جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

شگفتی ارمنستان با صدرنشینی؛ شکست آلمان؛ برد ایتالیا؛ انگلیس

نازک بین: به نقل از خبرگزاری کیودو ژاپن،بازیهای المپیک ۲۰۲۰ به تعویق افتاده توکیو، کمتر از چهار ماه دیگر آغاز می‌شود و تور حمل مشعل نیز در ژاپن با حدود ۱۰ هزار دونده آغاز به کار کرده است؛ سازمان‌دهندگان می‌گویند که در حال کاهش مخاطرات هستند اما متخصصان پزشکی متقاعد نشده‌اند.«دکتر نوریو سوگایا» متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان کِیو در یوکاهاما، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: با توجه به مخاطرات قابل توجه، بهترین کار برگزار نکردن المپیک است. خطرات بیماری در ژاپن بالا است؛ ژاپن کشوری خطرناک بوده و به هیچ عنوان مکانی امن محسوب نمی‌شود.سوگایا بر این باور است که واکسیناسیون ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت باید «پیش‌نیازی» برای برگزاری المپیک باشد؛ سناریویی که البته تحقق آن با توجه به سرعت واکسیناسیون عمومی در ژاپن بسیار غیرمحتمل می‌نماید.تا اینجای کار، کمتر از یک درصد جمعیت ژاپن واکسینه شده و همگی پزشک و کادر درمان هستند و انتظار نمی‌رود که عمده جمعیت کشور تا زمان آغاز بازی‌ها در ۲۳ جولای واکسینه شوند.سوگایا در ادامه اظهار داشت: ده‌ها هزار مسافر خارجی از جمله اصحاب رسانه قرار است در بازه‌ای کوتاه وارد کشور شوند. چالش‌های بزرگی پیش روی ما است.

دولت ژاپن و سازمان‌دهندگان محلی اعلام کرده‌اند که واکسیناسیون پیش‌نیاز المپیک نیست هرچند کمیته بین المللی تمام ۱۵ هزار و ۴۰۰ ورزشکار المپیکی و پارالمپیکی را نسبت به انجام واکسیناسیون در زمان ورود به ژاپن ترغیب کرده‌اند.آمار مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در ژاپن حدود ۹ هزار نفر گزارش شده که البته در مقایسه با بسیاری از کشورها به مراتب پایین‌تر است اما سوگایا بر بالا بودن این رقم در جمع کشورهایی آسیا تاکید کرده است. سیستم‌های بیمارستانی تحت فشار هستند به ویژه در مناطق بیشتر آسیب دیده همچون توکیو.ژاپن هرگز الزامی برای انجام تست‌ پی‌سی‌آر اعمال نکرده و این بدان معنا است که ساز و کارهای معدودی برای ممانعت از عفونت و افزایش همه گیری در پوسته جامعه در جریان است؛ در این کشور هرگز قرنطینه ملی اعمال نشد اما دولت هرازگاه «وضعیت اضطراری» اعلام کرد و از مردم خواست تا به صورت دورکار فعالیت‌های کاری خود را انجام داده و رستوران‌ها را نیز به تعطیلی زودهنگام ترغیب کرد.

پیش بینی اوج‌گیری موارد ابتلای روزانه در جولای-دکتر توشیو ناکاگاوا» که ریاست اتحادیه پزشکان ژاپن را برعهده دارد، در مورد آنچه وی «بازگشت» موارد ابتلا به ویروس کرونا خوانده، نگرانی‌های جدی مطرح کرده و خواستار اعمال تدابیر پیشگیرانه شده است. وی در این باره گفته است: برای جلوگیری از موج چهارم، باید باقدرت و سرعت وارد عمل شویم.تایسوکه ناکاتا» و «دایسوکه فوجی» پروفسورهای اقتصاد در دانشگاه توکیو، با استفاده از الگوی استاندارد علم همه‌گیری شناسی و البته باتوجه به فعالیت اقتصادی برحسب تولید ناخالص داخلی و داده‌های تحرک، پیش بینی‌هایی را در خصوص انتشار ویروس کرونا انجام داده‌اند. براساس پیش بینی‌های آنان، موارد ابتلای روزانه به کرونا در توکیو تا ماه مه در مجموع به بیش از یک هزار تَن و در جولای یعنی درست همزمان با آغاز المپیک به اوج خواهد رسید. آمار ابتلای روزانه در توکیو اخیرا حوالی ۳۰۰ نفر نوسان داشته است.گفته می‌شود براساس سناریویی «خوشبینانه»، واکسیناسیون تا آن زمان بتدریج به تمام جمعیت تسری خواهد یافت. دیگر سناریوی محتمل، دولت را مجبور به اعلام وضعیت اضطراری خواهد کرد و این یعنی المپیک کرونازده توکیو در بحبوحه یک «وضعیت اضطراری» برگزار خواهد شد.باوجود هشدارها، دولت ژاپن و سازمان دهندگان المپیک توکیو همچنان نسبت به برگزاری بازی‌ها مصمم هستند؛ براساس اعلام رسمی، توکیو برای آماده سازی المپیک ۱۵.۴ میلیارد دلار هزینه کرده اما برخی آمار و ارقام غیررسمی این رقم را دوبرابر اعلام کرده‌اند که از این رقم حدود ۶.۷ میلیارد دلار بودجه دولتی است.

ژاپن در انتظار ورود ۹۰ هزار مسافر خارجی-عمده محرک المپیک، کمیته بین المللی است که حدود ۷۵ درصد از درآمدهای خود را از قبل حق پخش به دست می‌آورد و از این رو پخش زنده تلویزیونی برای این نهاد جهانی الزامی است.سازماندهندگان می‌گویند که المپیکی «امن و ایمن» برگزار خواهند کرد و این کار را از طریق متمرکز نگه داشتن ورزشکاران در حباب امنیتی، انجام تست‌های ادواری و سپس فراهم کردن شرایط خروج افراد از ژاپن در اسرع وقت انجام خواهند داد.منابع ناشناس به خبرگزاری کیودو گفته اند، حدود ۹۰ هزار نفر در آستانه ورود به ژاپن هستند که حدود ۳۰ هزار تن از این افراد را ورزشکاران، مربی‌ها و مقامات همراه کاروان تیم‌ها تشکیل می‌دهند؛ با یک حساب سرانگشتی حدود ۶۰ هزار نفر باقی خواهند ماند و براساس اعلام کیودو، برنامه این است که این تعداد به ۳۰ هزار نفر کاهش یابد. علاوه بر این، سازمان دهندگان اعلام کرده‌اند که تمام خارجی‌های دارای بلیت از ورود به کشور منع خواهند شد.نظرسنجی های عمومی حاکی از آن است که اکثر مردم ژاپن خواستار لغو یا تعویق دوباره المپیک هستند.بنا به گفته «تارو یاماموتو» حقوقدان اسبق، ژاپن در زمان حاضر آماده مواجهه با این حجم از مسافران خارجی را ندارد.

مسی در اسپانیا، سرخیو آگوئرو در انگلیس

«پپ گواردیولا» با تمجید از «سرخیو آگوئرو» گفت که درست همان طور که «لیونل مسی» و ««دیگو مارادونا» به ترتیب لالیگا و سری‌آ را تصرف کردند، مرد آرژانتینی نیز لیگ برتر انگلیس را به تصرف خود درآورده است. به نقل از ایرنا، آگوئرو که برترین گلزن غیرانگلیسی تاریخ لیگ جزیره بوده و ۱۸۷ گل به ثمر رسانده است، ورزشگاه اتحاد را در پایان فصل جاری ترک خواهد کرد؛ موضوعی که دوشنبه هفته جاری از سوی باشگاه انگلیسی نیز تایید شد.در این بین، گواردیولا در گفت‌وگوی اختصاصی با ای‌اس‌پی‌ان برزیل، آگوئرو را با مسی و مارادونا به عنوان آرژانتینی‌هایی که رد پای خود را در لیگ‌های داخلی اروپا برجای گذاشته‌اند، مقایسه کرد و گفت: مارادونا ایتالیا را تصرف کرد، مسی همان کار را در اسپانیا انجام داد و آگوئرو انگلیس را تسخیر کرد؛ آمار و ارقام او گویای همه چیز است.سرمربی اسپانیایی سیتی ادامه داد: وقتی آتش درون شما شعله‌ور باشد و با این آتش بازی کنید، استعداد شگفت انگیز شما فوران می‌کند؛ او می‌تواند به تنهایی برنده یک بازی باشد.آگوئرو در مجموع ۳۸۴ بازی با پیراهن سیتی ۲۵۷ گل به ثمر رسانده و چهار بار لیگ جزیره، یک بار جام حذفی و پنج بار جام اتحادیه را تصاحب کرده است. در میان روزهای برجسته فوتبال آگوئرو در سیتی، می‌توان به گل پیروزی بخش وی در دقایق تلف شده برابر کوئینز پارک رنجرز در آخرین روز فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ اشاره کرد که در نهایت به فتح نخستین جام سیتیزن‌ها بعد از ۴۴ سال انجامید.مصدومیت‌ها و مدتی خانه نشینی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا باعث شد تا مرد آرژانتینی در فصل جاری تنها در چهار دیدار در ترکیب اصلی به میدان رفته و تنها یک گل به ثمر برساند؛ او در مجموع رقابت‌ها در فصل جاری ۱۴ بار برای سیتی به میدان رفته و سه گل هم به ثمر رسانده است.گواردیولا در ادامه افزود: آگوئرو انسان فوق العاده‌ای است و هنوز یک ماه و نیم دیگر در کنار هم هستیم و او این فرصت را دارد تا جام ببرد و گل بزند.

نزاع در بیرون، صلح در زمین

اسپانیا به دلیل اعلام یک طرفه استقلال کوزوو و همچنین به این دلیل که به زور، مرزهای خود را تغییر داده است، این کشور را به رسمیت نمی‌ شناسد. مادرید هیچگاه نخواسته و در نظر هم ندارد که استقلال کوزوو استان سابق صربستان را به رسمیت بشناسد و این امر چندین بار از سوی «اینیگو مندز ده ویگو» سخنگوی دولت راخوی تکرار شده است.
مجلس کوزوو در ۱۷ فوریه سال ۲۰۰۸ و به اتفاق آرا، اعلامیه یک طرفه جدایی از صربستان و استقلال را تصویب نمود که باعث واکنش های متفاوت بین المللی شد. تاکنون ۱۱۲ کشور عضو سازمان ملل متحد، این جمهوری را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته ا‌ند، اما کشورهایی نظیر اسپانیا، یونان، قبرس، رومانی یا اسلواکی، این کار را نکرده ا‌ند. در مجموع گروهی از کشورهای اروپایی با حدود ۱۰۰ میلیون تن جمعیت، این اعلان استقلال را نمی‌ پذیرند که هر یک دلایل خود را دارند، اما در مورد اسپانیا، به این دلیل است که هیچگونه اعلام یک طرفه استقلال و تغییر مرزهای کشورها را از راه زور، قبول ندارد.
یوفا در قرعه کشی جلوی رویارویی برخی تیم ها را به دلیل مسائل سیاسی گرفت. به طور مثال جبل الطارق و اسپانیا، ارمنستان و آذربایجان، اوکراین و روسیه نمی توانستند با هم در یک گروه باشند. کوزوو نیز به دلیل مسائل سیاسی نمی توانست با بوسنی و هرزگوین، صربستان یا روسیه همگروه شود، اما  در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با اسپانیا همگروه  هستند.اسپانیا در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت تا از مرحله انتخابی رقابت های قهرمانی زیر ۱۷ سال اروپا برابر یونان، کوزوو و اوکراین میزبانی نکند و در نتیجه دیدارهای مذکور در نیون سوئیس واقع در مقر یوفا برگزار شد.پیش از آن نیز، شرکت‌کنندگان اهل کوزوو در رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان در مادرید، زیر پرچم فدراسیون بین المللی کاراته مبارزه کردند.ماجرای  جنجال اخیر از اواسط ماه مارس سال جاری میلادی آغاز شد؛ وقتی که سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا، لوئیس انریکه، همزمان با انتشار کادر بازیکنان دعوت شده به تیم ملی اسپانیا اعلام کرد این بازیکنان را برای دیدارهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ برای دیدار با تیم‌های ملی  یونان، گرجستان و “اقلیم کوزوو” فراخوانده است.

بازوبند معروف رونالدو صرف یک کار خیر شد

بازوبند ستاره پرتغالی در دیدار برابر صربستان برای خیریه به حراج گذاشته شد. به نقل از بی ساکر، کریستیانو رونالدو در دیدار پرتغال و صربستان در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به خاطر این که داور گل تیمش را در لحظات پایانی قبول نکرد با عصبانیت بازوبندش را در آورد و روی زمین پرت کرد. چند روز بعد بازوبند ستاره پرتغالی برای کمک به یک نوزاد صربستانی به حراج گذاشته شد. حرکت جنجالی مهاجم یوونتوس در نهایت به یک کار خیر تبدیل شد. یکی از کارکنان ورزشگاه بازوبند را از روی زمین برداشت و آن را به سازمان ONG کودکان داد. این سازمان بازوبند را برای کمک به گاوریل دیوردویچ به حراج گذاشت‌. نوزاد صربستانی از یک بیمار نخاعی رنج می برد و هزینه درمانش ۲.۵ میلیون یورو است. بازوبند کاپیتان تیم ملی پرتغال رکورد شکنی کرد و به گاوریل کوچک کمک کرد

مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، ارمنستان با غلبه بر رومانی صدرنشین شد

در اولین بازی از آخرین شب از هفته سوم مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا، از گروه J یک بازی میان تیم‌های ارمنستان و رومانی برگزار شد که این مسابقه با پیروزی ۳ بر ۲ ارمنستان به پایان رسید.برای تیم میزبان اسپرتسیان در دقیقه ۵۶، هارویان در دقیقه ۸۶ و بارسگیان در دقیقه ۸۹ (پنالتی) گلزنی کردند و دو گل تیم میهمان هم توسط سیکالدائو در دقایق ۶۲ و ۷۲ به ثمر رسید.ارمنستان با کسب سومین برد متوالی خود با ۹ امتیاز در صدر جدول گروه قرارگرفت. رومانی ۳ امتیازی هم در رده چهارم جدول باقی مانددر آخرین شب از هفته سوم از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا، چندین بازی در گروه‌های مختلف برگزار شد که پیروزی تیم‌های ملی ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و فرانسه و شکست تیم‌ ملی آلمان مهمترین نتایج رقم خورده در این بازی‌ها بود.

در گروه B تیم ملی اسپانیا در خانه با نتیجه ۳ بر یک میهمان خود کوزوو را شکست داد. دنی اولمو در دقیقه ۳۴ اسپانیایی‌ها را پیش انداخت و تنها دو دقیقه بعد فران تورس گل دوم را برای این تیم به ثمر رساند. تنها گل کوزوو در دقیقه ۷۰ توسط حلیمی به ثمر رسید تا این تیم به بازگشت امیدوار شود، اما جرارد مورنو در دقیقه ۷۵ سومین گل ماتادورها را رقم زد. در بازی دیگر این گروه یونان در خانه برابر گرجستان به تساوی یک – یک رضایت داد.

در گروه C تیم ملی ایتالیا میزبانش تیم لیتوانی را با گل‌های استفانو سنسی در دقیقه ۴۸ و چیرو ایموبیله در دقیقه ۴+۹۰ (از روی نقطه پنالتی) با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد و سومین برد متوالی‌اش را کسب کرد. در دیگر بازی این گروه مصاف خانگی ایرلندشمالی برابر بلغارستان بدون گل خاتمه یافت.

پیروزی یک بر صفر فرانسه در خانه بوسنی و هرزگوین مهمترین نتیجه گروه D بود که با تک گل دقیقه ۶۰ آنتوان گریزمان رقم خورد. در بازی دیگر این گروه اوکراین در خانه برابر قزاقستان به تساوی یک – یک بسنده کرد. یارمچوک در دقیقه ۲۰ برای اوکراینی‌ها و موژیکوف در دقیقه ۵۹ برای قزاق‌ها گلزنی کردند.در گروه F سه بازی انجام شد که در مهمترین آنها تیم ملی دانمارک میزبان خود اتریش را با نتیجه قاطع ۴ بر صفر شکست داد. اولسن دو بار در دقایق ۵۸ و ۷۴، مائل در دقیقه ۶۳ و هویبرگ در دقیقه ۶۷ برای دانمارک گلزنی کردند. در دو بازی دیگر این گروه اسکاتلند با نتیجه ۴ بر صفر جزایرفارو را شکست داد و مولداوی در خانه برابر اسرائیل ۴ بر یک مغلوب شد. مهمترین بازی گروه I مصاف خانگی انگلیس برابر لهستان بدون روبرت لواندوفسکی بود که با پیروزی ۲ بر یک سه‌شیر خاتمه یافت. انگلیسی‌ها که تا دقیقه ۸۵ به تساوی رضایت داده بودند با گل هری مگوایر لهستان را شکست دادند. هری کین در دقیقه ۱۹ اولین گل سه‌شیر را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده بود و پس از او مودر در دقیقه ۵۸ کار را برای لهستان به تساوی کشاند. در دو بازی دیگر این گروه آندورا با ۳ گل مغلوب مجارستان شد و آلبانی ۲ بر صفر میزبان خود سن‌مارینو را شکست داد. اما در گروه J نتیجه‌ای غیرمنتظره رقم خورد که در آن تیم ملی آلمان در دیداری خانگی برابر مقدونیه با نتیجه ۲ بر یک مغلوب شد. ابتدا گوران پاندوف در دقیقه دوم وقت‌های تلف شده نیمه اول مقدونیه را پیش انداخت. ایلکای گوندوگان در دقیقه ۶۳ از روی نقطه پنالتی آلمان را به بازی برگرداند، اما گل دقیقه ۸۵ الماس برای مقدونیه اولین شکست را در کارنامه مردان یواخیم لو ثبت کرد. در بازی دیگر این گروه تیم ملی ایسلند با نتیجه ۴ بر یک از سد میزبان خود لیختن‌اشتاین گذشت. اسرائیل نیز ۴ بر یک بر مولداوی میزبان خود غلبه کرد.

هفته چهارم بازی‌های مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا روز یکم سپتامبر (دهم شهریور) آغاز می‌شود. وضعیت جداول ۱۰ گانه مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در پایان هفته سوم این رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A
۱- پرتغال ۷ امتیاز (تفاضل گل ۳+)
۲- صربستان ۷ امتیاز (تفاضل گل ۲+)
۳- لوکزامبورگ ۳ امتیاز (از دو بازی)
۴- ایرلند صفر امتیاز (از دو بازی)
۵- آذربایجان صفر امتیاز (از دو بازی)

گروه B
۱- اسپانیا ۷ امتیاز
۲- سوئد ۶ امتیاز (از دو بازی)
۳- یونان ۲ امتیاز (از دو بازی)
۴- گرجستان یک امتیاز
۵- کوزوو صفر امتیاز (از دوبازی)

گروه C
۱- ایتالیا ۹ امتیاز
۲- سوئیس ۶ امتیاز (از دو بازی)
۳- ایرلند شمالی یک امتیاز (تفاضل گل ۲-) (از دو بازی)
۴- بلغارستان یک امتیاز (تفاضل گل ۴-)
۵- لیتوانی صفر امتیاز (از دو بازی)

گروه D
۱- فرانسه ۷ امتیاز
۲- اوکراین ۳ امتیاز
۳- فنلاند ۲ امتیاز (از دو بازی)
۴- بوسنی و هرزگوین یک امتیاز (تفاضل گل ۱-) (از دوبازی)
۵- قزاقستان یک امتیاز (تفاضل گل ۲-) (از دوبازی)

گروه E
۱- بلژیک ۷ امتیاز
۲- جمهوری چک ۴ امتیاز
۳- ولز ۳ امتیاز (تفاضل گل منفی یک) (از دو بازی)
۴- بلاروس ۳ امتیاز (تفاضل گل ۶-) (از دو بازی)
۵- استونی صفر امتیاز (از دو بازی)

گروه F
۱- دانمارک ۹ امتیاز
۲- اسکاتلند ۵ امتیاز
۳- اسرائیل۴ امتیاز (تفاضل گل یک)
۴- اتریش ۴ امتیاز (تفاضل گل ۲-)
۵- جزایرفارو یک امتیاز
۶- مولداوی یک امتیاز

گروه G
۱- ترکیه ۷ امتیاز
۲- هلند ۶ امتیاز (تفاضل گل ۷+)
۳- مونته‌نگرو ۶ امتیاز (تفاضل گل ۳+)
۴- نروژ ۶ امتیاز (تفاضل گل یک)
۵- لتونی یک امتیاز
۶- جبل‌الطارق صفر امتیاز

گروه H
۱- کرواسی ۶ امتیاز (تفاضل گل ۳+)
۲- روسیه ۶ امتیاز (تفاضل گل ۲+)
۳- اسلواکی ۵ امتیاز
۴- قبرس ۴ امتیاز
۵- اسلوونی ۳ امتیاز
۶- مالت یک امتیاز

گروه I
۱- انگلیس ۹ امتیاز
۲- مجارستان ۷ امتیاز
۳- آلبانی ۶ امتیاز
۴- لهستان ۴ امتیاز
۵- آندورا صفر امتیاز
۶- سن‌مارینو صفر امتیاز

گروه J
۱- ارمنستان ۹ امتیاز
۲- مقدونیه ۶ امتیاز (تفاضل گل ۵+)
۳- آلمان ۶ امتیاز (تفاضل گل ۳+)
۴- رومانی ۳ امتیاز (تفاضل گل منفی یک)
۵- ایسلند ۳ امتیاز (تفاضل گل ۲-)
۶- لیختن‌اشتاین صفر امتیاز

https://akhbar-rooz.com/?p=108700 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x