سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سازمان راه کارگر: از کشتار کرونا تا آلودگی هوا تا خاموشی برق، مصیبت پشت مصیبت در اوج فلاکت

دایناسورهای مازوت سوز و هیولاهای استخراج ارز دیجیتال

فقر و بیکاری و گرانی و قتل عام کرونایی کافی نبود، آلودگی شدید هوا و قطع پی در پی برق در اوج سرمای زمستان نیز به آن افزوده شد.

وقتی رهبر رژیمی جهنمی، در اوج کشتار کرونا و شیوع وسیع ویروس کووید- ۱۹، فتوا میدهد که خرید واکسن های غربی ممنوع است – حتی به قیمت از دست رفتن جان صدها نفر در روز- طبیعی است که آلودگی هوا و نیز خاموشی برق در وسط زمستان، برای سردمداران رژیم موضوعی کاملا عادی جلوه کند.

وضعیت آلودگی هوا در تهران و سایر شهرهای بزرگ به حدی خطرناک شده که حتی از قرمز نیز گذشته و به وضعیت بنفش رسیده است، یعنی برای هیچ قشری از مردم تنفس این هوا جایز نیست و برای همه مردم خطرناک است. در این میان، دعواها و فراافکنی های مقامات ریز و درشت رژیم قابل تعمق و در عین حال تهوع آور است. در حالیکه سازمان محیط زیست استفاده از سوخت خطرناک مازوت در نیروگاهها و شرکتها را عامل جدید این آلودگی میداند و از قوه قضائیه خواسته وارد عمل شود، سایر مقامات ابتدا آنرا تکذیب و سپس آنرا ناگزیر دانستند. قوه قضائیه هم دستور داد بازرسان سازمان محیط زیست حق ورود به نیروگاهها را ندارند. معلوم شد که رژیم اسلامی  برای کسب سود و ارز ناشی از فروش گاز به ترکیه و … ترجیح داده که از سوخت بسیار مهلک مازوت استفاده کند که مقدار زیادی از آن در مراکز استخراج نفت و پالایشگاهها انبار شده است. به همین دلیل است که بعد از کرونا و حوادث جاده ای، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا سومین عامل کشتار در ایران محسوب میشود.

اما این مصیبت کم بود که در اوج سرما در برخی مناطق، خاموشی مکرر برق نیز افزوده شده است این درحالیستکه رژیم ایران در جستجوی درآمد، به عراق برق صادر میکند. سردمداران رژیم ابتدا سعی کردند علت قطع برق در شهرها را زیاده روی مردم در مصرف انرژی معرفی کنند اما چند روز نگذشت که گزارشات متعددی در مورد “مزارع استخراج بیت کوین” (ارز دیجیتال) منتشر شد.

این رژیم که چند سال پیش مدعی ممنوعیت ورود تکنولوژی استخراج “بیت کوین” بود، در سالهای اخیر متوجه ظرفیتها و درآمد عظیم این بخش از اقتصاد “موهوم” شده و حتی برای شرکتهای چینی و هندی نیز مجوز فعالیت صادر کرده است. در نزدیکی فرودگاه پیام متعلق به سپاه در کرج یک مزرعه بزرگ استخراج ارز دیجیتال توسط یک شرکت هندی ایجاد شده است و گفته میشود بزرگترین “مزرعه استخراج بیت کوین” در خاورمیانه، توسط شرکت چینی R.H.Y در ایران تاسیس شده که روزانه بین یک تا چهار میلیارد تومان درآمد ایجاد میکند.

دلیل اصلی ورود شرکتهای خارجی به ایران برای سرمایه گذاری در این بخش، پائین بودن استانداردهای حفظ محیط زیست در ایران و ارزان بودن بهای برق و انرژی است. زیرا تولید انبوه بیت کوین نیاز به کامپیوترها و پردازش گرهای قوی دارد که برق زیادی مصرف میکنند.  بخش عمده این “صنعت نوین” و در حال رشد، در دست نهادهای رژیم بویژه سپاه است و یا در اختیار شرکتهای خارجی که طرف قرارداد این نهادهای زیرمجموعه بیت رهبری هستند. البته بخشی از “مردم” و سوداگران نیز به طور زیرزمینی و قاچاقی مشغول این فعالیت هستند و حتی از برخی کارخانجات و مرغداریهایی که از برق ارزان بهره میبرند برای انجام اینکار استفاده میکنند. ظاهرا نیاز رژیم به ارز بویژه ارز دیجیتالی در دوره تحریمهای اقتصادی و مالی و ضرورت پولشویی و فعالیتهای مالی زیرزمینی توسط رژیم سبب شده که به قیمت جان و سلامتی مردم به قتل عام تدریجی آنها بپردازند.

بنابراین از فرمان ممنوعیت خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی تا سوزاندن مازوت در نیروگاهها تا بهره گیری وسیع از برق برای استخراج ارز دیجیتال را باید در راستای همین سیاست جستجو کرد، یعنی تامین مالیه برای نهادهای نظامی و امنیتی رژیم و اختاپوسهای مالی آن و البته به گفته خامنه ای تداوم کمک به نیروهای نیابتی اسلامی در خاورمیانه و در یک کلام حفظ ظرفیت و آمادگی رژیم برای سرکوب اعتراضات مردمی و ابر جنبشهایی که از راه خواهند رسید.

بی دلیل نیست که در بطن کشتار کرونا و آلودگی هوا و خاموشی برق، رژیم یادش نمیرود که سه جوان دزفولی شرکت کننده در اعتراضات آبان ۹۸ را به جرم فقط پاره کردن عکس خامنه ای جنایتکار جمعا به چهل سال زندان محکوم کند و یا زندانیان بلوچ و عرب را اعدام کند و یا در یک شبیخون سراسری در روزهای اخیر حدود سی فعال کارگری، اجتماعی و مدنی کرد در استانهای کردستان و آذربایجان غربی و کرمانشاه و کرج و تهران را بازداشت نماید.

این رژیم بحران زده به خوبی میداند که با اوجگیری بحرانهای اقتصادی و اجتماعی، جامعه چه ظرفیت وسیعی برای اعتراض و برپایی خیزش دارد، لذا دست پیش را میگیرد تا پس نیفتد و با دستگیری فله ای فعالینی که توان سازماندهی را در آنها جستجو میکند، تلاش می نماید جلوی بروز جنبشها و هماهنگی آنها را بگیرد. غافل از اینکه کارد به استخوان رسیده و اکثریت زیر خط فقر و خشمگین از تداوم چهار دهه خفقان و نابرابری، دیگر چیز چندانی برای از دست دادن ندارند. اعتراضات اخیر کارگران، بازنشستگان، دهقانان و مالباخته گان را باید در همین راستا ارزیابی نمود.

پیش به سوی اعتصابات عمومی و سراسری

سرنگون باد رژیم اسلامی سرمایه داری

زنده باد آزادی ، زنده باد سوسیالیسم

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر – ۲۶ دیماه  ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=101027 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x