شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سرانجام مشعل روشن شد؛ پیروزی آلمان، سوئد، سوئیس، ایتالیا

نازک بین: بعد از انجام مراسمی کوتاه و مختصر و حمل مشعل نمادین در فوکوشیمای ژاپن، مشعل بازیهای المپیک توکیو  روشن شد. تعبیر و تفسیر پیام روشن شدن مشعل،برگزاری بازیهای المپیک به تعویق افتاده و کرونا زده توکیو در تابستان ۲۰۲۱ است.در نخستین آزمون اقدامات و تدابیر اتخاذ شده توسط توکیو که براساس تاکید سازمان‌دهندگان المپیک ۲۰۲۰، برگزاری رویدادی «امن و ایمن» را در بحبوحه پاندمی کرونا، تضمین می‌کند، گروهی از دوندگان مشعل المپیک را در فوکوشیمای زجرکشیده به گردش درآوردند.پس از مراسم افتتاحیه‌ای مختصر که البته به روی عموم بسته بود و در ورزشگاه فوتبال واقع در مجموعه تمرینی جِی ویلج فوکوشیما، برگزار شد، اعضای تیم فوتبال زنان ژاپن مراسم ۱۲۰روزه حمل مشعل المپیک را برای گذر از ۸۵۹ منطقه آغاز کردند؛ مراسمی که با تلاقی با آغاز این تورنمنت بزرگ ورزشی یعنی ۲۳ جولای، به اوج خواهد رسید.سیکو هاشیموتو» رییس تازه منصوب شده کمیته سازمان‌دهی این تورنمنت که آغاز ماجراجویی مشعل المپیک نشانه امید است.وی در این باره تاکید کرد: درحالیکه در طول سال گذشته تمام جهان دوران سختی را پشت سر می‌گذاشت، مشعل المپیک در خاموشی اما پرقدرت شعله‌ور ماند؛ این شعله‌های کوچک امید خود را از دست ندادند و درست مثل شکوفه‌های گیلاس که آماده شکفتن هستند، در انتظار چنین روزی بودند.مراسم حمل مشعل المپیک با دوره‌های گذشته و از زمان آغاز آن در سال ۱۹۳۶ در برلین، هیچ شباهتی نداشت اما امید در آن موج می‌زد.فوکوشیما از این جهت به عنوان نقطه آغاز سفر مشعل المپیک انتخاب شده بود تا بر نقش این تورنمنت در برخاستن و احیای تدریجی ساحل شمال شرقی ژاپن از زلزله و سونامی سهمگین مارس ۲۰۱۱ تاکید کند؛ سونامی که به کشته شدن بیش از ۱۸ هزار تن و البته فاجعه نیروگاه اتمی واقع در این منطقه منجر شد.این مشعل ۱۳ فروردین در اوزاکا خواهد بود ۱۱ اردیبهشت هم به اوکیناوا می‌رسد و بعد از عبور از شهرهای ناگازاکی، فوکوکا، هیروشیما و کیوتو در ۲۳ خردادماه به هوکایدو خواهد رسید.مراسم حمل امدادی مشعل المپیک در روز ۲۳ ماه ژوئن (یکم مردا ۱۴۰۰) در روز برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک در ورزشگاه ملی توکیو پایان خواهد یافت.با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تورنمنت از ۲۳ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۲۱،  (اول تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰) و پاراالمپیک نیز از ۲۴ آگوست تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد. 

تصویب قانون  تاریخی فوتبال در برزیل

باشگاه‌های فوتبال کشور برزیل پیشنهاد تاریخی مطرح شده از سوی اتحادیه فوتبال این کشور را مبنی بر اینکه باشگاه‌ها در طول یک فصل تنها مجازند که یک بار سرمربی خود را عوض کنند، تایید کرد. به گزارش ایرنا، تا به امروز، باشگاه‌ها در خصوص تغییر سرمربی هیچ محدودیتی نداشتند؛ قانون جدید بدین معنا است که هر باشگاه در طول یک فصل فوتبالی مجاز است تا تنها یک بار سرمربی خود را برکنار کند و این در حالی است که هر مربی نیز تنها یک بار می‌تواند استعفا کند.اگر یک سرمربی باشگاه دوم خود را در پیش از پایان فصل ترک کند، تا پایان فصل نمی‌تواند هدایت هیچ تیمی را برعهده بگیرد.در صورت استعفای یک سرمربی نیز، باشگاه مجاز به انتصاب یک سرمربی جدید است.در صورتی که یک باشگاه سرمربی خود را برای دومین بار در جریان یک فصل اخراج کند، آنگاه تنها می‌تواند یکی از کارمندانش را که ۶ ماه از زمان حضور وی در باشگاه ۶ می‌گذرد، به عنوان سرمربی منصوب کند.این پیشنهاد در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود اما حالا با کسب ۱۱ رای موافق و ۹ رای مخالف چراغ سبز گرفته است.روجریو کابوکلو» رییس کنفدراسیون فوتبال برزیل گفته است که این قانون هم برای باشگاه و هم برای سرمربی‌ها منفعت دارد.وی در این خصوص گفت: این قانون رابطه‌ای بالغانه‌تر و حرفه‌ای‌تری را به همراه آورده و شرایط کار منسجم‌تر و طولانی‌تری را فراهم می‌کند؛ این پایان رقص سرمربی‌ها در فوتبال برزیل است.

حقوق بشر نروژ واکنش فیفا

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اتحادیه و تیم ملی فوتبال نروژ را به دلیل پیراهن‌های حقوق بشری جریمه نخواهد کرد.تیم ملی فوتبال نروژ با پیراهن سفید اختصاص یافته در حمایت از حقوق بشر در دیدار با جبل‌الطارق در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ راهی میدان شد.طبق قوانین فیفا فدراسیون‌ها و تیم‌های ملی فوتبال در صورت استفاده از یک رویداد ورزشی برای نمایش موضوع غیر ورزشی ممکن است جریمه شوند.فیفا در این مورد اعلام کرد: فیفا به آزادی بیان و قدرت فوتبال به عنوان یک ابزار خوب اعتقاد دارد.اتحادیه فوتبال و باشگاه‌های فوتبال نروژ با ادعای نقض حقوق بشر توسط قطر در دوران آماده‌سازی جام جهانی ۲۰۲۲ در قبال کارگران خارجی خواهان تحریم این رقابت‌ها شده بودند.

گربه ملوس پیشگو فوتبال

آشیل» گربه ناشنوای ساکن موزه آرمیتاژ سن‌پترزبورگ برای پیشگویی نتایج دیدارهای یورو ۲۰۲۰ که به میزبانی مسکو برگزار می‌شود، بازخواهد گشت.گربه سفیدی که در جریان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، نتایج چهار دیدار مرحله گروهی را که پیشگویی آن را بر عهده داشت، به درستی حدس زد، با تایید مقامات شهر سن‌پترزبورگ برای افزایش هیجان و جذابیت این تورنمنت که باتوجه به شیوع ویروس کرونا بدون حضور هواداران و یا در بهترین حالت با حضور شمار معدودی از فوتبال‌دوستان برگزار خواهد شد، بازخواهد گشت. از جمله این دیدارهای پیش‌بینی شده توسط آشیل می‌توان به دیدار افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۸ مابین روسیه و عربستان اشاره کرد که میزبان در نهایت با نتیجه پرگل پنج بر صفر به پیروزی رسید.با این حال، پیشگویی‌های بعدی این گربه درست نبود و آشیل در سه مقطع از انتخاب نتیجه نهایی فینال ناکام ماند.آشیل برای پیش‌بینی نتیجه دیدار، از بین دو ظرف غذا که داخل هرکدام از آنها پرچم یکی از دو کشوری که با هم مواجه بودند، قرار داشت، یک را انتخاب می‌کرد.سن پترزبورگ از سه دیدار این تورنمنت که به دلیل پاندمی کرونا با یک سال تاخیر مواجه شده و قرار است تابستان سال جاری برگزار شود، میزبانی خواهد کرد.

همه مسی را می‌خواهند

ایسنا – فرشته تقی‌زاده – به نقل از مارکا، لیونل مسی رکورد پشت رکورد به نام خود ثبت می‌کند. هیچ رکوردی نیست که به آن دست نیافته باشد. او به آسانی می‌تواند آمار را به خود اختصاص دهد. دیگر بحث استعداد نیست ستاره آرژانتینی همه رکوردها را در لالیگا و بارسا به نام خود ثبت کرده است. او چهره تیم کاتالانی است. هیچکس به خصوص خوان لاپورتا نمی‌خواهد او بارسا را ترک کند. رییس باشگاه بارسلونا و پدر مسی در هفته‌های آینده می‌خواهند با هم دیدار کنند و درباره آینده مهاجم آرژانتینی صحبت کنند. لئو گنجینه ارزشمندی برای لالیگا به حساب می‌آید و چهره برجسته این رقابت‌ها است. مسی اکنون تنها بیشترین تعداد بازی را در بارسلونا به خود اختصاص نداده است (در دیدار برابر رئال سوسیداد از رکورد ژاوی ارناندس عبور کرد و ۷۶۸ بازی با پیراهن بارسلونا انجام داد) بلکه بیشترین عنوان را با آبی اناری‌ها کسب کرده و ۳۴ بار جام قهرمانی را بالای سر برده است. او با اختلاف بهترین بازیکن لالیگا است و رقیبی ندارد. مسی بیشترین گل‌ها را در لالیگا به ثمر رسانده است (۴۶۶). همچنین رکورد بیشترین پیروزی (۳۷۹)، دبل (۱۳۱)، هت تریک (۳۶)، تیم هایی که دروازه‌شان را باز کرده است (۳۸)، تعداد گل زده در یک فصل (۵۰)، پاس گل (۲۰۶) و گلزنی در چند هفته پیاپی (۱۹ هفته) به نامش ثبت شده است. کاپیتان بارسلونا با وجود ۳۳ سالگی همچنان روی فرم است. او برابر رئال سوسیداد گلزنی کرد و تعداد گل‌هایش را در این فصل لالیگا به ۲۳ رساند و از رقیبانش فاصله گرفت. مسی تاکنون هفت بار آقای گل لالیگا شده است. چهار پیچیچی آخر در چهار فصل پیاپی به دست آمد. او بیش از دیگر بازیکنان این جایزه را به دست آورده است. لاپورتا می داند که اهمیت مسی تنها در زمین فوتبال نیست و خاویر تباس (رییس لالیگا) هم از این موضوع به خوبی آگاه است. هیچ یک از آن ها نمی خواهند چشم انداز جهانی که مسی دارد را از دست بدهند. هر دو طرف می خواهند لئو در لالیگا بماند و لاپورتا تمام تلاش خود را خواهد کرد تا قرارداد ستاره آرژانتینی را تمدید کند. رییس بارسلونا نمی‌خواهد به علاقه مندی پاری‌سن ژرمن و منچسترسیتی برای جذب مسی توجه کند. او با یک پیشنهاد خوب و قول یک پروژه هدفمند (فتح دوباره لیگ قهرمانان اروپا و امضای قرارداد با ستاره هایی همچون ارلینگ هالند) به مهاجم آرژانتینی می‌خواهد به خواسته‌اش برسد. 

مقدماتی جام جهانی قطر ۲۰۲۲

تیم ملی فوتبال سوییس نخستین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ را با برتری خارج از خانه مقابل بلغارستان به اتمام رساند. به گزارش ایرنا؛ پنجشنبه شب در ادامه هفته نخست مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ و در قاره اروپا، تیم ملی بلغارستان در صوفیه میزبان سوییس بود که این دیدار با برتری سه بر یک میهمان همراه شد.در این دیدار که از گروه C برگزار شد، سوییس شروعی عالی داشت و در نیمه نخست به سه گل توسط «امبولو»، «سفروویچ» و «زوبر» دست یافت.در نیمه دوم، «دسپدوف» یکی از گل‌های خورده بلغارستان را جبران کرد اما این گل مانعی برای رهایی میزبان از شکست نبود.با این اوصاف سوییس گام نخست را برای رسیدن به جام‌جهانی برداشت. ایتالیا، ایرلندشمالی و لیتوانی دیگر تیم‌های حاضر در گروه C هستند.

هفته نخست مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا با برگزاری ۱۱ دیدار همزمان ادامه یافت و از گروه B، اسپانیا میزبان تیم سخت‌کوش یونان بود و در نهایت به تساوی یک بر یک رضایت داد تا آغاز خوبی نداشته باشد.لوییس انریکه» سرمربی اسپانیا برای این دیدار از چند بازیکن جوان و جدید در ترکیب تیمش استفاده کرده بود. با این حال لاروخا از همان ابتدا در پی رسیدن به گل بود.در دقیقه ۳۲ حملات اسپانیا جواب داد و پاس پشت مدافعان «کوکه» به «آلوارو موراتا» رسید و این مهاجم با کنترلی مناسب و ضربه‌ای تماشایی، دروازه یونان را گشود.در دقیقه ۵۴ و بر خلاف روند بازی، یونان صاحب پنالتی شد تا «باکستاس» گل تساوی میهمان را ثبت کند.در ادامه این دیدار، تلاش‌های اسپانیا برای رسیدن به گل دوم سودی نداشت تا این تیم مدعی، با توقفی دور از انتظار مواجه شود.

تیم ملی ایتالیا که طی دو سال اخیر با هدایت «روبرتو مانچینی» پیشرفت محسوسی داشته است در گروه C و در ورزشگاه «انیو تاردینی» موفق شد برابر ایرلندشمالی به پیروزی دو بر صفر برسد.دومنیک براردی» و «چیرو ایموبیله» گلزنان ایتالیا در این دیدار خانگی بودند تا این تیم پرافتخار شروعی ایده‌آل داشته باشد.ایتالیا که موفق نشد به جام جهانی ۲۰۱۸ راه یابد اکنون هواداران خود را امیدوار به حضور در جام جهانی قطر کرده است.در گروه I، انگلیس در ورزشگاه «ویمبلی» شهر لندن مقابل تیم ضعیف سن‌مارینو به‌راحتی صاحب برتری پنج بر صفر شد.کالورت لوین» دو مرتبه و «وارد پروز»، «رحیم استرلینگ» و «واتکینس» گلزنان سه‌شیرها در این دیدار خانگی بودند تا تیمشان به بُردی قابل پیش بینی برسد.در دیگر دیدار مهم و از گروه J، آلمان با درخشش هافبک‌های خود برابر ایسلند صاحب برتری سه بر صفر شد.

«گروتزکا»، «کای هاورتز» و «ایلکای گوندوگان» در این دیدار موفق به گلزنی شدند تا مانشافات در شبی که هر سه گلش را هافبک‌ها به ارمغان آوردند، گام نخست را محکم بردارد.

نتایج دیدارها بدین شرح است

گروه B

سوئد یک  –  گرجستان صفر

اسپانیا یک –  یونان یک

گروه C

ایتالیا دو –  ایرلندشمالی صفر

پیش از این در همین گروه، سوییس در زمین بلغارستان به برتری سه بر یک رسید

گروه F

اسکاتلند دو –  اتریش دو

مولداوی یک –  جزایرفارو یک

گروه I

آندورا صفر –  آلبانی یک

مجارستان سه  –  لهستان سه

انگلیس پنج –  سن‌مارینو صفر

گروه J

لیختن‌اشتاین صفر –  ارمنستان یک

رومانی سه –  مقدونیه دو

آلمان سه –  ایسلند صفر

https://akhbar-rooz.com/?p=108183 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x