سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گذر عاشقانه ی عمر؛ خاطرات خانم خدیجه مقدم منتشر شد

کتاب خدیجه مقدم

گذر عاشقانه‌ی عمر
مروری بر چهل سال فعالیت سیاسی، اجتماعی و فمینیستی
خدیجه مقدم
نشر باران، سوئد
چاپ اول: ۲۰۲۰، ۱۳۹۹
صفحه بندی: شهزاد هوشنگی
شابک: ۶- ۸۸ – ۸۵۴۶۳ – ۹۱ – ۹۷۸
عکس نویسنده: جواد منتظری

گذر عاشقانه‌ی عمر»، خاطرات خدیجه مقدم، فعال حقوق زنان و محیط زیست
خدیجه مقدم، فعال حقوق زنان و محیط زیست متولد سال ۱۳۳۱ تهران است با تجربه‌ی سال‌ها فعالیت سیاسی و مدنی. بخشی از تجربه‌های او و همراهانش در این کتاب به یادگار گذاشته شده است. او در این کتاب بیش از چهل سال فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فمینیستی خود و طیفی از فعالان اجتماعی در ایران را مرور کرده است.

این مرور از آشنایی و دیدار او با همسرش، اکبر خسروشاهی در سال ۱۳۵۰ آغاز می‌شود، به کوران مبارزه‌ی سیاسی سال‌های پیش از انقلاب می‌رسد و سپس با روی کار آمدن حکومت اسلامی، با اشاره به چند و چون تقسیم غنایم انقلاب، حذف فیزیکی فعالان سیاسی- عقیدتی، و همچنین فعالیت‌های اعتراضی و صنفی پس از انقلاب، ادامه می‌یابد.

نویسنده در مقدمه کتاب در پیوند با خاطرات خود خطاب بِه خواننده تاکید کرده است که چکیده‌ای از نوشته‌های‌ تلخ و شیرین روزگار سپری شده‌ی زنی را می‌خواند، «چون هزاران هزار زن ایرانی آرمانگرا که برای ذره‌ای تغییر‌، سال‌ها تلاش کرده‌اند؛ گرچه گاه‌ سرخورده شده‌اند، ولی هرگز تسلیم نا‌امیدی نشده‌اند و به کمک هم‌، باز ایستاده‌اند و جوانه‌ی امید را بارور کرده‌اند. آنان با آرمان‌های‌شان‌ (آزادی‌، صلح‌، برابری و عدالت اجتماعی‌)، در ایران و جهان زندگی کرده‌اند و با صبر و حوصله‌، رویاهای‌شان را بافته‌اند و برای نسل‌های آتی‌، باقی گذاشته‌اند».

خدیجه مقدم در کتاب «گذر عاشقانه‌ی عمر»، رویدادهایی را روایت کرده که خود در مسیر آن قرار داشته‌ است؛ رویدادهایی ازجمله در دهه هفتاد و آغاز فعالیت های زیست محیطی در پی قتل های زنجیره ای؛ و در دهه هشتاد که بر فعالیت های فمینیستی و شکل گیری ائتلاف های فعالان سیاسی و مدنی و بزرگترین ائتلاف ،شورای ملی صلح متمرکز می شود.

نویسنده خواننده را با انواع و اقسام نهادهای غیر دولتی آشنا می‌کند؛ ازجمله خانه‌ی اشتغال زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار در مناطق مختلف تهران.

خدیجه مقدم یکی از شرکت‌کنندگانِ کنفرانس برلین بود. او در خاطرات خود گزارشی کوتاه از این کنفرانس نیز داده است. روایت او با گزارش هایی از فعالیت‌هایی پیرامون ائتلاف زنان، نشست‌های مختلف زیرزمینی، برگزاری مراسم هشت مارس، تجمع های اعتراضی، فعالیت‌های مادران خاوران، مادران کمپین یک میلیون امضا، مادران صلح، مادران پارک لاله و … در نهایت مهاجرت به آلمان تکمیل می‌شود.

خدیجه مقدم در این کتاب تلاش کرده تا از «تلاش های بدنه جنبش ها و نیروهایی که اغلب دیده نمی شوند»، بنویسد و «اینکه چه طور فمینیسم و برابری جنسیتی ، دادخواهی و فرهنگ صلح و محیط زیست را می توان در بین توده های زحمتکش رواج داد».

او از اشتباه ها و نقطه قوت های همه این فعالیت ها نوشته است تا «نسل های آتی از مجموعه ی روایت های موجود، تصویر روشن تری از چهل ساله اخیر داشته باشند».

این کتاب را می‌توانید از کتابفروشی‌های فارسی‌زبان در اروپا و آمریکا یا از طریق تارنمای نشر باران تهیه کنید

[email protected]
www.baran.se
https://www.facebook.com/NashreBaran/
https://www.instagram.com/Nashrebaran/
Https://t.me/nashrebaran

https://akhbar-rooz.com/?p=100191 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x