دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته‌ سرکوب (۸ خرداد – ۱۴ خرداد ۱۳۹۹)

پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹

– در این روز محمدعلی زم، پدر روح الله زم، روزنامه‌نگار زندانی با بیان اینکه امکان تماس تلفنی با پسرش را ندارد، گفت: «خبری از وضعیت پرونده‌ی او نداریم.»

– در این روز دستکم هشت شهروند به نام‌های حکیم کعبی، علی بدوی، محمد بدوی، حمید زغیبی، ایوب طرفی، عامر رحیمه، حمید عقیلی و مصطفی عقیلی توسط ماموران اداره اطلاعات شوشتر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. چند تن از این افراد سنشان زیر ۱۸ سال است. از دلایل و محل نگهداری بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

جمعه ۹ خرداد

– در این روز دادگاه تجدیدنظر علی نانوایی بدون حضور او برگزار شد. دادگاه حکم بدوی این فعال دانشجویی را تایید کرد. دادگاه بدوی علی نانوایی را به اتهام شرکت در تجمع ۲۷ آبان دانشگاه تهران، به شش ماه حبس تعلیقی، ۷۴ ضربه شلاق و رونویسی از سه کتاب محکوم کرده بود. این کتاب‌ها عبارتند از: «پسرک فلافل فروش»، «پایی که جا ماند» و «سه دقیقه در قیامت».

شنبه ۱۰ خرداد

– در این روز خبر بیانیه‌ی پن جهانی در حمایت از سه عضو کانون نویسندگان ایران منتشر شد. انجمن جهانی قلم با انتشار بیانیهای نسبت به محکومیت و احضار برای اجرای حکم رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران که پیشتر مجموعاً به ۱۵ سال و شش ماه حبس محکوم شده بودند، ضمن اشاره به اینکه محکومیت این نویسندگان به حبس، نقض آشکار حق آزادی بیان است، با ارائه‌ی راهکارهایی از ۱۵۰ شعبه‌ی خود در ۱۰۰ کشور جهان خواسته است که «برای لغو احکام زندان این سه نویسنده» اقدام کنند. 

– به صبا کردافشاری، فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین حکم ۱۵ سال حبس بابت “اشاعه فساد” ابلاغ شد. او پیش تر در دادگاه تجدید نظر از این اتهام تبرئه شده بود.

– ملیکا قراگوزلو، دانشجو و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده‌ی ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در حالی‌که گفته می‌شود در تجمع دانشجویان این دانشگاه حضور نداشته، با اتهام «شرکت در تجمع غیرقانونی دانشگاه» و «بدحجابی» به کمیته‌ی انضباطی احضار شد.

– یک زن ۲۷ ساله و مردی ۴۰ ساله به دلیل انجام ورزش صبحگاهی گروهی در بوستان ملت مشهد و انتشار فیلم آن بازداشت شدند. معاون دادستان مشهد، برگزاری ورزش صبحگاهی توسط این دو شهروند را «رقص مختلط» خوانده است.

– حکم محکومیت شهاب‌الدین نظری، فعال سیاسی و مدنی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناٌ تأیید شد. وی پیش‌تر در پی شکایت سازمان اطلاعات سپاه توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام فعالیت‌های حزبی قانونی، مصاحبه با رسانه‌های داخلی و اظهار نظرات انتقادی در فضای مجازی درباره‌ی فساد و ناکارآمدی برخی مقامات استان خوزستان، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

– رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد، از بازداشت یک شهروند در یاسوج به دلیل آنچه «انتشار ویدیو در فضای مجازی علیه نمایندگان سابق شهرستان‌های بویراحمد» خوانده، خبر داد و گفت که وی با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

– زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی طی ابلاغیه‌ای به دادسرای اوین احضار شد. در این ابلاغیه دلیل احضار وی «عکسبرداری از مناطق ممنوعه» عنوان شده است. بر اساس این ابلاغیه وی باید تا تاریخ ۱۵ خرداد ۹۹ در شعبه‌ی ۱ دادسرای اوین حاضر شود.

– نادر فتوره چی، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار با حضور در دادسرای اوین در خصوص پرونده‌ای که با اتهام «تشویش اذهان عمومی» برای وی گشوده شده است، پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار آزاد شد.

یکشنبه ۱۱ خرداد

– عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی، در برنامه‌ی «نگاه یک» تلویزیون تعداد کشته‌های آبان را تلویحا بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرد.

– محمد حیدری، شهروند اهل اهواز، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان شیبان اهواز آزاد شد. آقای حیدری آبان‌ماه سال گذشته در جریان مراسم خاکسپاری حسن حیدری، شاعر منتقد اهوازی توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات اهواز بازداشت شد.

– در پی برگزاری جلسه‌ی دادگاه مطبوعات، در شعبه‌ی ششم دادگاه کیفری یک استان تهران، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا به اتهام «نشر اکاذیب» مجرم شناخته شد. در این دادگاه به پرونده‌ی علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا و علی ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان (مصاحبه شونده) و اکرم احقاقی خبرنگار ایسنا، هر سه نفر به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و با شکایت سازمان اطلاعات سپاه رسیدگی شد. پس از ختم جلسه‌ی دادگاه، بر اساس نظر هیئت منصفه، مدیرعامل ایسنا مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف نیز دانسته نشد. مصاحبه شونده و خبرنگار ایسنا نیز مجرم شناخته نشدند. همچنین طی این جلسه پرونده‌ی روزنامه‌ی جهان صنعت، به دنبال اعلام رضایت شاکی مختومه اعلام شد.

– فرمانده‌ی انتظامی بابلسر از شناسایی و بازداشت یک شهروند در این شهرستان تحت عنوان «عامل تبلیغات گروه شیطان‌پرستی در فضای مجازی» خبر داد. این مقام انتظامی مدعی شده که صفحه‌ی مجازی منتسب به شهروند بازداشت شده در راستای دین زدایی و حمله به مقدسات و ارزش‌های اسلامی بوده است.

دوشنبه ۱۲ خرداد

– معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان از احضار و تشکیل پرونده برای ۵ تن از کارکنان یک آتلیه در این استان، به علت انتشار تصاویر و کلیپ های آتلیه‌ای زوج‌های جوان در اینستاگرام خبر داد. همچنین حساب اینستاگرامی این افراد نیز به علت آنچه «مغایرت با شئونات اجتماعی» خوانده شده، مسدود شد.

– خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت‌وگو با معاون هماهنگ کننده‌ی ارتش که با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری» منتشر و در آن حبیب‌الله سیاری به اقدامات تبلیغاتی سپاه پاسداران و سازمان بسیج انتقاد کرده و آن را خلاف اصول نظامی عنوان کرده بود، از سایت خود حذف کرد.

– ندا آشتیانی، زندانی سیاسی، با پایان ایام مرخصی برای تحمل ادامه‌ی دوران محکومیت سه ساله‌ی خود به زندان اوین بازگشت. خانم آشتیانی اواخر بهمن‌ماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در محل کار خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. 

– رسول طالب‌مقدم، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و از بازداشت شدگان تجمع روز کارگر برای گذراندن حکم دو سال حبس به زندان اوین منتقل شد. او به تبعید، منع استفاده از تلفن هوشمند و تحمل ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده. که حکم شلاق پیش از انتقال به زندان اجرا شد. 

– ویدا حقیقی نجف آبادی، شهروند بهایی ساکن نجف آباد برای تحمل دوره محکومیت خود راهی زندان دولت‌آباد اصفهان شد. خانم نجف آبادی تابستان سال ۹۰ به همراه ۱۹ شهروند بهایی دیگر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و توسط دادگاه انقلاب یزد به ۱ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شد. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان یزد عینا تایید شد.

– محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران، پس از حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، تفهیم اتهام و با تأمین قرار آزاد شد. این اقدام در پی شکایت سپاه پاسداران و به دلیل درخواست مکرر وی مبنی بر انتشار آمار تفکیکی مبتلایان و جانباختگان بیماری کرونا صورت گرفته است.

سه شنبه ۱۳ خرداد

– مصطفی بادکوبه ای، شاعر و منتقد با ابلاغ قضایی از سوی شعبه‌ی یک اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد. آقای بادکوبه‌ای به اتهام «اهانت به مقدسات» به یکسال حبس تعزیری محکوم شده است.

– جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جعفر عظیم زاده، فعال کارگری و زندانی محبوس در زندان اوین در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد. علیرغم اینکه روز گذشته این فعال کارگری از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرده بود، امروز به اجبار به دادگاه انقلاب برده شد. عظیم زاده خطاب به رییس دادگاه گفت: «میز محاکمه جای کسانی است که کارگران و مردم ایران را به فقر و فلاکت کشانیده و در مقابل حق خواهی و مطالبه گری‌شان، آنان را با اتهامات امنیتی روبرو می‌کنند».

– رسول طالب مقدم فعال سندیکایی پس از یک روز از زندان اتوین آزاد شد. او روز دوشنبه در پی احضار به دایره اجرای احکام رجوع کرد. ماموران ابتدا حکم ۷۴ ضربه شلاق او را اجرا و سپس به زندان منتقلش کردند. طالب مقدم امروز، سه شنبه، آزاد شد.

– پنجمین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

چهارشنبه ۱۴ خرداد

– خبرگزاری فارس در این روز خبر داد گروهی در شهر مشهد به دلیل آنچه «تولید و انتشار تصاویر مبتذل و هنجارشکنانه» در اینستاگرام خوانده شده، احضار و بازداشت شده‌اند. هویت و تعداد بازداشت شدگان مشخص نیست.

– صدیقه وسمقی، شاعر، نویسنده و مدرس فقه اسلامی با شکایت وزارت اطلاعات به دادگاه انقلاب تهران احضار شد. وی پیش‌تر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و به طور موقت بازداشت شده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=32461 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x