنی بر کنار گذاشتن آنتونیو کونته و مکس الگری مبدل به دستِ سوخته و بازنده نشده، در برابر باشگاه هیچگاه صدای دم و بازدمِ رقیبان را تا به این اندازه در حوالی خود به گوش نشنیده و فرصت بازسازی با توجه به فاصله کلی رقبا طی طول فصل همواره در گذشته فراهم بوده. اما حالا چه؟ تکلیفِ آندره آ از این منظر سنگین و توان فرسای بوده که باید این سایه افراشته تردید را مبدل به افق روشنی کند. او که همواره به عنوان یک بازیکن کلاسِ جهانیِ «رجیستا» چشم اندازی گسترده و بی بدلیلی از بازی در ذهن خود داشته. به او عنوان و لقبِ «موتسارت» را پیش کش کرده اند، او که گویی همانند رهبران ارکستر عنان همه چیز را در دست می گرفت و هنرمندانه با حرکاتِ خوش آهنگ خود در تار و پود باشگاه تنیده و ندای کامروایی را برای مشتاقان به ارمغان آورده، حال به عنوان یک پیشوای انگیزشی در لبِ خط در کنار افکار بی آمیغ خود می بایست این مسئولیت را به نحوه مطلوب و مقبول به ثمر برساند. دروگی های متعصب باشگاه او را منجی می خوانند که آمده روح خمیده بیانکونری ها را در اروپا جلا ببخشد، با این وصف اما پیرلو با همان خونسردی ذاتی اش بیان داشته آمده از فوتبال لذت ببرد و افکاری که در ذهنش می پرورانده را در زمین به مردانش بیاموزد. یوهان کرایف فقید یکی از بزرگترین تئوریسین های فوتبال در وصفش بیان داشته بود« او چشم اندازی بزرگ از بازی در ذهن دارد، پنداری دلپذیر در غالب تیم و به همان اندازه هراس انگیز برای رقبا».

فینال حذفی سرخ آبی ها در مشهد

دو تیم استقلال و  تراکتورسازی در فینال جام حذفی باشگاه‌های ایران در مشهد  روبروی یکدیگر قرار خواهند گرفت؛ مروری آماری بر نتایج این دو تیم برای تکمیل آرشیو فوتبالدوستان در پی می آید: تازه‌ترین تقابل این دو تیم به دیدار برگشت لیگ نوزدهم مربوط می‌شود؛ جایی که پرشورها با یک امتیاز تهران را ترک کردند و این در حالی بود که استقلال در دیدار رفت در نیم‌فصل با پیروزی چهار بر ۲ میزبان را از پای درآورد.

 نتایج کلی تقابل‌های دو تیم به شرح زیر است:

لیگ آزادگان ۱۳۷۰

دور رفت

استقلال تهران دو ـ تراکتورسازی تبریز یک

گل‌ها: مجید نامجومطلق، عبدالصمد مرفاوی (استقلال) غلامحسین دین محمدی (تراکتورسازی)

لیگ آزادگان ۱۳۷۱

مرحله گروهی (گروه اول)

دور رفت

استقلال تهران صفر ـ تراکتورسازی تبریز صفر

لیگ آزادگان فصل ۷۶ ـ ۱۳۷۵

استقلال تهران یک ـ تراکتورسازی تبریز صفر

گل: مهدی پاشازاده

لیگ آزادگان فصل ۷۷ ـ ۱۳۷۶

استقلال تهران پنج ـ تراکتورسازی تبریز یک

گل‌ها: علیرضا اکبرپور (۴گل)، فرد ملکیان (استقلال) علی باقمیشه (تراکتورسازی)

لیگ آزادگان فصل ۷۸-۱۳۷۷

استقلال تهران سه ـ تراکتورسازی تبریز دو

گل‌ها: سیروس دین محمدی، فرهاد مجیدی، سیدعلی موسوی (استقلال) کورش برمک، داوود رستمی (تراکتورسازی)

لیگ آزادگان فصل ۷۹ ـ ۱۳۷۸

استقلال تهران۱ ـ تراکتورسازی تبریز۱

گل‌ها: بهزاد داداش‌زاده (استقلال) علی زارعی (تراکتورسازی)

لیگ آزادگان فصل ۸۰ ـ ۱۳۷۹

استقلال تهران ۵ ـ تراکتورسازی تبریز۱

گل‌ها: علی سامره (۲گل)، فرزاد مجیدی، مجاهد خضیراوی، احمد مومن‌زاده (استقلال) آرائیک مارکوسیان (تراکتورسازی(

لیگ برتر فصل اول

استقلال تهران ۴ ـ تراکتورسازی تبریز صفر

گل‌ها: محمد نوازی، سیروس دین محمدی، یدالله اکبری، فرزاد مجیدی

تراکتورسازی صفر – استقلال یک

گل: فراز فاطمی

لیگ برتر نهم

تراکتورسازی یک – استقلال یک

گل‌ها: فرهاد مجیدی (استقلال) و محمد ابراهیمی(تراکتورسازی)

استقلال تهران۲ ـ تراکتورسازی تبریز ۲

گل‌ها: فرهاد مجیدی، حنیف عمران‌زاده (استقلال) مهرداد پولادی، مصطفی اکرامی (تراکتورسازی)

لیگ برتر دهم

تراکتورسازی یک – استقلال یک

گل‌ها: میلاد میداودی (استقلال) و جاسم کرار (تراکتورسازی(

استقلال تهران ۱ ـ تراکتورسازی تبریز ۲

گل‌ها: سیدمحمدمهدی سیدصالحی (استقلال) محمد نصرتی، جاسم کرار (تراکتورسازی)

لیگ یازدهم

استقلال ۲ – تراکتورسازی ۳

گل‌ها: فرهاد مجیدی و مجتبی جباری (استقلال) و سید محسین حسینی، احمد آل‌نعمه و فلاویو لوپز (تراکتورسازی)

تراکتورسازی صفر – استقلال ۲

گل‌ها: مجتبی جباری (۲ گل)

لیگ دوازدهم

تراکتورسازی ۲ – استقلال صفر

گل‌ها: فلاویو لوپز و میلاد فخرالدینی

استقلال یک – تراکتورسازی صفر

گل‌: جواد نکونام

لیگ سیزدهم

تراکتورسازی یک – استقلال یک

گل‌ها: آرش برهانی (استقلال)، سعید دقیقی (تراکتورسازی(

استقلال ۱ – تراکتورسازی ۳

گلها : حنیف عمران‌زاده (استقلال)،  فرشاد احمدزاده، محمد نصرتی  و کریم انصاری فر (تراکتورسازی)

لیگ چهاردهم

تراکتور دو- استقلال دو

گلها: شاهین ثاقبی و لوسیانو ادینیو (تراکتور)، آرش برهانی و امیرحسین صادقی (استقلال)

استقلال یک – تراکتور یک

گلها : آرش برهانی (استقلال)، لوسیانو ادینیو(تراکتور)

لیگ پانزدهم

تراکتور صفر- استقلال صفر

استقلال دو – تراکتور ۳

گلها: امین حاج محمدی، سجاد شهباززاده (استقلال)، سروش رفیعی (۲) فرزاد حاتمی (تراکتور)

لیگ شانزدهم

استقلال یک- تراکتور ۲

گلها: کاوه رضایی (استقلال)، فرزادحاتمی (۲ گل) تراکتور

استقلال صفر- تراکتور یک

گل: محمد ابراهیمی (تراکتور)

لیگ هفدهم

تراکتور صفر- استقلال صفر

استقلال یک- تراکتور صفر

گل: سرور جباروف (استقلال)

لیگ هجدهم

استقلال ۳- تراکتور صفر

گلها: فرشید اسماعیلی، مرتضی تبریزی، علی عبدالله زاده «گل به خودی» برای استقلال

تراکتور یک- استقلال صفر

گل: اشکان دژاگه

لیگ نوزدهم

استقلال ۴- تراکتور۲

گل‌ها: شیخ دیاباته (۳)، علی کریمی برای استقلال و ساسان انصاری و محمدرضا آزادی برای تراکتور

استقلال صفر- تراکتور صفر

https://akhbar-rooz.com/?p=45241 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x